Jaunas zināšanas par galda klāšanas kultūru, darbu bārā un uzkodu sagatavošanu šonedēļ Jelgavas Amatu vidusskolas topošajiem viesmīļiem māca pasniedzējs no sadraudzības skolas Santos Dumont Francijā. Pasniedzējs Žans Mišels Trio atzīst: «Jelgavniekiem ir ļoti laba bāze, kur attīstīt darbā nepieciešamās prasmes, un skolas audzēkņi ir visai zinoši. Tikai viņiem vairāk nepieciešams sadarboties ar virtuves meistariem un apgūt zināšanas par produktiem, ko ar ko labāk pasniegt, no kurienes šis produkts nācis. Tas ir būtiski, lai varētu ieteikt un izstāstīt klientam.»
Ritma Gaidamoviča
Ž.M.Trio ir Santos Dumont skolas mācību restorāna direktors, kurš savus padomus sniedzis arī, izveidojot degustāciju zāli Jelgavas Amatu vidusskolā. Šonedēļ viņš ieradies Jelgavā, lai strādātu ar 13 Amatu vidusskolas topošiem viesmīļiem, kuri zināšanas apgūt pēc vidusskolas beigšanas viengadīgajā programmā.
«Pēc trim pilnām darba dienām varu teikt: ir progress! Tiesa, viņi jau daudz ko zina, par to viņiem mācīts, taču galvenais jau ir prakse. Un tieši tāpēc mans mērķis bija ar jauniešiem padarboties praktiski, ļaujot iepazīt dažādus galdu klāšanas servisa tipus – serviss uz šķīvja, bufetes serviss, serviss no palīggaldiņa un angļu serviss, kam esam pievērsuši lielāko uzmanību,» stāsta pasniedzējs. Tieši šodien jauniešu uzdevums bija klāt galdus pēc angļu galdu klāšanas servisa.
Pasniedzējs atzīst, ka gan viņa audzēkņiem Francijā, gan arī šeit Jelgavā ir līdzīgi klupšanas akmeņi, uz ko viņš savās praktiskajās nodarbībās arī vērš uzmanību. «Tiesa, tās kļūdiņas klients jau neredz un vienmēr no restorāna aizies paēdis, taču tās ievēro speciālisti. Tāpēc mans uzdevums šajā nedēļā ir izglītot jauniešus tieši tehniskā ziņā,» atzīst pedagogs. Tipiskākās kļūdas esot, piemēram, no kuras puses pasniegt ēdienu katrā servisa stilā, cik ilgi uz galda drīkst stāvēt aperitīva glāze – kad pasniegts otrais ēdiens, glāzei jābūt noņemtai no galda; kā nolikt instrumentus uz galda – bieži vien angļu stilā, kad visi galda piederumi nestāv uz galda, viesmīļi aizmirst tos atnest, taču ēdiens jau pasniegts.
Taču par lielāko problēmu viņš sauc komunikāciju ar klientu, pārzinot ēdienkarti. «Manuprāt, lielāka uzmanība mācību procesā ir jāpievērš zināšanām par produktiem, kas ir katrā no ēdienkartē piedāvātajiem ēdieniem. Viesmīlim ir jāprot paskaidrot, no kurienes, piemēram, zivs nākusi, ar ko to labāk kopā ēst,» uzsver Ž.M.Trio.
Šajās dienās skolotājs no Francijas jauniešiem mācījis arī to, kā pareizi jāsagriež dažādi produkti klienta klātbūtnē vai tā sauktajā atklātajā virtuvē. Piemēram, kā sadalīt vistu četros un piecos gabalos, kā cūkgaļas karbonādes gabalu. Tāpat jaunieši guvuši zināšanas par kokteiļu un karsto dzērienu pagatavošanu.
Paši jaunieši portālam www.jelgavasvestnesis.lv atzīst, ka nodarbības esot ļoti vērtīgas, jo šī ir iespēja nedaudz vairāk paskatīties uz galdu klāšanas kultūru citur pasaulē. Svarīgi arī, ka to pasniedz pieredzējis skolotājs. «Latviešu galda klāšanas kultūru mēs jau zinām kā ābeci, bet šoreiz ir interesanti izpētīt citu valstu kultūru. Man pat gribas teikt, ka, saliekot citu un latviešu galda klāšanas kultūru, sanāk pat tāds ideālais variants,» uzskata Amatu vidusskolas topošā viesmīle Jūlija Galjas, atzīmējot, ka vērtīga bijusi arī nodarbība par to, kā pareizi sagriezt ananāsu, lai miza paliek vesela.
Franču pasniedzējs nodarbības skolā vadīs vēl šodien un rīt. Jāpiebilst, ka paralēli viesmīļiem skolas virtuvē strādā arī topošie pavāri Francijas pasniedzēja Bruno Šaperona vadībā. Viņi gatavo ēdienus, bet viesmīļi tos pasniedz, un tādējādi mācās abu profesiju topošie speciālisti.
Foto: Ivars Veiliņš