22 °C, 3.3 m/s, 60.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāMāca ietaupīt degvielu, naudu un laiku, mainot domāšanu un braukšanas stilu
Māca ietaupīt degvielu, naudu un laiku, mainot domāšanu un braukšanas stilu
07/12/2011

Uzsāc braukšanu dinamiski, ievēro distanci, ja priekšā šķērslis, atlaid gāzes pedāli, bet turpini ripot ar ieslēgtu pārnesumu – tie ir tikai daži ieteikumi ekonomiskai un reizē arī drošai braukšanai. Lai saudzētu vidi, samazinātu degvielas patēriņu, līdz ar to ietaupītu naudu, un ieekonomētu uz automašīnas ekspluatācijas izdevumu rēķina, šādi padomi šodien sniegti Zemgales reģionālās Enerģētikas aģentūras (ZREA) biedriem.

Ritma Gaidamoviča

Uzsāc braukšanu dinamiski,
ievēro distanci, ja priekšā šķērslis, atlaid gāzes pedāli, bet
turpini ripot ar ieslēgtu pārnesumu – tie ir tikai daži ieteikumi
ekonomiskai un reizē arī drošai braukšanai. Lai saudzētu vidi,
samazinātu degvielas patēriņu, līdz ar to ietaupītu naudu, un
ieekonomētu uz automašīnas ekspluatācijas izdevumu rēķina, šādi
padomi šodien sniegti Zemgales reģionālās Enerģētikas aģentūras
(ZREA) biedriem.

Laikā, kad ievērojami augušas degvielas
cenas, lai ietaupītu līdzekļus, saudzētu apkārtējo vidi un
stabilizētu automašīnas tehnisko stāvokli, svarīgi ir mācēt braukt
ekonomiski. Šī brīža valsts ekonomiskajā situācijā arī uzņēmumi
spiesti domāt par savu tēriņu sabalansēšanu un līdzekļu efektīvu
izlietojumu. Taupības režīms attiecas ne tikai uz mājsaimniecībām,
bet arī uzņēmumiem. Tieši tālab, rūpējoties par saviem biedriem un
sadarbības partneriem, viņu izdevumiem un reizē arī vidi, ZREA
šodien piedāvāja īpašu semināru «Ekonomiskas braukšanas skola», lai
speciālisti gan teorētiskās, gan praktiskās nodarbībās sniegtu
padomus kā ietaupīt degvielu un mazāk maksāt par auto uzturēšanu.
Seminārā piedalījās vairāk nekā 50 cilvēki, tostarp no Jelgavas
pilsētas pašvaldības, Pašvaldības policijas, Nekustamā īpašuma
pārvaldes, Jelgavas autobusu parka, aģentūras «Pilsētsaimniecība»,
citām pilsētas organizācijām un vairākiem kaimiņu
novadiem. 

Visiem klātesošajiem sniegti padomi
ekonomiskai braukšanai, lai samazinātu ne vien degvielas patēriņu,
bet arī ceļā pavadīto laiku, auto apkopes izdevumus, risku iekļūt
avārijā un siltumnīcas efektu veidojošos CO2 izmešus. Padomus
sniedza SIA «Drošas braukšanas skola», kuri vienīgie Latvijā
pasniedz apmācības pēc Eiropas valstīs populārākās un efektīvākās
metodes «Ecodriving», pārstāvis Andris Pļavnieks.

Svarīgākais – mainīt domāšanu un
braukšanas paradumus, tad var ievērojami samazināt degvielas
patēriņu. Svarīgi ir izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt.
Kāpēc jāmaina braukšanas stils? Tāpēc, ka tas ir drošāk, neko
nemaksā un ļauj ietaupīt gan degvielu, gan auto tehniskās apkopes
izmaksas. «Ekonomiska braukšana nenozīmē vilkties pa ceļu vai divus
kvartālus auto stumt,» uzsver A.Pļavnieks. Lai tiešām brauktu
ekonomiski un reizē droši, ir daudz noteikumu, kas šoferim
jāievēro. Proti, pirms došanās ceļā svarīgi ir pārdomāt maršrutu,
pa kuru tad šķiet būs izdevīgāk braukt, nebūs sastrēgumu tik daudz,
jo svarīgi taupot ir tas, lai tavs auto visu laiku būtu kustībā.
«Trīs apstāšanās viena kilometra posmā divkāršo vidējo degvielas
patēriņu,» tā A.Pļavnieks. Speciālists piebilst, ka pirms ceļa
svarīgi apzināt problēmas un šķēršļus, jo degviela tiek
nelietderīgi iztērēta, ja auto stāv uz vietas. Sastrēgumi ir
lielākā «degvielas bende», tāpēc svarīgi savlaicīgi izplānot
braukšanas maršrutu, izvēloties nevis taisnāko ceļu, bet gan
brīvākās ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas uzsākšana
nodrošina papildus degvielas patēriņu.

Tāpat speciālista ieteikums izvēlēties
joslas ar raitāku kustību («zaļos viļņus»), svarīgi arī sekot
gaismas signāliem un izvēlēties apstāšanās vietu jau laikus, ne
pēdējā mirklī spiest bremzes. «Jelgavā tas noteikti nav tik
būtiski, bet Rīgā ļoti. Proti, stāvvietas. Lai ekonomētu, izvēlies
vai nu atstāt auto mazliet tālāk un aizej to gabaliņu kājām vai
liec maksas stāvvietā, kas tuvumā un brīva. Jo riņķojot apkārt
kvartālam, meklējot tuvāko brīvo vietu, patērēsi degvielā vairāk.
It kā jau šķiet, kas tur ir, bet ir! Vēl sliktāk, ja tu stāvēsi uz
vietas ar iedarbinātu auto un gaidīsi līdz vieta atbrīvojas,» tā
A.Pļavnieks, turpinot. «Vadot auto, jāizvēlas vēlamais braukšanas
ātrums, atceries – uzsāc braukšanu dinamiski, pārslēdzies uz
augstāku pārnesumu, ja apgriezienu skaits sasniedz 2000 – 2500 –
3000 apgriezieni minūtē. Lai taupītu, izmanto pārslēgšanās metodi,
izlaižot vienu pārnesumu, piemēram, braucot pa Dobeles šoseju, kur
tagad var braukt ar 70 kilometriem stundā, ar trešo ātrumu
uzdzeniet 70 un ielieciet uzreiz piektajā ātrumā. Nebaidieties
pamēģināt, izpētiet savu auto. Protams, ja sāks rīstīties,
sapratīsiet, ka tas manam auto neder,» tā A.Pļavnieks. Tāpat seko
ieteikums braukt ar vēlamo ātrumu, izmantojot augstāku pārnesumu.
«Ja priekšā šķērslis, atlaid gāzes pedāli un turpini ripot ar
ieslēgtu pārnesumu. Degvielas patēriņš šajā mirklī var būt nulle,
bet ripināšana, izņemot no ātruma, tērē daudz vairāk, turklāt dilst
bremžu diski, lieki ieslēdzas sajūga sistēma. Līdz ko jūs nospiežat
sajūgu – degvielas patēriņš palielinās,» tā semināra vadītājs. Viņš
uzsver, ka izdevīgi ir piebremzēt ar pārnesumiem un jāizvairās no
pilnīgas auto apstāšanās. Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir arī
pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais
degvielas patēriņš esot sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo
pārnesumu pie minimāliem, bet stabiliem apgriezieniem.

Jebkuros apstākļos speciālista ieteikums
ir ievērot drošu distanci. Ja autovadītājs ietur distanci no
priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju
un paredzēt notikumu attīstību – sekojot līdzi savam braukšanas
stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa,
bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa. Distance nemaina ceļā
pavadīto laiku. «Auksta motora iedarbināšana vienmēr ir problēma.
Ko darām? –izejam no mājas iedarbinām auto un gaidām minūtes
desmit, kamēr uzsils. – Nē, tā auto sildīt nevajag. Iesāciet
normālā ritmā braukt un uzsils ne tikai motors, bet arī viss
pārējais un tas notiks ātrākā laikā, nekā iedarbināsiet un
gaidīsiet. Būtiski gan ir, lai ziemā jūs logus kārtīgi notīriet,
lai redzētu visu, kas notiek apkārt, taču tās 15 minūtes, kamēr
tīriet kupenas, nav jāiedarbina auto, lieki «jālej» zemē degviela
un CO2, kas kaitē mums pašiem. Tā arī motors ātrāk gurst,» skaidro
speciālists.

Ārpus pilsētas jāatceras, ka braucot ar
ātrumu ātrāk nekā 90 km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji.
Šo apstākli vēl pastiprina, piemēram, jumta bagāžnieki, kuri tiek
dažkārt vadāti līdzi, bez īpašas vajadzības.

Būtiski zināt, ka arī pazemināts gaisa
spiediens riepās apgrūtina automašīnas vadāmību, tādējādi tiek
radīta daudz lielāka rites pretestība un braukšana kļūst
neekonomiska. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās,
atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām.

Klātesošie semināra dalībnieki atzina,
ka sniegtie padomi ir noderīgi un jādomā, kā mainīt savus
paradumus. Dalībnieki iesaistījās arī aktīvās diskusijās un centās
noskaidrot sev interesējošus jautājumus. Kāds autobusa šoferis
taujāja speciālistam, kā gan ietaupīt, ja, vedot skolēnus 120
kilometrus, jāveic 86 apstāšanās. A.Pļavnieks atzina, ka tas
izdarāms uz braukšanas stila rēķina, un šoferi aicināja uz
individuālu sarunu. Cits semināra dalībnieks iebilda, ka, ievērojot
pilsētā lielāku distanci, veidojas lielāki sastrēgumi, taču
speciālists mierināja, ka laika ziņā neviens nekur ātrāk
neaizsteigsies. Jāpiebilst, ka daļa šoferīšu šodien piedalās arī
praktiskajās apmācībās, pārbaudot savu braukšanas manieri un to, kā
viņš brauc, saņemot «Drošas braukšanas skolas» instruktora
ieteikumus, kā ekonomēt.

Foto: Ivars Veiliņš