18.9 °C, 3.5 m/s, 66.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJelgavas autorūpnīca gatava pirkt detaļas arī no vietējiem ražotājiem
Jelgavas autorūpnīca gatava pirkt detaļas arī no vietējiem ražotājiem
15/12/2008

Pēc Latvijas un Krievijas kopuzņēmuma «Amo Plant» uzbūvētā autorūpnīcas korpusa nodošanas ekspluatācijā to aprīkos ar iekārtām, lai, negaidot ražošanas korpusa pabeigšanu, sāktu darbu pie automobiļu izmēģinājuma modeļu radīšanas.

Anna Afanasjeva

Pēc Latvijas un Krievijas kopuzņēmuma «Amo Plant» uzbūvētā
autorūpnīcas korpusa nodošanas ekspluatācijā to aprīkos ar
iekārtām, lai, negaidot ražošanas korpusa pabeigšanu, sāktu darbu
pie automobiļu izmēģinājuma modeļu radīšanas.

Pagājušo piektdien Aviācijas ielā Maskavas valdības pārstāvji kā
akcionāri kopā ar Jelgavas domes vadību, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūras un Krievijas Federācijas vēstniecības
pārstāvjiem iepazinās ar autorūpnīcas projekta virzību. Pašlaik no
rūpnīcas kompleksa izbūvēta koģenerācijas stacija, attīrīšanas
stacija un pirmās kārtas korpuss. Koģenerācijas stacijai izveidei
uzņēmums piesaistījis ES struktūrfondu atbalsta finansējumu 300
tūkstošu latu apmērā.

Piektdien notika arī akciju sabiedrības «Amo Plant» akcionāru
sapulce. Tajā Maskavas valdības pārstāvji apliecināja, ka
autorūpnīcas kompleksa būvniecība notiek saskaņā ar grafiku. Pēc šī
apliecinājuma projekta virzītāji varēs gatavot dokumentu paketi, ko
iesniegt Jelgavas Būvvaldē, lai valsts komisija varētu pieņemt
būves ekspluatācijā.

Pēc tam, kā atklāj uzņēmuma «Amo Plant» izpilddirektors Aleksejs
Maslovs, uzbūvētajā autorūpnīcas korpusā uzstādīs aprīkojumu, lai
sāktu komplektēt izmēģinājuma modeļus. Projekta īstenotāji cer, ka
autorūpnīcai šim mērķim izdosies piesaistīt ES struktūrfondu
atbalstu, kas domāts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei.
«Jelgavas Vēstnesis» jau rakstīja, ka šeit veiks uz Krievijas
koncerna ZIL bāzes ražoto automašīnu aprīkošanu ar speciālo
tehniku, lai tās varētu izmantot komunālās saimniecības vajadzībām,
piemēram, atkritumu izvešanai, sniega tīrīšanai un citu darbu
veikšanai. Kopā ar ZIL tikšot strādāts arī pie Baltijas tirgum
domāta ugunsdzēsēju automašīnas modeļa.

Otrā ēkas korpusā paredzēts pievērsties Dienvidkorejā ražoto
traktoru «Dae Dong» aprīkošanai ar jau minēto speciālo tehniku. Uz
jautājumu, kāpēc aprīkošanai izvēlēti Āzijas valstī ražotie
traktori, A.Maslovs skaidro, ka Rīgas uzņēmums «Ferrus», kas ir
viens no autorūpnīcas «Amo Plant» akcionāriem, jau ilgus gadus
sadarbojas ar dažādām traktorrūpnīcām. Sākumā partneri bijuši
Baltkrievijas ražotāji, vēlāk pievienojušies partneri no Itālijas.
Dienvidkorejas koncernu A.Maslovs vērtē kā nozares līderi, kas
nodrošina kvalitatīvu produkciju un tālāko servisu. Pirmā Rīgā
aprīkoto traktoru partija nogādāta Maskavā. Arī pie Latvijas
patērētājiem nonākuši atsevišķi aprīkotās tehnikas eksemplāri. Tos
izmanto, piemēram, Cēsu un Tukuma rajonā.

«Esam ieinteresēti procesu padarīt efektīvu, tāpēc sākumposmā
strādājošo skaits nebūs liels – divdesmit, trīsdesmit, bet ne
vairāk kā piecdesmit darbinieku. Kad ražotne strādās ar pilnu
jaudu, darba vietu skaits tajā varētu būt līdz 250 cilvēkiem, bet
tas atkarīgs no produkcijas izlaides apjoma,» stāsta A.Maslovs.
Jautāts par laika grafiku, viņš lēš, ka nākamā gada pirmais
ceturksnis varētu paiet nepieciešamā aprīkojuma uzstādīšanai cehā.
Speciālās tehnikas komplektēšanu tajā varētu sākt otrajā ceturksnī,
savukārt auto modeļi varētu būt gatavi uz vasaras beigām, rudens
sākumu.

Pašlaik turpinās administratīvā un ražošanas korpusa būvniecība,
tos ekspluatācijā paredzēts nodot nākamā gada otrajā pusē. Nākamā
gada beigās rūpnīca varēs strādāt ar pilnu jaudu. «Amo Plant»
izpilddirektors atzīst, ka tik apjomīgā projektā visas ieceres
uzreiz nav iespējams īstenot: «Nākamais solis pēc procesa
palaišanas būs pāreja uz pilnīgu rūpnīcas produkcijai nepieciešamo
detaļu komplektēšanu uz vietas. Lai komplektējošās daļas pēc
iespējas mazāk būtu jāiepērk ārzemēs, nepieciešamo komponenšu
ražošanai paredzēts piesaistīt gan Jelgavas, gan citus Latvijas
metālapstrādes un mašīnbūves uzņēmumus. Ar vairākiem jau sāktas
sarunas. To vidū ir Rīgas Autoelektroaparātu rūpnīca, plastikāta
izstrādājumu ražotne «Elk plus» un metālapstrādes uzņēmums «Geor»
no Ozolniekiem.

«Tas nav tik vienkārši, jo katram jāapgūst konkrētajam pasūtījumam
nepieciešamais izstrādājums, tā ieviešana ražošanā prasa līdzekļus,
kuru ražotājiem pašreizējos apstākļos nav un nav kur paņemt. Tāpēc
ceram, ka ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu
potenciālajiem sadarbības partneriem šim nolūkam izdosies saņemt
palīdzību. Laika gaitā ap autorūpnīcu varētu veidoties sava veida
klāsteris, kas ar katru piesaistīto vietējo uzņēmumu paplašinātu
sadarbības partneru loku, lai ar laiku visas automobiļiem
nepieciešamās komplektējošās daļas tiktu izgatavotas Latvijā, kā
savulaik tas bija nodrošināts RAF. Klāsteris ražošanu ļautu padarīt
efektīvāku un izdevīgāku,» nākotnes iecerēs dalās A.Maslovs.
Autorūpnīcas izveidē, pēc pašreizējām aplēsēm, Maskavas valdība būs
ieguldījusi ap 30 miljoniem latu. Jelgavas pašvaldība projekta
īstenošanai atvēlējusi zemi. Pēc aģentūru ziņām, pasaules krīzes
ietekmē arī Krievijas galvaspilsētas nākamā gada budžets
salīdzinājumā ar pašreizējo būs apmēram par piekto daļu mazāks.
«Amo Plant» pārstāvis Armands Krūze uzsver, ka, neraugoties ne uz
kādām krīzēm, nav pamata bažām par ieceres aizkavēšanos, jo
nepieciešamais finansējums ir jau atvēlēts.

Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš vērtē, ka pašreizējos
apstākļos jaunas ražotnes un darbavietas ir nepieciešamas gan mūsu
pilsētai, gan valstij. Ar viņu vienisprātis ir Latvijas Investīciju
un attīstības aģentūras direktora vietnieks Māris Ēlerts, kurš
atzinīgi vērtē projekta pirmās kārtas noslēgumu, jo autorūpnīcai
nākotnē būs nozīmīga loma ne vien darba vietu radīšanā un nodokļu
ieņēmumu vairošanā, bet arī eksporta veicināšanā.

Pēc Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras datiem, Krievijas
investīcijas Latvijā nav lielākās un veido apmēram septiņus
procentus no kopējām. Ieguldījums ražošanā ir atbalstāms, turklāt
neveido konkurenci, jo radniecīgu uzņēmumu Latvijā nav.

Pēc M.Ēlerta domām, atbilstoši klasiskajai definīcijai Jelgavā jau
izveidojies zināms mašīnbūves klāsteris, piemēram, netālajā rūpnīcā
«AKG» ražo automašīnu dzesēšanas sistēmas, uzņēmumā «Dinex Latvia»
– izpūtējus, pie Rīgas ražo zobratus ātrumkārbām, ir uzņēmumi, kas
piedāvā atsperes ātrumkārbām. «Amo Plant» kā galaprodukta
komplektētājs no pārējiem var pirkt nepieciešamās daļas. Protams,
vispirms jāvienojas par sadarbību un attiecīgi jāpiemēro savi
izstrādājumi.