28.2 °C, 3.9 m/s, 57.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPiebraucot pārāk tuvu pieturai, autobusa durvis bloķējas
Piebraucot pārāk tuvu pieturai, autobusa durvis bloķējas
08/09/2012

«Esmu invalīde, man grūti augstu pacelt kājas, lai pārvarētu šķēršļus. Tieši šī iemesla dēļ ikdienā bieži izmantoju pilsētas sabiedrisko transportu. Taču problēmas rada tas, ka šoferīši autobusu aptur ļoti tālu no pieturas apmales, līdz ar to, lai izkāptu no autobusa, teju jālec. Jau vairākkārt Jelgavas Autobusa parka šoferīšiem esmu lūgusi, lai pietur pēc iespējas tuvāk malai, jo ne man vienai ir grūtības izkļūt no sabiedriskā transporta. Taču pretī esmu saņēmusi atbildi: «Ne jau mēs vainīgi, ka nav izbūvētas normālas pieturas.» Vienreiz man šoferis pat atcirta, lai guļu mājās, ja nevaru pacelt kājas. Vai tiešām ir tik grūti saprast vecus cilvēkus un invalīdus, kas vairs nevar kustēties kā jaunībā? Mēs taču tieši šī iemesla dēļ braucam ar autobusu!» klāsta «Jelgavas Vēstneša» lasītāja, piebilstot, ka autobusu šoferi varētu pamācīties no lielveikalu pārdevējiem, kuriem katrs pircējs jāuzņem ar smaidu, jāpasaka labdien un paldies. «Kāpēc tā nevarētu darīt arī šoferi? Tā mēs visi veidotu labāku pasauli sev apkārt!»

«Esmu invalīde, man grūti augstu pacelt kājas, lai
pārvarētu šķēršļus. Tieši šī iemesla dēļ ikdienā bieži izmantoju
pilsētas sabiedrisko transportu. Taču problēmas rada tas, ka
šoferīši autobusu aptur ļoti tālu no pieturas apmales, līdz ar to,
lai izkāptu no autobusa, teju jālec. Jau vairākkārt Jelgavas
Autobusa parka šoferīšiem esmu lūgusi, lai pietur pēc iespējas
tuvāk malai, jo ne man vienai ir grūtības izkļūt no sabiedriskā
transporta. Taču pretī esmu saņēmusi atbildi: «Ne jau mēs vainīgi,
ka nav izbūvētas normālas pieturas.» Vienreiz man šoferis pat
atcirta, lai guļu mājās, ja nevaru pacelt kājas. Vai tiešām ir tik
grūti saprast vecus cilvēkus un invalīdus, kas vairs nevar
kustēties kā jaunībā? Mēs taču tieši šī iemesla dēļ braucam ar
autobusu!» klāsta «Jelgavas Vēstneša» lasītāja, piebilstot, ka
autobusu šoferi varētu pamācīties no lielveikalu pārdevējiem,
kuriem katrs pircējs jāuzņem ar smaidu, jāpasaka labdien un
paldies. «Kāpēc tā nevarētu darīt arī šoferi? Tā mēs visi veidotu
labāku pasauli sev apkārt!»

SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) komercdirektore Viktorija
Ļubļinska skaidro, ka lasītājas minētajā situācijā nav vainojams
tikai JAP, jo šo problēmu rada vairāki faktori. Pirmkārt, tas ir
autobusu pieturu tehniskais izpildījums – dažādos laika posmos
izbūvējot autobusu pieturas, nav ņemta vērā vienota pieeja,
tādējādi atšķiras to parametri, tostarp augstums. «Ne vienmēr
mūsdienu autobuss ar zemo grīdu, kuram pasažieru durvis veras uz
ārpusi, var piebraukt cieši pie pieturas malas, kā to prasa
pasažieri. Ja tehniski pieturas augstums pārsniedz parametrus, pie
kuriem autobusa durvis atveras, neskarot pieturas virsmu, un tās
brīvi iet pāri pieturas virsmai, tad viss kārtībā. Taču, tiklīdz
pieturas virsmas augstums ir par lielu un durvju atvēršanas
kontrolierīce fiksē iespēju, ka durvis var skart pieturas virsmu,
durvju atvēršanas mehānisms nobloķējas. Un šādā gadījumā autobusa
šoferim jāsauc tehniskā palīdzība, jo autobuss tālāk pabraukt nevar
– sistēmā parādās signāls, kas liecina par kļūmi durvju
aizvēršanas/atvēršanas sistēmā. Līdz ar to gan reiss, gan pasažieri
kavējas,» tehniskās nianses skaidro V.Ļubļinska.

Kā otru faktoru viņa min apstākli, ka atsevišķās vietās pilsētā
braucamā daļa ir nelīdzena, un autobusa parametri garuma ziņā
neļauj pielāgot piebraukšanu cieši pie pieturas, jo arī šādā
gadījumā nostrādā tas pats mehānisms – durvju atvēršanas
aizsargierīce nobloķē durvis.

«Protams, jāņem vērā arī autobusu vadītāju prasmes faktors – ir
autobusu vadītāji, kuriem piebraucot gadās kļūme, un durvju
aizvēršanas/atvēršanas mehānisms nobloķējas, tieši tādēļ atsevišķi
vadītāji varbūt pārmērīgas piesardzības dēļ nebrauc pārāk tuvu
pieturas malai,» tā JAP komercdirektore.

Jāpiebilst, ka Jelgavas pilsētas maršrutos kopumā ir vairāk nekā
četri simti pieturu un atbilstoši sakārtotas tās tiek pakāpeniski
līdz ar ielu rekonstrukciju.

Savukārt, komentējot «Jelgavas Vēstneša» lasītājas iebildumus
par šoferu nelaipno apkalpošanu, viņa norāda, ka JAP autobusu
vadītājiem divas reizes gadā notiek apmācība par apkalpošanas
kultūru pasažieru pārvadājumos un apmācības kursu vada kvalificēti
speciālisti no Rīgas pēc speciālām sertificētām programmām. «Taču
nevar noliegt, ka saskarsmes kultūra autobusos nav atkarīga tikai
no autobusa vadītāja vien,» piebilst V.Ļubļinska.

Sagatavoja Sintija Čepanone