«Latvijas dzelzceļš» izstrādājis aizraujošu aplikāciju «Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad», ar kuras palīdzību 155 vietās visā Latvijā iespējams izveidot interesantas fotokolāžas, savienojot dzelzceļa pagātni un tagadni. Pieci no šiem vēsturiskajiem spēles punktiem atrodas arī Jelgavā, tāpēc jelgavnieki aicināti doties īsā ceļojumā pa vēstures līkločiem, lai tuvāk iepazītos ar tiem.
Spēlētāja galvenais uzdevums – ar aplikācijas palīdzību nofotografēt kādu no 155 vēsturiskajiem dzelzceļa objektiem tādā rakursā, kā tas attēlots aplikācijā esošajā senajā fotogrāfijā. Iegūto fotokolāžu iespējams publicēt savos sociālajos tīklos, kā arī ar publicēto fotokolāžu palīdzību krāt punktus un tikt pie balvām. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv piedāvā iepazīt piecus vēsturiskus dzelzceļa objektus Jelgavā.
Cukurfabrikas pieturas punkts
Pietura atvērta 1928. gadā cukurfabrikas strādnieku vajadzībām. Neskatoties uz to, ka cukura ražotne vairs Jelgavā nepastāv, 2015. gadā te ierīkotas modernas paaugstinātās pasažieru platformas un uzbūvēta jauna biļešu kases ēka.
Lielupes tilts
Pirmais dzelzceļa tilts pār Lielupi tika uzbūvēts 1868. gadā. 20. gadsimta sākumā tam paralēli tika uzbūvēts atsevišķs tilts Ventspils-Maskavas dzelzceļa vajadzībām. Abi tilti tika uzspridzināti 1915. gadā, taču jau kara gados tos atjaunoja. Otrā pasaules kara gados tilti atkal cieta, un pēc kara tie tika atjaunoti jau trīs brauktuvju platumā.
Jelgavas stacijas ēka
Līdz ar Rīgas–Jelgavas dzelzceļa izbūvi 1868. gadā te uzcēla 78 metrus garu un 18 metrus platu ķieģeļu stacijas ēku, kura abos pasaules karos tika nesaudzīgi postīta. Un tomēr tā apskatāma arī šodien savā sākotnējā būvapjomā, neskatoties uz to, ka pazaudējusi teju visus dekorus, kas to rotāja 19. gadsimta beigās.
Pārbrauktuves dežuranta postenis
Pārbrauktuves dežurantu dzelzceļu pirmsākumos dēvēja par barjeras sargu. Viņa pienākumos ietilpa savlaicīga barjeras nolaišana pirms vilciena tuvošanās, nesankcionētas sliežu ceļa šķērsošanas novēršana, kā arī barjeras pacelšana pēc vilciena garām pabraukšanas. Mūsdienās barjeru nolaišanas un pacelšanas process ir pilnībā automatizēts, tomēr sevišķi svarīgas pārbrauktuves joprojām atrodas dežurantu pārraudzībā.
Jelgavas dzelzceļa stacija
Jelgavas dzelzceļa stacija atklāta 1868. gadā kā Rīgas-Jelgavas dzelzceļa galastacija. Tā vairākas reizes paplašināta līdz ar jaunu dzelzceļa līniju izbūvi Mažeiķu, Ventspils, Krustpils un Šauļu virzienā. Tā rezultātā stacijā ir izveidojusies sazarota sliežu ceļu sistēma, kas labi pārskatāma no Lietuvas šosejas viadukta.
Foto: no Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja arhīva