28.7 °C, 2.4 m/s, 48.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJAP: «Ja pasažieris pēc brauciena autobusā atstāj biļeti, tas nenozīmē, ka tā tiek izmantota otrreiz»
JAP: «Ja pasažieris pēc brauciena autobusā atstāj biļeti, tas nenozīmē, ka tā tiek izmantota otrreiz»
12/04/2013

«Vienu autobusa vadītāju kontrole var pārbaudīt pat piecas reizes dienā – šoferi apzinās, ka, fiksējot pārkāpumu, var zaudēt piemaksu par darba kvalitāti, līdz ar to viņi nav ieinteresēti krāpties ar biļetēm un vairumā gadījumu strādā korekti. Ja tomēr pasažieriem rodas pamatotas sūdzības par šādiem gadījumiem, lūdzam par to informēt uzņēmumu,» teic SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) Pārvadājumu nodaļas vadītāja Viktorija Ļubļinska.

Sintija Čepanone

«Vienu autobusa vadītāju
kontrole var pārbaudīt pat piecas reizes dienā – šoferi apzinās,
ka, fiksējot pārkāpumu, var zaudēt piemaksu par darba kvalitāti,
līdz ar to viņi nav ieinteresēti krāpties ar biļetēm un vairumā
gadījumu strādā korekti. Ja tomēr pasažieriem rodas pamatotas
sūdzības par šādiem gadījumiem, lūdzam par to informēt uzņēmumu,»
teic SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) Pārvadājumu nodaļas
vadītāja Viktorija Ļubļinska.

Lūgta komentēt sociālajos tīklos
izskanējušo informāciju par «labajiem pasažieriem, kuri, vēloties
palīdzēt šoferim nopelnīt, pēc brauciena atdod atpakaļ biļeti» un
«sliktajiem šoferiem, kuri pasažierim par braucienu izdod vecu
biļeti», JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja V.Ļubļinska norāda, ka
ikvienam šādam apgalvojumam nepieciešams reāls pamatojums. «Tieši
tādēļ arī aicinām pasažierus, kuriem par braucienu izdota
neatbilstoša biļete, vērsties uzņēmumā ar iesniegumu par konkrēto
gadījumu, norādot precīzu šofera pārkāpuma laiku un reisu. Taču
būtiski saprast, ka ne vienmēr, ja pasažieris, izkāpjot no
autobusa, šoferim atstāj savu biļeti, tā arī tiek otrreiz
izmantota,» akcentē V.Ļubļinska, piebilstot, ka autobusu vadītāju
kontrole uzņēmumā ir pietiekami nopietna, lai maksimāli izskaustu
šādus gadījumus.

Proti, mēnesī tiek veiktas vidēji 700
pārbaudes, kuru laikā tiek kontrolēti gan autobusa pasažieri, gan
šoferi. JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja skaidro, ka šo pārbaužu
laikā kontrolieri pārliecinās, vai pasažierim izsniegta biļete, vai
izdrukātā biļete atbilst konkrētā reisa numuram un brauciena
laikam, vai tā atbilst pasažiera statusam. Tā kā šofera pienākums
ir kontrolēt biļetes, tad, fiksējot biļešu neatbilstību, viņam ir
jāuzņemas atbildība. «Rīkojoties negodprātīgi, šoferim par katru
pārkāpumu tiek samazināta piemaksa par darba kvalitāti, un mēnesī
tā var būt patiesi ievērojama summa – pietiekami daudz, lai
autobusa vadītāju motivētu ar biļetēm nekrāpties. Tāpat stimuls
strādāt godprātīgi ir iespēja kļūt par mēneša JAP labāko autobusa
vadītāju un saņemt uzņēmuma atzinību. Šoferi nevēlas zaudēt savu
statusu,» komentē V.Ļubļinska.

Taču viņa neslēpj, ka atsevišķos
gadījumos pārkāpumus, piemēram, laikam vai reisam neatbilstošas
biļetes izsniegšanu, tomēr gadās fiksēt, un tad šoferim tiek
sastādīts akts un piemērotas sankcijas. Tāpat tiek sodīti arī
bezbiļetnieki jeb pasažieri, kuri nevar uzrādīt derīgu biļeti par
braucienu. «Pasažiera pienākums ir saglabāt biļeti līdz brauciena
beigām,» atgādina JAP Pārvadājumu nodaļas vadītāja.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau
rakstīja, ka, sākot ar šo gadu, par braukšanu bez biļetes pilsētas
un reģionālajos starppilsētu maršrutu autobusos pasažieriem tiek
piemērots līgumsods. Līgumsoda apmērs Jelgavas pilsētas nozīmes
maršruta autobusos noteikts trīs lati, savukārt reģionālajos
starppilsētu maršrutu autobusos – pieci lati.

Līgumsodu ir iespēja samaksāt uzreiz
sabiedriskajā transportlīdzeklī – šādā gadījumā kontrolieris
bezbiļetniekam izsniedz kvīti par līgumsoda samaksu. Savukārt, ja
pārkāpējs samaksāt līgumsodu nevar uzreiz, pastāv iespēja sodu
samaksāt arī vēlāk – uzrādot personu apliecinošu dokumentu,
kontrolieris noformē un pasažierim, kurš sabiedriskajā transportā
brauc bez biļetes, izsniedz rēķinu. Tajā norādīta informācija par
līgumsoda apmēru un apmaksas vietu un laiku. Ja līgumsods
noteiktajā laikā netiks apmaksāts, pārvadātājam ir tiesības
izmantot pasažieru bezbiļetnieku personas datus un nodot tos
piedziņas darbību veikšanai trešajām personām.

Turklāt būtiski piebilst, ka līgumsoda
samaksa neatbrīvo pasažieri no pienākuma atmaksāt braucienu
autobusā, tas ir, iegādāties braukšanas biļeti.

Foto: Ivars Veiliņš