Ar gājēju ietvju bruģa demontāžu un daļēju koku izciršanu šonedēļ sākusies Lielās ielas rekonstrukcija posmā no Akadēmijas līdz Pasta ielai. Darbu gaitā būtiski tiks mainīts pilsētas centrālās ielas vizuālais izskats, tādēļ saglabāti tiek tikai tie koki, kas netraucē būvdarbiem un ir veseli kvartāla robežās.
Sintija Čepanone
Pilsētas ainavu arhitekts Andrejs Lomakins stāsta, ka 1300 metru garajā Lielās ielas posmā no Čakstes bulvāra līdz Dambja ielai kopumā tiks izcirsts 301 koks, taču to vietā, pēc būvdarbiem veicot labiekārtošanu, apstādījumi tiks papildināti gan ar jauniem kokiem, gan krūmiem – līdzīgi, kā tas darīts, īstenojot Raiņa ielas rekonstrukciju. «Kopumā tiks iestādīti 113 jauni koki, pārsvarā Holandes liepas, kas īpaši piemērotas ielu apstādījumiem, un 288 jauni krūmi, taču atsevišķos ielas posmos tiks saglabāti tur jau augošie koki. Koku izciršana nepieciešama, lai atbilstoši projektam perspektīvā ielas malās varētu izveidot automašīnu stāvvietas jeb tā sauktās «kabatas» un veikt citus būvdarbus, turklāt vairums koku tur stādīti pirms gadiem piecdesmit, sešdesmit, un iespēja, ka būvdarbu laikā, piemēram, rokot tranšejas, tos varētu saglabāt neskartus, ir visai niecīga,» skaidro A.Lomakins.
Viņš piebilst, ka, izstrādājot Lielās ielas rekonstrukcijas projektu, speciālisti ļoti rūpīgi izvērtēja gan tur augošo koku stāvokli, gan to, kā tie iekļausies kopējā ielas koncepcijā. «Rekonstruējot Lielo ielu, tiks saglabāti 48 koki. Esošie koki netiks izcirsti posmā no Čakstes bulvāra līdz Akadēmijas ielai pieminekļa pusē, kur parastās liepas ar Holandes aizstātas jau iepriekš; tāpat Holandes liepu rinda tiks saglabāta posmā no Katoļu līdz Pasta ielai pie daudzdzīvokļu mājas Lielajā ielā 9 un domes ēkas, kā arī liepu grupa pie daudzdzīvokļu mājas Lielajā ielā 12 un 14,» stāsta A.Lomakins. Jāpiebilst, ka koki saglabāti vietās, kur tie, īstenojot projektā iekļautās ieceres, neaizies bojā. «Būtiski, ka tiek saglabāti nevis atsevišķi koki visā ielas garumā, bet gan koku grupas, kas atšķirībā no atsevišķi augošiem kokiem labi iekļausies ielas kopējā tēlā,» tā viņš.
Jāatgādina, ka Lielās ielas rekonstrukcija paredz saglabāt četras braukšanas joslas, brauktuves malās tiks izveidoti paplašinājumi autobusu pieturām un stāvlaukumi īslaicīgai automašīnu novietošanai, veloceliņš un gājēju ietves. Projekta realizācijas gaitā paredzēta arī ielas apgaismojuma rekonstrukcija, ūdensvada rekonstrukcija no Dambja līdz Mātera ielai, trīs lietus ūdens sūknētavu rekonstrukcija un teritorijas labiekārtošanas darbi.
Tā kā Lielajā ielā būvdarbu gaitā tiks klāts jauns bruģis, esošais tiek demontēts, taču tas tiks izmantots racionāli – jau pašlaik to klāj topošajā stāvlaukumā pie Sociālo lietu pārvaldes Pulkveža Oskara Kalpaka ielā 9.
Foto: Ivars Veiliņš