Neizpratnē, vai un kā iespējams atgūt Latvijas Krājbankā veidotos uzkrājumus, ir kāda ģimene. «Domājot par vecumdienām, pirms kāda gada «Krājbankā» katru mēnesi pensiju 3. līmenī sākām iemaksāt kopumā 40 latus. Bet tad – bankas krahs, un visi mūsu uzkrājumi pazuduši ar galiem. Cerot šo naudu tomēr atgūt, vērsāmies bankā «Citadele», taču tur rausta plecus – tur šo summu neizmaksā un arī neviens nevar pateikt, kur un kā to var atgūt,» stāsta ģimene, lūdzot noskaidrot, vai šo uzkrāto naudu vispār ir iespējams atgūt un kā tas izdarāms.
«Latvijas Krājbanka saviem klientiem līdz šim piedāvāja ieguldījumu pārvaldes sabiedrības «Finasta Asset Management» pārvaldītos pensiju fondus. Tā ir neatkarīga juridiska persona, tādēļ «Krājbankas» maksātnespēja neietekmē bijušo bankas klientu veiktās iemaksas pensiju fondos,» uzsver Latvijas Krājbankas administratora «KPMG Baltics» pārstāvis Oskars Fīrmanis. Tādējādi, ja klients grib veikt kādas darbības ar saviem uzkrātajiem līdzekļiem 3. pensiju līmenī, viņam jāvēršas «Finastā».
Kā skaidro akciju sabiedrības «Finasta atklātais pensiju fonds» valdes priekšsēdētāja Aļesja Barkovska, piesakoties pensijas 3. līmenim, līgums tika slēgts nevis ar «Krājbanku», bet pensiju fondu. «Krājbanka» bija tikai turētājbanka, kas līdz ar «Krājbankas» maksātnespēju nomainīta pret «Swedbank». «Taču turētājbankas maiņa nenozīmē, ka cilvēkam kā dalībniekam ir jāmaina pensiju fonds vai pensiju plāns. Turētājbankas maiņa arī neietekmē dalībnieku individuālos uzkrājumus – tie pilnā apmērā glabājas dalībnieku individuālajos kontos,» informē A.Barkovska, uzsverot, ka Latvijas Krājbankas krahs nav ietekmējis akciju sabiedrības «Finasta atklātais pensiju fonds» darbību – tas turpina savu darbību ierastajā režīmā.
Taujāta par iespēju uzkrājumus pensiju 3. līmenim izņemt skaidrā naudā, viņa atgādina, ka, sasniedzot 55 gadu vecumu, jebkuram dalībniekam ir tiesības saņemt savus papildpensijas uzkrājumus. «Ir nepieciešams aizpildīt papildpensijas izmaksas pieteikumu, pievienojot klāt pases kopiju. Kapitāls tiek pārskaitīts dalībnieku norādītajā norēķinu kontā viena mēneša laikā pēc noteikta parauga iesnieguma saņemšanas. Saskaņā ar pensiju fonda noteikumiem papildpensijas kapitālu var saņemt tikai un vienīgi ar pārskaitījumu uz norādīto bankas norēķinu kontu,» skaidro «Finasta atklātais pensiju fonds» valdes priekšsēdētāja. Savukārt, lai turpinātu veikt maksājumus pensiju plānā, to var darīt, izmantojot jebkuru banku vai pasta nodaļu. «Informāciju par pensiju plāna nosaukumu un līguma numuru ir iespējams apskatīties noslēgtajā individuālās dalības līgumā vai uzzināt, zvanot uz «Finasta atklātais pensiju fonds» informatīvajiem tālruņiem 67068007, 67068008.
Sagatavoja Sintija Čepanone