12. jūlijā divpadsmito klašu absolventi saņems centralizēto eksāmenu rezultātus, un tad jau pavisam droši varēs teikt, ka 2010./2011. mācību gads ir noslēdzies. Pārbaudes darbus mūsu skolu audzēkņi nokārtojuši sekmīgi, un iestāžu vadītāji prognozē, ka arī vidusskolēnu centralizēto eksāmenu rezultāti būs labi. Izglītības iestādēs sākusies intensīva gatavošanās jaunajam mācību cēlienam.
Sintija Čepanone
«Pašlaik strādājam pie nākamā mācību gada darbības virzieniem, un profesionālās diskusijās ar iestāžu vadītājiem jau noteikts, kas būtu svarīgi, lai arī 2011./2012. mācību gads mūsu pilsētā aizritētu veiksmīgi,» saka Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza, atklājot, ka viena no prioritātēm būs mācību procesa īstenošanas uzraudzība, konsultāciju un individuālo nodarbību organizēšana skolās.
Nupat noslēdzies pagarinātais mācību gads, kad skolēniem ar nepietiekamu vērtējumu vēl bija iespēja to labot. Kā vērtējat mūsu pilsētas skolēnu sekmes? Mūsu pilsētas skolēni ir centīgi un mērķtiecīgi. Pamatskolas un vidusskolas absolventi sasniedz augstus rezultātus valsts pārbaudes darbos. Šobrīd ir saņemti pamatskolu centralizēto eksāmenu rezultāti latviešu valodā mazākumtautību izglītības programmā, un visaugstākie rezultāti ir Jelgavas 5. vidusskolas skolēniem – 91 procents saņēmis vērtējumu A, B, C līmenī, tādu pašu vērtējumu saņēma 80,8 procenti 2. pamatskolas un 72,5 procenti 6. vidusskolas skolēnu.
Taču ir arī skolēni, kuriem mācības sagādā grūtības. Pagarinātais mācību gads bija noteikts visās pilsētas skolās. Lielākās grūtības sagādāja dzimtā valoda, matemātika un angļu valoda, bet atsevišķi skolēni zemu vērtējumu ieguva arī, piemēram, mūzikā, sportā, ģeogrāfijā, vēsturē, sociālajās zinātnēs, vizuālajā mākslā. Galvenie neveiksmju cēloņi bija stundu kavējumi, nenopietna attieksme pret mācībām un mācīšanās traucējumi. Pagarinātajā mācību gadā skolotāji organizēja mācību nodarbības grupās vai individuāli, un gandrīz visi skolēni uzlaboja savas zināšanas un tika pārcelti nākamajā klasē.
Tieši tādēļ jaunajā mācību gadā lielāka uzmanība jāvelta individuālajam mācību darbam – kā skolotāji organizē individuālo darbu un kā skolēni izmanto iespēju mācīties, saņemot individuālu atbalstu.
Nedrīkst pieļaut, ka absolvents, kas sekmīgi nokārtojis visus valsts pārbaudes darbus, kādā no mācību priekšmetiem saņēmis vērtējumu, kas zemāks par 4 ballēm, jo skolēnam šis mācību priekšmets nav šķitis svarīgs. Taču nesvarīgu mācību priekšmetu nav, turklāt saskaņā ar jaunajiem noteikumiem vidusskolēni ar nesekmīgu vērtējumu netiks pārcelti nākamajā klasē. Kaut četras, piecas balles var iegūt ikviens. Turklāt paradoksālākais ir tas, ka vērtējums, zemāks par 4 ballēm, nav tikai eksaktajos priekšmetos, bet lielākoties humanitārajos un sociālo zinību priekšmetos, kuros nepieciešams sistemātisks patstāvīgs darbs, papildus lasot, studējot izziņu literatūru. Un tas tikai apliecina, ka daļai vidusskolēnu diemžēl nav nopietnas attieksmes pret mācībām, ir neattaisnoti stundu kavējumi, tādēļ nākamajā mācību gadā tam pievērsīsim īpašu uzmanību, iesaistot arī ģimeni.
Runājot par ģimeni – nereti tieši vecāki ir tie, kas pēc pamatskolas absolvēšanas bērnu mudina mācības turpināt vidusskolā. Jā, un tieši tādēļ atkal un atkal nākas atgādināt, ka izvēle, kur bērnam mācīties – vidusskolā vai profesionālajā vidusskolā –, ir ļoti atbildīgs lēmums, kam jābūt rūpīgi izsvērtam vēl pamatskolas laikā. Ir ļoti skumji, ja pēc 9. klases jaunietis iestājas vidusskolā, taču gada vidū mācības ir spiests pārtraukt, jo nespēj apgūt vidusskolas programmu, un rezultātā gads ir zaudēts, jo mācību gada vidū iestāties profesionālajā vidusskolā nav iespējams. Arī aizvadītajā mācību gadā 10. un 11. klasēs kopumā bija 91 skolēns, kura vērtējums bija no 1 līdz 3 ballēm. Tieši tāpēc vēlreiz aicinu rūpīgi izvērtēt savu izvēli un, ja jaunietis īsti nav pārliecināts par savām spējām, izvēlēties profesionālo vidusskolu, kur līdztekus vidējai izglītībai iespējams iegūt profesiju. Tas palielina jaunieša iespējas pēc tam veiksmīgi konkurēt darba tirgū vai turpināt izglītību augstskolā.
No vienas puses, jaunieši tiek mudināti izšķirties par labu profesionālajai izglītībai, taču, no otras, – vairākās mūsu pilsētas skolās šogad ir grūtības nokomplektēt vidusskolas klases, tiek izsludināta papilduzņemšana. Šī ir aktuāla problēma visā valstī, ne tikai Jelgavā, un tā saistīta ar demogrāfisko situāciju, nevis jauniešu izvēli apgūt profesiju, jo arī profesionālajās skolās trūkst audzēkņu. Jāatzīst, ka kritiskākais pamatskolas skolēnu skaita samazinājums gan vēl nav sasniegts – tas būs pēc diviem mācību gadiem, kad devīto klasi absolvēs tie skolēni, kuri šajā mācību gadā mācījās 7. un 8. klasē, jo tieši šajā vecuma grupā skolēnu ir vismazāk. Piemēram, šogad 7. klasi beidza tikai 233 skolēni, un tas ir krietni par maz, lai noslogotas būtu visas pilsētas vidusskolas un ģimnāzijas. Taču vienlaicīgi mēs nedrīkstam pieņemt radikālus lēmumus, jo, pēc pašreizējām aplēsēm, situācija pamazām uzlabojas – sākumskolas vecuma skolēnu skaits mūsu pilsētā pieaug, un tieši viņi būs tie, kas pēc gadiem mācīsies vidusskolās un ģimnāzijās.
Kā pilsētas skolās veicas ar pirmklasnieku reģistrāciju? Lielākoties visas klases ir nokomplektētas, mācībām 1. klasē Jelgavā reģistrēti 710 skolēni. Taču šis process līdz jaunajam mācību gadam vēl aizvien turpināsies, tāpēc tas nav galīgais pirmklasnieku skaits. Iespēja mācīties 1. klasē kādā no mūsu pilsētas skolām tiks nodrošināta ikvienam bērnam.
2011./2012. mācību gadā pirmklasnieka gaitas jāuzsāk 2004. gadā dzimušajiem, taču, ja objektīvu apstākļu dēļ mācību uzsākšanu nepieciešams par gadu atlikt, vecākus aicinu par to savlaicīgi informēt izglītības iestādi. Piemēram, ja veselības problēmu dēļ speciālisti iesaka mācības par gadu atlikt, tad pirmsskolas izglītības iestādē vai skolā, kur bērns apgūst pirmsskolas izglītības programmu, jāiesniedz ģimenes ārsta izziņa. Līdzīga situācija ir arī ar pirmsskolu rindu – no vienas puses, vecāki pauž neapmierinātību, ka bērnam uzreiz netiek nodrošināta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un tā ir jāgaida, taču ir arī ģimenes, kuras neuzskata par vajadzību pašvaldībai paziņot, ka vieta bērnudārzā tomēr nebūs nepieciešama un piedāvājums apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi netiek pieņemts. Tā, piemēram, maijā Izglītības pārvalde izsūtīja vēstules 626 ģimenēm par vietas piešķiršanu bērnudārzā, taču 71 ģimene nebija sasniedzama – tā neatbildēja uz nosūtīto vēstuli un reģistrā norādīto tālruņa numuru. Tādējādi pirmsskolu rinda tiek mākslīgi pagarināta, jo vecāki, visticamāk, mainot dzīvesvietu, pašvaldībai nav snieguši informāciju, ka vieta pirmsskolas izglītības iestādē nebūs nepieciešama. Līdz 30. jūnijam atbildi, vai pieņem vietu kādā no piedāvātajiem pašvaldības bērnudārziem, vecākiem jāsniedz par 192 bērniem.
Lūdzu vecākus informēt pašvaldību, ja ģimene mainījusi dzīvesvietu – tas ir svarīgi, lai plānotu izglītības iestāžu darbu. Šai informācijai jābūt precīzai, lai pašvaldībai būtu ziņas par Jelgavā deklarētu bērnu izglītību.
Šogad mūsu pilsētā darbu sāks jauna pirmsskolas izglītības iestāde «Ķipari» Pulkveža Brieža ielā. Cik liela ir vecāku vēlme savu atvasi piereģistrēt rindā tieši šajā bērnudārzā? «Ķipariem» pieteikties var kopš 1. jūnija, un, kaut sākumā daudzi vecāki nepacietīgi gaidīja, kad varēs reģistrēt bērnu šajā pirmsskolas izglītības iestādē, reģistrēšanās rit samērīgi – ģimenes izvēlas to bērnudārzu, kas ir tuvāk dzīves vai vecāku darba vietai.
Protams, vēl aizvien vecākiem ir virkne neskaidrību par jauno bērnudārzu, tostarp par iestādes nosaukumu un atrašanās vietu, atsevišķi vecāki izsaka bažas, ka tas tomēr neuzsāks darbu un ka tajā turpmākajos mācību gados nebūs grupas piecgadniekiem un sešgadniekiem. Taču satraukumam nav pamata – «Ķipari» jaunajā mācību gadā darbu uzsāks, kā plānots, un tos šogad sāks apmeklēt 256 bērni.
Jauno mācību gadu 2. un 3. pamatskolas audzēkņi varēs uzsākt renovētā ēkā, jo nupat tur noslēgušies siltināšanas darbi. Vai arī citās izglītības iestādēs vasarā ieplānoti kādi remontdarbi? Arī šogad pašvaldība radusi iespēju par saviem budžeta līdzekļiem veikt lielākus vai mazākus remontdarbus teju visās skolās. 1. ģimnāzijā, Spīdolas ģimnāzijā, Mākslas skolā darbi jau noslēgušies, taču virknē iestāžu tie nupat kā uzsākti, noslēgts līgums par darbu veikšanu vai arī vēl norit iepirkumu procedūra. Lielākie darbi ir 5. vidusskolas aktu zāles remonts, 4. pamatskolas vienas fasādes siltināšana, 3. pamatskolas iekšpagalma bruģēšana, 2. pamatskolas garderobes telpu remonts. Iekštelpu pārbūve un remonts tiks veikts arī bērnu un jauniešu centra «Junda» ēkā Pasta ielā. Bērnudārza «Zemenīte» ēkai tiks izbūvēts divslīpņu jumts, pie jauniem logiem un durvīm tiks arī pirmsskolas izglītības iestāde «Rotaļa», kur daļēji tiks renovētas arī ārsienas. Šajā iestādē darbi organizēti divās kārtās, un 1. kārta jau sākusies.
Līdzekļi izglītības iestādēm plānoti arī kosmētiskiem remontiem, ko skolas veiks ar savu darbaspēku. Tāpēc var apgalvot, ka jaunajam mācību gadam būsim labi sagatavojušies. Ceram, ka tiks apstiprināti arī iesniegtie projekti, kas paredz paaugstināt energoefektivitāti bērnudārzam «Sprīdītis» un 1. ģimnāzijai.
No nākamā mācību gada arī pilsētas sporta skolas pāriet Sporta servisa centra pakļautībā, un jau tagad iestāžu vadītāji un pedagogi pauž bažas, vai tādējādi nezudīs sporta skolu saikne ar vispārējās izglītības iestādēm. Visu trīs pilsētas sporta skolu darbību no 1. septembra pārraudzīs pašvaldības iestāde «Sporta servisa centrs», taču tas nemazinās sporta skolu treneru un vispārizglītojošo skolu pedagogu sadarbību – vispārizglītojošās skolas skolēns vienlaicīgi ir arī sporta skolas audzēknis. Mūsu pilsētā ir radīti visi priekšnoteikumi, lai šī sadarbība veiksmīgi turpinātos.
Jau ilgāku laiku tiek spriests par to, ka pašvaldībai būs jāpārņem Amatniecības vidusskola. Nākamajā mācību gadā šajā ziņā nekas nemainīsies – Jelgavas Amatniecības vidusskola vēl aizvien būs valsts izglītības iestāde. Esam lepni, ka Amatniecības vidusskola izpildījusi visus kritērijus un pretendē uz profesionālās izglītības kompetenču centra statusu. Līdz jaunajam mācību gadam saņemsim atbildi no Izglītības un zinātnes ministrijas par profesionālās izglītības kompetenču centra statusa piešķiršanu.
Ir prieks, ka jaunā kvalitātē nākamajā mācību gadā izglītošanās process varēs noritēt arī Amatu vidusskolā, kur pašlaik notiek vērienīgi infrastruktūras un mācību materiālās bāzes uzlabošanas darbi. Profesionālo vidusskolu audzēkņiem mūsu pilsētā būs nodrošināta iespēja mācīties sakārtotā un modernā izglītības vidē. Bet no audzēkņiem gaidām nopietnu attieksmi pret savu pamatdarbu – mācībām.
Foto: Ivars Veiliņš