5 °C, 4.1 m/s, 93.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJelgavas «ātro» šoferu vidējais vecums – 52 gadi
Jelgavas «ātro» šoferu vidējais vecums – 52 gadi
09/12/2011

«Jelgavas Vēstneša» redakcijā vērsās autovadītājs Dzintars – viņš ir sašutis par šoferu, kuri vada ātrās palīdzības automašīnas, braukšanas kultūru. «Ne reizi vien braucot man gadījies, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna apžilbina acis, jo tās šoferis nav pārslēdzis uguņus un brauc ar tālajām gaismām. Kad par to viņiem aizrādu, ātrās palīdzības šoferi kļūst neapmierināti, jo, redz, viņi citādi nevarot redzēt ceļu,» klāsta Dzintars, spriežot, ka šādas situācijas lielākoties gadās tāpēc, ka vairums «ātro» šoferu ir gados veci cilvēki. «Vai tāpēc, ka viņiem, iespējams, ir slikta redze, jācieš pārējiem satiksmes dalībniekiem?! Tas taču apdraud citu cilvēku drošību!» saka Dzintars, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu lūdzot šo jautājumu risināt un paskaidrot, pēc kādiem principiem tiek izvēlēti šoferi, kas brauks ar «ātro» mašīnām, un kāds ir viņu vecums, īpaši Jelgavā.

«Jelgavas Vēstneša» redakcijā vērsās autovadītājs
Dzintars – viņš ir sašutis par šoferu, kuri vada ātrās palīdzības
automašīnas, braukšanas kultūru. «Ne reizi vien braucot man
gadījies, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna
apžilbina acis, jo tās šoferis nav pārslēdzis uguņus un brauc ar
tālajām gaismām. Kad par to viņiem aizrādu, ātrās palīdzības šoferi
kļūst neapmierināti, jo, redz, viņi citādi nevarot redzēt ceļu,»
klāsta Dzintars, spriežot, ka šādas situācijas lielākoties gadās
tāpēc, ka vairums «ātro» šoferu ir gados veci cilvēki. «Vai tāpēc,
ka viņiem, iespējams, ir slikta redze, jācieš pārējiem satiksmes
dalībniekiem?! Tas taču apdraud citu cilvēku drošību!» saka
Dzintars, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu lūdzot šo
jautājumu risināt un paskaidrot, pēc kādiem principiem tiek
izvēlēti šoferi, kas brauks ar «ātro» mašīnām, un kāds ir viņu
vecums, īpaši Jelgavā.

«Darba likums neļauj diskriminēt darbiniekus pēc vecuma. Ja
operatīvā medicīniskā transporta vadītājam ir atbilstoša
pieredze, autovadītāja apliecība, medicīniskā izziņa un nav
pārkāpumu, vecuma dēļ nav pamata viņu atbrīvot no darba.
Turklāt jāuzsver arī, ka ātrās palīdzības šoferi atbilstoši
normatīvo aktu prasībām regulāri veic obligātās veselības
pārbaudes, tostarp arī redzes pārbaudes,» komentējot Dzintara
stāstīto, norāda Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP)
dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.

Viņa atgādina, ka NMP dienests izveidots, pārņemot darbā
iepriekš pašvaldību pārziņā strādājošo ātrās palīdzības brigāžu
personālu, tajā skaitā arī operatīvo transportlīdzekļu vadītājus.
«Tātad dienestā turpina strādāt pieredzējuši un zinoši
autovadītāji, kas turklāt labi pārzina savu teritoriju. Zemgales
reģionā kopumā ir 85 operatīvā transporta vadītāji, vidējais šoferu
vecums – 49 gadi. No tiem Jelgavas brigāžu atbalsta centrā
strādā 24 šoferi, kuru vidējais vecums ir 52 gadi,» informē
I.Bukša.

NMP dienests uzsver, ka ikvienam autovadītājam, arī ātrās
palīdzības šoferiem, ir jāievēro ceļu satiksmes noteikumi un par to
vispirms jau atbild katrs autovadītājs personīgi. Ceļu satiksmes
noteikumi reglamentē arī tālo gaismu lietošanu, kas jāievēro
autovadītājiem. Savukārt Ceļu policijas darbinieki kontrolē
satiksmes drošību un pārkāpumu gadījumā sastāda administratīvo
protokolu, lai vainīgais tiktu sodīts. Ir situācijas, kad ātrās
palīdzības auto var neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu
normas, taču – neapdraudot citu satiksmes dalībnieku drošību. Tie
ir gadījumi, kad brigādes auto brauc ar iedegtām bākugunīm un
ieslēgtām sirēnām, lai ātrāk nokļūtu negadījuma vietā un palīdzētu
cietušajiem vai arī nogādātu kritiski smagus pacientus
slimnīcā.

Taujāta par kritērijiem, pieņemot darbā operatīvā medicīniskā
transporta vadītājus, viņa skaidro, ka NMP dienestā pretendentu
atbilstība tiek vērtēta pēc šādām prasībām: vismaz piecu gadu
autovadītāja stāžs; B kategorijas autovadītāja tiesības
(priekšrocība – ja ir arī citas kategorijas tiesības); zināšanas un
prasmes pirmās palīdzības sniegšanā; spēja orientēties apkalpojamā
teritorijā un izvēlēties optimālāko maršrutu; augsta atbildības
sajūta, precizitāte, spēja pieņemt lēmumus; spēja iekļauties
komandā un būt NMP brigādes mediķu atbalstam.

«Ja iedzīvotājiem ir kādi iebildumi vai sūdzības par NMP
dienesta darbu, vienmēr aicinām par to informēt dienestu. Tāpat
aicinām sniegt iespējami precīzākas norādes par notikušā
apstākļiem, piemēram, šajā gadījumā norādot notikušā laiku, mašīnas
numuru, lai pretenzijas varētu izskatīt pēc būtības – lai varam
noskaidrot, par kuru darbinieku pretenzijas izteiktas. Noteikti
nevaram piekrist izteikumam, ka visi ātrās palīdzības šoferi
rīkojas tā, kā norāda lasītājs,» piebilst I.Bukša.

Sagatavoja Sintija Čepanone