19.2 °C, 2.6 m/s, 85.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJelgavnieki galvenokārt sūdzas par, viņuprāt, negodīgiem banku līgumiem
Jelgavnieki galvenokārt sūdzas par, viņuprāt, negodīgiem banku līgumiem
01/10/2009

Pēdējā laikā valstī krietni audzis saņemto patērētāju sūdzību skaits par dažādām lietām – garantiju remontiem, preču marķējumiem, negodīgiem līgumu nosacījumiem utt. «Jelgavas patērētāju interešu aizstāvības kluba» vadītāja Tekla Žabova skaidro, ka no jelgavniekiem visvairāk sūdzību šobrīd tiek saņemtas par negodīgiem banku līgumiem un jautājumiem, kas saistīti ar kredītiem.

Ritma Gaidamoviča

Pēdējā laikā valstī krietni
audzis saņemto patērētāju sūdzību skaits par dažādām lietām –
garantiju remontiem, preču marķējumiem, negodīgiem līgumu
nosacījumiem utt. «Jelgavas patērētāju interešu aizstāvības kluba»
vadītāja Tekla Žabova skaidro, ka no jelgavniekiem visvairāk
sūdzību šobrīd tiek saņemtas par negodīgiem banku līgumiem un
jautājumiem, kas saistīti ar kredītiem.

 

T.Žabova stāsta, ka vēl pirms pāris
gadiem populārākā lieta, par ko sūdzējās, bija komunāliem
pakalpojumi, taču šobrīd tā pilsētā vairs nav tik aktuāla.
«Protams, sūdzēties sūdzas un galvenais, par ko šobrīd tiek
saņemtas sūdzības, ir jautājumi, kas saistīti ar kredītiem. Cilvēki
bieži vien steigā paņēmuši kredītus, bet tagad cīnās ar problēmām,
kas rodas atmaksājot tos. Nāk uz konsultācijām, interesējas, ko
tālāk darīt, kādas ir viņa kā patērētāja tiesības, ko atbildēt
kredītiestādēm. Otrs klupšanas akmens šobrīd ir banku un
kredītiestāžu noslēgtie līgumi. Jāatzīst gan, ka nereti cilvēki pie
šādiem starpgadījumiem vainīgi ir paši. Es gribētu aicināt ikvienu,
ja slēdz līgumu, neskatoties uz to, ka tajā ir daudz mazu burtu un
lasīšana aizņem ilgu laiku, tomēr to izdarīt. Standarta

līgums nav tas, kas uzreiz jāparaksta,
neskatoties uz to, ka šis pakalpojums nepieciešams steidzami. Ir
jāizlasa un līdzko kaut kas nav skaidrs, uzreiz jājautā
speciālistam. Nevar parakstīt to, ko pats nesaprot. Tas tāpēc, lai
pēcāk nav pašam jācieš no tā, ka
līgums
parakstīts un tas apliecina, ka cilvēks piekrīt visiem šiem
noteikumiem,» tā T.Žabova. Viņa vien piebilst, ka patērētāju
tiesību aizstāvji jau runājuši ar bankām, lai cilvēkiem tomēr
izskaidro arī mutiski noteikumus un atbildību, nevis tikai iedod
rakstisku līgumu, kuru viņš vēl neizlasa.

Pēdējā laikā aktuālas kļūstot arī
sūdzības par apdrošinātājiem. «Apdrošināšanas kompānijas cilvēkiem
neizmaksā kompensāciju, kad nozagta mašīna vai arī tā apskādēta.
Cilvēkiem grūtības atgūt līdzekļus, jo nereti apdrošināšanas
kompānijas veic lielu pētīšanu un skaidro, vai pats šo automašīnu
nav nozadzis un kaut ko pats tai nodarījis,» tā
T.Žabova.

«Pozitīva iezīmē tieši pēdējā laikā ir
tā, ka pie mums uz konsultāciju vēršas ne tikai patērētāji, bet arī
uzņēmēji. Jā, viņi zvana un interesējas par to, kādas ir viņu
tiesības. Šogad diezgan daudz uzņēmējiem sniegtas konsultācijas par
pareizu preču marķēšanu un citiem jautājumiem, lai netiktu
pārkāptas patērētāju tiesības un uzņēmums sev neradītu sliktu
tēlu,» stāsta T.Žabova. Vadītāja atklāj, ka no janvāra līdz šim
laikam klubā pēc palīdzības vērsušies vairāk nekā 3 500 jelgavnieku
un tuvāko pilsētu iedzīvotāji.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra
patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita
Gertmane informē, ka arī centrā tiek saņemtas jelgavnieku sūdzības,
taču nav pieejamas statistika tieši cik sūdzību pieņemts no mūsu
pilsētas. «Protams, lielākais skaits sūdzību jau nāk tepat no
Rīgas, taču arī jūsu pilsētas iedzīvotāji zvana mums, lai
konsultētos un mēģina rast risinājumu konfliktā ar pārdevējiem uz
uzņēmējiem. To sūdzību tendence un iemesli, kāpēc sūdzas, visā
Latvijā ir vienādi – neapmierina apsaimniekotāji, sūdzības par
precēm – apavi, elektropreces un mobilie telefoni, kur nereti
cilvēku viedoklis atšķiras no pārdevēju viedokļa un palīdzība tiek
meklēta pie mums, kā arī pakalpojumi – kabeļtelevīzija, mobilie
sakari, internets un citas lietas. Šogad, tas noteikti saistīts ar
ekonomisko situāciju, taču par sešām reizēm vismaz sarucis sūdzību
skaits par dažādām lietām, kas saistīta ar būvniecību,» atzīst
S.Gertmane.

Patērētāju tiesību aizstāvji gan aicina
cilvēkus rīkoties, ja uzskata, ka pārkāptas viņa kā patērētāja
tiesības, nevis atmest tam ar roku.