Šodien vairums autobusu reģionālajos un starppilsētu maršrutos kursē ar melnām lentītēm. «Melna lentīte pasažieriem var nozīmēt, ka šis, iespējams, ir pēdējais reiss, ar kuru brauc konkrētā maršrutā, jo, ja valdība šodien nepiešķirs līdzekļus zaudējumu kompensēšanai pasažieru pārvadātājiem, vienīgais risinājums būs reisu skaita samazināšana,» akcijas ideju pamato SIA «Jelgavas Autobusu parks» valdes loceklis Pēteris Salkazanovs.
www.jelgavasvestnesis.lv
Kaut arī sākotnēji izskanēja pieļāvums, ka melnas lentītes visā Latvijā, iespējams, būs arī pie pilsētu sabiedriskā transporta, P.Salkazanovs norāda: «Pilsētas autobusiem braukt ar melnu lentīti nav nekāda pamata – ar pilsētām problēmu nav, savas saistības nepilda valsts.»
Proti, valdība šodien Ministru kabineta sēdē plānojusi skatīt jautājumu par zaudējumu kompensāciju piešķiršanu pasažieru pārvadātājiem. Un, ja valdība nekompensēs pērnā un šā gada zaudējumus pienācīgā apmērā, pasažieru pārvadātāji 5. jūlijā streikos.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) informē, ka valdībai steidzami jāatrod līdzekļi vietējiem pārvadātājiem 750 000 latu apmērā, lai uzņēmēji varētu norēķināties par pagājušo gadu. «Tarifu kāpums, kas noteikts starppilsētu pārvadājumos no 1. aprīļa, sevi neattaisnos, līdz ar to nekādas 1,8 miljonu latu ekonomijas nebūs. Lai gada beigās nebūtu dziļā bedrē, jāatrisina šie jautājumi,» uzskata LPPA, norādot, ka iepriekšējā valdības sēdē LPPA prasīja zaudējumu segšanai šim un pērnajam gadam piecus miljonus latu, taču iedeva tikai 1,1 miljonu latu daļēju zaudējumu segšanai par pagājušo gadu. Saistībā ar reģionālo vietējo pārvadājumu zaudējumu segšanu pārvadātāji esot kā ķīlnieki, kuriem uz sava rēķina ir jāpilda valsts pasūtījums sabiedriskā transporta nodrošināšanā, kamēr atbildīgajās institūcijās tiek novilcināti lēmumi, kas ir jāpieņem nekavējoties, norāda LPPA.
Savukārt SM uzskata, ka pasažieru pārvadātāju prasības ir tikai daļēji pamatotas, tādēļ nolemts, ka pārvadātājiem pienākas kompensācija 3,1 miljona latu apmērā. Pārvadātāji saņems arī 1,1 miljonu latu par zaudējumiem, kas viņiem ir radušies, bet joprojām nav kompensēti.
Jāatgādina, ka 15. maijā LPPA iesniedza valdībai prasības, kuras skar pasažieru pārvadājumu finansēšanu, jo valdībai ir jāpieņem lēmumi par pārvadātāju finanšu stabilizāciju un jāmaina naudas finanšu plūsma. Tas nozīmē, ka līdzekļi, kas bija paredzēti gada beigām, ir jānovirza pirmā ceturkšņa pārvadātāju zaudējumu segšanai.
Tāpat līdz 1. augustam Satiksmes ministrijai esot jāiesniedz pieprasījumus Ministru kabinetam par papildu līdzekļu 8,2 miljonu latu apmērā piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, lai varētu nosegt pērnā gada valsts neatmaksātās zaudējumu kompensācijas un varētu segt šā gada zaudējumus.
Šogad kopējais dotācijas apjoms sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, salīdzinot ar 2011. gadu, ir samazināts par pieciem miljoniem latu jeb 10 procentiem. Pēdējo četru gadu laikā finansējums ir sarucis no 74,4 miljoniem latu 2008. gadā līdz 46,5 miljoniem latu 2012. gadā, informē LETA.
Par to, vai pasažieru pārvadātāji streikos, tiks paziņots 20. jūnijā.
Foto: Ivars Veiliņš