«Vienu autobusa vadītāju kontrole var pārbaudīt pat piecas reizes dienā – šoferi apzinās, ka, fiksējot pārkāpumu, var zaudēt piemaksu par darba kvalitāti, līdz ar to viņi nav ieinteresēti krāpties ar biļetēm un vairumā gadījumu strādā korekti. Ja tomēr pasažieriem rodas pamatotas sūdzības par šādiem gadījumiem, lūdzam par to informēt uzņēmumu,» teic SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) Pārvadājumu nodaļas vadītāja Viktorija Ļubļinska.
Sintija Čepanone
Lūgta komentēt sociālajos tīklos izskanējušo informāciju par «labajiem pasažieriem, kuri, vēloties palīdzēt šoferim nopelnīt, pēc brauciena atdod atpakaļ biļeti» un «sliktajiem šoferiem, kuri pasažierim par braucienu izdod vecu biļeti», JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja V.Ļubļinska norāda, ka ikvienam šādam apgalvojumam nepieciešams reāls pamatojums. «Tieši tādēļ arī aicinām pasažierus, kuriem par braucienu izdota neatbilstoša biļete, vērsties uzņēmumā ar iesniegumu par konkrēto gadījumu, norādot precīzu šofera pārkāpuma laiku un reisu. Taču būtiski saprast, ka ne vienmēr, ja pasažieris, izkāpjot no autobusa, šoferim atstāj savu biļeti, tā arī tiek otrreiz izmantota,» akcentē V.Ļubļinska, piebilstot, ka autobusu vadītāju kontrole uzņēmumā ir pietiekami nopietna, lai maksimāli izskaustu šādus gadījumus.
Proti, mēnesī tiek veiktas vidēji 700 pārbaudes, kuru laikā tiek kontrolēti gan autobusa pasažieri, gan šoferi. JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja skaidro, ka šo pārbaužu laikā kontrolieri pārliecinās, vai pasažierim izsniegta biļete, vai izdrukātā biļete atbilst konkrētā reisa numuram un brauciena laikam, vai tā atbilst pasažiera statusam. Tā kā šofera pienākums ir kontrolēt biļetes, tad, fiksējot biļešu neatbilstību, viņam ir jāuzņemas atbildība. «Rīkojoties negodprātīgi, šoferim par katru pārkāpumu tiek samazināta piemaksa par darba kvalitāti, un mēnesī tā var būt patiesi ievērojama summa – pietiekami daudz, lai autobusa vadītāju motivētu ar biļetēm nekrāpties. Tāpat stimuls strādāt godprātīgi ir iespēja kļūt par mēneša JAP labāko autobusa vadītāju un saņemt uzņēmuma atzinību. Šoferi nevēlas zaudēt savu statusu,» komentē V.Ļubļinska.
Taču viņa neslēpj, ka atsevišķos gadījumos pārkāpumus, piemēram, laikam vai reisam neatbilstošas biļetes izsniegšanu, tomēr gadās fiksēt, un tad šoferim tiek sastādīts akts un piemērotas sankcijas. Tāpat tiek sodīti arī bezbiļetnieki jeb pasažieri, kuri nevar uzrādīt derīgu biļeti par braucienu. «Pasažiera pienākums ir saglabāt biļeti līdz brauciena beigām,» atgādina JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka, sākot ar šo gadu, par braukšanu bez biļetes pilsētas un reģionālajos starppilsētu maršrutu autobusos pasažieriem tiek piemērots līgumsods. Līgumsoda apmērs Jelgavas pilsētas nozīmes maršruta autobusos noteikts trīs lati, savukārt reģionālajos starppilsētu maršrutu autobusos – pieci lati.
Līgumsodu ir iespēja samaksāt uzreiz sabiedriskajā transportlīdzeklī – šādā gadījumā kontrolieris bezbiļetniekam izsniedz kvīti par līgumsoda samaksu. Savukārt, ja pārkāpējs samaksāt līgumsodu nevar uzreiz, pastāv iespēja sodu samaksāt arī vēlāk – uzrādot personu apliecinošu dokumentu, kontrolieris noformē un pasažierim, kurš sabiedriskajā transportā brauc bez biļetes, izsniedz rēķinu. Tajā norādīta informācija par līgumsoda apmēru un apmaksas vietu un laiku. Ja līgumsods noteiktajā laikā netiks apmaksāts, pārvadātājam ir tiesības izmantot pasažieru bezbiļetnieku personas datus un nodot tos piedziņas darbību veikšanai trešajām personām.
Turklāt būtiski piebilst, ka līgumsoda samaksa neatbrīvo pasažieri no pienākuma atmaksāt braucienu autobusā, tas ir, iegādāties braukšanas biļeti.
Foto: Ivars Veiliņš