16.1 °C, 3.7 m/s, 85.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāIzmaiņas motociklu tiesību iegūšanas kārtībā; viedokļi – atšķirīgi
Izmaiņas motociklu tiesību iegūšanas kārtībā; viedokļi – atšķirīgi
25/05/2010

Tuvojoties vasarai, arvien vairāk cilvēku izvēlas pārvietoties ar divu riteņu braucamrīkiem – velosipēdu vai motociklu, tāpēc pēdējā laikā aktualizējies jautājums par to vadīšanas atļaujas ieguvi.

Elīna Biseniece

Tuvojoties vasarai, arvien vairāk cilvēku izvēlas
pārvietoties ar divu riteņu braucamrīkiem – velosipēdu vai
motociklu, tāpēc pēdējā laikā aktualizējies jautājums par to
vadīšanas atļaujas ieguvi.

Vasaras mēnešos iedzīvotāji daudz biežāk vēlas kārtot gan
velosipēda, gan A kategorijas – motocikla tiesības, informē Ceļu
satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļā. Sevišķi
aktuāla pēdējos mēnešos esot A kategorijas jeb motociklu tiesību
iegūšana, jo braukšanas eksāmenu iespējams kārtot tikai no 1.
aprīļa līdz 1. oktobrim. Šogad esot notikušas izmaiņas šī paša
braucamrīka vadīšanas eksāmena nolikumā – no 24. aprīļa teorētiskā
daļa kļuvusi obligāta. Savukārt, lai kļūtu par pilntiesīgu
velosipēda vadītāju, teorētiskais eksāmens esot vienīgais, kas
jākārto, turklāt tiem, kam jau ir citas kategorijas vadītāja
apliecība, atļauts vadīt velosipēdu arī bez braucamrīka
tiesībām.

Autoskolu darbinieki un klienti par jaunajām izmaiņām A
kategorijas tiesību eksāmenā izsakās dažādi. K. Ustupa autoskolas
pārstāve Solvita atzīst, ka šajā sezonā ir jūtamas klientu skaita
izmaiņas. «Mācīties gribētāju ir palicis mazliet mazāk, tomēr nav
skaidrs, vai pie tā var vainot tikai obligāto teorijas eksāmenu,»
tā Solvita. Galvenokārt nākot mācīties cilvēki pāri 20 gadiem,
kuriem pašiem ir interese par motobraukšanu vai ietekmējušies no
draugiem.

Savukārt autoskolas «Autoamatnieks» instruktors Lauris Jansons
stāsta, ka pašlaik vēl nav neviena skolēna, kas pie viņiem jau būtu
licis A kategorijas eksāmenu pēc jaunajiem noteikumiem, un pats
viņš arī nav apmierināts ar izmaiņām. «Ļoti daudzi, uzzinot, ka
nepieciešams kārtot arī teoriju, uzreiz atsakās no domas mācīties,
jo nav laika vai pacietības to darīt». Galvenokārt cilvēki mācoties
braukt ar motociklu, uzskatot, ka tas ir ekonomiskāk kā braukt ar
automašīnu, citi iemesli – darba dēļ vai vienkārši kompānijas pēc.
«Tie, kas parasti nāca draugu ietekmēti, tagad arī galvenokārt
pieder pie tiem, kas atsakās mācīties teorijas dēļ,» komentē L.
Jansons. Arī viņa skolojamais Mareks Velps, kas nupat ieguvis A
kategorijas tiesības pēc vecā nolikuma, atzīst, ka padomātu
vairākas reizes, ja būtu jākārto teorija. Motociklu Mareks esot
mācējis vadīt arī pirms pieteikšanās kursos.

Atšķirībā no autoskolu sniegtās informācijas, uz ielām, biežāk
kā citus gadus ceļu policijas pārbaudītajiem motocikla vai
velosipēda vadītājiem ir tiesības. Neskatoties uz to, Jelgavas
Kārtības policijas biroja 3.nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš
atzīst – iedzīvotāju braukšanas paradumi būtiski nav mainījušies.
«Bieži satiksmes negadījumus izraisa motociklisti ar vadītāja
apliecību, kuri piedaloties satiksmē neievēro elementāras ētikas
principus,» komentē A. Putniņš. Kā citus gadus, ceļu policija
pastiprinātu uzmanību motociklu un velosipēdu vadītāju pārbaudei
pievērsīs Jelgavas Pilsētas svētku un Līgo svētku laikā.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv atgādina, ka velosipēda
vadīšanas tiesības var iegūt no 12 gadiem, līdz šim vecumam braukt
drīkst tikai pilngadīga pavadoņa uzraudzībā vai vienatnē dzīvojamās
zonas teritorijā. Motociklus atļauts vadīt, ņemot vērā to jaudu –
no 16 gadiem motociklus bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums
nepārsniedz 125 kubikcentimetrus un jauda nepārsniedz 11 kilovatus
(15 zirgspēkus), kā arī triciklus un kvadraciklus. No 18 gadu
vecuma tiesības var kārtot motocikliem, kuru motora jauda
nepārsniedz 25kW (34zs) vai 0,16kW/kg (0,22zs/kg), savukārt mopēdus
atļauts vadīt no 14 gadiem.

Foto: Ivars Veiliņš