«Tradicionāli nekustamā īpašuma pārvaldnieka darbs tiek uzlūkots kā esošās situācijas saglabāšana, lai gan pārvaldnieka lielākā atbildība ir mudināt dzīvokļu īpašniekus domāt par sava īpašuma ilgtspēju, lai tā vērtība nesamazinātos un tas atbilstu mūsdienu dzīves prasībām. Jāapzinās, ka lielākā daļa pilsētas daudzdzīvokļu ēku un to sistēmas ir nolietojušās, līdz ar to tikai ar ikdienas apsaimniekošanas darbiem vairs nepietiek,» uzsver SIA «Jelgavas nekustamā īpašuma pārvalde» (JNĪP) valdes loceklis Juris Vidžis, norādot, ka lielākajai daļai no uzņēmuma pārvaldībā esošajām 415 daudzdzīvokļu ēkām ir nepieciešami būtiski ieguldījumi un viens no racionālākajiem veidiem, kā to izdarīt, ir veikt ēkas renovāciju, piesaistot ES līdzfinansējumu.
«Kad uzsākām ēku renovāciju ar Vācijas Vides ministrijas atbalstu un 2011. gadā māja Helmaņa ielā 3 tika atzīta par energoefektīvāko daudzdzīvokļu namu Latvijā, šķita, ka maisam gals būs vaļā un iedzīvotāji novērtēs piedāvātās iespējas. Tomēr tā nenotika. Līdz šim pilsētā esam renovējuši 20 daudzdzīvokļu ēkas. Līdz 2022. gadam, kamēr būs pieejams ES līdzfinansējums, renovēsim vēl 20, bet tie būs tikai 10 procenti no pilsētas daudzdzīvokļu ēkām ar centralizēto apkuri, tādēļ jāmeklē arī citi risinājumi un jāvērtē, vai atsevišķas ēkas no ekonomiskā viedokļa vispār ir vērts saglabāt,» tā J.Vidžis.
Šogad JNĪP aprit 20 gadi. Kā šajā laikā mainījusies situācija nekustamā īpašuma pārvaldīšanas jomā?
Kad sākām strādāt, neviens nezināja, ko un kā darīt. Savā ziņā bijām celmlauži un sistēmu veidojām no jauna. Tas bija periods, kad cilvēkiem bija tāda kā eiforija par iespēju privatizēt savu dzīvokli un iegūt īpašumu. Lielākā daļa topošo īpašnieku neapzinājās, ka, kļūstot par sava dzīvokļa saimnieku, uzņemas atbildību arī par visu ēku, par jumtu, pagrabu, kāpņu telpu un kaimiņa nesamaksātajiem rēķiniem. Daudzas mājas to tehniskā stāvokļa dēļ vispār nedrīkstēja nodot privatizācijai.
No pārvaldīšanas viedokļa sistēmu esam sakārtojuši. Mums ir zināšanas un pieredze, ko un kā darīt, varam piedāvāt risinājumus, tomēr lēmums par to, ko darīt ar savu ēku un tai piegulošo teritoriju, jāpieņem dzīvokļu īpašniekiem. Katrā mājā ir dzīvokļu īpašnieki ar atšķirīgām interesēm, dzīves pieredzi, zināšanām un ienākumu līmeni, un tas apgrūtina lēmumu pieņemšanu. Piemēram, cilvēks, kurš iegādājies dzīvokli, lai to izīrētu un pēc iespējas ātrāk atpelnītu ieguldīto, pavisam citādāk raugās uz ieguldījumu veikšanu nekā ģimene, kura vēlas uzlabot savu ikdienas komfortu un samazināt maksājumus par apkuri.
Vai esat definējuši, kur ir tā smalkā robeža starp dzīvokļa īpašnieka un pārvaldnieka atbildību? Cik zinoši ir iedzīvotāji, lai objektīvi novērtētu situāciju un pieņemtu atbilstošu lēmumu?
Te var vilkt paralēles ar demokrātiju, jo, tāpat kā vēlēšanās, arī mūsu jomā atbildīgu un izsvērtu lēmumu var pieņemt tikai zinošs dzīvokļa īpašnieks. Tādēļ dzīvokļu īpašnieku sapulcēs un ar savas informatīvās sistēmas, kuru no 14 tūkstošiem klientu izmanto 9000, starpniecību informējam cilvēkus gan par paveikto, gan par to, kas būtu darāms katrā konkrētā mājā. Diemžēl dzīvokļu īpašnieki ne vienmēr mūs uzklausa, bet tas var radīt pat tādu situāciju, ka māja tiek atzīta par dzīvošanai nederīgu un iedzīvotājiem tā jāpamet. Šāda situācija ir ēkā Lapskalna ielā 6, piespiedu remontdarbi mums būs jāveic arī Meiju ceļā 35A.
Varbūt JNĪP kā pārvaldniekam jārīkojas uzstājīgāk?
Ja mājai ir uzkrājums vai vismaz stabila naudas plūsma, mēs to varam darīt, tomēr šādos gadījumos jārēķinās ar tiesvedības risku, tādēļ uzskatām, ka lēmuma pieņemšanā par nopietniem kapitālieguldījumiem primāri jāpiedalās arī dzīvokļu īpašniekiem. Esam vērsušies Ekonomikas ministrijā ar priekšlikumu par balsojuma kvotas samazināšanu gadījumā, ja lēmuma pieņemšanā piedalās mazāk par 50 procentiem no visiem dzīvokļu īpašniekiem. Mūsuprāt, šādās situācijās jāļauj lemt tiem, kam ir interese par savu īpašumu. Arī tiesu prakse nav par labu atbildīgākajiem dzīvokļu īpašniekiem. Piemēram, kādam dzīvokļa īpašniekam tika izmaksāta apdrošināšanas atlīdzība par nopludināto dzīvokli, kura pēc tam tiesas ceļā tika atgūta no pārvaldnieka, lai gan mums ir pierādījumi, ka sapulcē, kurā aicinājām balsot par nolietoto komunikāciju nomaiņu, konkrētais dzīvokļa īpašnieks balsoja pret. Faktiski šī apdrošināšanas atlīdzība tiek piedzīta no pārējiem dzīvokļu īpašniekiem, tostarp tiem, kas balsoja par remontdarbu veikšanu.
Ekonomikas ministrija nākusi klajā ar iniciatīvu veikt auditu tām padomju laikā būvētajām ēkām, kuru prognozētais ekspluatācijas laiks ir beidzies vai tuvojas beigām. Vai iedzīvotāji ir gatavi uzklausīt speciālistu viedokli par savas ēkas patieso tehnisko stāvokli?
Uz šo iniciatīvu raugāmies ar cerībām, jo bieži vien mūsu ieteikumi tiek apšaubīti, bet, iespējams, šādu neatkarīgu ekspertu slēdzienā iedzīvotāji vairāk ieklausīsies. Jau šobrīd vismaz reizi gadā katrai mājai veicam apsekošanu, vizuāli pārbaudot ēkas būvkonstrukcijas un inženierkomunikāciju stāvokli. Detalizētāku ekspertīzi veicam dzīvokļu īpašnieku uzdevumā. Būtiski šādu ekspertīzi veikt arī tām ēkām, kurās plānots uzlabot energoefektivitāti, piesaistot ES līdzfinansējumu. Tad visus ēkai nepieciešamos darbus iespējams paveikt viena projekta gaitā, kas noteikti būs lētāk, nekā visu darīt pakāpeniski. Vēlos uzsvērt, ka iedzīvotājiem šādu darbu veikšanai nav gadiem jāveido uzkrājumi – mums uz izdevīgiem nosacījumiem ir pieejami kredītresursi plānoto darbu veikšanai.
Maskavā un citviet ir prakse, ka tās daudzdzīvokļu ēkas, kurām ir beidzies kalpošanas laiks, drošības apsvērumu dēļ nojauc, bet iedzīvotājiem piedāvā pārcelties uz mūsdienu prasībām atbilstošiem dzīvokļiem jaunās mājās.
Šāds modelis ir iespējams divos gadījumos: situācijā, ja dzīvokļu īpašnieks ir valsts vai pašvaldība un tiek pieņemts lēmums par īres dzīvojamā fonda atjaunošanu, vai arī tad, ja zeme un dzīvokļi ir tik dārgi, ka finansiāli atmaksājas nojaukt vecās piecstāvu ēkas, uzcelt jaunas modernas desmit stāvu ēkas un, pārdodot dzīvokļus, ieguldījumus atpelnīt ar uzviju. Latvijā diemžēl neviens no šiem modeļiem nestrādā. Jāatgādina, ka Jelgavā savulaik tika rīkots starptautisks arhitektu plenērs par Hercoga Jēkaba laukuma attīstību, kur viens no piedāvājumiem paredzēja nojaukt vecās piecstāvu ēkas Jāņa Čakstes bulvārī un to vietā gar Driksas promenādi būvēt modernus mājokļus. Iedzīvotāji šo ideju pat nebija gatavi apspriest.
Šobrīd Latvijā tiek strādāts pie valsts atbalsta programmas īres dzīvokļu celtniecībai reģionos. Ko tas nozīmē Jelgavai?
Vēl pirms tika uzsākta valsts programmas izstrāde, no Jelgavas domes priekšsēdētāja saņēmām uzdevumu izvērtēt iespēju par daudzdzīvokļu īres namu būvniecību Jelgavā. Esam izpētījuši Valmieras pilsētas un citu valstu pieredzi, secinot, ka šādi īres nami, lai tie atmaksātos, nevar būt lēti, turklāt jārēķinās, ka īres maksa bez komunālajiem pakalpojumiem būs aptuveni pieci eiro par kvadrātmetru. Tāpat jāapzinās, ka šie mājokļi nebūs pieejami visiem. Sagatavotais valsts programmas projekts paredz, ka līdzfinansējums pašvaldību īres namu celtniecībai varētu būt 10 procenti no kopējām izmaksām un vēl 20 procentus pašvaldības varēs saņemt kā mezanīna aizdevumu, kas jāsāk atmaksāt tad, kad pārējā aizņēmuma summa projekta realizācijai jau ir dzēsta.
Kā jūsu darbu ietekmē būvniecības pakalpojumu sadārdzinājums?
Tas ir risks, ar kuru saskaramies ikdienā, jo uzņēmēji ir izvēlīgi un grib strādāt tikai tur, kur par savu darbu varēs paprasīt maksimāli iespējamo atlīdzību, tādēļ saskaramies ar situāciju, ka iepirkuma rezultāts neatbilst tam, ko bijām plānojuši. Jebkura būvniecības projekta realizācijas laiks, īpaši tad, ja tas saistīts ar mūsu jomu, kur visi lēmumi jāpieņem dzīvokļu īpašniekiem, ir pietiekami ilgs. Tas var būt gads vai pat ilgāk. Šī laika nobīde ietekmē cenu, un diemžēl mums jārēķinās, ka iedzīvotāji, konstatējot šo sadārdzinājumu, var atteikties no projekta realizācijas, kā tas bieži vien notiek tieši pagalmu labiekārtošanas projektos.
Savā ziņā esat kā starpnieks starp iedzīvotājiem un pašvaldību. Kā vērtējat iekšpagalmu labiekārtošanas programmu?
Pašvaldība katru gadu uzlabo šīs programmas nosacījumus, un šobrīd ir pieejams līdzfinansējums līdz pat 80 procentiem no kopējām projekta izmaksām. Tā ir vēl viena iespēja, kā uzlabot savu dzīves telpu, tomēr arī šajā ziņā jārēķinās ar dažādajām iedzīvotāju interesēm. Ja cilvēkam nav automašīnas, viņš nebūs gatavs maksāt par autostāvvietas izbūvi, bet, ja ģimenē nav mazu bērnu, – par rotaļu laukumu. Arī būvniecības pakalpojumu izmaksas nav motivējošas, taču kopumā šogad varētu tikt realizēti pieci projekti, kas nav maz, ņemot vērā esošo situāciju.
Kopējie valsts ekonomiskie rādītāji uzlabojas. Vai tas atspoguļojas arī iedzīvotāju maksātspējā un iedzīvotāji par saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem norēķinās laikus?
Jā, vidēji iedzīvotāju maksājumu disciplīna ir uzlabojusies.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»