Valdība apstiprinājusi izmaiņas pasažieru pārvadājumu jomā, «atbrīvojot» rokas pārvadātājiem un ļaujot pašiem izlemt, vai izmantot autoostu sniegtos pakalpojumus – iebraukšanu tajās un biļešu iepriekšpārdošanu. Jelgavas Autobusu parks (JAP) šogad izmaiņas savā darbā saistībā ar jaunajiem noteikumiem neplāno, bet SIA «Migar», kas nodrošina pasažieru pārvadājumus Jelgavas novada teritorijā, ar janvāri jau atteikusies no biļešu tirdzniecības Jelgavas autoostas kasē – tās nu var nopirkt pie autobusa šofera. Jelgavas autoostas apsaimniekotājs AS «Rīgas starptautiskā autoosta» pieļauj, ka gadījumā, ja pārvadātāji masveidā atteiksies no autoostas pakalpojumiem, nāksies samazināt darbinieku skaitu.
Ilze Knusle-Jankevica
JAP valdes loceklis Pēteris Salkazanovs uzsver – ja šī gada nogalē, kad beigsies līgumi, neizdosies vienoties ar autoostām par maksas samazināšanu, tiks apsvērta doma atteikties no atsevišķu, nerentablu, autoostu pakalpojumiem. «Šobrīd ir divas autoostas, kurās par pakalpojumiem maksājam vairāk nekā atpelnām no biļešu pārdošanas – Dobelē un Bauskā,» norāda P.Salkazanovs, minot, ka par Bauskas autoostas pakalpojumiem ik mēnesi tiek maksāti 800 lati, bet par biļetēm atpelnīti 700 lati. Kā piemēru viņš min arī Jelgavas un Rīgas autoostu, kurās kopā JAP par pakalpojumiem maksā 10 000 latu, bet nopelna trīsreiz vairāk.
P.Salkazanovs skaidro, ka jaunā norma pārvadātājiem dod tiesības attiekties no autoostas pakalpojumiem pilnībā vai daļēji. «Ja ar nerentablajām autoostām nespēsim vienoties par iebraukšanas maksas samazināšanu, vērsīsimies pie pasūtītāja – šajā gadījumā tā ir Autotransporta direkcija –, kas tālāk ar attiecīgo pašvaldību meklēs risinājumus un meklēs vietu, kur turpmāk notiks pasažieru uzņemšana un izlaišana,» viņš stāsta.
Savukārt «Migar» jau ir nolēmis biļetes tirgot pats autobusos. Uzņēmuma valdes loceklis Uldis Valters norāda, ka to veicinājuši vairāki faktori, tomēr pats galvenais – ja jāizvēlas starp pasažieru ērtību nopirkt biļeti iepriekš un reisu skaitu, primārais ir saglabāt esošo reisu skaitu. «Iespējams, pasažieri pārmetīs, bet mums ir jādomā, kur ieekonomēt, lai nebūtu jāsamazina reisu skaits. Līdz šim autoostā biļešu lapu šoferis saņēma piecas minūtes pirms atiešanas laika un autobusu piebraukt varēja vien pāris minūtes pirms atiešanas, bet tagad tas piebrauc desmit minūtes agrāk, lai visi braukt gribētāji varētu nopirkt biļetes. Turklāt pēdējo sešu gadu laikā nav bijusi situācija, kad autobusā pietrūktu vietu, arī kājās stāvētāju mūsu reisos ir maz,» tā viņš. Pērn «Migar» Jelgavas autoostai maksājis 3500 – 4500 latu mēnesī, bet par biļetēm iekasēti ap 6000 latu.
Citi pārvadātāji jauno normu vērtē divējādi – daži uzskata, ka tas viņu darbu neietekmēs, bet citi jau drīzumā plāno izmantot tās sniegtās iespējas. Piemēram, «Dobeles autobusu parka» pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Igors Cupruns norāda, ka Dobeles pārvadātājs augstu vērtē pasažieru ērtības un tāpēc neplāno atteikties no autoostu pakalpojumiem. Viņaprāt, ieviešot jauno normu, arī Dobeles autoostas darbība būtiski nemainīsies, jo lielākoties tiek apkalpoti «Dobeles autobusu parka» reisi – tranzīta reisi procentuāli pret visu apkalpojošo reisu skaitu ir tikai 6,7 procenti.
Savukārt Saldus novada pārvadātājs «B-Bus» uzskata, ka autoosta ir blakus pakalpojums pasažieru ērtībām. «Šajā finansiāli grūtajā laikā no tā ir jāatsakās, jo autobusi var apstāties arī pie tirdzniecības centriem, kuri labprāt par savu naudu ierīkotu pieturvietu, lai tikai palielinātu cilvēku plūsmu,» norāda personāla speciāliste Ginta Rublovska. Uzņēmums lūgs Saldus autoostai slēgt kasi un samazināt cenu par iebraukšanu, bet, ja neizdosies vienoties, lūgs novada domei noteikt citu autobusu galapunktu. Arī «attiecības» ar Jelgavas autoostu perspektīvā varētu mainīties: «Jelgavas autoosta nav galapunkts, tāpēc Jelgavā autoostu var ierīkot dzelzceļa stacijā, kas pasažieriem būtu daudz ērtāk.» Jāpiebilst, ka Jelgavā ir vairākas pieturas, kurās pasažierus uzņemt un izlaist drīkst starppilsētu autobusi: Pērnavas iela, Ozolpils, Cukurfabrikas stacija, dzelzceļa stacija, Stacijas iela, 9. veikals, Kalnciema ceļš, Viskaļu iela.
Jelgavas autoostas apsaimniekotāja AS «Rīgas starptautiskā autoosta» Loģistikas daļas vadītāja Elita Lukjanoviča lēš – ja pārvadātāji atteiksies no autoostas pakalpojumiem, nāksies samazināt darbinieku skaitu. Šobrīd Jelgavas autoostā strādā desmit darbinieki. Viņa stāsta, ka Jelgavas autoostā 2011. gada 11 mēnešos tika apkalpoti 56 763 reisi, kas ir par 2,2 procentiem mazāk nekā 2010. gadā. Pēc statistikas datiem, 2011. gada 11 mēnešos Jelgavas autoostā tika pārdotas 316 450 biļetes, kas ir par 15 procentiem vairāk nekā 2010. gada attiecīgajā periodā. Pārdoto biļešu skaits uz reģionālajiem reisiem ir 25 procenti no kopējā biļešu skaita, un tas ir pieaudzis par septiņiem procentiem salīdzinājumā ar pagājušo gadu. «Pašlaik strādājam, lai darbības sašaurināšanas gadījumā biļešu tirdzniecību varētu nodrošināt ar biļešu tirdzniecības termināļiem (automātiem),» piebilst E.Lukjanoviča, norādot: uz reisiem, kurus neapkalpos autoosta, nebūs iespējams iegādāties biļetes autoostu kasēs un internetā, kā arī saņemt informāciju par reisiem un to izmaiņām. Šos pakalpojumus organizēs pārvadātājs.
Valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā stāsies spēkā divu nedēļu laikā pēc to publicēšanas oficiālajā laikrakstā «Latvijas Vēstnesis».
Foto: Ivars Veiliņš