-7 °C, 1.2 m/s, 89.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāJRPIC – tagad Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs
JRPIC – tagad Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs
04/06/2011

Līdzšinējais Jelgavas reģionālais Pieaugušo izglītības centrs (JRPIC) pārtop par Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru (ZRKAC) – centra nosaukuma maiņu un nolikumu pagājušajā domes sēdē apstiprināja deputāti. Tas nozīmē, ka turpmāk pieaugušo izglītības iestādes darbība būs vērsta ne tikai uz mūsu pilsētu, bet gan visu Zemgales reģionu, lai Jelgava kļūtu par nacionālas nozīmes attīstības centru, kā to paredz Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija.

Sintija Čepanone

Līdzšinējais Jelgavas reģionālais Pieaugušo izglītības
centrs (JRPIC) pārtop par Zemgales reģiona Kompetenču attīstības
centru (ZRKAC) – centra nosaukuma maiņu un nolikumu pagājušajā
domes sēdē apstiprināja deputāti. Tas nozīmē, ka turpmāk pieaugušo
izglītības iestādes darbība būs vērsta ne tikai uz mūsu pilsētu,
bet gan visu Zemgales reģionu, lai Jelgava kļūtu par nacionālas
nozīmes attīstības centru, kā to paredz Latvijas ilgtspējīgas
attīstības stratēģija.

«JRPIC pēdējos gadus bijis krietnu soli priekšā citām līdzīgām
iestādēm Latvijā, tā darbība atzinīgi novērtēta gan valstī, gan arī
ārpus tās robežām. Ņemot vērā JRPIC pieredzi un kapacitāti, mēs
domājam par attīstību ne tikai pilsētas, bet visa reģiona, līdz ar
to arī valsts kontekstā. Mēs varam vēl vairāk un vēl labāk! Ir
jāstrādā pie izglītības kvalitātes uzlabošanas katrā izglītības
pakāpē, un, lai to sasniegtu, svarīga ir mērķtiecīga izglītības
darba metodiskā vadība un pedagogu profesionālās pilnveides
nodrošināšana. Tādēļ pilsētā izglītības iestāžu metodiskā darba
vadība tiek deleģēta jaunajam Kompetenču attīstības centram,»
centra funkciju paplašināšanas un līdz ar to arī nosaukuma maiņas
nepieciešamību pamato Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris
Rāviņš.

«Jaunais nosaukums daudz precīzāk atspoguļo centra darbības
saturu. Esam izstrādājuši centra attīstības stratēģiju un
definējuši darbības virzienus atbilstoši pilsētas, reģiona un
valsts plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem:
cilvēkkapitāla attīstība, zināšanu ekonomikas attīstība un
informācijas sabiedrības attīstība. Katrs no šiem virzieniem nosaka
nepieciešamību izstrādāt aktuālus izglītības piedāvājumus. Tas
nozīmē, ka mūsu klientiem tiks nodrošinātas daudz plašākas
izglītības iespējas,» skaidro ZRKAC direktore Sarmīte Vīksna.

Viņa akcentē, ka mūsdienu darba tirgū cilvēkus pieņem darbā,
vērtējot kopējās kompetences, darba devēji skolām ceļ izaicinājuma
līmeni, pieprasot vēl spēcīgāk fokusēties uz zināšanu pielietojumu
praksē. «Inovatīvu metodiku un jaunu mācību līdzekļu aprobācija, kā
arī konkrētu pilsētai un reģionam svarīgu mērķprogrammu īstenošana
ir viena no prioritātēm, kam veltīsim uzmanību, sniedzot metodisko
atbalstu vispārizglītojošo un profesionālo skolu pedagogiem,»
norāda S.Vīksna, piebilstot, ka sadarbība ar skolām ir ļoti
svarīga, jo cilvēka darba un sociālo prasmju pamati tiek veidoti
jau agrā bērnībā. «Mums ir grandiozi panākumi dziesmu un deju
svētkos! Kāpēc? Tāpēc, ka jau pirmsskolas vecumā mēs mācām bērniem
tautas dziesmas un dejas, mums ir augsti attīstīta koru mākslas
kultūra. Te ir īstenots caurviju princips visos izglītības līmeņos,
procesā vienoti ir iesaistīti pedagogi, vecāki un visa sabiedrība.
Bet kā ir ar tehniskās domāšanas attīstību? Vai varam teikt, ka
mācību iestādēs radīti optimāli apstākļi nākamo inženieru,
izgudrotāju un zinātnieku izaugsmei? Cik sabalansēts ir interešu
pulciņu piedāvājums tehniskajā jaunradē? Eiropas valstīs pedagogi
sadarbībā ar nozaru speciālistiem ir izstrādājuši daudzveidīgas
inovatīvas metodikas, kur jau bērnudārzā un sākumskolas klasēs
vecumam atbilstošā veidā notiek regulāras nodarbības īpaši
izveidotās «laboratorijās». Bērni skolotāju vadībā strādā ar
konstruktoriem, nodarbojas ar tehnisko jaunradi, eksperimentē un
paši veic savus pirmos «atklājumus». Profesionālās izglītības
pievilcības veidošana, mūsuprāt, ir sistēma, kura jāveido visiem
kopā. Kompetenču attīstības centrs ir tā vieta, kur, apvienojot
pedagogu, vecāku, nozaru speciālistu un darba devēju idejas un
iniciatīvas, taps jaunas aktuālas izglītības programmas,» tā
S.Vīksna.

Līdz ar Jelgavas reģionālā Pieaugušo izglītības centra
pārtapšanu par Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru
funkcijas ievērojami tiek paplašinātas divām centra
nodaļām.

Skolu atbalsta nodaļa pārtop par Vispārējās un
profesionālās izglītības atbalsta nodaļu, funkcijas:

attīstīt profesionālās izglītības programmu saskaņotību visās
izglītības pakāpēs; aktualizēt esošās programmas, vadīt jaunu
programmu un mācību līdzekļu izstrādi sadarbībā ar nozaru
asociācijām; nodrošināt profesionālās izglītības programmu
īstenošanā iesaistīto pedagogu tālākizglītību; plānot karjeras
izglītības aktivizēšanu visos izglītības posmos; veicināt
profesionālās izglītības iestāžu vispārizglītojošo priekšmetu
skolotāju līdzdalību metodisko apvienību darbā; organizēt
profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu pētniecisko darbību
saistībā ar nozares speciālistiem; veikt mācību sasniegumu
diagnosticēšanu profesionālajos un vispārizglītojošajos mācību
priekšmetos; organizēt karjeras izvēles pasākumus vecākiem
profesionālās izglītības popularizēšanai.

Metālapstrādes filiāle pārtop par Metālapstrādes mācību
parku,
funkcijas:

izveidot vienotu materiāli tehnisko bāzi, kas nepieciešama visu
profesionālās izglītības līmeņu metālapstrādes speciālistu
sagatavošanai; īstenot metālapstrādes attīstībai nepieciešamo
pedagogu sagatavošanu un mācību līdzekļu izstrādi; informēt
pedagogus par novitātēm nozares attīstībā; organizēt ārpus formālās
izglītības sistēmas apgūto profesi­onālo kompetenču novērtēšanu,
veicot eksaminācijas centra funkcijas un profesionālās
kvalifikācijas piešķiršanu; sadarbībā ar uzņēmējiem savlaicīgi
prognozēt jaunu profesionālo kompetenču nepieciešamību un
nodrošināt to apguvi; organizēt nozari popularizējošus pasākumus
pilsētas un reģiona līmenī.

Foto: Ivars Veiliņš