Ar praktisku veloizbraucienu pa Jelgavas ielām un mūsu pilsētas veloinfrastruktūras novērtējumu profesionāļu skatījumā šodien noslēdzies seminārs par drošu un ērtu veloinfrastruktūru.
«Velostandrati pilnveidojas, tāpat pilnveidojas veloinfrastruktūra, un ir būtiski saprast, ko ar salīdzinoši nelielu ieguldījumu pašreizējā pilsētas veloinfrastruktūrā varam uzlabot uzreiz,» uz semināra lietderību norāda pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs.
Semināru Jelgavā, turpinot kampaņu «Mums visiem ir pa ceļam!», organizēja VAS «Latvijas valsts ceļi» un Latvijas Riteņbraucēju apvienība, lielāko akcentu liekot tieši uz jauno valsts standartu «Velosatiksme», kurā ir apkopoti pasaules labākās prakses piemēri un vadlīnijas labas velosatiksmes plānošanai un projektēšanai. Proti, standarts ir domāts, lai palīdzētu pasūtītājiem, projektētājiem, pilsētplānotājiem, arhitektiem un satiksmes plānotājiem izstrādāt labus, kvalitatīvus projektus ērtai un drošai velosatiksmei, un tieši šie speciālisti arī bija galvenā semināra mērķauditorija.
M.Mielavs kā īpaši vērtīgu semināra daļu vērtē tieši izbraucienu ar velosipēdiem pa Jelgavu – tā laikā profesionāļu skatījumā novērtēts gan pozitīvais Jelgavas veloinfrastruktūrā, gan norādīts uz nepilnībām, kopā meklējot labāko iespējamo risinājumu. «Ja tika norādīts uz kādu ne visai veiksmīgu risinājumu, sekoja diskusija par to, kā šo konkrēto situāciju varēja atrisināt labāk vai citādāk, ko iespējams darīt pašlaik, tāpat saņemti ieteikumi risinājumiem nestandarta situācijās,» tā «Pilsētsaimniecības» vadītājs, piebilstot, ka izskanējušie ieteikumi tiks apkopoti un atbilstoši iespējām ņemti vērā.
«Jelgavā, tāpat kā citās Latvijas pilsētās, daudzkas ir labs, bet… ne līdz galam. Taču es nenosodu, bet gan kā lietotājs konstatēju faktu. Mums ir svarīgi pievērst uzmanību šīm niansēm, jo, arī viesojoties citās pilsētās, nākas secināt, ka ir vietas, kur veloceliņš sākas un beidzas uz ietves dažus metrus pirms krustojuma, ka atsevišķās vietās veloinfrastruktūra nav izmantojama, nepārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, ka ir vietas, kur konfliktu satiksmes dalībnieku starpā iespējams novērst ar loģisku risinājumu, kas turklāt neizmaksā dārgi. Ja mājai caurs jumts, nav taču jānojauc visa māja – var nomainīt jumtu!» tā Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks.
Viņš spriež, ka ideālā variantā visā Latvijā būtu jāveic veloinfrastruktūras audits ar mērķi novērtēt esošās veloinfrastruktūras atbilstību ceļu satiksmes noteikumiem, apzinot, vai konkrētā situācijā tie ir izpildāmi, kā situāciju var mainīt, ņemot vērā jauno Velostandartu, un izstrādāt pašvaldībām priekšlikumus. «Ja autoceļi ir projektēti ātri, ērti mobili, tad kāpēc lai mūsu valstī tādi nebūtu arī veloceļi?!» tā viņš.
Foto: Austris Auziņš