8.7 °C, 5.6 m/s, 47.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPiederība pilsētai sākas tajā brīdī, kad ar lepnumu atzīstam: «Es esmu jelgavnieks»
Piederība pilsētai sākas tajā brīdī, kad ar lepnumu atzīstam: «Es esmu jelgavnieks»
08/01/2012

No vienas puses, pilsētas tēls ir kaut kas abstrakts un netverams, bet no otras – tas ir jēdziens, ko pietiekami bieži lietojam arī ikdienas sarunvalodā. Būtiski ir apzināties, ka ikviens pilsētnieks ir pilsētas tēla daļa un piedalās tā veidošanā ar labajiem un, protams, ne tik labajiem darbiem. Tāpat kā katrs pagalms, sakopts vai ne tik sakopts…  Tā ir mūsu pilsēta, vide, ko radām vispirms paši sev un tikai pēc tam viesiem. Ikdienā parasti neaizdomājamies par to, kādu Jelgavu redz citi – par pilsētu, uz kuru ir vērts atbraukt, iepazīt un iemīlēt.

Sintija Čepanone

No vienas puses, pilsētas tēls ir kaut kas abstrakts un
netverams, bet no otras – tas ir jēdziens, ko pietiekami bieži
lietojam arī ikdienas sarunvalodā. Būtiski ir apzināties, ka
ikviens pilsētnieks ir pilsētas tēla daļa un piedalās tā veidošanā
ar labajiem un, protams, ne tik labajiem darbiem. Tāpat kā katrs
pagalms, sakopts vai ne tik sakopts…  Tā ir mūsu pilsēta, vide,
ko radām vispirms paši sev un tikai pēc tam viesiem. Ikdienā
parasti neaizdomājamies par to, kādu Jelgavu redz citi – par
pilsētu, uz kuru ir vērts atbraukt, iepazīt un
iemīlēt.

«Jelgavas veiksmes stāsts ir cilvēki, kuri strādā vienam mērķim –
Jelgavas pilsētas izaugsmei. Tādēļ, kad uzsākām darbu pie Jelgavas
pilsētas logo un saukļa izstrādes, par saukli nebija ne mazāko
šaubu: «Jelgava – pilsēta izaugsmei». Arī ilgu diskusiju rezultātā
tapušais jaunais pilsētas logo, mūsuprāt, ir ļoti veiksmīgs – tajā
stilizēti attēlota aļņa galva un pilsētas nosaukums. Trīs gadu
garumā tas ir aprobēts dažādos veidos, un atsauksmes ir labas,»
stāsta Jelgavas pilsētas pašvaldības Sabiedrisko attiecību sektora
vadītāja Iveta Šurma, uzsverot, ka Jelgavas logo aļņa lielie un
žuburainie ragi simbolizē pilsētas vēsturisko vērtību un pieredzi.
Pagājušā gada novembrī ir iesniegts pieteikums Patentu valdē par
saukļa un logo reģistrāciju kā Jelgavas preču zīmēm. «Jelgavas
oficiālā simbolika ir smagnēja, un tādēļ tās lietošana – svinīga,
jo esam vienīgā Latvijas pilsēta, kuras ģerbonī heraldiski attēlots
arī valsts mazais ģerbonis, tādēļ ikdienas lietošanai nepieciešams
kas vieglāks un atraktīvāks,» uzsver I.Šurma. 

Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš ir
pārliecināts, ka tieši izaugsme ir tā, kas vislabāk raksturo
pilsētu. To apliecina gan kolēģi no sadraudzības pilsētām, gan paši
jelgavnieki, kuri dažādu iemeslu dēļ ilgāku laiku ir dzīvojuši
citur. «Pilsētā ir dota iespēja ikvienam atrast jomu, kurā viņš
vēlas darboties, apgūt zināšanas, profesionāli attīstīties. Tieši
tā ir izaugsme, kuru varam dot mūsu iedzīvotājiem, sākot no
bērnudārza un beidzot ar mūžizglītības iespējām senioriem. Katram
ir iespēja augt līdz ar pilsētu, kā arī dot savu ieguldījumu
pilsētas labā,» uzsver A.Rāviņš.

Vieta, kur dzīvot, investēt, atgriezties
Pašvaldības Sabiedrisko attiecību sektoram ir koordinējoša loma
pilsētas tēla veidošanā, jo šajā darbā piedalās ikviena valsts un
pašvaldības iestāde, sabiedriskās organizācijas, uzņēmēji, visi
jelgavnieki. I.Šurma uzsver, ka galvenais akcents tiek likts uz
pilsētu ar tās bagāto kultūrvēsturisko mantojumu, plašo piedāvājumu
iedzīvotājiem un pilsētas viesiem. «Pēdējos gados arvien lielāku
uzmanību pievēršam tam, kā pasniegt mūsu piedāvājumu, lai pēc
iespējas vairāk cilvēku atbrauktu un iepazītu Jelgavu. Tomēr mūsu
svarīgākā auditorija ir jelgavnieki – lai katrs sajustu piederības
sajūtu pilsētai. Tikai tad, kad cilvēkam būs pietiekami daudz
argumentu, lai no sirds lepotos ar to, ka dzīvo Jelgavā, viņš par
to pastāstīs arī citiem. Pilsētas tēlu veido sakārtotas ielas,
sporta un kultūras būves, iespēja labi atpūsties un ieturēt
maltīti,» turpina Sabiedrisko attiecību sektora vadītāja. «Lai
cilvēkos radītu vēlmi iesaistīties pilsētas procesos, būtiski ir
uzrunāt cilvēkus tieši un personīgi,» akcentē pilsētas mērs
A.Rāviņš, norādot, ka sakoptākās sētas un izgaismotākā objekta
konkursi ir spilgts apliecinājums tam, ka cilvēki ir gatavi
iesaistīties un piedalīties, vajadzīgs tikai pamudinājums. «Arvien
vairāk pilsētā pie ēkām redzam pilsētas karogu, arī automašīnas ar
pilsētas simbolikas uzlīmēm apliecina piederību Jelgavai. Tās ir
zīmes, ka esam izkustējušies no sastinguma un lokālpatriotisms
kļūst par vienu no pilsētas iedzīvotāju pamatvērtībām,» rezumē
A.Rāviņš.

Jaunākais produkts, kas vēlreiz atgādina par Jelgavas izcilo
vēsturi un hercoga Jēkaba valdīšanas laiku, ir Amatu vidusskolas
pedagogu un audzēkņu īpaši izstrādātie Jelgavas ēdieni – «Hercoga
bura» un «Šarlotes skūpsts». Jau noticis praktisks seminārs, kurā
piedalījās Jelgavas ēdināšanas uzņēmumu pārstāvji. Speciālisti
atzinuši, ka pēc recepšu aprobēšanas labprāt iekļaus tos savu
uzņēmumu ēdienkartē kā Jelgavas speciālo piedāvājumu.

Pilsētas svētki kā aicinājums katram
jelgavniekam

Latvijā un tuvākajās kaimiņvalstīs Jelgavas vārds saistās ar
festivāliem, galvenokārt jau ar Ledus skulptūru festivālu, kas,
pateicoties vairāk nekā desmit gadu garai vēsturei, starptautiskam
dalībnieku sastāvam un mediju uzmanībai, ir viens no populārākajiem
ziemas sezonas pasākumiem Latvijā – šo pasākumu ik gadu apmeklē ap
40 tūkstošiem cilvēku. Zināmā mērā šie festivāli aizēno pilsētas
svētkus, kuri lielākajā daļā pilsētu tiek pozicionēti kā
svarīgākais gada pasākums. Šai domai nepiekrīt Sabiedrisko
attiecību sektora vadītāja, norādot, ka Jelgavas pilsētas svētki ir
svētki pilsētas iedzīvotājiem, mazāk domājot par to, kā šajās
dienās piesaistīt tūristus un pilsētas viesus. «Mūsu galvenais
uzdevums šajā maija pēdējā nedēļā ir vispirms radīt svētku sajūtu
jelgavniekiem, lai ikviens programmā spētu atrast sev piemērotāko
pasākumu un piedalītos. Pilsētas svētku pasākumi tiek veidoti tā,
lai tie būtu pieejami pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam,»
stāsta I.Šurma. «Svētki ir vēl viena iespēja, kā veicināt
piederības sajūtu pilsētai, un atskaites punkts padarītajam. Ja
festivālu mērķis ir piesaistīt pēc iespējas vairāk viesu, tad
pilsētas svētkos mūsu mērķis ir uzrunāt jelgavniekus, lai ikvienam
tas būtu notikums ar pievienoto vērtību. Viens no spilgtākajiem
pilsētas svētku pasākumiem ir gājiens, kurā katrs cenšas sevi
parādīt no labākās puses. Cilvēkiem šī tradīcija ir svarīga, lai
sajustu piederību savam kolektīvam un pilsētai. Tādēļ arī mūsu
pilsētas svētku moto ir «Mēs mīlam Jelgavu»,» uzsver A.Rāviņš.

Top Jelgavas pamatzināšanu rullis
Jelgava var lepoties ar savu bagāto vēsturi, un tā neapšaubāmi ir
viena no lielākajām pilsētas vērtībām, tādēļ, gatavojoties pilsētas
850 gadu jubilejai, ko atzīmēsim 2015. gadā, ir uzsākts darbs pie
pilsētas vēstures pamatruļļa izveides. «Tas ir vēl viens veids, kā
veicināt piederības, lepnuma sajūtu par savu pilsētu. Uzskatu, ka
katra jelgavnieka goda lieta būtu zināt pilsētas ģerboni, logo,
saukli, karogu un dibināšanas gadu. Par to būtu jāsāk runāt jau
bērnudārzā. Zināšanas, kas tiek apgūtas šajā vecumā, saglabājas uz
mūžu, tādēļ tās jāpasniedz pēc iespējas uztveramākā un saprotamākā
veidā. Tas varētu būt pamats, lai cilvēkam rastos dziļāka interese
par savu pilsētu un tās vēsturi. Jelgavas pamatzināšanu rulli
Draudzīgā aicinājuma pasākumā dāvināsim visām pilsētas izglītības
iestādēm,» stāsta I.Šurma, piebilstot, ka otrs ne mazāk svarīgs
faktors ir ar Jelgavu saistītās personības. «Šogad februārī
atzīmēsim Jelgavas vienīgās goda pilsones Elzas Radziņas 95 gadu
jubileju. Sadarbībā ar Nacionālo teātri top izrāde, kuru piedāvāsim
baudīt jelgavniekiem. Savukārt rudenī paredzēts atklāt piemiņas
zīmi Norai Bumbierei – tās ir personības, ar kurām lepojamies,»
papildina domes priekšsēdētājs. 

Lielākais resurss ir iedzīvotāji
«Bieži vien nākas konstatēt, ka mūsu viesiem par Jelgavu stāstām
vairāk nekā zina paši jelgavnieki, tādēļ viens no mūsu mērķiem ir
arvien plašāk popularizēt iedzīvotājiem ekskursijas pa pilsētu.
Pirms diviem gadiem šādas ekskursijas rīkojām sadarbībā ar
sabiedrisko organizāciju «Vecāki Jelgavai» un atsaucība bija vērā
ņemama. Cilvēkiem bija iespēja apskatīt ne tikai ikdienā publikai
atvērtos objektus, bet arī rūpnīcu «Amo Plant», industriālo parku
bijušās RAF rūpnīcas teritorijā, metālapstrādes parku un citus
objektus. Mums ir daudz, ko parādīt un stāstīt,» tā Sabiedrisko
attiecību sektora vadītāja. Īpaša balva ir «Ielūgums uz Jelgavu».
Tā ir iespēja bez maksas apmeklēt Ģederta Eliasa Vēstures un
mākslas muzeju, Ādolfa Alunāna Memoriālo muzeju un Svētās
Trīsvienības baznīcas tornī izvietotās muzeja ekspozīcijas. «Līdz
šim esam pārliecinājušies, ka «Ielūgums uz Jelgavu» ir vienlīdz
aktuāls kā pašiem jelgavniekiem, tā pilsētas viesiem, jo visās no
šīm trim vietām ir bijis tikai retais,» piebilst I.Šurma.

Mēs konkurējam ar citām Baltijas pilsētām

Baiba Pušinska, Jelgavas pilsētas pašvaldības
Sabiedrisko attiecību sektora vadītājas vietniece:

«Veidojot attiecības ar citām pašvaldībām un ārvalstu uzņēmējiem,
mums jāapzinās, ka vispirms Jelgavu vērtēs kā pilsētu Baltijas
reģionā ar visām no tā izrietošajām priekšrocībām un trūkumiem.
Brīdī, kad uzņēmējs ir nonācis līdz izvēlei par labu kādai no
Latvijas pilsētām, mēs jau esam izturējuši lielu konkurenci ar
daudzām citām kaimiņvalstu pilsētām. Pieredze liecina, ka ne
vienmēr spožais iesaiņojums ir tas, ko meklē investori. Ļoti
būtisks faktors ir labu attiecību uzturēšana ar ārvalstu
diplomātiskajām pārstāvniecībām, jo tās ir pirmās, pie kurām pēc
padoma vēršas potenciālie ārvalstu sadarbības partneri. Pēc tā, cik
bieži Jelgava tiek izraudzīta kā dažādu ārvalstu delegāciju
galamērķis, secinām, ka pilsētas reputācija ir augsta. To, ka
spējam novērtēt savu kultūrvēsturisko mantojumu, apliecināja arī
Hercoga Jēkaba pēcteči, kuri hercoga 400 gadu svinībās atzina, ka
ir patīkami pārsteigti par to, ka šāda veida atceres pasākumi spēj
pulcēt pilnu zāli ar interesentiem, tai skaitā jauniem cilvēkiem.
Viens no viņu lielākajiem pārsteigumiem bija tas, ka jaunieši
interesējas par vēsturi. Vācijā tas notiek daudz šaurākā lokā. Arī
citi mūsu ārvalstu viesi, kuri Jelgavā atgriežas pēc vairāku gadu
pārtraukuma, atzīst, ka pilsēta aug un attīstās. Šajā ziņā
viedoklis no malas ļauj uz pilsētu paskatīties objektīvāk, jo
pašiem ikdienas ritmā daudzas lietas un notikumi šķiet
pašsaprotami. Par normu ir kļuvusi gan izgaismotā pils un baznīcas,
gan atjaunotais Trīsvienības tornis, gan Ģ.Eliasa vēstures un
mākslas muzejs. Mūsu viesi šīs izmaiņas pamana un novērtē.»

Sociālie mediji sniedz jaunas iespējas

Egita Veinberga, Jelgavas pašvaldības preses
sekretāre:

«Pēdējo divu gadu laikā arvien lielāku uzsvaru liekam ne tikai uz
tradicionālajiem publicitātes pasākumiem caur presi, radio un
televīziju, pašvaldības portālu jelgava.lv, bet arī uz sociālajiem
medijiem. Lai popularizētu Jelgavas aktualitātes, ar nosaukumu
JelgavaLV izveidots pilsētas profils vietnē twitter, kur jaunumiem
seko līdz jau vairāk nekā 1000 cilvēku, un portālā draugiem.lv.
Savukārt video informācija tiek ievietota portālā youtube.com.
Pagājušogad esam publicējuši 92 videosižetus par pilsētas
aktualitātēm, ko noskatījušies vairāk nekā 16 tūkstoši cilvēku.
Būtiskākā sociālo mediju priekšrocība ir iespēja uzrunāt to
auditorijas daļu, kurai galvenais informācijas avots ir sociālie
mediji. Tie nodrošina arī atgriezenisko saiti – saņemts daudz
vērtīgu priekšlikumu un, protams, arī kritikas, bet galvenais, ka
cilvēki nav pasīvi un ir gatavi iesaistīties. To, ka pilsēta
attīstās, apliecina  publicitātes rādītāji nacionālajos
medijos, kas salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem pieauguši par 30
procentiem. Arī tas atspoguļo pašvaldības darba rezultātu – Jelgava
kļūst arvien interesantāka arī valsts mērogā.

Pilsētas profils youtube/JelgavaLV
Izveidots 2011. gada martā
Kopējais video skatījumu skaits: 16 000
Pieejami 92 video: jaunumi un projektu video

Pilsētas profils twitter.com/JelgavaLV
Izveidots 2010. gada maijā
Kopējais sekotāju skaits: 1100
Sekotāji 2011. gada janvārī: 400
Sekotāji 2010. gada septembrī:170

Pilsētas profils draugiem.lv/JelgavaLV
Izveidots 2011. gada novembrī
Sekotāju skaits: 200

Foto: Ivars Veiliņš