Līdzšinējais Jelgavas reģionālais Pieaugušo izglītības centrs (JRPIC) pārtop par Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru (ZRKAC) – centra nosaukuma maiņu un nolikumu pagājušajā domes sēdē apstiprināja deputāti. Tas nozīmē, ka turpmāk pieaugušo izglītības iestādes darbība būs vērsta ne tikai uz mūsu pilsētu, bet gan visu Zemgales reģionu, lai Jelgava kļūtu par nacionālas nozīmes attīstības centru, kā to paredz Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija.
Sintija Čepanone
«JRPIC pēdējos gadus bijis krietnu soli priekšā citām līdzīgām iestādēm Latvijā, tā darbība atzinīgi novērtēta gan valstī, gan arī ārpus tās robežām. Ņemot vērā JRPIC pieredzi un kapacitāti, mēs domājam par attīstību ne tikai pilsētas, bet visa reģiona, līdz ar to arī valsts kontekstā. Mēs varam vēl vairāk un vēl labāk! Ir jāstrādā pie izglītības kvalitātes uzlabošanas katrā izglītības pakāpē, un, lai to sasniegtu, svarīga ir mērķtiecīga izglītības darba metodiskā vadība un pedagogu profesionālās pilnveides nodrošināšana. Tādēļ pilsētā izglītības iestāžu metodiskā darba vadība tiek deleģēta jaunajam Kompetenču attīstības centram,» centra funkciju paplašināšanas un līdz ar to arī nosaukuma maiņas nepieciešamību pamato Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš.
«Jaunais nosaukums daudz precīzāk atspoguļo centra darbības saturu. Esam izstrādājuši centra attīstības stratēģiju un definējuši darbības virzienus atbilstoši pilsētas, reģiona un valsts plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem: cilvēkkapitāla attīstība, zināšanu ekonomikas attīstība un informācijas sabiedrības attīstība. Katrs no šiem virzieniem nosaka nepieciešamību izstrādāt aktuālus izglītības piedāvājumus. Tas nozīmē, ka mūsu klientiem tiks nodrošinātas daudz plašākas izglītības iespējas,» skaidro ZRKAC direktore Sarmīte Vīksna.
Viņa akcentē, ka mūsdienu darba tirgū cilvēkus pieņem darbā, vērtējot kopējās kompetences, darba devēji skolām ceļ izaicinājuma līmeni, pieprasot vēl spēcīgāk fokusēties uz zināšanu pielietojumu praksē. «Inovatīvu metodiku un jaunu mācību līdzekļu aprobācija, kā arī konkrētu pilsētai un reģionam svarīgu mērķprogrammu īstenošana ir viena no prioritātēm, kam veltīsim uzmanību, sniedzot metodisko atbalstu vispārizglītojošo un profesionālo skolu pedagogiem,» norāda S.Vīksna, piebilstot, ka sadarbība ar skolām ir ļoti svarīga, jo cilvēka darba un sociālo prasmju pamati tiek veidoti jau agrā bērnībā. «Mums ir grandiozi panākumi dziesmu un deju svētkos! Kāpēc? Tāpēc, ka jau pirmsskolas vecumā mēs mācām bērniem tautas dziesmas un dejas, mums ir augsti attīstīta koru mākslas kultūra. Te ir īstenots caurviju princips visos izglītības līmeņos, procesā vienoti ir iesaistīti pedagogi, vecāki un visa sabiedrība. Bet kā ir ar tehniskās domāšanas attīstību? Vai varam teikt, ka mācību iestādēs radīti optimāli apstākļi nākamo inženieru, izgudrotāju un zinātnieku izaugsmei? Cik sabalansēts ir interešu pulciņu piedāvājums tehniskajā jaunradē? Eiropas valstīs pedagogi sadarbībā ar nozaru speciālistiem ir izstrādājuši daudzveidīgas inovatīvas metodikas, kur jau bērnudārzā un sākumskolas klasēs vecumam atbilstošā veidā notiek regulāras nodarbības īpaši izveidotās «laboratorijās». Bērni skolotāju vadībā strādā ar konstruktoriem, nodarbojas ar tehnisko jaunradi, eksperimentē un paši veic savus pirmos «atklājumus». Profesionālās izglītības pievilcības veidošana, mūsuprāt, ir sistēma, kura jāveido visiem kopā. Kompetenču attīstības centrs ir tā vieta, kur, apvienojot pedagogu, vecāku, nozaru speciālistu un darba devēju idejas un iniciatīvas, taps jaunas aktuālas izglītības programmas,» tā S.Vīksna.
Līdz ar Jelgavas reģionālā Pieaugušo izglītības centra pārtapšanu par Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centru funkcijas ievērojami tiek paplašinātas divām centra nodaļām.
Skolu atbalsta nodaļa pārtop par Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļu, funkcijas: attīstīt profesionālās izglītības programmu saskaņotību visās izglītības pakāpēs; aktualizēt esošās programmas, vadīt jaunu programmu un mācību līdzekļu izstrādi sadarbībā ar nozaru asociācijām; nodrošināt profesionālās izglītības programmu īstenošanā iesaistīto pedagogu tālākizglītību; plānot karjeras izglītības aktivizēšanu visos izglītības posmos; veicināt profesionālās izglītības iestāžu vispārizglītojošo priekšmetu skolotāju līdzdalību metodisko apvienību darbā; organizēt profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu pētniecisko darbību saistībā ar nozares speciālistiem; veikt mācību sasniegumu diagnosticēšanu profesionālajos un vispārizglītojošajos mācību priekšmetos; organizēt karjeras izvēles pasākumus vecākiem profesionālās izglītības popularizēšanai.
Metālapstrādes filiāle pārtop par Metālapstrādes mācību parku, funkcijas: izveidot vienotu materiāli tehnisko bāzi, kas nepieciešama visu profesionālās izglītības līmeņu metālapstrādes speciālistu sagatavošanai; īstenot metālapstrādes attīstībai nepieciešamo pedagogu sagatavošanu un mācību līdzekļu izstrādi; informēt pedagogus par novitātēm nozares attīstībā; organizēt ārpus formālās izglītības sistēmas apgūto profesionālo kompetenču novērtēšanu, veicot eksaminācijas centra funkcijas un profesionālās kvalifikācijas piešķiršanu; sadarbībā ar uzņēmējiem savlaicīgi prognozēt jaunu profesionālo kompetenču nepieciešamību un nodrošināt to apguvi; organizēt nozari popularizējošus pasākumus pilsētas un reģiona līmenī.
Foto: Ivars Veiliņš