0.3 °C, 4.4 m/s, 89.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāParādnieku problēma: «Brīnumlīdzekļa nav, ir tikai iespējas»
Parādnieku problēma: «Brīnumlīdzekļa nav, ir tikai iespējas»
21/01/2012

Lai saviem klientiem nodrošinātu pakalpojumu nepārtrauktību, SIA «Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvalde» (JNĪP) ar visiem pakalpojumu sniedzējiem norēķinās savlaicīgi. Taču tas gan nenozīmē, ka tikpat atbildīgi, nokārtojot saistības, ir daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki.

Lai saviem klientiem nodrošinātu pakalpojumu
nepārtrauktību, SIA «Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvalde» (JNĪP) ar
visiem pakalpojumu sniedzējiem norēķinās savlaicīgi. Taču tas gan
nenozīmē, ka tikpat atbildīgi, nokārtojot saistības, ir
daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki.

Tiesa gan – atsevišķu dzīvokļu īpašnieku nenorēķināšanās par
nodrošinātajiem komunālajiem pakalpojumiem ir aktuāla problēma visā
valstī, ne tikai Jelgavā, un teju jau folklorizējušies ir
izteicieni par to, ka daudzdzīvokļu mājās maksātāji ir nemaksātāju
ķīlnieki un ka cīņa ar parādniekiem ir cīņa ar vējdzirnavām. Taču,
kamēr vieni namu apsaimniekotāji bezspēcībā noplāta rokas, citi
aktīvi meklē papildu mehānismus, kā tomēr piespiest parādniekus
maksāt, un viens no tādiem uzņēmumiem ir JNĪP.

Līdzekļi, kurus apsaimniekotājs izmanto parādu piedziņai, ir
dažādi – sākot ar brīdināšanu līdz pat parādu nodošanai trešajām
personām. Pašlaik vien tiesā tiek skatītas 97 lietas, bet 83 parāda
piedziņas lietas nodotas trešajām personām, savukārt pagājušajā
gadā tiesā izskatītas vairāk nekā 1000 prasības.

«Tas noteikti nav brīnumlīdzeklis – šajā situācijā tādu nav
vispār –, bet gan viens no veidiem, kā disciplinēt nemaksātājus. Ja
no simts ilgstošajiem parādniekiem kaut divi parādu nomaksās, tas
jau būs labs rādītājs,» dzīvokļu īpašnieku pilnvarotās personas
iepazīstinot ar iespēju parādniekus reģistrēt SIA «Creditinfo
Latvija» kredītvēstures reģistrā, uzsver JNĪP valdes loceklis Juris
Vidžis. Proti, apsaimniekotājs turpmāk informāciju par
nemaksātājiem bez maksas reģistrēs parādnieku reģistrā, tādējādi
komunālo pakalpojumu parādniekiem apgrūtinot iespēju uzņemties
jebkādas jaunas kredītsaistības, iegādāties preces līzingā vai
veikt citus darījumus ar pēcapmaksu.

Reģistra princips ir pavisam vienkāršs: dažādu pakalpojumu
sniedzēji tajā reģistrē datus par saviem parādniekiem, un šai
informācijai var piekļūt visi sistēmā reģistrētie uzņēmumi, kam ir
aktuāli pārliecināties par klienta maksātspēju, ievērojot Fizisko
personu datu aizsardzības likumu. Kredītbiroja klienti ir arī,
piemēram, bankas, ātro kredītu kompānijas, kas pirms jauna kredīta
izsniegšanas var pārliecināties par jau esošajām potenciālā klienta
parādsaistībām un maksāšanas disciplīnu un uzkrāto parādu dēļ liegt
iespēju iegūt aizdevumu. Šis risinājums īpaši ietekmīgs būtu cīņā
ar ļaunprātīgajiem nemaksātājiem, kuri, kā norāda daudzdzīvokļu
māju vecākie, bieži vien «uz kredīta» brauc lepnās automašīnās un
citādi grezni dzīvo, taču saistības pret komunālo pakalpojumu
sniedzējiem ignorē. «Mūsu praksē ir bijis gadījums, kad, pirms
piedāvāt darbu mūsu valsts iedzīvotājam, informāciju par cilvēka
kredītvēsturi pieprasa darbā iekārtošanas birojs no
Lielbritānijas,» stāsta SIA «Creditinfo Latvija» valdes loceklis
Armīns Kalniņš, taujāts, kā reģistrs var būt noderīgs, ja
parādnieks strādā ārzemēs, kā ir ļoti daudzos gadījumos, kad runa
ir par parādniekiem daudzdzīvokļu mājās.

J.Vidžis uzsver, ka parādnieku iekļaušanai kredītbiroja datu
bāzē vajadzētu noritēt sadarbībā ar dzīvokļu īpašnieku
pilnvarotajām personām, kas vislabāk pārzina reālo situāciju savā
mājā, tostarp iemeslus, kādēļ viens vai otrs dzīvokļa īpašnieks
palicis parādā. «Mūsu kopējā sadarbībā ir svarīgi atrast mehānismu,
kā cīnīties ar tiem nemaksātājiem, kuri parādu uzkrāj ļaunprātīgi
un ilgstoši, nevis tiem, kuriem ir īslaicīgas finansiālas grūtības
vai situācija tiešām ir neapskaužama. Tieši tādēļ ar dzīvokļu
īpašniekiem ir jāvienojas par minimālo parāda summu, sākot ar kuru
nemaksātāji tiks reģistrēti parādnieku reģistrā. Tiklīdz tas būs
izdarīts, cīņā ar parādniekiem sāksim pielietot arī šo metodi,»
norāda JNĪP valdes loceklis, prognozējot, ka pirmie parādnieki datu
bāzē varētu tikt reģistrēti jau februārī.

Jāpiebilst, ka parādnieku reģistrā ir tāda opcija kā labvēlības
periods, kad parādnieks datu bāzē ir reģistrēts, bet informācija
par to publiski nav pieejama. Reģistrējot parādnieku, viņš tiek
informēts par parāda iekļaušanu kredītvēstures reģistrā. Ja nekādas
darbības no parādnieka puses neseko, viņa dati pēc noteikta laika
kļūst pieejami visiem sistēmā reģistrētajiem uzņēmumiem, kam
saskaņā Fizisko personu datu aizsardzības likumu ir tiesības
pieprasīt šādu informāciju, un tas nozīmē, ka negatīvs ieraksts
parādās arī viņa kredītvēsturē. «Kaut arī par reālajiem ieguvumiem
mēs runāt vēl nevaram, manuprāt, šis ir labs veids, kā kaut dažus
parādniekus mēģināt motivēt nokārtot saistības. Turklāt šī iespēja
neprasa finansiālus ieguldījumus – to varam izmantot bez maksas,»
tā viņš.

Ko par iespējām likt parādniekiem samaksāt domā dzīvokļu
īpašnieku pilnvarotās personas, kam cīņa ar nemaksātājiem ir daļa
no ikdienas?

Agri vai vēlu, bet reģistrs kādu
«nobremzēs»

Edgars Jegorovs, 4. līnijas 3 mājas
vecākais:

«Kaut arī mūsu mājai nav negatīvas bilances, parāds jau kādu laiku
ir stabils – tie ir 1500 – 1800 lati, kurus «dzēst» tā arī
neizdodas. Vasarā tas nedaudz sarūk, bet ziemā atkal pieaug.
Kritiska situācija ir divos dzīvokļos, un abos gadījumos par
pakalpojumiem nemaksā ļaunprātīgi – zinu, ka var atļauties
samaksāt, tomēr kaut kādu iemeslu dēļ to nedara. Esmu sapratis, ka
uzrunāt parādniekus un censties viņus pārliecināt ir bezjēdzīgi.
Turklāt neuzskatu, ka parādnieku «dzīšana rokās» ir mans kā mājas
vecākā pienākums: tas, ka jāmaksā, viņiem taču jāapzinās pašiem,
turklāt runāšana ar tiem, kuri varētu samaksāt, bet nemaksā, drīzāk
izraisīs strīdus, nevis rosinās saistības nokārtot. Cita lieta ir
tie cilvēki, kuriem parāds iekrājies līdz ar darba zaudēšanu vai
kādu citu iemeslu dēļ, piemēram, mūsu mājā par vienu dzīvokli
parāds krājās, kamēr tika kārtotas mantojuma lietas. Bet cilvēks
nāca un izklāstīja situāciju, un, tiklīdz jautājums bija
atrisināts, parādu sedza. Maksāšanas disciplīnai sekoju līdzi
informatīvajā sistēmā JNĪP mājas lapā, un, cik zinu, to dara arī
citi dzīvokļu īpašnieki. Piemēram, kāds iedzīvotājs katru mēnesi no
šīs sistēmas izdrukā informāciju par mūsu mājas situāciju un iemet
to katram pastkastītē.   

To, ka JNĪP parādniekus iekļaus starptautiska uzņēmuma datu
bāzē, vērtēju pozitīvi. Vismaz idejiski šī iespēja man šķiet tāda,
kas varētu dot rezultātu cīņā ar parādniekiem. Jā, varbūt tas
nenotiks tuvākajos mēnešos, bet ar laiku gan, jo agri vai vēlu
ļaunprātīgajiem nemaksātājiem radīsies nepieciešamība izmantot to
uzņēmumu pakalpojumus, kas ir kredītbiroja klienti. Teiksim,
vajadzēs noformēt mobilā telefona pieslēgumu vai kādu preci
iegādāties uz nomaksu. Nezinu gan, cik šī iespēja būs noderīga
konkrēti manai mājai, taču situāciju ar parādniekiem kopumā tā kaut
nedaudz spēs mainīt. Tā noteikti ir apsveicama JNĪP
iniciatīva.»   

«Cita mehānisma, kā ietekmēt parādniekus,
nav»

Balva Kogaja, Ganību ielas 62 mājas vecākā:
«Mēs esam bezspēcīgi cīņā ar parādniekiem – man tiešām trūkst
padoma, kā vēl viņus var piespiest maksāt. Mūsu mājā ir 72 dzīvokļi
– gan pamesti, gan tādi, kurus jau pārņēmušas bankas, gan tādi,
kuru īpašnieki parādu krāj gadiem un nomaksāt to nemaz īpaši
necenšas. Apzinīgākie, protams, ir pensionāri, taču, kāpēc nemaksā
tie, kuriem ienākumi to atļauj, es nezinu. Nav arī tāda mehānisma,
kas man kā mājas vecākajai ļautu ietekmēt parādniekus – vienīgais,
ko varu darīt, ir viņus uzrunāt un sadarboties ar JNĪP. Es tiešām
eju pie apsaimniekotāja, mēs kopā izpētām katra parādnieka
situāciju, to, vai parāds pa mēnešiem tikai pieaug vai tomēr
samazinās, un tad JNĪP nemaksātājiem sūta aicinājumus vienoties par
parāda atmaksas grafiku. Atsevišķos gadījumos tas arī ir izdevies
un parāda apjoms pakāpeniski samazinās. Taču tādu gadījumu nav
daudz. Piemēram, vienam dzīvoklim parāds krietni pārsniedz 600
latus, citam par ūdeni vien jāmaksā jau 400 latus, bet vēl taču ir
parāds par siltumu, un piespiest parādniekus maksāt nav apzinīgo
dzīvokļu īpašnieku spēkos. Apzinos, ka šāda situācija nav tikai
mūsu mājā, bet cik tad ilgi ar mums nama apsaimniekotājs
auklēsies?! Tagad pat – JNĪP informē par vēl vienu iespēju
«nobremzēt» parādniekus, bet ir tādi, kam tas nemaz neinteresē, jo
šī iespēja nav brīnumlīdzeklis un nepiedāvā parādus atgūt uzreiz un
pilnā apjomā. Taču es tiešām paļaujos uz šo parādnieku reģistru un
ceru, ka tas nostrādās un būs iedarbīgs, tāpēc esmu tikai par to,
lai nemaksātāji tajā tiktu iekļauti. Tas vismaz būtu kaut kāds
trieciens tiem, kas grib aizņemties naudu, paši brauc ar trijām
mašīnām, bet par komunālajiem pakalpojumiem nenorēķinās. Ko gan
citu var padarīt dzīvokļa īpašniekam? Manuprāt, trīs mēneši būtu
optimāls tā sauktais labvēlības periods jeb laiks, ko parādniekiem
varētu atvēlēt «pārdomām». Trakākais ir tas, ka parādnieki paši
necenšas rast izeju – nu ko viņiem prasītu aiziet uz JNĪP, izrunāt
situāciju un vienoties par parāda atmaksu?! Taču to praktiski
neviens pats pēc savas iniciatīvas nedara. Arī kaimiņi lielākoties
negrib iejaukties citu dzīvē – tas, ka mājai ir parāds, viņus
neapmierina, bet iesaistīties parādnieku mudināšanā to nomaksāt
nevēlas, un tīri cilvēcīgi tas ir arī saprotams. Pašlaik esam ceļā
uz mājas renovēšanu, un mājas parāds šai mūsu aktivitātei ir zināms
drauds, tāpēc aicinu iedzīvotājus kļūt atsaucīgākiem, vairāk
iesaistīties mājas uzturēšanā un apzināties, ka tas ir mūsu
kopīpašums.»

Nemaksātājus var iespaidot tikai radikālas
metodes

Kristīne Skvarčilo, Satiksmes ielas 59 mājas
vecākā:

«Mūsu 60 dzīvokļu mājā desmit dzīvokļos ar parādu ir kritiska
situācija. Parāds par dzīvokli krietni pārsniedz tūkstoti, taču
mēnesī pat pāris lati netiek samaksāti, lai mazinātu parāda apjomu
vai samaksātu kārtējos rēķinus. Tad nu rezultātā jau pirms diviem
mēnešiem mājas kopējais parāds bija ap 11 000 latu, neskaitot
parādu par siltumu. Eju, runāju, lūdzos nemaksātājiem, lai vismaz
kaut ko dara lietas labā, bet viņi kļūst nikni un saka: «Nelien,
kur nevajag! Ja jau esi tik gudra, tad nomaksā mūsu parādu.» Šķiet,
ir tikai viens iedzīvotājs, kas ļoti pārdzīvo par to, ka krājas
parāds, un tad es saku, lai vismaz kaut ko katru mēnesi cenšas
samaksāt. Taču kopumā situācija nav iepriecinoša – jā, saprotu,
varbūt apkures sezonā nomaksāt rēķinus ir grūtāk, taču vasarā
parāda apjomu taču varētu samazināt, bet realitātē tā nenotiek.
Pagājušajā vasarā rūpīgi sekoju līdzi, kā mainās mūsu mājas parāda
apjoms, – papildus parādījās tikai 57 lati…

Vienīgais, ko varu teikt: žēl, ka mūsu mājā dzīvo tik maz
pensionāru. Toties ir ģimenes, kurās abi strādā, bet parādu
nemaksā. Manuprāt, nav normāla situācija, ja trīs mēnešu laikā
parāda dzēšanai nevar atvēlēt nevienu latu, un tie ir tie
ļaunprātīgie nemaksātāji. Jā, es saprotu ģimenes, kurām tiešām
neklājas viegli, taču šie cilvēki vismaz kaut ko cenšas darīt –
kaut vai «simtlatnieku» programmā iesaistās. Nupat JNĪP uzrakstīju
iesniegumu par diviem dzīvokļiem mūsu mājā, lai jautājums tiek
nodots tiesai. To īpašnieki aizbraukuši uz ārzemēm, un
likumsakarīgi, ka rēķini netiek maksāti. Saprotu, ka tas ir ļoti
ilgs process un tiesas izmaksas ir dārgas – apmēram 170 lati par
dzīvokli –, taču tā vismaz ir kaut kāda cerība atgūt parādu un arī
tiesas izdevumus, kas tiek segti par mājas
līdzekļiem.  

Manuprāt, saviem spēkiem parādnieku problēmu mēs nespēsim
atrisināt, tas ir jautājums, kas jārisina valsts līmenī. Arī
parādnieku reģistrs man nešķiet risinājums, jo kredītu «bums» mūsu
valstī jau ir pāri, tāpēc šaubos, vai nemaksātāju reģistrēšana
parādnieku reģistrā kaut nedaudz ietekmēs viņu ikdienu un ierobežos
iespējas. Tāpēc uz šo ideju parādnieku ietekmēšanā raugos
skeptiski. Manuprāt, daudz iedarbīgākas būtu radikālas metodes,
piemēram, tiem, kas tīšuprāt nemaksā, atslēgt ūdeni, siltumu.
Protams, tas nav iespējams atsevišķiem dzīvokļiem – šādā gadījumā
cietēji būtu visi mājas iedzīvotāji, arī tie, kas maksā, taču tas
varētu motivēt parādniekus beidzot atbildīgi izturēties pret
maksājumiem un varbūt arī pamudinātu kaimiņus iesaistīties cīņā ar
parādniekiem savā mājā. Zinu, ka daudzi man nepiekritīs, bet es
kopīgā mērķa vārdā – panākt, lai parādnieki samaksā – būtu gatava
trīs dienas dzīvot bez ūdens. Manuprāt, ļaunprātīgo nemaksātāju
attieksmi tiešām varētu mainīt tikai šādi.»

Sagatavoja Sintija Čepanone, foto Ivars Veiliņš un no personīgā
arhīva