Pirms 10 gadiem – 2007. gada vasarā – ar mērķi samazināt agresīvo autovadītāju skaitu uz Latvijas ceļiem parādījās pirmie netrafarētie ceļu policijas transportlīdzekļi – «Subaru Impreza». Šobrīd netrafarēto policijas automašīnu skaits ir krietni palielinājies – policija šogad vien tikusi pie 40 jauniem auto. Jelgavā satiksmes drošību uzrauga ar trim netrafarētām automašīnām.
«Speciāls pētījums gan nav veikts, tomēr uzskatu, ka ceļu satiksmes kultūra kā Jelgavā, tā Latvijā ir uzlabojusies. Jāatceras, ka bija treknie gadi, kad satiksmē piedalījās daudz jaunu jaudīgu automašīnu un to vadītāju pienākums bija izrādīties ar šiem braucamrīkiem, regulāri ignorējot un pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus. Tad sekoja krīze, kas arī ietekmēja satiksmes drošību: mazāk jaunu automašīnu un lielāka cieņa pret naudassodiem par noteikumu pārkāpšanu. Uzskatu, ka šobrīd valstī finansiālā situācija kļūst labāka, tādēļ tieši laikā ir netrafarētās policijas automašīnas, kas uzlabo satiksmes drošību,» norāda Valsts policijas Zemgales reģiona Kārtības policijas biroja priekšnieks Kaspars Rekscs.
Kā liecina Valsts policijas statistika, salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem situācija uz ceļiem Latvijā pamazām uzlabojas: bojāgājušo skaits ir samazinājies par 20 procentiem, piemēram, šogad ceļu satiksmes negadījumos dzīvību zaudējis 91 cilvēks, savukārt pērn laika posmā līdz septembra vidum avārijās uz ceļiem gājuši bojā 110 cilvēki, bet 2015. gadā – 121. Apkopotie dati par Jelgavu, Jelgavas novadu un Ozolnieku novadu norāda, ka īpaši traģisks uz iepriekšējo gadu fona bijis 2016. gads, kurā bija gan visvairāk cietušo – 216 –, gan bojāgājušo – 12. 2014. gadā reģistrēti 177 cietušie un deviņi bojāgājušie, bet 2015. gadā – 168 cietušie un četri bojāgājušie.
Šobrīd pilsētā papildus trafarētajām policijas automašīnām par satiksmes drošību rūpējas trīs netrafarētās – «Subaru Impreza», «Opel Insignia» un «Škoda Superb». Pret inspektoriem, kuri strādā ar šīm automašīnām, ir paaugstinātas prasības. «Šie darbinieki ir pieredzējušāki un sagatavoti dažādām situācijām, jo viņiem īsā laika posmā jāizvērtē situācija ne tikai no likumiskā, bet arī cilvēciskā viedokļa, un tas nav mazsvarīgi. Arī autovadītāji novērtē šo darbinieku profesionalitāti, tādēļ pārsūdzību skaits pēc pārkāpumiem ir ļoti neliels,» norāda K.Rekscs. Pēdējo trīs mēnešu laikā ar šīm automašīnām strādājošie inspektori sastādījuši vairāk nekā 1400 pārkāpuma protokolu.
Lai iepazītos ar netrafarēto policijas automašīnu darba ikdienu, laikraksts «Jelgavas Vēstnesis» kopā ar dežurējošajiem inspektoriem pavadīja apmēram 10 stundas. Šajā laikā tika uzraudzīta satiksmes drošība gan pilsētas teritorijā, gan ārpus tās un kopumā sastādīti 13 pārkāpuma protokoli, tajā skaitā arī par rupjiem ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpumiem – krustojuma šķērsošanu pie sarkanās gaismas, gājēja nepalaišanu uz gājēju pārejas, atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu.
Policijas inspektori sarunā atklāja arī vairākus interesantus faktus. Piemēram, atjaunotajā Atmodas ielā šobrīd braucēji krietni mazāk pārsniedz ātrumu nekā pirms tam, pārvietojoties pa bedraino asfaltu. Turklāt jāuzsver, ka līdz ar jauna asfalta ieklāšanu pazudusi ceļa zīme, kas daļu ielas ļāva mērot, braucot ar ātrumu 70 kilometri stundā. Tāpat joprojām gados jauni autovadītāji otrdienu vakaros mēdzot savā starpā sacensties dragreisā, kas notiek netālu no Kaigu kūdras purva, bet kopumā agresīvo braucēju skaits mūsu pilsētā ir samazinājies. Šobrīd visbiežāk viņi savu spēju demonstrēšanai izvēlas dzelzceļa stacijas rotācijas apli, kuru izbrauc sānslīdē. Jāpiebilst, ka Administratīvo pārkāpumu kodeksā agresīva braukšana tiek definēta kā vairāku cits citam sekojošu pārkāpumu kopums, kas rada bīstamību ceļu satiksmē, tādēļ pat šādos gadījumos ir grūti pārgalvīgajam braucējam piemērot tieši šo pārkāpumu. Inspektori stāsta, ka Tukumā ar šo problēmu cīnās, iestrādājot normas pašvaldības saistošajos noteikumos. Policisti arī atzīst, ka rīta stundās lielākā daļa autovadītāju pārkāpj atļauto ātrumu – tiesa, ātrāk par atļauto pārvietojas visa automašīnu plūsma, tādēļ neefektīvi būtu apturēt kādu konkrētu autovadītāju. Rīta stundās vidējais braukšanas ātrums Lielajā ielā var sasniegt pat 63–70 kilometrus stundā, taču blīvā satiksmē netrafarēto policijas automašīnu darbība ir apgrūtināta, jo jāņem vērā visu satiksmē iesaistīto autovadītāju drošība.
Gandrīz visi apturētie autovadītāji, neraugoties uz to, ka sodīti par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, «Jelgavas Vēstnesim» pauda, ka netrafarēto automašīnu lomu ceļu satiksmes drošībā vērtē pozitīvi, tāpat visi sodītie autovadītāji atzina savu vainu.
Maldīgs ir priekšstats, ka policisti vienmēr piespriež naudassodu – šoreiz vairāki autovadītāji tika gan pie mutiskiem, gan rakstiskiem brīdinājumiem, turklāt, atzīstot savu vainu, šoferiem piespriests minimālais naudassods.
Netrafarētās policijas automašīnas ir aprīkotas ar augstas izšķirtspējas videonovērošanas kamerām, kurās fiksēto videoformātā var nodemonstrēt noteikumu pārkāpējam. Šoreiz šāda iespēja nebija jāizmanto – sarkanā «Volkswagen» vadītājs Jānis Griblo no Dobeles savu pārkāpumu atzina. Viņš Dobeles šosejas un 4. līnijas krustojumu šķērsoja pie sarkanās gaismas, kas ir rupjš ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums. «Steidzos mājās no slimnīcas. Braucu ar apmēram 55 kilometriem stundā un nezināju, ko darīt, – apstāties vai braukt tālāk. Izlēmu braukt, jo nevēlējos strauji bremzēt,» tā autovadītājs. Viņam ar šo automašīnu šis ir tikai otrais pārkāpums pēdējo piecu gadu laikā. «Esmu vainīgs – otrreiz padomāšu, vai tā darīt. Šajā gadījumā nekādu pretenziju pret policiju nav.» Autovadītājs par izdarīto pārkāpumu tika pie četriem soda punktiem un 30 eiro naudassoda, kas ir minimālais paredzētais sods par šādu pārkāpumu.
Netrafarēto policijas automašīnu galvenais uzdevums ir apturēt agresīvos un pārlieku ātros autovadītājus, tomēr šīs ekipāžas iesaistās arī Valsts policijas organizētajos reidos. Tā 4. oktobrī pastiprināti tika pārbaudīts automašīnu riepu protektors gan kravas transportam, gan vieglajām automašīnām. Rezultāti iepriecina – no astoņām pārbaudītajām automašīnām neatbilstošs protektors fiksēts tikai vienai – jelgavnieka Jāņa Dzerkaļa automašīnai. «Vēl vakar iedomājos, ka vajadzētu nomainīt priekšējās riepas, taču to neizdarīju. Neesmu ļaunprātīgs pārkāpējs – tas man šogad ir pirmais pārkāpums. Zināju arī par gaidāmajām pārbaudēm. Gadās arī tā,» savu pārkāpumu atzīst jelgavnieks.
Mobilā lietotne «Waze», kurā autovadītāji var atzīmēt ceļu satiksmes negadījumus, sastrēgumus, bīstamus šķēršļus un pat bedres, ir labi pazīstama arī inspektoriem – tā tiek lietota gan personīgajos viedtālruņos, gan netrafarētās policijas automašīnas borta datorā, kurā ir vairākas noderīgas funkcijas. «Protams, zinām, ka autovadītāji arī policistus regulāri atzīmē, tādējādi brīdinot citus par mūsu aptuveno atrašanās vietu. No vienas puses, tas disciplinē citus autovadītājus, jo viņi brauc lēnāk un uzmanīgāk, taču, no otras puses, šo informāciju redz un izmanto arī automašīnu zagļi un dzērājšoferi,» vērtē Satiksmes uzraudzības rotas jaunākais inspektors Igo Kokins. Jāpiebilst, ka autovadītāji aktīvāk policistus atzīmē ārpus apdzīvotām vietām, par ko pārliecinājās arī «Jelgavas Vēstnesis», patrulējot uz Rīgas–Liepājas šosejas.
Ne vienmēr netrafarētās policijas automašīnas būs kustībā – tieši stāvot starp iedzīvotāju novietotajām automašīnām, tās ir mazāk pamanāmas. Šoreiz pārkāpumu – gājēja nepalaišanu uz gājēju pārejas – izdarījis pensionārs Ēriks Pempers, kurš sākumā savu vainu nevēlējās atzīt. «Es vienkārši nepievērsu uzmanību. Ja cilvēks ir tikko uzkāpis uz gājēju pārejas un ir vairākas braukšanas joslas vienā virzienā, tad kāpēc man ir jāapstājas?! Ja ir viena josla, tad es saprotu. Man likās, ka gājējs vēl ir tālu,» tā 77 gadus vecais jelgavnieks. Par šo pārkāpumu pensionāram piemērots minimālais naudassods – 15 eiro; maksimālais naudassods par šādu pārkāpumu ir 70 eiro.
«Izbraucu no krustojuma un domās jau biju ārpus pilsētas, jo zīme ir pēc 100 metriem,» savu pārkāpumu skaidro tālbraucējs Vadims no Ukrainas, kuram pilsētā tika fiksēts braukšanas ātrums 69 kilometri stundā. Viņš par tālbraucēju strādā jau vairāk nekā 20 gadu, turklāt pēdējais ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums fiksēts pirms vairākiem gadiem Vācijā, kur Vadims tika sodīts par smagās automašīnas nepareizu novietošanu. «Kopumā Latvijā ir laba auto vadīšanas kultūra – to nevar salīdzināt, piemēram, ar Armēniju, Kazahstānu vai Gruziju, jo tur šoferīši brauc kā Indijā – ceļa zīmes neievēro, jo braukšana notiek tikai pēc viņiem zināmiem likumiem. Arī Krievijā autovadītāji ir ļoti nepieklājīgi – nedod ceļu un kopumā uzvedas ļoti rupji. Esmu redzējis neskaitāmus kautiņus, pašam gan, paldies Dievam, tādi nav gadījušies,» bagātajā pieredzē dalās tālbraucējs.
«Protams, ka atzīstu savu pārkāpumu. Ar motociklu grūti nepārsniegt atļauto braukšanas ātrumu, jo ar baiku ir sarežģīti iekļauties satiksmē, ja brauc pēc noteikumiem,» savu pārkāpumu komentē jelgavnieks Elvijs Vītiņš, kura vadītais «Kawasaki» motocikls pa Lielo ielu vienu brīdi traucās ar ātrumu vairāk nekā 80 kilometri stundā. Kaut arī motocikla vadītājam nāksies maksāt 80 eiro lielu naudassodu, viņš uzskata, ka netrafarētās policijas automašīnas ir nepieciešamas satiksmes drošības uzlabošanā: «Domāju, ka šādas policijas automašīnas ir nepieciešamas, jo mums ir daudz autovadītāju, kuri izdara krietni smagākus pārkāpumus nekā ātruma pārsniegšana. Īpaši uztrauc šoferi, kuri brauc nepārliecināti un regulāri rada avārijas situācijas. Labāk lai brauc agresīvi, bet droši, nevis tramīgi. Pie stūres jābūt pārliecinātam!»
Foto: Austris Auziņš un no Zemgales Plānošanas reģiona arhīva