Jelgavnieks 2. pamatskolas mājturības un informātikas skolotājs Mārtiņš Dzerkalis kļuvis par konkursa «Jaunais skolotājs» laureātu. Jaunietis atzīst, ka skolā nokļuvis nejauši, taču savu izvēli nenožēlo.
www.jelgavasvestnesis.lv
«Stājos LLU būvinženieru studiju programmā, taču netiku budžeta grupā. Nolēmu studēt mājturības un informātikas skolotāju studiju programmā, jo tur varēja mācīties bez maksas. Skolotāja ceļu izvēlējos it kā nejauši, bet neesmu to nožēlojis,» teic konkursa uzvarētājs, Jelgavas 2. pamatskolas mājturības un informātikas skolotājs M.Dzerkalis. Viņš absolvējis LLU studiju programmu «Mājas vide izglītībā».
Jelgavas 2. pamatskolā M.Dzerkalis nokļuva, kad kāda no LLU pasniedzējām ieteica pieteikties šim darbam. Tā kā šī ir mazākumtautību skola, viens no izaicinājumiem bijis vadīt stundas bilingvāli. «Bija bail, ka nesapratīšos ar bērniem, bet saņēmos un strādāju. Sākumā dažbrīd pat sazinājāmies ar žestiem, bet nu jau viss kārtībā: vadu stundas gan latviski, gan krieviski,» konkursa organizatoriem «Latvijas Avīzei» stāsta skolotājs.
Viena no M.Dzerkaļa sirdslietām ir kokapstrāde. Veidot no koka skaistas un noderīgas lietas viņš māca ne tikai stundās, bet arī kokapstrādes pulciņā skolā un arī bērnu un jauniešu centrā «Junda», kur vada tehniskās modelēšanas un lidmodelēšanas nodarbības. Jau bērnībā interesējis, kā paša rokām radīt ko vērtīgu. «Kāpēc pirkt veikalā, kur lietas bieži vien ir nesamērīgi dārgas un nepietiekami kvalitatīvas, ja vari uztaisīt pats, ko vien gribi?» – tas ir arī viens no argumentiem, ko puisis izmanto, lai ieinteresētu skolēnus par kokapstrādi.
M.Dzerkalis atzīst, ka studiju laikā vairāk aizrāvies ar informātiku, taču vēlāk sapratis, ka sirdij tuvāka ir mājturība. Tagad viņš domā, kā sasaistīt abus mācību priekšmetus tā, lai informātikas stundās skolēni uzzinātu šo to mājturībai noderīgu. Skolotājs iecerējis likt informātikas stundās veidot prezentācijas par mājturības tēmām, lai, apgūstot darbu ar datoru, skolēni vienlaikus arī uzzinātu, piemēram, kādi instrumenti kādiem darbiem jāizmanto. Stundu laiks jātaupa, jo mazākumtautību skolās katrai klasei ir tikai viena mājturības nodarbība nedēļā.
Jaunais skolotājs piedalās arī dažādos izglītojošos projektos: gan veido darba stacijas, kas atspoguļo dabas likumus un paredzētas, lai ieinteresētu sākumskolēnus par eksaktajām zinātnēm, gan kopā ar skolēniem gatavo putnu būrīšus.
Konkursu «Jaunais skolotājs» ar mērķi popularizēt jauno skolotāju pirmo darba gadu pieredzi organizēja laikraksts «Latvijas Avīze» un nodibinājums «Latvijas Izglītības fonds». Konkursu atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrija.
Foto: Timurs Subhankulovs