18.4 °C, 1.1 m/s, 90 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāOCTA apdrošināšana būs nepieciešama arī mopēdiem
OCTA apdrošināšana būs nepieciešama arī mopēdiem
29/03/2011

Prasība pēc sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) būs arī mopēdiem un specializētajiem tūristu transportlīdzekļiem – autobusiem, to paredz šodien valdības akceptētie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā.

Prasība pēc sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) būs arī
mopēdiem un specializētajiem tūristu transportlīdzekļiem –
autobusiem, to paredz šodien valdības akceptētie grozījumi
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas likumā.

Saskaņā ar Ceļu satiksmes un drošības direkcijas datiem uz 2010.
gada 1. septembri Latvijā bija reģistrēti 19 406 mopēdi, no kuriem
163 bija apdrošināti. Pieņemot grozījumus likumā, turpmāk visiem
mopēdu īpašniekiem vai tiesīgajiem lietotājiem būs nepieciešams
iegādāties OCTA līgumu.

Savukārt specializēto tūristu autobusu statistikas vēl nav un
tos reģistrē pašvaldības, jo tikai no 2009.gada Ceļu satiksmes
likumā ir spēkā jauna definīcija, kas definē, kas ir specializētais
tūristu transportlīdzeklis, norāda Finanšu ministrija (FM).

Ņemot vērā to, ka gan mopēdiem, gan specializētajiem tūristu
transportlīdzekļiem būs nepieciešams veikt OCTA, tad arī attiecīgi,
notiekot ceļu satiksmes negadījumam, cietušajiem būs tiesības
saņemt apdrošināšanas atlīdzību no zaudējumus nodarījušā
transportlīdzekļa apdrošinātāja.

Likuma izmaiņas arī nosaka, ka gadījumos, ja transportlīdzeklis
nodots tiesīgajam lietotājam un tiesīgais lietotājs nav noslēdzis
OCTA līgumu, pienākums noslēgt OCTA līgumu būs transportlīdzekļa
īpašniekam. Tāpat tiks noteikts, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir
iespēja saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu arī
gadījumā, kad OCTA līgums tiek izbeigts pirms termiņa.

Tāpat likuma grozījumi arī paredz ieviest klientiem jaunu OCTA
pakalpojumu – tiešo zaudējumu regulēšanu, saskaņā ar kuru ceļu
satiksmes negadījumā cietušās personas zaudējumus varēs pieteikt
pie apdrošinātāja, ar kuru noslēgts OCTA līgums.

Kā skaidro FM, ieviešot tiešo zaudējumu regulēšanu, būs
iespējams zaudējumus pieteikt kā līdz šim – pie zaudējumus
nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošinātāja vai
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā, ja klients nebūs iegādājies
OCTA polisi, kas nodrošinās apdrošināšanas segumu tiešo zaudējumu
regulēšanas gadījumos.

Tāpat zaudējumus būs iespējams pieteikt pie apdrošinātāja, ar
kuru noslēgts OCTA līgums, ja ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto
transportlīdzekļu īpašnieku apdrošinātāji būs pievienojušies tiešo
zaudējumu regulēšanas sistēmai.

Klienti savu izvēli varēs izdarīt, slēdzot OCTA līgumus ar
apdrošinātāju, kas ir pievienojies tiešo zaudējumu regulēšanas
mehānismam, vai ar apdrošinātāju, kas nav tam pievienojies. Tā kā
tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmas būtiskākā atšķirība no esošās
sistēmas ir tā, ka zaudējumus varēs pieteikt pie sava
apdrošinātāja, likumā nav nepieciešams precizēt citas, iepriekš
nepieminētās normas, jo, nosakot atbildību par negadījumā
nodarītajiem zaudējumiem, aprēķinot apdrošināšanas atlīdzību un
veicot izmaksu, jāievēro tie paši nosacījumi kā līdz šim.

Cietušās personas apdrošinātājs pēc apdrošināšanas atlīdzības
izmaksas vērsīsies regresa kārtībā pret zaudējumus nodarījušā
transportlīdzekļa apdrošinātāju, lai saņemtu izmaksāto
apdrošināšanas atlīdzību, un arī tiešo zaudējumu regulēšanas
sistēmā zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs būs
galīgais maksātājs un tas, kuram būs tiesības izmantot likumā
noteiktās regresa tiesības. Līdz ar to tiek saglabāta iepriekš
spēkā esošā koncepcija, ka zaudējumus sedz zaudējumus nodarījušā
transportlīdzekļa apdrošinātājs, skaidro FM.

Pēc provizoriskajiem datiem uz 2010.gada 1.decembri Latvijā
reģistrēti 1,02 miljoni transportlīdzekļu, no tiem aktīvi ceļu
satiksmē piedalās ap 700 000-720 000, kuru īpašnieki vai tiesīgie
lietotāji ir apdrošinājuma ņēmēji, kuri ik gadu noslēdz OCTA
līgumus.

Savukārt ik mēnesi apdrošināšanas sabiedrībās tiek reģistrēti ap
3000-4000 apdrošināšanas gadījumu, gadā vidēji ap 40 000-50 000,
kuros tad ir ceļu satiksmes negadījumos iesaistītās personas.

Par likuma izmaiņām vēl lems Saeima.

LETA