1.2 °C, 2.6 m/s, 97 %

Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvs

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsSportsPaplašinās skolu vērtēšanas sistēmu
Paplašinās skolu vērtēšanas sistēmu
09/10/2011

Pēc neliela pārtraukuma pilsētā atsākušās sacensības starp skolām – mācību gada beigās, summējot rezultātus, tiek noteikta sportiskākā skola. «Bet mēs gribam iet tālāk un panākt, lai arī skolas mēroga aktivitātes ir nosacījums, kas tiek ņemts vērā, nosakot sportiskāko un aktīvāko skolu,» norāda pilsētas Sporta metodiskās apvienības vadītājs Andris Lukss.

Ilze Knusle-Jankevica

Pēc neliela pārtraukuma pilsētā atsākušās sacensības starp
skolām – mācību gada beigās, summējot rezultātus, tiek noteikta
sportiskākā skola. «Bet mēs gribam iet tālāk un panākt, lai arī
skolas mēroga aktivitātes ir nosacījums, kas tiek ņemts vērā,
nosakot sportiskāko un aktīvāko skolu,» norāda pilsētas Sporta
metodiskās apvienības vadītājs Andris Lukss.

Vispirms, lai noskaidrotu, kāda šobrīd ir situācija pilsētas
skolās, tiks veikta skolu apsekošana. «Sākot ar novembri, Sporta
metodiskā apvienība apmeklēs skolas, lai noskaidrotu, ar kādiem
sporta veidiem tajās nodarbojas, kādas klašu grupas tiek aptvertas,
kādi sporta pasākumi notiek, kādas netradicionālās metodes tiek
izmantotas,» stāsta A.Lukss. Šī informācija ir nepieciešama, lai
tālāk plānotu skolu sporta dzīvi un sacensības, kuru primārais
mērķis ir vedināt jauniešus uz aktīvu dzīvesveidu. «Ja godīgi,
pēdējos gados skolēnu interese par sportu mazinās, īpaši tas
attiecināms uz bērniem, kas dzimuši 90. gadu otrajā pusē. Ir
dators, internets un citi piedāvājumi, kas no skolēna neprasa lielu
piepūli,» tā metodiskās apvienības vadītājs. Tiesa, pēdējos gados
dzimušie bērni ir ļoti aktīvi un kustīgi, un tas ļauj cerēt, ka ar
laiku interese par sportu atkal augs – jau tagad vairāki sporta
klubi un skolas aicina bērnus sportot un apgūt iemaņas, sākot no
četru gadu vecuma.

Sacensības trīs līmeņos
Šobrīd valstī skolēnu sacensības notiek trīs līmeņos – pilsētas,
reģiona, valsts. Pilsētas līmenī skolēni sacenšas futbolā,
basketbolā, volejbolā, tautas bumbā, krosā, stafetēs, peldēšanā,
vieglatlētikā. No šī mācību gada klāt nācis arī florbols. Tālāk
seko jau reģiona līmenis, kurā tiekas skolēni no Jelgavas,
Ozolnieku, Bauskas, Tukuma, Vecumnieku, Kandavas, Dobeles novada un
Jelgavas pilsētas. Savukārt valsts mēroga sacensībās atlases
kritēriji ir dažādi – citās sacensībās kvalificējas reģiona
uzvarētāji, bet citās var piedalīties ikviens.

Jelgavas skolu skolēni esošo sistēmu vērtē pozitīvi – starpskolu
sacensības veicina ne tikai sportošanu, bet arī lokālpatriotismu,
jo daudziem skolēniem ir ļoti svarīgi pārstāvēt skolu un celt tās
prestižu. Tāpat tā ir iespēja iepazīties ar vienaudžiem no citām
skolām un vienlaikus arī interesanti pavadīt laiku.

Māca arī skolotājus
«Skolotāja loma, lai bērni sportotu, ir milzīga,» lēš A.Lukss.
Tieši tāpēc metodiskā apvienība uzmanību pievērš arī pedagogu
izglītošanai. Piemēram, oktobra beigās Jelgavas pilsētas un novada,
Ozolnieku novada un Šauļu pedagogi apgūs futbola vingrinājumus, ko
speciāli izstrādājis futbola klubs «Jelgava». «Arī ar citiem sporta
klubiem sāksim sarunas par to, lai viņu treneri izstrādā
vingrojumus dažādām klašu grupām elektroniskā formātā, tomēr
būtiski ir, lai vingrinājumus demonstrē attiecīgā vecuma bērni,
nevis pieaugušie, jo tie ir domāti skolēniem,» tā Sporta metodiskās
apvienības vadītājs. «Valsts standarts prasa, lai bērniem māca
vingrinājumus no sporta spēlēm, nevis sagatavo tā, lai viņi prastu
spēlēt šīs spēles,» skaidro A.Lukss, piebilstot, ka visgrūtāk
apgūstamā spēle ir volejbols, bet futbolu, basketbolu, handbolu
iemācīt ir vieglāk, jo tur nav nepieciešamas specifiskas prasmes.
Līdz ar to rodas duāla situācija – sporta stundās skolēni spēles
neapgūst, bet skolai jāpiedalās dažādās sacensībās. Kā lai
nokomplektē komandu un iemāca skolēniem darboties komandā?

Pulciņš vai sporta skola?
Šobrīd ir divas iespējas – apmeklēt ārpusklašu pulciņus vai
trenēties sporta skolā vai klubā. Jelgavā speciālistu domas dalās,
ko darīt ar šiem pulciņiem, lai tas būtu pareizāk. Viens scenārijs
ir saglabāt pulciņus skolā sporta skolotāja vadībā. Otrs – pulciņu
darbu skolās organizē sporta skolas speciālisti, tā nodrošinot
atlasi sporta skolu grupām, bet tas liegtu iespēju sportot virknei
bērnu, kas nevēlas ar sportu nodarboties profesionāli, bet dara to
tikai sava prieka pēc un lai iemācītos ko jaunu. Tad ir svarīgi
atrisināt jautājumu par sporta skolotāju atalgojumu – skolotājs arī
ārpus stundām rīko skolas sacensības,  komplektē un gatavo
komandas, ved bērnus uz sacensībām un mājās, kopj un labo sporta
inventāru.

Aktīvie starpbrīži
Lai mudinātu jauniešus nodarboties ar fiziskām aktivitātēm, A.Lukss
plāno ieviest skolās tā saucamos aktīvos starpbrīžus. Lai to
īstenotu, nepieciešams piemeklēt inventāru, piemēram, florbola
nūjas, futbola un basketbola bumbas, lecamauklas, jo laukumi pie
skolām lielākoties ir, jāsavelk līnijas lēkšanai, varbūt jāiekar
virves. «Ideju aizguvu pieredzes apmaiņas braucienā Somijas pilsētā
Oulu, kaut gan arī citās valstīs un pat Latvijā tas nav nekāds
jaunums – pagājušā gadsimta 70. – 80. gados jau kas līdzīgs bija,»
stāsta A.Lukss. Viņš norāda, ka īpaši svarīgas fiziskās aktivitātes
ir pirmo sešu klašu skolēniem neatkarīgi no skolas novirziena.
Tiesa, lai sportot būtu droši, vajadzētu arī dežurantu, kura
uzraudzībā aktivitātes notiek. «Šādi aktīvie starpbrīži ne tikai
mudinātu skolēnus izkustēties un sportot, bet arī norūdītu viņus un
radinātu nebaidīties no vēsa, mitra laika,» piebilst A.Lukss.

Foto: Ivars Veiliņš