Uzsāc braukšanu dinamiski, ievēro distanci, ja priekšā šķērslis, atlaid gāzes pedāli, bet turpini ripot ar ieslēgtu pārnesumu – tie ir tikai daži ieteikumi ekonomiskai un reizē arī drošai braukšanai. Lai saudzētu vidi, samazinātu degvielas patēriņu, līdz ar to ietaupītu naudu, un ieekonomētu uz automašīnas ekspluatācijas izdevumu rēķina, šādi padomi šodien sniegti Zemgales reģionālās Enerģētikas aģentūras (ZREA) biedriem.
Ritma Gaidamoviča
Laikā, kad ievērojami augušas degvielas cenas, lai ietaupītu līdzekļus, saudzētu apkārtējo vidi un stabilizētu automašīnas tehnisko stāvokli, svarīgi ir mācēt braukt ekonomiski. Šī brīža valsts ekonomiskajā situācijā arī uzņēmumi spiesti domāt par savu tēriņu sabalansēšanu un līdzekļu efektīvu izlietojumu. Taupības režīms attiecas ne tikai uz mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem. Tieši tālab, rūpējoties par saviem biedriem un sadarbības partneriem, viņu izdevumiem un reizē arī vidi, ZREA šodien piedāvāja īpašu semināru «Ekonomiskas braukšanas skola», lai speciālisti gan teorētiskās, gan praktiskās nodarbībās sniegtu padomus kā ietaupīt degvielu un mazāk maksāt par auto uzturēšanu. Seminārā piedalījās vairāk nekā 50 cilvēki, tostarp no Jelgavas pilsētas pašvaldības, Pašvaldības policijas, Nekustamā īpašuma pārvaldes, Jelgavas autobusu parka, aģentūras «Pilsētsaimniecība», citām pilsētas organizācijām un vairākiem kaimiņu novadiem.
Visiem klātesošajiem sniegti padomi ekonomiskai braukšanai, lai samazinātu ne vien degvielas patēriņu, bet arī ceļā pavadīto laiku, auto apkopes izdevumus, risku iekļūt avārijā un siltumnīcas efektu veidojošos CO2 izmešus. Padomus sniedza SIA «Drošas braukšanas skola», kuri vienīgie Latvijā pasniedz apmācības pēc Eiropas valstīs populārākās un efektīvākās metodes «Ecodriving», pārstāvis Andris Pļavnieks.
Svarīgākais – mainīt domāšanu un braukšanas paradumus, tad var ievērojami samazināt degvielas patēriņu. Svarīgi ir izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt. Kāpēc jāmaina braukšanas stils? Tāpēc, ka tas ir drošāk, neko nemaksā un ļauj ietaupīt gan degvielu, gan auto tehniskās apkopes izmaksas. «Ekonomiska braukšana nenozīmē vilkties pa ceļu vai divus kvartālus auto stumt,» uzsver A.Pļavnieks. Lai tiešām brauktu ekonomiski un reizē droši, ir daudz noteikumu, kas šoferim jāievēro. Proti, pirms došanās ceļā svarīgi ir pārdomāt maršrutu, pa kuru tad šķiet būs izdevīgāk braukt, nebūs sastrēgumu tik daudz, jo svarīgi taupot ir tas, lai tavs auto visu laiku būtu kustībā. «Trīs apstāšanās viena kilometra posmā divkāršo vidējo degvielas patēriņu,» tā A.Pļavnieks. Speciālists piebilst, ka pirms ceļa svarīgi apzināt problēmas un šķēršļus, jo degviela tiek nelietderīgi iztērēta, ja auto stāv uz vietas. Sastrēgumi ir lielākā «degvielas bende», tāpēc svarīgi savlaicīgi izplānot braukšanas maršrutu, izvēloties nevis taisnāko ceļu, bet gan brīvākās ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas uzsākšana nodrošina papildus degvielas patēriņu.
Tāpat speciālista ieteikums izvēlēties joslas ar raitāku kustību («zaļos viļņus»), svarīgi arī sekot gaismas signāliem un izvēlēties apstāšanās vietu jau laikus, ne pēdējā mirklī spiest bremzes. «Jelgavā tas noteikti nav tik būtiski, bet Rīgā ļoti. Proti, stāvvietas. Lai ekonomētu, izvēlies vai nu atstāt auto mazliet tālāk un aizej to gabaliņu kājām vai liec maksas stāvvietā, kas tuvumā un brīva. Jo riņķojot apkārt kvartālam, meklējot tuvāko brīvo vietu, patērēsi degvielā vairāk. It kā jau šķiet, kas tur ir, bet ir! Vēl sliktāk, ja tu stāvēsi uz vietas ar iedarbinātu auto un gaidīsi līdz vieta atbrīvojas,» tā A.Pļavnieks, turpinot. «Vadot auto, jāizvēlas vēlamais braukšanas ātrums, atceries – uzsāc braukšanu dinamiski, pārslēdzies uz augstāku pārnesumu, ja apgriezienu skaits sasniedz 2000 – 2500 – 3000 apgriezieni minūtē. Lai taupītu, izmanto pārslēgšanās metodi, izlaižot vienu pārnesumu, piemēram, braucot pa Dobeles šoseju, kur tagad var braukt ar 70 kilometriem stundā, ar trešo ātrumu uzdzeniet 70 un ielieciet uzreiz piektajā ātrumā. Nebaidieties pamēģināt, izpētiet savu auto. Protams, ja sāks rīstīties, sapratīsiet, ka tas manam auto neder,» tā A.Pļavnieks. Tāpat seko ieteikums braukt ar vēlamo ātrumu, izmantojot augstāku pārnesumu. «Ja priekšā šķērslis, atlaid gāzes pedāli un turpini ripot ar ieslēgtu pārnesumu. Degvielas patēriņš šajā mirklī var būt nulle, bet ripināšana, izņemot no ātruma, tērē daudz vairāk, turklāt dilst bremžu diski, lieki ieslēdzas sajūga sistēma. Līdz ko jūs nospiežat sajūgu – degvielas patēriņš palielinās,» tā semināra vadītājs. Viņš uzsver, ka izdevīgi ir piebremzēt ar pārnesumiem un jāizvairās no pilnīgas auto apstāšanās. Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir arī pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš esot sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, bet stabiliem apgriezieniem.
Jebkuros apstākļos speciālista ieteikums ir ievērot drošu distanci. Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa. Distance nemaina ceļā pavadīto laiku. «Auksta motora iedarbināšana vienmēr ir problēma. Ko darām? –izejam no mājas iedarbinām auto un gaidām minūtes desmit, kamēr uzsils. – Nē, tā auto sildīt nevajag. Iesāciet normālā ritmā braukt un uzsils ne tikai motors, bet arī viss pārējais un tas notiks ātrākā laikā, nekā iedarbināsiet un gaidīsiet. Būtiski gan ir, lai ziemā jūs logus kārtīgi notīriet, lai redzētu visu, kas notiek apkārt, taču tās 15 minūtes, kamēr tīriet kupenas, nav jāiedarbina auto, lieki «jālej» zemē degviela un CO2, kas kaitē mums pašiem. Tā arī motors ātrāk gurst,» skaidro speciālists.
Ārpus pilsētas jāatceras, ka braucot ar ātrumu ātrāk nekā 90 km/h, degvielas patēriņš pieaug īpaši strauji. Šo apstākli vēl pastiprina, piemēram, jumta bagāžnieki, kuri tiek dažkārt vadāti līdzi, bez īpašas vajadzības.
Būtiski zināt, ka arī pazemināts gaisa spiediens riepās apgrūtina automašīnas vadāmību, tādējādi tiek radīta daudz lielāka rites pretestība un braukšana kļūst neekonomiska. Vieglajai automašīnai normāls spiediens riepās, atkarībā no modeļa, ir no 1,7 līdz 2,5 atmosfērām.
Klātesošie semināra dalībnieki atzina, ka sniegtie padomi ir noderīgi un jādomā, kā mainīt savus paradumus. Dalībnieki iesaistījās arī aktīvās diskusijās un centās noskaidrot sev interesējošus jautājumus. Kāds autobusa šoferis taujāja speciālistam, kā gan ietaupīt, ja, vedot skolēnus 120 kilometrus, jāveic 86 apstāšanās. A.Pļavnieks atzina, ka tas izdarāms uz braukšanas stila rēķina, un šoferi aicināja uz individuālu sarunu. Cits semināra dalībnieks iebilda, ka, ievērojot pilsētā lielāku distanci, veidojas lielāki sastrēgumi, taču speciālists mierināja, ka laika ziņā neviens nekur ātrāk neaizsteigsies. Jāpiebilst, ka daļa šoferīšu šodien piedalās arī praktiskajās apmācībās, pārbaudot savu braukšanas manieri un to, kā viņš brauc, saņemot «Drošas braukšanas skolas» instruktora ieteikumus, kā ekonomēt.
Foto: Ivars Veiliņš