Ar spilgtiem iespaidiem par piedzīvoto no apmaiņas brauciena Anglijā atgriezušies četri Jelgavas 4. vidusskolas skolēni – Kitija Kučinska, Egija Antoņeviča, Elīna Petrika no 8.a klases un Antons Maksimenko no 12.b klases – un četras skolotājas – Ivita Steķe, Sanita Baltiņa, Ingrīda Ilmane un Liene Brēdiķe. Mūsu 4. vidusskolas komanda prezentēja savu veidoto matemātikas spēli, iepazinās ar sadraudzības skolu Anglijā, pabija Harija Potera filmas filmēšanas laukumā un iepazinās ar tuvāko apkārtni.
www.jelgavasvestnesis.lv
Šis brauciens notika mūžizglītības programmas «Comenius» daudzpusējā projekta «Maths as play» gaitā. Šajā projektā kopā ar mūsu valsti iesaistījusies arī Turcija, Spānija, Anglija, Vācija, Rumānija, Francija un Bulgārija. «Skolēni un skolotāji šajās projekta aktivitātēs apmeklēja un vēroja matemātikas, dabaszinību, kultūras vēstures un svešvalodu stundas, dalījās savā pieredzē un idejās attiecībā uz spēles elementiem mācību stundās. Bija interesanti ierosinājumi, kā iesaistīt angļu un citas svešvalodas matemātikas un eksakto priekšmetu apguvē, kā no matemātiskā viedokļa būtu iespējams pētīt latviešu un citu tautu etnogrāfiskās rakstu zīmes, kā izmantot interneta iespējas, lai skolotāji dalītos ar savu izveidoto mācību materiālu un interneta vidē arī projektā iesaistītajiem skolēniem būtu pieejamas dažādas matemātiskas spēles pašmācībai,» tā 4. vidusskolas direktora vietniece S.Baltiņa.
Viens no svarīgākajiem veicamajiem uzdevumiem skolēniem šajā projektā bija izveidot savu matemātisko spēli. Mūsu skolā šajā procesā iesaistījās 129 bērni, un tika izveidotas 78 jaunas spēles, labākās no kurām izspēlēja īpašā matemātikas pēcpusdienā.
Skola, kurā mūsu delegācija viesojās, atrodas pilsētas nomalē, tai atvēlēta plaša apzaļumota teritorija.
Skolēni stāsta, ka skolā pie sienas milzīgs ekrāns, kurā visu laiku tiek demonstrētas BBC ziņas, bet zemāk iekārtotas vietas ar datoriem, kuros var spēlēt spēles vai meklēt kādu informāciju. «Televizori, kuros tiek rādīta informācija par skolas pasākumiem, sasniegumiem un aktualitātēm, ir izvietoti visā skolā, tāpat kā printeri un kopētāji, kurus var izmantot gan skolotāji, gan skolēni. Tiesa gan – skolēniem gan šīs iespējas tiek limitētas,» stāsta 4. vidusskolas skolēni, piebilstot – lai iegūtu nepieciešamo kopēto materiālu vai nopirktu skolas ēdnīcā pusdienas, tiek izmantots pirksts. «Ierīces atpazīst cilvēka pirkstu nospiedumu. Ir arī naudas aparāti pusdienu konta papildināšanai – atkal atliek pielikt pirkstu, iemest naudiņu, un lieta darīta,» tā Kitija. Interesanti arī tas, ka katrs stāvs un gaitenis iekārtots kādai radniecīgu mācību priekšmetu grupai.
«Mums ļoti interesants šķita praktiskajam darbam veltītais stāvs – viesojāmies zēnu un meiteņu mājturības stundās. Vienā klasē tika gatavotas krāsainas kūciņas, kuras skolēni pēc darba salika kastītēs, lai vakariņās cienātu savu ģimeni, citā klasē zēni strādāja ar koku. Redzējām viņu glīti izveidotos koka ratiņus. Izrādās, ka viņiem blakus telpā ir iekārtoti moderni metināšanas galdi, kuri arī tiek izmantoti mācību procesā. Tiesa, atšķirībā no mums meitenes gan neapgūst šeit ne adīšanu, ne šūšanu,» tā Kitija.
Stundas šajā skolā sākas pulksten 8.45 un beidzas 14.45, dienā skolēniem ir piecas 60 minūšu garas stundas. Starp pirmo un otro stundu nav starpbrīža, tad ir viens 20 minūšu starpbrīdis un vēl viens pusdienu 40 minūšu ilgs.
4. vidusskolas direktora vietniece I.Steķe, vērojot darbu mācību stundās, atzīst, ka acīmredzama un ļoti pamanāma ir pedagoģiskā mērķtiecība, ar kādu strādā angļu skolotāji. Skolā ir izstrādāti dzīves prasmju kritēriji, kas palīdz skolēniem gūt sekmes katrā mācību priekšmetā. Piemēram, veiksmīgas runāšanas un klausīšanās atslēga ir runāt skaidri, ievērot acu kontaktu, lietot piemērotu vārdu krājumu, klausīties un atbildēt sarunas partnerim, diskutēt, jautāt un atbildēt uz jautājumiem, lietot ķermeņa valodu komunikācijā.
Skola lepojas ar to, ka līdztekus specializācijas priekšmetiem skatuves mākslā (mūzika, drāma, deja, mediju tehnoloģijas) var piedāvāt arī labi aprīkotas mācību telpas izvēles priekšmetiem profesionālajā izglītībā, piemēram, apmācību friziera amatam friziermākslas darbnīcā, kas ir kā izvēles priekšmets skolā, sākot no 14 gadu vecuma.
«Stundas laikā visi uzdevumi tiek risināti uz īpašām baltām tāfelītēm, ko pirms stundas katram izdala dežuranti. Uz tāfelītes ar flomāsteru skolēni risina uzdevumus, atrisinājumu, paceļot tāfelīti, parāda skolotājam, un pēc tam visu nodzēš, lai rakstītu nākamo uzdevumu. Stundas gaisotne bija ļoti demokrātiska, jāsaka, man kā skolotājai tādā būtu grūti strādāt, jo visu laiku ir fona troksnis, ne skaļš, bet tomēr. Tiesa gan, kad skolotājs ko jautā, visi tūdaļ apklust un cenšas atbildēt. Tāpat dīvaini šķita tas, ka nevienam skolēnam nekas netiek uzspiests – katrs rēķina pēc savām spējām. Sēdējām blakus kādam puisītim, kam diez ko ar rēķināšanu nevedās, bet viņš tāpēc nenoskuma un uz tāfelītes arī nedaudz pazīmēja,» tā S.Baltiņa.
Mūsu komandai izdevies paviesoties arī Alnvikas pilī, kur notikusi filmu par pasaulē slavenāko burvi Hariju Poteru uzņemšana. «Mūs sagaidīja Hagridam (burvju skolas pasniedzējs un Potera liels draugs) līdzīgi tērpies gids, kas pastāstīja dažādus filmēšanas knifus – arī to, kā ainā, kur Harijs kopā ar Hagridu dodas uz burvju mežu, speciāli tika būvēts zāles valnis, lai burvja skolotājs izskatītos iespaidīgi liekāks par zēnu, kā pils tika sagatavota ziemas ainām ar mākslīgo sniegu, kuru pēc tam bijis grūti nomazgāt no senajiem mūriem. Varējām piedalīties arī slotu lidotapmācībās, aplūkot vēstures ekspozīcijas un krāšņo interjeru,» stāsta S.Baltiņa.
Foto: no skolas arhīva