18 °C, 3 m/s, 47.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāKā uzņēmēji vērtē tūrisma sezonu?
Kā uzņēmēji vērtē tūrisma sezonu?
13/10/2012

Aktīvā tūrisma sezona noslēgusies, un Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs jau paziņojis, ka pilsētā šovasar tūristu bija krietni vairāk nekā iepriekšējos gados. «Jelgavas Vēstnesis» ar tūrismu saistītiem uzņēmumiem jautā, vai tie izjuta tūristu skaita pieaugumu pilsētā šosezon, un ko varam sagaidīt nākamajā gadā?

Aktīvā tūrisma sezona noslēgusies, un Jelgavas
reģionālais Tūrisma centrs jau paziņojis, ka pilsētā šovasar
tūristu bija krietni vairāk nekā iepriekšējos gados. «Jelgavas
Vēstnesis» ar tūrismu saistītiem uzņēmumiem jautā, vai tie izjuta
tūristu skaita pieaugumu pilsētā šosezon, un ko varam sagaidīt
nākamajā gadā?

Uz Driksas būs pontons, bet krastā – tējas namiņš

Sandra Blūmane, Kaspars Blūmanis, ēdināšanas uzņēmuma
«Silva» pārstāvji:

«Sezonas rādītājus vēl apkopojam, bet ir skaidrs, ka vasara
pagājusi pluss zīmē. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kafejnīcu
apmeklējuši vairāk tūristu nekā iepriekš. Protams, ne vienmēr varam
zināt, ka pie mums iegriezies tūrists, taču ir nianses, pēc kurām
visbiežāk to var identificēt. Atsevišķos gadījumos organizētu grupu
braucienu vadītāji veic rezervāciju un pie mums piesakās iepriekš,
taču arī tad, ja nepiesakās, nepamanīt tūristu grupu, kas ierodas
pie mums paēst, nevar.

Kādu tūristu mēs šovasar pilsētā pamanījām? Noteikti vairāk
varēja just velotūristus – ekipēti, ne jelgavnieki, kuri ceļo
nelielās grupās; tad arī ģimenes, kuras nedēļas nogalēs devušās
izbraucienā pa Latviju. Mēs taču arī nedēļas nogalēs mēdzam kopā ar
bērniem kaut kur aizbraukt, kaut uz kaimiņu pilsētu, tāpat arvien
biežāk citu pilsētu iedzīvotāji sāk braukt pie mums. Vēl mēs
pamanījām, ka tieši svētdienas ir kļuvušas aktīvākas – ja pirms
pāris gadiem svētdienās «Silvā» bija diezgan patukšs, tagad nu
situācija mainās – šķiet, ka arī paši jelgavnieki vairāk iznāk
ielās un aicina pie sevis ciemos. Agrāk tas tiešām bija krietni
mazāk jūtams, bet tagad šķiet, ka pilsētnieki labprāt izrāda
Jelgavu saviem radiem, draugiem. Esam pat dzirdējuši no saviem
klientiem tādas frāzes: «Vispirms satiksimies tornī – tur ir ko
redzēt –, bet pēc tam atnāksim uz «Silvu» pasēdēt.» Un tas ir ļoti
patīkami, ka jelgavnieks pats lepojas ar savu pilsētu, pamana
jaunumus un gatavs tos izrādīt saviem viesiem.

Jāatzīst, ka līdz šim mēs vairāk bāzējāmies uz vietējo
apmeklētāju, bet tagad arvien biežāk pie mums ienāk jaunas sejas,
un tas ir ļoti patīkami. Gribas pat teikt, ka tūrisma jomā pilsēta
tik ātri attīstās, ka uzņēmējam vien jāspēj tikt līdzi. Tieši tāpēc
arī mēs, pamanot tās patīkamās pārmaiņas pilsētā un aktivitātes, ko
veic pašvaldība, malā nestāvam un esam gatavi ieguldīt, lai Jelgavā
veidotu vēl kādu patīkamu vietu, kur atpūsties gan vietējiem, gan
tūristiem.

Šobrīd ļoti aktīvi strādājam, lai nākamajā vasarā rekonstruētajā
un labiekārtotajā Pasta salā, Pilssalas ielā, taptu omulīgs tējas
namiņš, kur pasēdēt. Kaut kas tāds Jelgavā vēl nav bijis! Mēs
plānojam, ka uz ūdens peldošā atpūtas vieta, kas atradīsies ielokā
iepretim Čakstes bulvārim, lieliski ļaus novērtēt rekonstruēto
bulvāri, no tās pavērsies patīkams skats uz jauno gājēju tiltu,
strūklaku upē. Tāda miera osta, kur patīkami pasēdēt. Mēs kā
uzņēmēji, redzot pārmaiņas pilsētā, saprotam, ka ir vērts ieguldīt,
lai radītu vēl ko jaunu. Un mēs patiesi nopietni sakām, ka šodien
uzņēmējam ir vienkārši jāspēj tikt līdzi visam tam, kas pilsētā
notiek.»

«Gribas, lai jelgavnieks biežāk nospiež bremžu pedāli»

Artis Jansons, kuģīša «Frīda» kapteinis:
«Sezonai nebija ne vainas, vien laika apstākļi varēja būt labāki –
mazāk lietus un vairāk saules, jo izbraucienam ar kuģīti pa
Liel­upi noteikti prasās labāks laiks. Šī jau ir trešā sezona, kopš
ar «Frīdu» nodrošinu izbraucienus pa Lielupi gan jelgavniekiem, gan
pilsētas viesiem. Taču man gribas teikt, ka, neraugoties uz
plašajām Tūrisma centra aktivitātēm un reklāmu, vēl tikai retais
zina par šo iespēju – jelgavnieks ir tāds mazliet pakūtrs. Arī tad,
kad ar «Frīdu» piedāvāju izbraucienus piena svētku laikā turpat no
promenādes, nebija daudz tādu, kas sadūšotos iekāpt kuģītī. Un nav
jau tā, ka nepatīk, bet tieši saņemties uz kaut ko neierastāku
cilvēkam ir pagrūti.

Trīs gadu praksē nav bijis neviens neapmierinātais – arī tad, ja
brauciena laikā uznāk lietus vai saceļas lielāks vējš, braucējiem
emocijas ir patīkamas – cilvēks paliek apmierināts. Šosezon vismaz
ceturtā daļa no tiem, kas kāpuši uz «Frīdas» klāja, ir Latvijas
tūristi, kādi trīs procenti – ārzemnieki, bet pārējie – vietējie
cilvēki. Tas galvenais, kas izbrīna brauciena laikā, ir skati, kas
paveras no upes. Tikai retais ko tādu ir izbaudījis. Bieži vien,
jau iekāpjot kuģītī, pat vietējiem zūd orientācija – braucot no
«Zemnieka cienasta», apmulst un nezina, kurā pusē un kurš Jelgavas
krasts būs. Nemaz nerunājot par to, ka upes cilvēkiem jūk – Vircava
viņiem noteikti ir Lielupe; ja ne Lielupe, tad Driksa noteikti.
Vienīgi rūdīti makšķernieki varbūt zina tos upes krastus no ūdens,
bet vienkāršs cilvēks – noteikti ne. Un to jau vien ir vērts
izbaudīt.

Lai nebūtu tikai pavizināšanās pa ūdeni, esmu beidzis arī gidu
kursus, ko organizēja Zemgales reģiona Kompetenču attīstības
centrs, un tagad braucienu pavada arī vēsturiski stāstījumi par
kuģošanu Lielupē, dažādi interesanti fakti. Vēl nesen vedu
izbraucienā skolēnus, un, iedomājieties, viņi pat nezina, kur un kā
veidojas Lielupe! Tā kā izzināt mums noteikti ir ko.

Mēs rudenī braucam krāsainās lapas lūkoties uz Siguldu, bet vai
kāds ir aizdomājies par to, ka arī mums pašiem te pietiek krāsu?!
Aiz katra upes līkuma paveras pārsteidzoši skati, un lapu
sārtošanās jau nu noteikti neatpaliek no Siguldas. Tāpēc man šķiet,
ka mums pašiem ir jāiemācās palūkoties uz savu pilsētu, savu dabu
no cita skatu punkta. Kā es saku – biežāk nospiest bremžu pedāli.
Nesen ar mani brauca Jelgavas ģimene – sākām no «Zemnieka cienasta»
un braucienu noslēdzām promenādē. Vīrs saka: «Ārprāts, es katru
dienu braucu pāri tiltiem, paskatos uz promenādi, bet nekad te
nebijām atnākuši. Pat neiedomājos, ka te ir tik forša vieta!»
Redziet, ja mēs biežāk nospiestu mašīnai bremžu pedāli un piestātu,
nevis ikdienas steigā trauktos garām tām vietām, mēs noteikti
atklātu sevī jaunas emocijas.

Šis nav bizness, drīzāk tāds kā hobijs, kas sniedz gandarījumu
brīžos, kad tu redzi tās emocijas cilvēkā, kurš pirmo reizi izbrauc
kādu no maršrutiem. Patiesībā kuģīti nopirku ar domu, ka būs laba
atpūtas iespēja ģimenei – pašam ir trīs bērni, kāpēc reizi pa
reizei neizbraukt?! Kuģītis gan bija pavecs, un pagāja divi gadi,
kamēr to atjaunoju. Bet tad jau tā biju aizrāvies ar šo procesu, ka
šķita interesanti to piedāvāt arī citiem. Cilvēki ir pieraduši
ballītēs sēdēt pie rasolu bļodām, bet varbūt visu vakaru var
nesēdēt – var taču kopā ar saviem viesiem un draugiem pabaudīt
dabu! Tai ir tik daudz veidu, kā pārsteigt, – nesen vedu līgavu un
līgavaini savā kuģītī, un aiz kāda upes līkuma mūsu acu priekšā no
ūdens spārnos pacēlās četri balti gulbji…»

Tūrisma kompānijas viesnīcā veic rezervāciju jau nākamajam
gadam

Liene Vīķe, viesnīcas «Jelgava» direktore:
«Tūristu ziņā sezona viennozīmīgi bija veiksmīgāka par
iepriekšējām. Jau pērn jutām, ka viesnīcā apmetas vairāk cilvēku,
bet šosezon tas bija vēl izteiktāk. Ja mēs paskatītos uz
sadalījumu, tad es gribētu teikt, ka tas ir 50 uz 50 – puse no mūsu
klientiem ir ārzemnieki, bet otra puse – latvieši.

Kas Jelgavā interesē mūsu klientus? Pirmkārt, objekti, piemēram,
tornis, muzejs, pils, otrkārt, pilsētas lielie kultūras pasākumi.
To mēs patiešām ļoti izjūtam – gan «Prāta vētras» koncerts šovasar,
gan Smilšu skulptūru festivāls piesaistīja daudz tūristu arī mūsu
viesnīcai. Laikam jau varu piekrist viedoklim, ka viens no
būtiskākajiem Jelgavas tūrisma produktiem ir lielie pasākumi.

Aktīvā sezona ir noslēgusies, un, protams, ziemas periodā mūsu
viesnīcā galvenokārt apmetas biznesa tūristi. Taču tajā pašā laikā
jāatzīst, ka jau šobrīd sākam gatavoties nākamajai sezonai. Mūsu
ilggadējie sadarbības partneri – Rīgas tūrisma kompānijas – jau
veido piedāvājumu nākamajai vasarai un sāk veikt rezervāciju arī
mūsu viesnīcā. Pagaidām gan apjoma ziņā situācija neatšķiras no
iepriekšējiem gadiem – tas ir ikdienišķs process, kad tūrisma
kompānija, piedāvājot noteiktu ceļojumu ārvalstu viesiem, laicīgi
rezervē vietas viesnīcā. Taču jāsaprot, ka pagaidām katrai šādai
rezervācijai pretī vēl nav klienta – tūristu grupas tiek
nokomplektētas laika gaitā.

Šajā sezonā galvenokārt pie mums brauca ārvalstu tūristi no
Igaunijas, Lietuvas, Vācijas un Krievijas. Mūsu viesnīcā ir 70
vietas, un, lai gan pagaidām nevar teikt, ka potenciālajiem
klientiem vietu trūkuma dēļ mums bieži būtu jāatsaka, atsevišķas
reizes, kad viesnīca ir pilna un mēs piedāvājam tūristiem apmesties
citā viesnīcā, ir bijušas. Katrā ziņā mēs ļoti atbildīgi izturamies
pret Jelgavas viesiem un gadījumos, kad viesus uzņemt nevaram,
noteikti cenšamies palīdzēt atrast citu piemērotu vietu, kur
apmesties. Mēs uzskatām par savu pienākumu ne tikai palīdzēt
Jelgavas viesiem, bet arī ļaut viņiem sajusties šeit gaidītiem,
neskatoties uz to, ka varbūt tajā brīdī paši viņus uzņemt
nevaram.

Jāatzīst, ka nav nācies uzklausīt tūristu neapmierinātību ar
Jelgavas piedāvājumu. Vairumā gadījumu cilvēks jau ir izpētījis, ko
Jelgava viņam var sniegt, un vilšanos nepiedzīvo. Varbūt ir bijis
viens gadījums, kad gados jauni tūristi vēlējās izbaudīt pilsētas
nakts dzīvi, bet pirmdienā klubi Jelgavā bija slēgti…»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Ivars Veiliņš un no personīgā
arhīva