Skolēni vēlas, lai tiktu nojaukta siena starp skolu un mājām un lai izglītības process kļūtu atvērtāks un tajā iesaistītos arī vecāki. Šāda ideja izskanēja starptautiskās vīzijas par nākotnes skolu prezentācijā, ko izstrādāja Jelgavas 6. vidusskolas skolēni kopā ar Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas un 11 Eiropas valstu skolēniem. Vīzija tapa Britu padomes īstenotā projekta «Challenges in Schools» jeb «Izaicinājumi skolās» ietvaros.
Ilze Knusle-Jankevica
Britu padomes Latvijā mārketinga komunikāciju vadītāja Maija Ūdre portālam www.jelgavasvestnesis.lv atklāj, ka skolēni uzskata – nākotnē mācību process neizbēgami kļūs atvērtāks un interaktīvāks, pateicoties informāciju tehnoloģiju attīstībai un ienākšanai skolā. Tomēr, viņuprāt, skola ir pēc iespējas jāpielīdzina mājām un mācību procesā jāiesaista arī vecāki.
Runājot par informāciju tehnoloģijām, skolēni uzskata, ka pēc 20 gadiem skolās būs uz modernajām tehnoloģijām balstīta apmācība: tehnoloģijas sniegs atbalstu mācībās jebkurā laikā un jebkurā vietā – gan skolā, gan ārpus tās. Viņuprāt, nākotnē vienas no būtiskākajām būs skolēna komunikāciju prasmes virtuālā vidē, jo internets un multimediji būs nozīmīgākais informācijas avots. Skolēni prognozē, ka pēc 20 gadiem krīts un tāfele būs reti sastopamas parādības un to pilnībā būs aizstājušas interaktīvās tāfeles un dažādi informācijas un komunikāciju tehnoloģiju risinājumi.
Jaunieši uzskata, ka nākotnes skolā arvien būtiskākas kļūs skolēnu komunikācijas un sadarbības prasmes multikulturālā vidē, jo, iespējams, klases būs veidotas no skolēniem, kuri pārstāv dažādas rases, sociālo izcelsmi un reliģisko pārliecību. Tāpat skolēni izteica vēlmi arvien vairāk uzzināt par citām pasaules kultūrām, ceļot, mācīties valodas un caur skolu rast jaunus draugus citās zemēs. Kā vēl vienu būtisku nākotnes skolas pazīmi jaunieši minēja drošību. Skolēni vēlas skolā izvairīties no neiecietības, narkotikām un vardarbības ietekmes.
Jauniešu iniciatīvu atzinīgi novērtēja arī Latvijas izglītības uz zinātnes ministre Tatjana Koķe. «Tas ļauj dziļāk izzināt viņu redzējumu par izglītībā būtiskiem jautājumiem un kopīgi veidot tādu izglītību, kas atbilst viņu interesēm un vajadzībām, vienlaikus vairojot jauniešu piederību skolai, izglītības atvērtību un stiprinot izglītību kā vērtību sabiedrībā,» norāda ministre.
Prezentācija notika vakar, 15. aprīlī, un tajā piedalījās izglītības pārvalžu vadītāji, Izglītības un zinātnes ministrijas speciālisti un ministre T. Koķe. Projektā līdzdarbojās skolēni no 12 Eiropas valstīm – Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Ungārijas, Čehijas, Somijas, Ukrainas, Polijas, Slovākijas, Slovēnijas, Zviedrijas un Lielbritānijas