23.4 °C, 1.8 m/s, 56.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPilsētas ārsti un aptiekas pielāgojas darbam e-veselības sistēmā
Pilsētas ārsti un aptiekas pielāgojas darbam e-veselības sistēmā
11/01/2018

No 1. janvāra mediķi visā Latvijā, tostarp Jelgavā, uzsāka obligāto darbu valsts e-veselības sistēmā – darbnespējas lapas un receptes valsts kompensējamo zāļu saņemšanai tiek izrakstītas tikai elektroniski. Ārsti un pilsētas aptiekas pamazām pielāgojas e-veselībai, lai gan atzīst, ka joprojām nākas sastapties ar sistēmas traucējumiem, kas rada neērtības gan mediķiem, gan pacientiem.

Darbs vienotajā e-veselības sistēmā obligātā kārtā mediķiem
norit jau otro nedēļu. Pilsētas ārsti portālam
www.jelgavasvestnesis.lv norāda, ka vislielākās problēmas bijušas
laika posmā no 2. līdz 8. janvārim, kad sistēma darbojusies ļoti
lēni un ar dažādiem traucējumiem, savukārt šonedēļ tās darbība
nedaudz uzlabojusies. «Strādājam gandrīz bez aizķeršanās,» saka
Zemgales Veselības centra valdes loceklis Gundars Prolis, uzsverot,
ka centra lokālā sistēma jau pirms laika salāgota ar e-veselības
sistēmu un šobrīd tās darbība ir apmierinoša.

Savukārt Jelgavas pilsētas slimnīcas virsārste Solveiga Ābola
atzīst, ka e-veselības sistēma laiku pa laikam ir pārslogota, tādēļ
nereti rodas aizķeršanās ar darbnespējas lapu izrakstīšanu.
«Ikdienā sastopamies ar lēnu sistēmas darbību. Ir gadījumi, kad
noformēt darbnespējas lapu dienas laikā neizdodas,» skaidro
S.Ābola, akcentējot, ka ārsti cenšas ievadīt dokumentus sistēmā
vakara stundās, kad tā strādā raitāk. Bet kritiskākā situācija līdz
8. janvārim bija Jelgavas poliklīnikā, kur sistēmas traucējumu dēļ
gaisā karājās teju 1000 darbnespējas lapu. Šobrīd situācija
uzlabojas.

Nacionālā veselības dienesta pārstāve Evija Štālberga skaidro,
ka dažos gadījumos traucējumi var būt saistīti ar strauji pieaugušo
sistēmas lietotāju skaitu – salīdzinot ar decembra sākumu, šobrīd
tas ir četrkāršojies, līdz ar to, pielāgojot sistēmas darbību
jaunajam lietotāju skaitam, darbs tajā var būt īslaicīgi traucēts.
«Jelgavas poliklīnikas gadījumā situācija, iespējams, bija saistīta
ar ārstniecības iestādes izmantoto sistēmu,» uzsver E.Štālberga,
piebilstot: ja tehnisku iemeslu dēļ ārsts nevar atvērt darbnespējas
lapu pieņemšanas laikā, satraukumam nav pamata, jo sistēmā ir
iespēja veikt atzīmi par tehniskajiem traucējumiem pacienta
medicīniskajā dokumentācijā un atvērt e-darbnespējas lapu nākamo
piecu darba dienu laikā, norādot slimības pirmo dienu.

SIA «Medicīnas sabiedrība «Optima 1»» valdes locekle Ingrīda
Budrēvica papildina, ka šobrīd sistēmas darbs, salīdzinot ar
pagājušo nedēļu, ir kļuvis raitāks, tomēr vēl joprojām neizdodas
izrakstīt bērnu kompensējamo zāļu receptes. E.Štālberga uzsver, ka
gadījumā, ja ārsts tehnisku iemeslu dēļ pieņemšanas laikā nevar
sagatavot recepti, viņš ir tiesīgs izsniegt to papīra formā,
savukārt receptes elektronizēšana jeb ievade e-veselības sistēmā
tad jāveic aptiekā, tiklīdz tas būs iespējams. 

Pilsētas aptieku farmaceiti vērtē, ka aptieku sistēmas strādā
apmierinoši, lai gan, apkalpojot klientus, dažkārt nākas saskarties
ar nestandarta situācijām, kas pagarina klientu apkalpošanas laiku.
Piemēram, «Benu» aptiekas farmaceite Gaļina Povaļajeva stāsta par
gadījumu, kad ārsts nav ievadījis receptē zāļu devu, kā arī
klientiem, kuru ārsta izrakstītās receptes uzreiz pēc pieņemšanas
sistēmā neuzrādījās. Pilsētas aptiekas «Apotheka» farmaceites
asistente Irina Kozļenoka papildina: ja sistēma darbojas optimāli
un ārsts tajā ir pareizi strādājis, aptiekā atprečošana notiek bez
aizķeršanās.

Jāpiebilst, ka šobrīd Jelgavā līgumu par e-veselības lietošanu
noslēgušas visas aptiekas – tas nozīmē, ka jebkurā pilsētas aptiekā
tiek atprečotas elektroniskās valsts kompensējamo zāļu
receptes. 

Jautājumu un neskaidrību gadījumā iedzīvotāji no pulksten 8 līdz
20 var sazināties ar e-veselības lietotāju atbalsta dienestu pa
tālruni 67803300. Tāpat jautājumus iespējams uzdot pa e-pastu
atbalsts@eveseliba.gov.lv.

Foto: JV