Iestāde, kuru jelgavnieki joprojām sauc par bērnu poliklīniku, jau 15 gadus – no 1997. gada, kad Latvijā tika ieviesta ģimenes ārstu institūcija, – ir medicīnas centrs, kurā pakalpojumi pieejami gan bērniem, gan pieaugušajiem. Pieaugušie, tāpat kā bērni, te var apmeklēt dažādus speciālistus vai pierakstīties pie kāda no četriem ģimenes ārstiem, un šobrīd ap 30 procentu no visiem apkalpotajiem pacientiem ir pieaugušie. «Sabiedrībā joprojām valda stereotips, ka mēs pieņemam tikai bērnus, bet tā nav,» uzsver pašvaldības kapitālsabiedrības «Optima 1» valdes locekle Ingrīda Budrēvica, par iestādes galveno trumpi gan minot tieši speciālistu prasmi strādāt ar bērniem.
Ilze Knusle-Jankevica
Medicīnas iestāde, kas tautā pazīstama kā bērnu poliklīnika, savā pastāvēšanas laikā nomainījusi trīs atrašanās vietas – bijusi Viestura, Jāņa Asara un kopš 1960. gada atrodas Raiņa ielā –, savulaik darbojusies kā Jelgavas centrālās slimnīcas nodaļa, bet nu jau 19 gadus ir patstāvīga iestāde – medicīnas centrs «Optima 1». Centra personāls ar atrašanās vietu ir apmierināts. «Mēs savu māju mīlam, jo tā ir gabaliņš no vecās Jelgavas – šī ir vienīgā nenodegusī pilsētas daļa,» vēsturē ieskatās medicīnas centra vadītāja. Viņa stāsta, ka kādreiz Raiņa ielas rajonā, kur atrodas «Optima 1», bija privātmājas, bet kara laikā tagadējā centra ēkā bija Zemgales komandantūra, kas vēlāk kļuva par dažādu valsts iestāžu mājvietu.
Medicīnas centra remontdarbos un jaunu mēbeļu iegādē nemitīgi tiek ieguldīts, jo, kā uzskata I.Budrēvica, videi ir jābūt sakārtotai un patīkamai. Tomēr pacienti to ne vienmēr novērtē – krēsli tiek aprakstīti, sabojāti, sienas apķēpātas, nozagts pat sienas pulkstenis koridorā. «Gan savai, gan pacientu ērtībai bijām uzlikuši ārdurvīm siltā gaisa aizkaru, bet nācās to noņemt, jo nevaram izkontrolēt apmeklētājus – telpas mums ir plašas un gaiteņi līkumoti,» tā vadītāja. Viņa piebilst, ka vislielāko robu budžetā iecērt apkure – pagājušajā ziemā atsevišķos mēnešos par to maksāts pat 3500 latu. «Esam no tiem, kam apkuri pirmajiem pieslēdz un pēdējiem atslēdz, ir nācies kurināt arī jūnijā, bet nekurināt mēs nevaram – te nāk bērni, zīdaiņi un viņiem ir jāizģērbjas.» Jācīnās ar Rīgu Savukārt konkurētspējas celšanai jāseko līdzi jaunākajām tendencēm medicīnā un regulāri jāatjauno aparatūra, kas arī tiek darīts. «Viena no jaunākajām iekārtām, ko iegādājāmies, ir dators redzes izmeklējumiem. Agrāk zīdaiņu redzi pārbaudīja, izmantojot lineālu un grabošu mantiņu, uz kuru bija jāskatās, bet jaunā iekārta ļoti atvieglo darbu un pašu procesu, jo visi pārbaužu rezultāti tiek fiksēti uz ekrāna,» stāsta centra valdes locekle. Tāpat rentgena nodaļā iegādāts ultrasonogrāfijas aparāts, ko var izmantot arī zīdaiņu galvas izmeklējumiem, un arī stomatoloģijas kabinetā ir jauna aparatūra. «Medicīna iet uz priekšu, aparatūra kļūst modernāka – nav vairs biedējošās dūkoņas, kas varbūt iespiedusies daudzu atmiņās. Un mūsu zobārstes Dace Taube un Gaida Kancēviča prot apieties ar jebkuru bērnu – ja kādam vēl ir bail no zobārsta, tad vecāki paši savu atvasi ir sabaidījuši,» pārliecināta I.Budrēvica. Viņa norāda, ka daudzi vecāki joprojām nezina, ka valsts katram bērnam no divu gadu vecuma apmaksā vienu vizīti gadā pie zobu higiēnista, kura pakalpojumi arī ir pieejami centrā «Optima 1».
Uz jautājumu, vai un kā «Optima 1» izjūt konkurenci, jo Jelgavā ir arī poliklīnika, slimnīca un dažādas ārstu privātprakses, I.Budrēvica norāda, ka katrai iestādei jau ir savs pacientu loks un lielākais konkurents tomēr šoreiz ir Rīgas tuvums. «Lielākoties pacientus mums atņem Rīga, jo kas tas ir – pusstundā aizbraukt ar mašīnu uz Rīgu? Sabiedrībā valda stereotips, ka tur ir profesionālāki ārsti un kvalitatīvāki pakalpojumi, kaut gan mēs visi mācāmies visu mūžu,» tā viņa. Pēc kolēģu teiktā viņa zina stāstīt, ka pilsētās, kas atrodas tālāk no Rīgas, pacienti ir gatavi maksāt vairāk, lai tikai viņiem nebūtu jābrauc uz galvaspilsētu, jo viņi apzinās, ko nozīmē ceļā pavadītais laiks.
Daudziem vienīgā darba vieta Šobrīd «Optima 1» ir 39 darbinieki, no kuriem četri ir ģimenes ārsti ar pediatra sertifikātu un 14 – ārsti speciālisti. Daudziem no viņiem šī ir pirmā un vienīgā darba vieta, un medicīnas centra vadītāja savu komandu vērtē kā profesionālu un ļoti zinošu. «Varu tikai pabrīnīties par šodienas māmiņu tendenci veselības jautājumus apspriest internetā, forumos. Viņas vārās savā sulā, saklausās dažādus un bieži arī muļķīgus padomus tā vietā, lai aizietu pie speciālista un savu jautājumu uzdotu viņam,» tā I.Budrēvica. Piemēram, viena no vairāk apspriestajām tēmām esot plakanā pēda, ko mammas sākot meklēt vēl nestaigājošiem mazuļiem – tādus jautājumus nereti nākas dzirdēt «Optima 1» ķirurģei dakterei Ārijai Ozoliņai.
Arī «Optima 1» saskaras ar visā nozarē esošo problēmu – kadru novecošanu: jaunu ārstu nav, medmāsu trūkst. «Kādreiz mēs bijām Rīgas poligons – pie mums pēc institūta beigšanas darbā sūtīja jaunos speciālistus. Tad bija arī liela kadru mainība, bet tagad jaunus speciālistus grūti piesaistīt. Iespējams, tas ir tāpēc, ka par ārstu jāmācās tik ilgi un jaunie pa to laiku pierod pie dzīves Rīgā. Savukārt medmāsas darbs ir grūts, jo sevišķi ar bērniem un nervoziem vecākiem,» vērtē centra vadītāja.
Populārs arī mīts par alerģiju un hiperaktivitāti Vēl mūsdienu informācijas laikmetā daudzas mammas pieņem un turas pie mīta par dažādām alerģijām un bērnu hiperaktivitāti, bet dakterei Budrēvicai ir cits izskaidrojums. «Lielākoties vainīgs ir veikals, jo īstās pārtikas alerģijas ir tikai četri procenti, bet 96 procentos gadījumu bērniem alerģiskās reakcijas izraisa saldumi, kas ir ļoti sliktas kvalitātes, ar dažādām ķīmiskām krāsvielām. No tiem bērni kļūst nervozi un uzbudināti, un to var saprast – atliek paskatīties uz mēli, rokām, lai saprastu, kas nonāk bērna organismā, jo, kāda ir āda, tāda ir arī gļotāda. Jā, zefīri absorbē kaitīgās vielas, bet kur tad šodien var atrast kvalitatīvu, no dabīgām izejvielām gatavotu zefīru vai marmelādi?» tā ārste.
Nervozitāti vairo televizors un dators, bet sekas ir lēnāka runas attīstība, un te ir darbs logopēdam. «Skatoties televizoru, neveidojas dialogs, jo ar televizoru jau nerunā!» uzsver I.Budrēvica, kura pēc profesijas ir pulmonologs. Viņa norāda, ka kādreiz, kad pa televizoru nebija ko skatīties, vecāki ar bērniem pavadīja vairāk laika un devās garās pastaigās. Oponējot bieži dzirdētajai frāzei, ka bērns ir nevaldāms un visu laiku tikai ārdās un skrien, ar viņu jau nekur nevar aiziet, speciāliste iesaka iet tik tālu pa mežu, kamēr bērns piekūst, vai iesaistīt viņu loģiskās un mērķtiecīgās sporta aktivitātēs. «Tas, kas laužas ārā no bērna, ir neproduktīvā, neizmantotā enerģija, un mežs ir vispiemērotākā vieta tās izlikšanai.»
Aizbraucēji novērtē mūsu medicīnu Lai gan rinda medicīnas centrā ir pastāvīgi un pacientiem uz pakalpojumu nākas gaidīt, arī te jūtami aizbraucēji. «Mēs jau to ļoti labi redzam, jo vecāki, dodoties prom, izņem bērnu potēšanas pases,» tā I.Budrēvica, norādot, ka iezīmējas divas tendences – no Latvijas aizbrauc bērni, kuriem jāuzsāk skolas gaitas, un pamatskolas absolventi. Tomēr, ja ģimene atgriežas Latvijā, atgriežas arī pie saviem ārstiem «Optima 1». «Un tad viņi vairs nekonfliktē, bet pacietīgi sēž un gaida savu kārtu, jo, pabijuši ārzemēs, saprot, ka nekur jau nekas nenotiek uz «galdiņ, klājies!»,» tā valdes locekle, piebilstot, ka reizēm pacienti tik ļoti ieciklējas uz to, ka viņiem viss pienākas, ka nerēķinās ar citiem.
Cer uz e-medicīnu «Optima 1» ar cerībām gaida jaunās e-medicīnas sistēmas ievešanu valstī, jo tas būtiski atvieglotu darbu, piemēram, klienta slimības vēsture būtu pieejama elektroniski vienotā programmā un katrs ārsts to varētu apskatīt, arī recepšu aprite starp ārstu un aptieku notiktu elektroniskajā vidē.
Tāpat ārsti ir neizpratnē par lielo birokrātiju un to, ka gandrīz par katru kavējumu bērndārzniekam un skolēnam ir nepieciešama ārsta zīme. «Mūs vienkārši nobombardē ar izziņām! Skolā izziņa vajadzīga par vienu prombūtnes dienu, bērnudārzā – par trim. Tad vēl vajadzīga izziņa, ka bērns drīkst uzsākt mācības, bet tas taču ir smieklīgi, jo pat tad, ja ārsts uzrakstīs, ka nevar, no tā diez vai kas mainīsies. Tas viss atņem laiku ārstēšanai,» stāsta ārste, uzsverot, ka ir vairāk jāuzticas vecākiem. «Piemēram, Dānijā ir noteikts dienu skaits gadā, cik cilvēks drīkst slimot, un viņam, ja iekļaujas limitā, neprasa nekādas zīmes, bet pie mums pat par vienu dienu neuzticas!»
Neskatoties uz darba grūtībām, vislielākais prieks ārstiem ir par to, ka viņu pacienti izaug un joprojām turpina nākt uz centru jau ar saviem bērniem. «Pirmkārt, tā ir iespēja redzēt sava darba augļus, it īpaši ar tā saucamajiem problēmbērniem. Bet, otrkārt, iedzimtība ir pāri visam – pat zobi bojājas vienādi,» tā I.Budrēvica.
«Optima 1» pakalpojumi
• Zobārstniecība (arī zobu higiēnists) • Rehabilitācijas nodaļa (pieejami arī psihologa pakalpojumi, Bobota terapija, masāža, fizioterapeits, logopēds, fizikālā terapija) • Laboratorija • Staru diagnostikas nodaļa • Ķirurgs (ortopēds, arī mājas aprūpe) • Procedūru kabinets (vakcīnas, mājas aprūpe u.c.) • Bronhiālās astmas kabinets (plaušu izmeklējumi, ādas proves alerģiju noteikšanai, inhalatoru noma) • LOR • Funkcionālā diagnostika (kardiogrāfija u.c.) • Okulists
Foto: Anna Būmane