16.7 °C, 1.7 m/s, 98.6 %

Pilsētā

Izmēri savu iemigšanas risku!
07/04/2011

Šodien vēl līdz pulksten 17 «Statoil» degvielas uzpildes stacijā Brīvības bulvārī autovadītāji var izmērīt iemigšanas risku. Nepilnās trijās stundās šo iespēju izmantojuši jau pieci šoferi.

Sintija Čepanone

Šodien vēl līdz pulksten 17
«Statoil» degvielas uzpildes stacijā Brīvības bulvārī autovadītāji
var izmērīt iemigšanas risku. Nepilnās trijās stundās šo iespēju
izmantojuši jau pieci šoferi.

«Mērījums parādīja, ka esot noguris un
man pastāv iemigšanas risks, kaut arī pagājušajā miegs bija labs,
arī tam atvēlētais laiks – pietiekams. Turklāt šodien esmu
nobraucis tikai divas stundas!» saka šoferis Nauris. Viņš ir viens
no tiem autovadītājiem, kas šodien piekrita piedalīties
pētījumā.

Kā stāsta pētījuma veicējs, fiziologs un
Rīgas Stradiņa universitātes docents Leons Blumfelds, pētījuma
laikā, kas ilgst 11 minūtes, netiek mērīts cilvēka nogurums, bet
gan iemigšanas risks. «Tās ir divas ļoti atšķirīgas lietas – katram
taču nācies piedzīvot situāciju, kad pēc darba mājās pārnāk
noguris, tūdaļ iekrīt gultā, taču iemigt nevar. Šajā gadījumā
iemigšanas riska nav,» tā viņš, atklājot, ka iemigšanas risks
atkarīgs no vairākiem faktoriem, tostarp tā, cik stundu gulēts ne
tikai iepriekšējā naktī, bet ikdienā kopumā, cik kvalitatīvs miegs
bijis. Arī no diennakts laika atkarīgs iemigšanas riska lielums.
«Ļoti daudziem uzkrājas tā sauktie miega parādi – vienai naktij
«nozog» divas stundiņas, otrai, un tādējādi cilvēka iemigšanas
risks palielinās,» tā viņš. Taujāts, cik lielā mērā šim riskam
pakļauti jelgavnieki, kas šodien piekrituši piedalīties pētījumā,
L.Blumfelds neatklāj, vien nosaka, ka cilvēki bijuši dažādi – gan
ar iemigšanas risku, gan bez tā.

Tā, piemēram, autovadītājs Artūrs
stāsta, ka pagājušajā naktī gulējis apmēram deviņas stundas un
šodien jūtas mundrs. Arī pētījums apliecinājis, ka iemigšanas riska
viņam neesot. «Autovadītāja apliecība man ir septiņus gadus. Reti,
bet, jāatzīst, tomēr arī man ir gadījies pie stūres sēsties tad,
kad jūtos noguris, kad gulētas tikai pāris stundas. Taču, par
laimi, tas nav radījis nopietnas sekas,» tā Artūrs.

Iemigšanas risku šodien autovadītāji var
pārbaudīt līdz pulksten 17 degvielas uzpildes stacijā «Statoil»
Brīvības bulvārī. Latvijas Samariešu apvienības pārstāve spriež, ka
kopumā šodien Jelgavā varētu pārbaudīt ap desmit
autovadītāju.

Jāpiebilst, ka pagājušajā gadā pētījumā
piedalījās vairāk nekā 120 autovadītāju, trešdaļai no tiem tika
konstatēts paaugstināts vai pat ļoti paaugstināts iemigšanas
risks

CSDD atgādina, ka neizgulējies un
noguris autovadītājs reaģē lēnāk, nespēj laikus pieņemt lēmumu vai
pat uz vairākām sekundēm iesnaužas. Šāds stāvoklis bīstamības ziņā
tiek pielīdzināts braukšanai alkohola reibumā. Noguruma sekas pie
auto stūres diemžēl ir ļoti traģiskas – nobraukšana no ceļa,
grāvis, kūleņi, ieskriešana stabā vai frontālās sadursmes. Šādas
avārijas Latvijā nav retums. Kā liecina statistika, apmēram puse
avāriju, kurās iet bojā autovadītāji un pasažieri, ir tādi
negadījumi, kuros iesaistīts viens transportlīdzeklis. Negadījumu
iemesli ir kā ātrums, neuzmanība, tā arī nogurums, kurš ir
visgrūtāk pierādāmais fakts.

Komentējot pētījuma rezultātus visā
Latvijā kopumā L.Blumfelds norāda: «Mērījuma laikā, kas ilgst 11
minūtes, atsevišķi autovadītāji pat vairākas reizes piedzīvoja tā
dēvēto sekundes miegu. Tas liek secināt, ka daļa cilvēku pie stūres
sēžas tik neizgulējušies, noguruši, ka viņu fizioloģiskais
stāvoklis apdraud kā paša, tā arī citu satiksmes dalībnieku
drošību.» Viņš atgādina, ka pētījums ir brīvprātīgs un anonīms. Tā
nolūks ir noteikt autovadītāju noguruma pakāpi. Mērījumus veic
speciālisti fiziologi, kuri izmanto unikālu, ne vien Latvijā, bet
visā Austrumeiropā vienīgo aparatūru, ar kuras palīdzību tiek
reģistrētas acu zīlīšu spontānās svārstības.

Foto: Ivars Veiliņš