18 °C, 4.1 m/s, 93.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Latvijas dzelzceļš» aicina izzināt piecus vēsturiskus dzelzceļa punktus Jelgavā
«Latvijas dzelzceļš» aicina izzināt piecus vēsturiskus dzelzceļa punktus Jelgavā
24/07/2016

«Latvijas dzelzceļš» izstrādājis aizraujošu aplikāciju «Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad», ar kuras palīdzību 155 vietās visā Latvijā iespējams izveidot interesantas fotokolāžas, savienojot dzelzceļa pagātni un tagadni. Pieci no šiem vēsturiskajiem spēles punktiem atrodas arī Jelgavā, tāpēc jelgavnieki aicināti doties īsā ceļojumā pa vēstures līkločiem, lai tuvāk iepazītos ar tiem.

Spēlētāja galvenais uzdevums – ar aplikācijas palīdzību
nofotografēt kādu no 155 vēsturiskajiem dzelzceļa objektiem tādā
rakursā, kā tas attēlots aplikācijā esošajā senajā fotogrāfijā.
Iegūto fotokolāžu iespējams publicēt savos sociālajos tīklos, kā
arī ar publicēto fotokolāžu palīdzību krāt punktus un tikt pie
balvām. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv piedāvā iepazīt piecus
vēsturiskus dzelzceļa objektus Jelgavā.

Cukurfabrikas pieturas punkts

Pietura atvērta 1928. gadā cukurfabrikas strādnieku vajadzībām.
Neskatoties uz to, ka cukura ražotne vairs Jelgavā nepastāv, 2015.
gadā te ierīkotas modernas paaugstinātās pasažieru platformas un
uzbūvēta jauna biļešu kases ēka.

Lielupes tilts

Pirmais dzelzceļa tilts pār Lielupi tika uzbūvēts 1868. gadā. 20.
gadsimta sākumā tam paralēli tika uzbūvēts atsevišķs tilts
Ventspils-Maskavas dzelzceļa vajadzībām. Abi tilti tika
uzspridzināti 1915. gadā, taču jau kara gados tos atjaunoja. Otrā
pasaules kara gados tilti atkal cieta, un pēc kara tie tika
atjaunoti jau trīs brauktuvju platumā.

Jelgavas stacijas ēka

Līdz ar Rīgas–Jelgavas dzelzceļa izbūvi 1868. gadā te uzcēla 78
metrus garu un 18 metrus platu ķieģeļu stacijas ēku, kura abos
pasaules karos tika nesaudzīgi postīta. Un tomēr tā apskatāma arī
šodien savā sākotnējā būvapjomā, neskatoties uz to, ka pazaudējusi
teju visus dekorus, kas to rotāja 19. gadsimta beigās.

Pārbrauktuves dežuranta postenis

Pārbrauktuves dežurantu dzelzceļu pirmsākumos dēvēja par barjeras
sargu. Viņa pienākumos ietilpa savlaicīga barjeras nolaišana pirms
vilciena tuvošanās, nesankcionētas sliežu ceļa šķērsošanas
novēršana, kā arī barjeras pacelšana pēc vilciena garām
pabraukšanas. Mūsdienās barjeru nolaišanas un pacelšanas process ir
pilnībā automatizēts, tomēr sevišķi svarīgas pārbrauktuves joprojām
atrodas dežurantu pārraudzībā.

Jelgavas dzelzceļa stacija

Jelgavas dzelzceļa stacija atklāta 1868. gadā kā Rīgas-Jelgavas
dzelzceļa galastacija. Tā vairākas reizes paplašināta līdz ar jaunu
dzelzceļa līniju izbūvi Mažeiķu, Ventspils, Krustpils un Šauļu
virzienā. Tā rezultātā stacijā ir izveidojusies sazarota sliežu
ceļu sistēma, kas labi pārskatāma no Lietuvas šosejas viadukta.

Foto: no Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja arhīva