«Kādā veikalā nopirku preci, kura izjuka divu mēnešu laikā. Nesu to atpakaļ, bet veikalā man sarīkoja tādu cirku, kurš ilgst joprojām. Firma ir pārreģistrēta, un tagad, kad es vērsos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), paziņo, ka manus trīs iesniegumus nav saņēmusi. Iesniegumus es nesu uz to pašu veikalu, kur preci pirku, trešo pat īpašniekiem personīgi, bet viņi to nav pieņēmuši un parakstījuši. Turklāt tas veikals jau ir pārreģistrēts uz citu firmu, kura, starp citu, pieder tam pašam īpašniekam. Dzirdēts, ka daudziem ir problēmas ar šī veikala preču kvalitāti,» neminot konkrētu veikalu, «Jelgavas Vēstnesim» klāsta kāds lasītājs. Taču viņš vēlas pircējus pabrīdināt par problēmām, ar kurām var saskarties, ja nopirkto preci būs jāatgriež. «Un vispār – daudzi nemaz nezina, kā ir jārīkojas tādos gadījumos, kaut vai to, kāds iesniegums un kam jāraksta. Cilvēki nezina elementāras pircēja tiesības! Lūdzu, izskaidrojiet to lasītājiem!» tā viņš.
PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante Ilze Žunde atgādina, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu patērētājs ir tiesīgs izvirzīt pretenzijas par preces neatbilstību līguma noteikumiem (tajā skaitā preci ar ražošanas defektiem) divu gadu laikā no preces iegādes dienas. «Ja defekts atklājas pirmā pusgada laikā kopš preces iegādes, patērētājs pēc savas izvēles var izvirzīt pārdevējam vienu no šādām prasībām: salabot preci, apmainīt pret tādu pašu vai līdzvērtīgu vai lauzt pirkuma līgumu un saņemt par preci samaksāto naudas summu,» norāda I.Žunde.
Viņa skaidro – ja sarunu ceļā ar pārdevēju par prasības izpildi vienoties neizdodas, tad būtu jārīkojas saskaņā ar MK noteikumos Nr.631 noteikto kārtību un jāiesniedz pārdevējam rakstisks prasījuma pieteikums. Prasījums sastādāms brīvā formā vai izmantojot veidlapu (veidlapu un paraugu var aplūkot PTAC mājas lapā: www.ptac.gov.lv). «Prasījuma pieteikums jāsagatavo divos eksemplāros, pielikumā pievienojot darījumu apliecinošo dokumentu kopijas. To var iesniegt personīgi vai pa pastu, sūtot kā ierakstītu vēstuli ar paziņojumu no pasta, lai būtu apliecinājums par dokumenta saņemšanu. Personīgi iesniedzot prasījumu, jāpalūdz uz patērētāja eksemplāra parakstīties par saņemšanu, kas arī kalpo kā pierādījums par saņemšanas brīdi,» tā viņa, akcentējot, ka pārdevēja pienākums ir desmit dienu laikā no prasījuma pieteikuma saņemšanas dienas sniegt rakstisku atbildi par pieņemto lēmumu attiecībā uz pieteikumā izvirzīto prasību.
Ja uzņēmējs piekrīt izpildīt prasījuma pieteikumā izvirzīto prasību, tad tā izpildāma septiņu dienu laikā vai pēc abpusējas vienošanās citā noteiktā laikā. Savukārt, ja uzņēmējs atsaka prasības izpildi, lai izšķirtu strīdu, ir nepieciešams pieteikt neatkarīgo ekspertīzi, izvēloties ekspertu no PTAC datubāzes. To, kura no pusēm pieteiks neatkarīgo ekspertīzi un vai tā vispār tiks pieteikta, nosaka patērētājs. Par pieņemto lēmumu uzņēmējs jāinformē rakstveidā. «Nesaņemot pārdevēja atbildi noteiktajā termiņā, patērētājam ir tiesības vērsties PTAC ar rakstveida sūdzību,» informē I.Žunde.
Sagatavoja Sintija Čepanone