2.6 °C, 5.1 m/s, 85.5 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPa tālruni 8787 varēs ziņot arī par komunālajiem jautājumiem
Pa tālruni 8787 varēs ziņot arī par komunālajiem jautājumiem
04/04/2016

«Mūsu mērķis ir panākt, lai par dažādiem notikumiem pilsētā, kuri nepārklājas ar valsts operatīvo dienestu kompetenci, cilvēki varētu ziņot pa pašvaldības uzturēto bezmaksas iedzīvotāju atbalsta tālruni 8787. Jau šobrīd gadā saņemam vairāk nekā 10 tūkstošus ziņojumu par dažādām avārijas situācijām, bojātiem infrastruktūras objektiem, klaiņojošiem dzīvniekiem un citiem jautājumiem. Taču jau līdz gada beigām vienotajā informācijas aprites sistēmā vēlamies iekļaut arī namu pārvaldniekus, «Fortum» un «Jelgavas ūdeni», lai efektīvāk koordinētu informācijas plūsmu un saņemto pieteikumu izpildi,» stāsta Jelgavas pilsētas pašvaldības operatīvās informācijas centra (POIC) vadītājs Gints Reinsons.

POIC tika dibināts 2011. gadā kā iestādes «Pilsētsaimniecība»
struktūrvienība, kura koordinēja informācijas apriti saistībā ar
pilsētas publiskās infrastruktūras uzraudzības un civilās
aizsardzības jautājumiem. Ciešā sadarbībā ar POIC strādā arī
Pašvaldības policijas Operatīvās vadības nodaļas videonovērošanas
inspektori. Jau sākotnēji bija plānots, ka pakāpeniski POIC pārņems
informācijas koordināciju arī no citām pašvaldības
kapitālsabiedrībām, tādēļ no šā gada februāra POIC uzsācis darbu kā
patstāvīga iestāde.  

Kas ir mainījies jūsu darbā, kopš strādājat kā atsevišķa
iestāde, un kādas papildu funkcijas veiksiet?

Saglabāsies visas līdzšinējās funkcijas – vienotā dispečerdienesta
uzturēšana un tālruņa līnijas 8787 darbības nodrošināšana, pilsētas
civilās aizsardzības plānā paredzētās aktivitātes, tostarp plūdu
risku monitorings un rūpes par ikdienas negadījumu mazināšanu. No
šā gada centrā darbu sāks arī Informācijas aprites un analīzes
nodaļa, kuras pienākums būs skrupulozi apkopot datus par visiem
negadījumiem un sekot līdzi pieteikto problēmu risinājumam. Līdz
gada beigām uzsāksim pilnvērtīgi koordinēt arī pieteikumus par
avārijas un citām problēmsituācijām saistībā ar namu pārvaldīšanas,
pilsētas ūdenssaimniecības, atkritumu apsaimniekošanas un centrālās
siltumapgādes jautājumiem. Līdz ar to Jelgava būs pirmā pilsēta
Latvijā, kurā tik plašu jautājumu loku koordinēsim vienā
dispečerdienestā.    

Daudzviet pasaulē ierasts, ka ar civilās aizsardzības un
drošības jautājumu koordinēšanu nodarbojas valsts glābšanas
dienesti. Jelgavā šajā ziņā lielu darba apjomu veic arī
POIC.

Ar šādu projekta ideju startējām ES finansētajā pārrobežu
sadarbības programmā, lai pilot­projekta veidā pārliecinātos par
to, kā vienas struktūrvienības paspārnē koordinēt pilsētas
publiskās infrastruktūras uzraudzību un civilās aizsardzības
jautājumus. Prakse liecina, ka šī pieeja ir ļoti efektīva, jo līdz
šim esam spējuši reaģēt un atrisināt 97 procentus no saņemtajiem
pieteikumiem. Atlikušie trīs procenti galvenokārt ir saistīti ar
lieliem kapitālieguldījumiem, piemēram, nepieciešamību veikt grants
seguma ceļa asfaltēšanu. Skaidrs, ka šādus jautājumus nerisina ar
dispečerdienesta starpniecību. Par mūsu pieredzi interesi
izrādījušas vairākas pilsētas gan Latvijā, gan Eiropā. Uz POIC
piemēra bāzes nupat vienoto dispečerdienestu atklāja Tukuma novads,
bet janvārī savu pieredzi prezentējām arī ANO Zinātnes un
tehnoloģiju attīstības komisijā. Jāpiebilst, ka savā ikdienas darbā
cieši sadarbojamies arī ar valsts operatīvajiem dienestiem,
energoapgādes kompānijām un citiem uzņēmumiem, kuru pārziņā ir tā
sauktās kritiskās infrastruktūras objekti.

Kas ir šie kritiskās infrastruktūras
objekti?

Dzelzceļš, elektroapgādes līnijas, dzeramā ūdens infrastruktūra,
naftas produktu cauruļvadi, tilti un pārvadi, hidrotehniskās būves
un citi infrastruktūras elementi, kas nodrošina sabiedrības
funkciju īstenošanu un rada riskus sabiedriskajai kārtībai un
drošībai. Šobrīd būtisks kritiskās infrastruktūras elements ir arī
komunikācijas kanāli, mobilo sakaru torņi un komunikācijas, kas
nodrošina interneta tīkla darbību. Bez piekļuves internetam ir
apdraudēta virkne pašvaldības sniegto pakalpojumu, tādēļ plānojam
aktualizēt civilās aizsardzības plānu, iekļaujot tajā arī
kiberdrošības sadaļu. Ar dažādiem mazāka mēroga kiberuzbrukumiem
saskaramies jau šobrīd, tādēļ nākotnē tas kļūs arvien aktuālāk, jo
kiberuzbrukumi ir viens no mūsdienu pasaulē populārā hibrīdkara
ieročiem.

Kā ir ar pilsētas gaisa telpu? Redzam, ka svētku
pasākumos arvien vairāk ir tā sauktie droni ar fotokamerām, arī
mazie helikopteri pilsētā parādās arvien biežāk.

Tā ir vēl viena joma, kurā pagaidām nav strikta regulējuma. Tomēr,
lai kaut kā regulētu šo procesu un izvairītos no apdraudējuma,
apsveram iespēju lielāko pilsētas pasākumu laikā lūgt pieteikties
tos, kuri vēlas izmantot dronus. Savukārt citu lidaparātu
uzraudzība un kontrole ietilpst Civilās aviācijas aģentūras
kompetencē, un mēs varam par tiem tikai ziņot. 

Viena no POIC funkcijām ir uzturēt bezmaksas iedzīvotāju
atbalsta tālruņa līniju 8787. Kuros gadījumos cilvēki var zvanīt pa
šo tālruni?

Mēs pieņemam visus zvanus, bet gadījumos, kad pieteikums neatbilst
POIC kompetencei, to pāradresējam. Šobrīd savā kontrolē ņemam tos
pieteikumus, kuri attiecas uz publisko infrastruktūru, bojātām ceļa
zīmēm vai citiem satiksmes infrastruktūras objektiem, nevietā
izmestiem atkritumiem, applūdušām teritorijām, klaiņojošajiem
dzīvniekiem, ceļu seguma stāvokli, ielu apgaismojumu, publiskajiem
apstādījumiem un citiem jautājumiem. Bet, kā jau minēju, drīzumā šo
jautājumu loku paplašināsim.

Ikdienā īpaši daudzdzīvokļu māju iemītnieki saskaras ar
tādiem jautājumiem kā inženiertīklu bojājumi, kop­īpašuma
apsaimniekošana – vai arī tad spējat palīdzēt? 

Pie tā šobrīd strādājam. Apzināmies, ka komunālie jautājumi ir
saistīti ar dažādām problēmsituācijām ikdienas režīmā, un ir
situācijas, kad tiešā veidā bez kopīpašuma īpašnieku lēmuma
pieteiktos jautājumus nebūs iespējams atrisināt. Tādēļ ir uzsākts
darbs pie vienotās informācijas aprites sistēmas izveides, kurā
tiks uzkrāta informācija par nekustamajos īpašumos izvietotajiem
ārējiem un iekšējiem inženiertīkliem. Šajā ziņā mūsu darba apjoms
būtiski pieaugs. Pirms pārņemam Jelgavas Nekustamā īpašuma
pārvaldes, «Jelgavas ūdens» un «Fortum Jelgava» dispečerdienestu
funkcijas, vēl ir jāsaskaņo daudzi jautājumi, jo vēlamies ne tikai
fiksēt avāriju, bet arī sniegt atgriezenisko saiti pieteicējam, lai
iedzīvotāji gūtu pārliecību, ka problēma ir pareizi saprasta un
tiek meklēts risinājums.  

Vai cilvēki ar problēmjautājumiem var vērsties centrā, arī
izmantojot sociālos tīklus?

Jā, šobrīd aktīvs ir tviterkonts @poic_jelgava, bet perspektīvā
izmantosim arī citus komunikācijas kanālus. Ziņojumi sociālajos
tīklos pat atvieglo mūsu darbu, jo iespējams pievienot arī
fotogrāfijas un video, kas dod plašāku priekšstatu par situāciju
nekā zvans. Jau tuvākajā laikā plānojam dalīties ar mūsu apkopoto
informāciju autovadītāju iecienītajā mobilajā lietotnē waze.com,
kur ievietosim aktuālo satiksmes informāciju par slēgtajiem ielu
posmiem, rakšanas darbiem un satiksmes ierobežojumiem. Saziņai ar
mums iespējams izmantot arī interaktīvo karti
karte.pilsetsaimnieciba.lv, kurā var sekot līdzi, kā pieteiktais
jautājums tiek risināts.

Pilsētā notiekošais tiek fiksēts videonovērošanas
kamerās – kāds priekšstats radies no šo datu
analīzes? 

Ar šīm kamerām noteikti varam justies drošāk nekā bez tām. Tā ir
iespēja sekot līdzi satiksmes intensitātei, preventīvi novērst
negadījumus un uzraudzīt sabiedrisko kārtību. Pakāpeniski kameru
skaits ir palielināts, un šobrīd uzraudzība tiek veikta ar vairāk
nekā 200 kamerām. Skaidrs, ka videonovērošana nenovērš visus
pārkāpumus – jelgavnieki tāpat šķērso ielu pie sarkanās gaismas un
mēdz atbrīvoties no atkritumiem tam nepiemērotās vietās, tomēr
kameras ļauj mums izsekot notikumu gaitai, un ne viens vien
pārkāpums tiek novērsts. Pašvaldības policijas videonovērošanas
inspektori sniedz lielu atbalstu arī Valsts policijas darbā. Arī
šajā jomā tiek plānota attīstība, uzsvaru liekot uz labāku tehnisko
aprīkojumu, lai varētu identificēt ne tikai notikumu, bet arī
automašīnas numuru un iesaistītās personas. 

No civilās aizsardzības viedokļa viens no lielākajiem
pilsētas apdraudējumiem ir pali.

Tā ir būtiska sadaļa pilsētas civilās aizsardzības plānā. Ir
izstrādātas detalizētas plūdu kartes (karte.pilsetsaimnieciba.lv),
kurās iezīmētas applūstošās vietas pie noteikta ūdens līmeņa.
Viskritiskākā situācija ir Svētes upes baseinā, kur pali sākas pie
ūdens augstuma atzīmes 1,5 metri virs jūras līmeņa, savukārt
ārkārtas situācija pilsētā tiek izsludināta pie augstuma atzīmes
2,1 metrs. Tie ir apstākļi, kas jāņem vērā, īpaši tiem, kas vēlas
iegādāties īpašumus blakus applūstošajām teritorijām. Tomēr šogad
daba mūs ir saudzējusi – augstākais ūdens līmenis ir bijis 27.
janvārī, sasniedzot 104 centimetrus.