18.9 °C, 2.6 m/s, 94.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Mehu» studenti dod volgai otro dzīvi
«Mehu» studenti dod volgai otro dzīvi
24/02/2013

«Nav māksla nopirkt BMW X5 un braukt. Daudz lielāka vērtība ir restaurētai volgai, kura, ja ievēroti visi padomju laika standarti, pēc restaurācijas maksā no 25 līdz pat 30 tūkstošiem latu,» saka LLU Tehniskās fakultātes «Mehu servisa» vadītājs Māris Dubovs, kurš ar kolēģi 3. kursa studentu Artūru Ozoliņu šobrīd restaurē volgu GAZ-21.

Ritma Gaidamoviča

«Nav māksla nopirkt BMW X5 un braukt. Daudz lielāka vērtība
ir restaurētai volgai, kura, ja ievēroti visi padomju laika
standarti, pēc restaurācijas maksā no 25 līdz pat 30 tūkstošiem
latu,» saka LLU Tehniskās fakultātes «Mehu servisa» vadītājs Māris
Dubovs, kurš ar kolēģi 3. kursa studentu Artūru Ozoliņu šobrīd
restaurē volgu GAZ-21.

Jelgavas vārds retro auto aprindās nav svešs, jo mūsu pusē dzīvo
vairāki cilvēki, kuri nodarbojas ar antīko auto atjaunošanu vai
kolekcionēšanu. Viņiem pievienojušies arī «Mehu servisa» puiši,
kuri pēc studijām vēlas pārbaudīt savas spējas arī restaurācijā.
Viņu rokās nodota kāda rīdzinieka Mehu dienu atbalstītāja volga
GAZ-21, kas ražota 1959. gadā un servisā nonākusi bēdīgā stāvoklī –
izjaukta pa detaļām. Volgu īpašnieks saņēmis mantojumā un,
nostalģijas vadīts, nolēmis to atjaunot, lai vēlāk varētu izmantot
svinīgiem braucieniem. «Veco autiņu atjaunošana ir dārgs prieks, un
grūti pat izskaidrot, kāpēc cilvēki to dara. Tas ir tāpat kā ar
autosportu – nekāda peļņa no tā nesanāk, tikai grūd un grūd tai
mašīnā līdzekļus. Tas vairāk ir kā hobijs, cilvēkiem par prieku,»
spriež Māris, piebilstot, ka pilnībā restaurētu volgu auto tirgū
šodien var iegādāties par apmēram 30 tūkstošiem latu. «Par šādu
naudu jau var nopirkt divus normālus jaunus autiņus,» tā Māris.

Donorus metāllūžņu cenā nedabūt
Pēdējos gados auto restaurēšana kļūst arvien populārāka, daudzi
grib braukt ar atjaunotām volgām, moskvičiem vai žigulīšiem, līdz
ar to augušas arī veco auto rezerves daļu cenas. «Ķemmētas tiek
auto kapsētas, piemāju garāžas… Tiesa, to īpašnieki ir sapratuši,
ka šo autiņu detaļas ir lielā vērtē un par metāllūžņu cenu reti
kurš vairs tās atdod,» stāsta Māris. Vienu volgu detaļām gan
puišiem izdevies dabūt par 150 latiem. Īpašnieks gribējis tikt
vaļā, jo viena volga viņam nozagta, līdz ar to apsīkusi ideja par
otras restaurāciju. Nesen pa ceļam no Rīgas uz Jelgavu iebraukuši
kādā mājā, kur pagalmā stāv volga, bet tās īpašnieks jau prasījis
800 latus. Runājot par izmaksām, piemēram, nesen atsperu lāgas
skrūves volgai iegādātas par 11 latiem gabalā, parastai mašīnai tās
šodien maksā ap latu. Volgas bufera cena ir no 250 līdz 300 latiem,
priekšējā stikla – no 60 līdz 80 latiem.

Grūtākais – kā katra detaļa stiprinās
Šobrīd puiši volgai jau noņēmuši rūsu, uzklājuši grunti, apzinājuši
detaļu stāvokli, to, ko nepieciešams iegādāties no jauna, ko varēs
atjaunot. Māris atzīst, ka veco automašīnu atjaunošanai
nepieciešama pacietība, laiks un zināšanas. «Tiesa, ar zināšanām ir
tā švakāk, jo mašīna ražota 1959. gadā, kad pat mana mamma nebija
dzimusi, līdz ar to šī ir jauna ābece – nākas meklēt informāciju
par to, kādam šim auto jāizskatās,» tā Māris, piebilstot, ka
problēmas sagādā tas, ka trūkst ziņu, kā katra detaļa stiprinās.
«Atradām volgas rokasgrāmatu, taču tur ir vispārīgas bildītes un
nekas nav paskaidrots sīkāk. Noskatījāmies arī 60. gados uzņemtu
filmu par volgas būvniecību Krievijā, taču tai ir tik slikta
kvalitāte, ka lāga neko nevar saprast,» stāsta Māris.

Uz servisu uzaicināts arī kāds pieredzējis vīrs gados, kurš
agrāk remontējis volgas, taču arī viņš vairs īsti neatceras, kas un
kā. Savukārt zinātāji Latvijā ar biznesa noslēpumiem nedalās. Tieši
tādēļ puiši aicina atsaukties cilvēkus, kuru ikdiena savulaik bija
cieši saistīta ar volgām, un dalīties pieredzē. Zinātāju padoms
viņiem ļoti noderētu.

Visu izšķir daži milimetri
Grūtības arī sagādājot tas, ka šī paša modeļa volgai ir trīs
sērijas. It kā no ārpuses auto šķiet vienādi, taču, papētot tuvāk,
daudz kas atšķiras. Mārim un Artūram jāatjauno 2. sērijas volga,
bet kā donoru, izrādās, nopirkuši 3. sērijas. «Cerējām izmantot
motora detaļas, bet – nekā: 3. sērijai jau veiktas modifikācijas un
ielikts jaunāks motors,» stāsta Māris. Arī detaļas pat pa
milimetriem izmērā mēdz atšķirties. «Zvani uz auto kapsētu, un tev
stāsta, ka ir spārns. Triecies pāri pusei Latvijas, nopērc, atbrauc
mājās un saproti, ka neder. Dažus milimetrus par mazu. Tagad visur
dodos ar metramēru, lai precīzi līdz pat milimetram izmērītu,»
stāsta servisa vadītājs. Lielākās problēmas radīšot volgas hromētās
jeb spīdīgās detaļas. «Latvijas hroms atšķiras no oriģinālā, līdz
ar to jāskatās Čehijas vai Vācijas virzienā, kur tas tiek ražots,
un tas atkal sadārdzinās procesu,» tā Māris. Kopumā volgai esot ap
simts hromēto detaļu.  

Jāpiebilst, ka tikko puiši beiguši darbu pie 1995. gada
izlaiduma «Mercedes Benz 310» busiņa pilnīgas atjaunošanas, kuram
tā korozijas dēļ bija aizliegts piedalīties ceļu satiksmē. Nu tas
pilnībā atjaunots un jau drīz parādīsies Jelgavas ielās.

Foto: Ivars Veiliņš