19.9 °C, 2.7 m/s, 56.1 %

Pilsētā

Pašadīts džemperis vairs nav prasts
14/01/2012

Pēdējā laikā nereti nākas dzirdēt, ka ekonomikas veicinātājspēks, it īpaši laukos, ir mājražotājs, jo vienkāršākajā gadījumā nodarbinās vismaz sevi, bet labākajā – arī citus. Tomēr tas nav tik vienkārši, kā sākotnēji šķiet, – lai varētu savu izstrādājumu pārdot, nepieciešams reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējam ar visām no tā izrietošajām sekām. Turklāt Latvijas likumdošanā praktiski nav nekādu normu, kas regulētu šo arvien biežāk piesaukto jomu.

Ilze Knusle-Jankevica

Pēdējā laikā nereti nākas dzirdēt, ka ekonomikas
veicinātājspēks, it īpaši laukos, ir mājražotājs, jo vienkāršākajā
gadījumā nodarbinās vismaz sevi, bet labākajā – arī citus. Tomēr
tas nav tik vienkārši, kā sākotnēji šķiet, – lai varētu savu
izstrādājumu pārdot, nepieciešams reģistrēties kā saimnieciskās
darbības veicējam ar visām no tā izrietošajām sekām. Turklāt
Latvijas likumdošanā praktiski nav nekādu normu, kas regulētu šo
arvien biežāk piesaukto jomu.

Jau pirms dažiem gadiem pēc Latvijas Lauku foruma iniciatīvas
Latvijā tika veikts pētījums par mājražošanu. Galvenais secinājums:
šī joma nacionālā mērogā netiek ne definēta, ne regulēta – ir tikai
daži normatīvi, kas reglamentē pārtikas produktu ražošanu mājas
apstākļos, un to izpildi kontrolē Pārtikas un veterinārais dienests
(PVD).

Tiesa gan, divu gadu laikā situācija nav īpaši mainījusies, jo
Ekonomikas ministrijā mājražošanu joprojām izprot tikai kā pārtikas
produkcijas ražošanu. Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību
nodaļas vadītāja Evita Urpena uz jautājumu, ko ministrijā saprot ar
apzīmējumu «mājražošana», atbild: «Mājražošana jeb pārtikas
produktu ražošana mājas apstākļos ir pārtikas ražošanas un aprites
uzņēmējdarbības statuss, kuru iegūst, reģistrējoties PVD.
Mājražotāja juridiskā forma var būt gan sabiedrība ar ierobežotu
atbildību, gan individuāls komersants, gan zemnieku saimniecība.
Jāņem vērā, ka mājražotājiem ir vairāki ierobežojumi, piemēram,
preci (ar atsevišķiem izņēmumiem) drīkst tirgot tikai gala
patērētājam.»

Plašāka informācija par mājražotājiem gan pieejama PVD mājas
lapā www.pvd.gov.lv, bet arī tur tā mājražotāju saista tikai ar
pārtikas nozari.

Robežas ir plašākas
Prakse tomēr liecina, ka ar mājražošanu tiek saprasts kas daudz
vairāk par pārtikas ražošanu – varētu pat teikt, ka mājražotājs ir
tas, kurš izgatavo jebkāda veida izstrādājumu mājas apstākļos ar
nolūku to pārdot. Un šobrīd dažādu tekstilizstrādājumu, rotu,
kosmētikas, interjera priekšmetu darinātāju vismaz mūsu pusē ir
daudz vairāk nekā pārtikas ražotāju. Un tieši šajās mazajās biznesa
formās ir vairāk potenciāla, jo nepieciešamas mazākas investīcijas
darbības uzsākšanai.

Lai veicinātu mājražošanas un uzņēmējdarbības attīstību Jelgavā
un reģionā kopumā, Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs
(ZRKAC) rīkoja Zemgales amatnieku un mājražotāju kontaktbiržu. Tās
mērķis bija iedrošināt mājamatniekus gan iepazīstināt plašāku
sabiedrību ar saviem ražojumiem, gan sakārtot formalitātes, lai
varētu arī oficiāli strādāt sev. Pirmajā kontaktbiržā piedalījās ap
40 mājražotāju no visas Zemgales – Jelgavas, Jelgavas un Ozolnieku
novada, Dobeles, Bauskas, Neretas, Tērvetes, Auces, Bēnes.
Visvairāk viņus interesēja jautājumi par to, kur un kā pārdot savus
izstrādājumus, kā arī nodokļu joma.

Cilvēki vēlas būt oriģināli
Amatnieku ir daudz, un viņu izstrādājumu – vēl vairāk, turklāt
daudzi izgatavo viena un tā paša veida produktus, piemēram,
rotaslietas, apģērbus. Tomēr samērā lielā konkurence mājražotājus
nebaida, jo viņi ir pārliecinājušies – pieprasījums pēc viņu
darinājumiem ir. Problēma ir, kā tos pārdot, īpaši ņemot vērā, ka
veikalnieki uzliek savu uzcenojumu. «Manis izgatavotās rotaļlietas
var iegādāties veikalā «db daba» Jelgavā un «My Kiddy» Rīgā, bet
paralēli tam piedalos arī dažādos tirdziņos. Esmu sapratusi –
tirgus ir labāks. Pirmkārt, tur rotaļlietas varu pārdot par savu
cenu. Otrkārt, tur redzu, ka pēc manis radītajām lietām ir
pieprasījums, tāpēc varu realizēt daudz lielāku apjomu nekā
veikalā. Treškārt, pati varu pircējus iepazīstināt ar savām
rotaļlietām, jo esmu dzirdējusi, ka veikalā pircēji nereti nemaz
sākumā nepamana un nesaprot, ka tās ir uz rokas maucamas
rotaļlietas, bet, kad to atklāj, uzreiz pērk, jo uzskata to par
tādu kā pievienoto vērtību,» atzīst viena no pirmās mājražotāju
kontaktbiržas dalībniecēm auduma rotaļlietu izgatavotāja Ildze
Ģibiete.

Arī Evita Berga, kura izgatavo rotaslietas no otrreiz
izmantojamiem materiāliem, sveces un svečturus, lēš, ka cilvēki
labprātāk izvēlas iepirkties tirdziņos tieši pievilcīgo cenu dēļ.
«Arī es pati salonos, kuros pārdod amatnieku darinājumus, nemaz
neeju, jo tur tiem ir pamatīgs uzcenojums,» tā viņa, piebilstot –
tas gan nenozīmē, ka amatnieku izstrādājumi nav pieprasīti.
«Pēdējos gados dažādas pašdarinātas lietas ir kļuvušas populārākas
un pircēji sarosās. Domāju, ka tas ir tāds kā modes kliedziens un
arī zaļā dzīvesveida popularizēšana. Un, protams, cilvēki vēlas
izcelties, vēlas sev ko īpašu, tādu, kas nav nevienam citam,» tā
E.Berga. Līdzīgi uzskata karnevāla tērpu darinātāja Svetlana
Malahveja. «Tagad jau tērpus var nopirkt arī veikalos, bet tie ir
tādi tipizēti – betmeni, zirnekļcilvēki. Bet klienti grib kaut ko
interesantāku, ar odziņu,» tā viņa, piebilstot, ka karnevāla tērpus
cilvēki lielākoties iznomā, nevis pērk, jo tie ir dārgi un ikdienā
nav vajadzīgi.

Arī amatnieku izstrādājumu tirgotāji ir vienisprātis –
pieprasījums pēc amatnieku darinājumiem tikai augs. «Cilvēki
nogurst no lielveikalu piedāvājuma un arvien vairāk meklē
praktiskas lietas, kas vienlaicīgi ir arī oriģinālas, turklāt
iegādājas tās ne tikai dāvināšanai, bet arī ikdienas lietošanai,»
norāda veikala «db daba» īpašniece Dace Stūre. Arī veikala
«Jelgavas daiļrade» saimniece Baiba Krūmiņa uzskata, ka
mājamatnieku darinājumi ieguvuši otro elpu. «Jā, kādreiz
mājamatniecība bija tādā kā pabērna lomā, bet tagad laiki, kad
pašadīts džemperis skaitās prasts, ir garām,» tā viņa.

Vieglāk pārdot suvenīrus
Tirgotāji atzīst, ka visvieglāk ir pārdot tos amatnieku
izstrādājumus, ko var uzskatīt par suvenīru. «Kas tad īsti ir
suvenīrs? Tā ir līdzi paņemama piemiņa par vietu, kurā būts,»
norāda JRTC Tūrisma informācijas nodaļas vadītāja Vita Kindereviča.
Viņa apzinājusi apmēram desmit vietas, kur Jelgavā var nopirkt
suvenīrus, tomēr suvenīru segments joprojām nav nosegts. «Torņa
apmeklētāji visbiežāk vēlas iegādāties suvenīrus, kas sasaucas ar
ekspozīcijās redzēto, piemēram, Zemgales tautas tērpa detaļas,
izstrādājumus ar latviešu un Zemgales rakstiem, lietas ar Jelgavas
simboliku,» stāsta V.Kindereviča, piebilstot, ka pieprasītas ir arī
dažādas lietas kolekcijām, piemēram, zvaniņi, karotītes, krūzes,
magnēti, atslēgu piekariņi, un lietas bērniem.

Arī citu suvenīru tirdzniecības vietu pārstāvji norāda, ka
vasarā saskārušies ar problēmu, ka trūkst suvenīru ar Jelgavas
simboliku – tos sevišķi iecienījuši ārzemju tūristi. «Tomēr
pircējiem interesē ne tikai pats suvenīrs, bet stāsts, kas to
apvij, kas saistīts ar to,» norāda stila salona «Pils putns»
pārstāve Agnese Lībere, piebilstot, ka pircēji iecienījuši
keramikas izstrādājumus ar asprātīgiem uzrakstiem, piemēram,
sviesta trauku ar uzrakstu «Pilnīgs sviests» vai krājkasi ar
uzrakstu «Tavam pensiju fondam». Mazliet cita nostāja ir veikala
«Jelgavas daiļrade» pārstāvei B.Krūmiņai – viņasprāt, ikviens
amatnieka darbs ir suvenīrs, tiesa, tikai citā cenā.

JRTC veiktais datu apkopojums liecina, ka, iegādājoties
suvenīrus un amatnieku izstrādājumus, noteicošais tomēr ir cena.
«Visejošākās» preces ir cenu amplitūdā līdz latam – 73 procenti no
tornī pārdoto suvenīru apjoma iekļaujas tieši šajā zonā. «Te lielā
mērā strādā tas, ka torni apmeklē daudz bērnu un skolēnu, klašu
grupas un viņiem līdzi iedotā rocība nav pārāk liela, bet kaut ko
par piemiņu tik un tā gribas nopirkt,» skaidro V.Kindereviča,
norādot – šajā cenu zonā ietilpst magnēti, pastkartes, nozīmītes,
krūžu paliktņi, atslēgu piekariņi. Savukārt visdārgākais suvenīrs,
kas tornī ir nopērkams, maksā 45 latus – tā ir austa Zemgales
josta. Līdzīgā cenā ir arī tādas lietas kā oriģinālas kaklasaites,
linu grīdas celiņi.

Grib attīstīt Jelgavas un torņa suvenīru
līniju

Lai gan iestrādes jau ir, tūrisma nozares pārstāvji pārliecināti,
ka suvenīru klāsts nemitīgi jāpapildina un jāpaplašina. Kā lietas,
ko vēlētos redzēt savos veikalos, tirgotāji min Zemgales zeķes,
ēdamlietas, tostarp ar Jelgavas simboliku, suvenīrus, kas
atgādinātu par lielajiem pasākumiem pilsētā, piemēram, ledus un
smilšu skulptūru festivālu un piena paku laivu regati, Jelgavas
pildspalvas, atslēgu piekariņus, sveces no dabīgiem materiāliem un
svečturus, rotaļlietas un preces bērniem, iepakojumus no dabīga
materiāla.

Savukārt JRTC arī šogad plāno rīkot suvenīru konkursu, bet
šoreiz ir doma ievirzīt to mazliet citā gultnē – proti, centram ir
iecere izveidot Svētās Trīsvienības baznīcas torņa, kas kļuvis par
vienu no Jelgavas simboliem, suvenīru līniju. Jāpiebilst, ka pērn
notika pirmais suvenīru konkurss, kurā tika iesniegti 30 darbi –
labākos no tiem varēja iegādāties tornī, un jo īpaši iecienīti
kļuvuši Hercoga stikla kausiņi.

Tomēr speciālisti arī saprot: nepietiek tikai ar suvenīru klāsta
paplašināšanu – ir jādomā arī, kā produktus padarīt pieejamākus
pircējiem. «Tūrisma centrā regulāri notiek viesmīlības uzņēmumu
pārstāvju tikšanās, un visiem kopā mums ir izkristalizējusies ideja
– pilsētā ir jāveido vienoti suvenīru stendi, kas atrodas
viesnīcās, kafejnīcās, lai pilsētas viesiem nav jāmeklē pa visu
pilsētu, kur nopirkt suvenīrus,» stāsta V.Kindereviča, piebilstot,
ka meklējumi daļai tūristu vispār varētu laupīt vēlmi ko
iegādāties.

Pārdot palīdz stāsts
Lai preci varētu pārdot, gandrīz tikpat svarīgs kā iepakojums ir
stāsts, kas to apvij. Piemēram, attīstošo auduma somu izgatavotāja
«Ducis variation» īpašniece Ilze Apsīte pārliecināta, ka tieši
stāsts ir galvenais mārketinga virzītājspēks. «Jā, ir nodibināts
uzņēmums, ražojam produktu, esam izveidojuši mājas lapu, bet
neizdarītais mājasdarbs ir sevis popularizēšana un reklamēšana,» tā
viņa, norādot – nereti cilvēki uzreiz nepiefiksē, ka somas ir
pārveidojamas, bet, kad viņiem to sāk stāstīt un rādīt, attieksme
uzreiz mainās. «Tas arī ir tas mūsu stāsts – radīšanas process,
uzņēmuma koncepcija radīt ne tikai skaistas, bet arī praktiskas un
attīstošas lietas,» teic I.Apsīte, atzīstot: mārketingam jāpievērš
ļoti liela uzmanība. Par to, ka stāsts ir labs «ierocis»,
pārliecinājusies arī ZRKAC Uzņēmēju atbalsta nodaļas vadītāja un
kontaktbiržas galvenā organizatore Līga Miķelsone, kura norāda:
«Nekas nav skaistāks par to, kas veidots pašu rokām un no visas
sirds, bet ļoti svarīgs ir stāsts, kas palīdz lietai dzīvot.» Viņai
ļoti spilgti palicis atmiņā kāds piemērs. «Bija divas meitenes,
kuras nolēma uzsākt uzņēmējdarbību, bet nevarēja izdomāt, ko lai
dara, jo, dzīvojot laukos, apkārt nekā cita nav bijis kā tikai
govju mēsli. Tomēr beigās raisījušās asociācijas ar Indiju, kur
govis ir svēti dzīvnieki, un radusies doma no sakaltētiem govs
mēsliem ražot granulas, ko safasē glītos mazos maisiņos. Bet pats
galvenais bija tas, ka šo produktu apvija dažādas leģendas,
piemēram, ka, pieberot šķipsniņu ūdenim, ar ko tīra māju, tā iegūst
svētību, ka, turot to makā, nāks nauda, ka to var izmantot, lai
uzlabotu veselību,» tā L.Miķelsone.

Cenai jābūt adekvātai
Tomēr, lai cik oriģināls, praktisks, gaumīgs un «leģendārs» arī
būtu priekšmets, amatnieks ir atkarīgs no cilvēku pirktspējas –
daudzi ir saskārušies ar attieksmi: «Jā, man ļoti, ļoti patīk, bet
es to nevaru atļauties.» Tomēr, lai izdzīvotu, nevar produkciju
pārdot tikai par pašizmaksu vai pat zem tās. «Manis radītie
priekšmeti ir ar māksliniecisku piesitienu, tāpēc gribu par tiem
saņemt arī adekvātu samaksu. Bet, ja vēl jāmaksā desmit lati par
vietu tirdziņā, neesmu tam gatava – nav pārliecības, ka man tas
atmaksātos,» atzīst Mudīte Grīviņa, kura apdarina puķupodus un
citus dizaina priekšmetus, apdrukā T kreklus, auduma somas. Arī
I.Apsīte uzsver – šobrīd minimālā darba samaksa valstī ir 1,20 lati
par stundu, bet radošs darbs nav tik lēts. «Pieņemot, ka vienu somu
var izgatavot vienā dienā, tās cena, rēķinot tikai darbu, jau
pārsniegtu desmit latus,» viņa rēķina, norādot, ka somu dienas
laikā izgatavot nevar – tas ir daudz ilgāks un sarežģītāks process.
Tāpēc viņa skeptiski izturas pret sadarbību ar veikaliem, kuros,
pēc viņas aprēķiniem, tiek uzlikts apmēram 100 procentu uzcenojums
– savukārt tas nozīmē, ka ražotājs ir spiests krietni nolaist cenu.
Tieši tāpēc daudzi amatnieki priekšroku dod internetam – tur var
gan ievietot sludinājumu, gan izveidot interneta veikalu un pārdot
savu produkciju par sev pieņemamu un adekvātu cenu.

«Iespējas ir dažādas, bet katram jāizvērtē, kas ir
piemērotākais,» rezumē L.Miķelsone. «Mūsu mērķis ir gan popularizēt
amatnieku darinājumus, gan izglītot pašus amatniekus un tādā veidā
veicināt uzņēmējdarbības attīstību,» tā L.Miķelsone.

Foto: Ivars Veiliņš