31. maijā noslēdzas viens no Sertifikācijas pakalpojumu attīstības posmiem – līdz ar pēdējās Latvijas Pasta izdotās viedkartes derīguma beigām tiek likvidēta Latvijas Pasta Sertifikācijas institūcija.
Dagnija Avota, Jelgavas Zinātniskā bibliotēka
Kopš 1. februāra portālā www.eparaksts.lv ir pieejams Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) izstrādātais eParaksts, kas lietojams interneta vidē. Tā izmantošanai nav nepieciešama viedkarte, īpašas ierīces vai programmatūra, un izmaksas ir zemākas par pasta sūtījumu maksu Latvijā. Eparaksts ir elektronisks personas identifikācijas apliecinājums, kas pievienots datorā sagatavotam dokumentam. Parakstīt un nosūtīt dokumentus iespējams no jebkuras vietas pasaulē, kur pieejams interneta pieslēgums. Izmantojot eParakstu, netiek tērēti dabas resursi, ietaupās darba laiks, papīrs un citas kancelejas preces, nav transporta izdevumu. Dokumentiem ar eParakstu ir tāds pats juridiskais spēks kā papīra formā parakstītiem dokumentiem.
Kā iegūt eParakstu? Iegūt jauno eParakstu pašlaik iespējams «Swedbank», SEB un «Citadele» internetbanku klientiem vai līdzšinējā e-paraksta viedkaršu lietotājiem. Autorizējoties portālā www.eparaksts.lv ar kādu no minētajiem veidiem, pēc pases datiem jāaizpilda un jāizdrukā pieteikums. Pēc tam ar pasi jādodas uz bibliotēku – LVRTC klientu apkalpošanas centru, kur darbinieks apstiprinās pieteikumu. Tas nepieciešams tikai vienu reizi un ir bez maksas, pēc tam var pirkt un lietot eParakstu. Pieteikumu var izdrukāt arī bibliotēkā, autorizējoties ar minētajām internetbankām. Jelgavā eParaksta pieteikumu var apstiprināt Zinātniskajā bibliotēkā, Pārlielupes un Miezītes bibliotēkās, Jelgavas novadā – Kalnciema un Ozolnieku bibliotēkās.
Kā iegādāties un lietot eParakstu?
eParaksta iegāde, dokumentu parakstīšana un atvēršana notiek portālā www. eparaksts.lv . Viena parakstīšanas reize maksā Ls 0,29, divdesmit – Ls 2,90, bet neierobežots parakstu skaits līdz gada beigām – Ls 6,99. Lai iegādātos eParakstu, jāieiet portālā, autorizējoties ar internetbanku. Sadaļā «Pirkt pakalpojumus» jāizvēlas parakstu skaits un ar internetbanku jāapmaksā pirkums. Rēķins tiks atsūtīts uz jūsu elektronisko pastu. Jāparaksta līgums un jāizvēlas PIN kods, kas turpmāk būs nepieciešams dokumentu elektroniskai parakstīšanai.
Parakstīšana notiek sadaļā «Mani rīki» – ar pārlūku pievienojot sagatavoto dokumentu. To iespējams veikt pāris minūšu laikā un nosūtīt adresātam pa e-pastu.
Kā pārbaudīt un atvērt e-dokumentu? Elektroniski parakstītu dokumentu var pārbaudīt un atvērt jebkurš, arī bez paraksta iegādes un pieslēgšanās ar internetbanku. Portālā www. eparaksts.lv jāizvēlas sadaļa «Pārbaudīt dokumentu» un ar pārlūku jāpievieno dokuments. Tiek veikta eParaksta pārbaude, atveras logs ar apliecinājumu par paraksta derīgumu, parakstītāju, parakstīšanas laiku – Laika zīmogs. Pašu dokumentu var atvērt ar saiti – «Faili dokumentā».
Kur izmantot eParakstu? eParaksts nodrošina ērtu un tiesiski saistošu komunikāciju ar Latvijas valsts un pašvaldību institūcijām, bankām, telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem, līgumu slēgšanai uzņēmējdarbības vidē vai oficiālai saziņai ar Eiropas Savienības institūcijām. Jau tagad ir pieejama vesela virkne elektronisko pakalpojumu, ko var izmantot eParaksta īpašnieki. Piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) ir nodrošinājusi iespēju juridiskām personām piederošos transportlīdzekļus deklarēt CSDD e-pakalpojumos, var veikt pieteikumu izdienas pensijai vai bezdarbnieku pabalstam, bērna reģistrāciju dārziņā u.c. Virtuālo sertifikātu vēl nevar izmantot autorizācijai citās pakalpojumu vietnēs – VID EDS, latvija.lv. Taču VAS LVRTC strādā pie tā, lai ar virtuālo eparakstu varētu parakstīt dokumentus tieši pakalpojumu sniedzēju portālos.
Ar eParakstu var parakstīt dokumentus, attēlus utt., un tā lietošana ir vēl vienkāršāka nekā piemēram, internetbankas lietošana.