4.7 °C, 5.1 m/s, 85 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJa pārvadātāji atteiksies no autoostas pakalpojumiem, cietīs darbinieki
Ja pārvadātāji atteiksies no autoostas pakalpojumiem, cietīs darbinieki
07/01/2012

Valdība apstiprinājusi izmaiņas pasažieru pārvadājumu jomā, «atbrīvojot» rokas pārvadātājiem un ļaujot pašiem izlemt, vai izmantot autoostu sniegtos pakalpojumus – iebraukšanu tajās un biļešu iepriekšpārdošanu. Jelgavas Autobusu parks (JAP) šogad izmaiņas savā darbā saistībā ar jaunajiem noteikumiem neplāno, bet SIA «Migar», kas nodrošina pasažieru pārvadājumus Jelgavas novada teritorijā, ar janvāri jau atteikusies no biļešu tirdzniecības Jelgavas autoostas kasē – tās nu var nopirkt pie autobusa šofera. Jelgavas autoostas apsaimniekotājs AS «Rīgas starptautiskā autoosta» pieļauj, ka gadījumā, ja pārvadātāji masveidā atteiksies no autoostas pakalpojumiem, nāksies samazināt darbinieku skaitu.

Ilze Knusle-Jankevica

Valdība apstiprinājusi izmaiņas pasažieru pārvadājumu jomā,
«atbrīvojot» rokas pārvadātājiem un ļaujot pašiem izlemt, vai
izmantot autoostu sniegtos pakalpojumus – iebraukšanu tajās un
biļešu iepriekšpārdošanu. Jelgavas Autobusu parks (JAP) šogad
izmaiņas savā darbā saistībā ar jaunajiem noteikumiem neplāno, bet
SIA «Migar», kas nodrošina pasažieru pārvadājumus Jelgavas novada
teritorijā, ar janvāri jau atteikusies no biļešu tirdzniecības
Jelgavas autoostas kasē – tās nu var nopirkt pie autobusa šofera.
Jelgavas autoostas apsaimniekotājs AS «Rīgas starptautiskā
autoosta» pieļauj, ka gadījumā, ja pārvadātāji masveidā atteiksies
no autoostas pakalpojumiem, nāksies samazināt darbinieku
skaitu.

JAP valdes loceklis Pēteris Salkazanovs uzsver – ja šī gada nogalē,
kad beigsies līgumi, neizdosies vienoties ar autoostām par maksas
samazināšanu, tiks apsvērta doma atteikties no atsevišķu,
nerentablu, autoostu pakalpojumiem. «Šobrīd ir divas autoostas,
kurās par pakalpojumiem maksājam vairāk nekā atpelnām no biļešu
pārdošanas – Dobelē un Bauskā,» norāda P.Salkazanovs, minot, ka par
Bauskas autoostas pakalpojumiem ik mēnesi tiek maksāti 800 lati,
bet par biļetēm atpelnīti 700 lati. Kā piemēru viņš min arī
Jelgavas un Rīgas autoostu, kurās kopā JAP par pakalpojumiem maksā
10 000 latu, bet nopelna trīsreiz vairāk. 

P.Salkazanovs skaidro, ka jaunā norma pārvadātājiem dod tiesības
attiekties no autoostas pakalpojumiem pilnībā vai daļēji. «Ja ar
nerentablajām autoostām nespēsim vienoties par iebraukšanas maksas
samazināšanu, vērsīsimies pie pasūtītāja – šajā gadījumā tā ir
Autotransporta direkcija –, kas tālāk ar attiecīgo pašvaldību
meklēs risinājumus un meklēs vietu, kur turpmāk notiks pasažieru
uzņemšana un izlaišana,» viņš stāsta.

Savukārt «Migar» jau ir nolēmis biļetes tirgot pats autobusos.
Uzņēmuma valdes loceklis Uldis Valters norāda, ka to veicinājuši
vairāki faktori, tomēr pats galvenais – ja jāizvēlas starp
pasažieru ērtību nopirkt biļeti iepriekš un reisu skaitu, primārais
ir saglabāt esošo reisu skaitu. «Iespējams, pasažieri pārmetīs, bet
mums ir jādomā, kur ieekonomēt, lai nebūtu jāsamazina reisu skaits.
Līdz šim autoostā biļešu lapu šoferis saņēma piecas minūtes pirms
atiešanas laika un autobusu piebraukt varēja vien pāris minūtes
pirms atiešanas, bet tagad tas piebrauc desmit minūtes agrāk, lai
visi braukt gribētāji varētu nopirkt biļetes. Turklāt pēdējo sešu
gadu laikā nav bijusi situācija, kad autobusā pietrūktu vietu, arī
kājās stāvētāju mūsu reisos ir maz,» tā viņš. Pērn «Migar» Jelgavas
autoostai maksājis 3500 – 4500 latu mēnesī, bet par biļetēm
iekasēti ap 6000 latu.

Citi pārvadātāji jauno normu vērtē divējādi – daži uzskata, ka tas
viņu darbu neietekmēs, bet citi jau drīzumā plāno izmantot tās
sniegtās iespējas. Piemēram, «Dobeles autobusu parka» pasažieru
pārvadājumu daļas vadītājs Igors Cupruns norāda, ka Dobeles
pārvadātājs augstu vērtē pasažieru ērtības un tāpēc neplāno
atteikties no autoostu pakalpojumiem. Viņaprāt, ieviešot jauno
normu, arī Dobeles autoostas darbība būtiski nemainīsies, jo
lielākoties tiek apkalpoti «Dobeles autobusu parka» reisi –
tranzīta reisi procentuāli pret visu apkalpojošo reisu skaitu ir
tikai 6,7 procenti.

Savukārt Saldus novada pārvadātājs «B-Bus» uzskata, ka autoosta ir
blakus pakalpojums pasažieru ērtībām. «Šajā finansiāli grūtajā
laikā no tā ir jāatsakās, jo autobusi var apstāties arī pie
tirdzniecības centriem, kuri labprāt par savu naudu ierīkotu
pieturvietu, lai tikai palielinātu cilvēku plūsmu,» norāda
personāla speciāliste Ginta Rublovska. Uzņēmums lūgs Saldus
autoostai slēgt kasi un samazināt cenu par iebraukšanu, bet, ja
neizdosies vienoties, lūgs novada domei noteikt citu autobusu
galapunktu. Arī «attiecības» ar Jelgavas autoostu perspektīvā
varētu mainīties: «Jelgavas autoosta nav galapunkts, tāpēc Jelgavā
autoostu var ierīkot dzelzceļa stacijā, kas pasažieriem būtu daudz
ērtāk.» Jāpiebilst, ka Jelgavā ir vairākas pieturas, kurās
pasažierus uzņemt un izlaist drīkst starppilsētu autobusi: Pērnavas
iela, Ozolpils, Cukurfabrikas stacija, dzelzceļa stacija, Stacijas
iela, 9. veikals, Kalnciema ceļš, Viskaļu iela.

Jelgavas autoostas apsaimniekotāja AS «Rīgas starptautiskā
autoosta» Loģistikas daļas vadītāja Elita Lukjanoviča lēš – ja
pārvadātāji atteiksies no autoostas pakalpojumiem, nāksies
samazināt darbinieku skaitu. Šobrīd Jelgavas autoostā strādā desmit
darbinieki. Viņa stāsta, ka Jelgavas autoostā 2011. gada 11 mēnešos
tika apkalpoti 56 763 reisi, kas ir par 2,2 procentiem mazāk nekā
2010. gadā. Pēc statistikas datiem, 2011. gada 11 mēnešos Jelgavas
autoostā tika pārdotas 316 450 biļetes, kas ir par 15 procentiem
vairāk nekā 2010. gada attiecīgajā periodā. Pārdoto biļešu skaits
uz reģionālajiem reisiem ir 25 procenti no kopējā biļešu skaita, un
tas ir pieaudzis par septiņiem procentiem salīdzinājumā ar pagājušo
gadu. «Pašlaik strādājam, lai darbības sašaurināšanas gadījumā
biļešu tirdzniecību varētu nodrošināt ar biļešu tirdzniecības
termināļiem (automātiem),» piebilst E.Lukjanoviča, norādot: uz
reisiem, kurus neapkalpos autoosta, nebūs iespējams iegādāties
biļetes autoostu kasēs un internetā, kā arī saņemt informāciju par
reisiem un to izmaiņām. Šos pakalpojumus organizēs pārvadātājs.

Valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par sabiedriskā
transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā stāsies
spēkā divu nedēļu laikā pēc to publicēšanas oficiālajā laikrakstā
«Latvijas Vēstnesis».

Foto: Ivars Veiliņš