17 °C, 1 m/s, 88.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPirmajam salam jāsagatavojas laikus; oktobra beigās pieaug ceļu negadījumu skaits
Pirmajam salam jāsagatavojas laikus; oktobra beigās pieaug ceļu negadījumu skaits
20/10/2011

Diennakts tumšā laika paildzināšanās un jau dažviet novērojamā gaisa temperatūras pazemināšanās tuvu nullei un zemāk ir nepārprotami signāli autovadītājiem laikus sagatavoties ziemas sezonai, kas vispirms jau ietver savlaicīgu riepu nomaiņu. Apdrošināšanas sabiedrības «Balta» ekspertu pieredze liecina, ka katru gadu kritiskais negadījumu laiks ir divas nedēļas pēc pirmā sala, kad autovadītāji nav paspējuši laikus sagatavot savus auto ziemas sezonai.

Drošas braukšanas skolas un
apdrošinātāja «Balta» speciālisti

Diennakts tumšā laika
paildzināšanās un jau dažviet novērojamā gaisa temperatūras
pazemināšanās tuvu nullei un zemāk ir nepārprotami signāli
autovadītājiem laikus sagatavoties ziemas sezonai, kas vispirms jau
ietver savlaicīgu riepu nomaiņu. Apdrošināšanas sabiedrības «Balta»
ekspertu pieredze liecina, ka katru gadu kritiskais negadījumu
laiks ir divas nedēļas pēc pirmā sala, kad autovadītāji nav
paspējuši laikus sagatavot savus auto ziemas
sezonai.

 

Aplūkojot «Baltas» datus par iepriekšējo
gadu, ir redzams, ka, lai arī aukstais laiks iestājās jau oktobra
sākumā, pirmais sniegs oktobra beigās atkal pārsteidza
autovadītājus nesagatavotus un tika fiksēts KASKO un OCTA
negadījumu pieteikumu skaita par ceļu satiksmes negadījumiem
pieaugums par attiecīgi 47 un 43 procentiem, salīdzinot ar vidējo
atlīdzību pieteikumu skaitu dienā bezsala rudens
periodā.

«Tieši ziemas sezonas sākums ir viens no
bīstamākajiem laika posmiem autovadītājiem, jo tas ir brīdis, kad
krasi mainās laika apstākļi un ceļa seguma īpašības.
Visizplatītākie negadījumu veidi šajā laikā ir sadursmes ar citiem
transporta līdzekļiem, ko izraisa nepietiekama braukšanas apstākļu
un sava auto sagatavotības novērtēšana, kā rezultātā auto saslīd un
notiek sadursme. Autovadītājiem šis ir īstais laiks, lai sagatavotu
savus auto ziemai un izvairītos no nepatīkamajiem pārsteigumiem, ko
sagādās pirmās īstās salnas un sniegs,» stāsta apdrošinātāja
«Balta» atlīdzību direktors Ingus Savickis.

Ir arī jāatceras, ka jaunākie grozījumi
OCTA likumā, kas stāsies spēkā 26. oktobrī, paredz iespēju, ka pret
autovadītāju, kurš būs izraisījis ceļu satiksmes negadījumu ar
auto, kam nav noteikumiem atbilstošas riepas, varēs tikt celta
regresa prasība par radīto zaudējumu segšanu.

Drošas braukšanas skolas apmācību
direktors Andris Pļavenieks skaidro: «Vasaras riepas savas saķeres
īpašības strauji sāk zaudēt, jau temperatūrai nokrītot zem +7
grādiem. Gumija paliek pārāk cieta, un tā vairs nav elastīga,
tādējādi sliktāk uzturot kontaktu ar ceļu un auto ātrāk izslīdot.
Turklāt, ja vasaras riepai protektora dziļums ir mazāks par 4mm, tā
kļūst bīstama un, pat saskaroties ar nelielu ūdens daudzumu uz
ceļa, var izraisīt akvaplanēšanu.»

Braucot ziemā, autovadītājiem jābūt
sevišķi uzmanīgiem. Līdz ar pirmo sniegu sākas laiks, kas
autovadītājiem nozīmē paaugstinātu braukšanas risku un savas
specifikas dēļ tiek dēvēts par «ziemas braukšanu». Slideni ceļi,
neredzami gājēji un tumsa ir galvenie faktori, kas apgrūtina auto
vadīšanu, tāpēc svarīgi ievērot vairākus drošas braukšanas
pamatprincipus, kas var palīdzēt laicīgi saskatīt bīstamu
situāciju, pieņemt pareizo lēmumu un novērst avārijas situāciju,
pirms tā ir radusies.

Padomi, kam jāpievērš uzmanība,
sagatavojoties ziemas
periodam 

Pirms braukšanas uzsākšanas
jāpārliecinās, ka automašīnas logi ir notīrīti un nodrošina labu
pārredzamību uz visām pusēm, kā arī nekas neapgrūtina redzamību,
piemēram, pie atpakaļskata spoguļa piekarinātās smaržīgās eglītes
un plīša mantiņas.

Jau tagad lietojiet tikai logu mazgājamo
ziemas šķidrumu, lai izvairītos no tā sasalšanas pirmajā nopietnajā
salā.

Vienmēr sekojiet līdzi tam, lai auto
gaismas ir darba kārtībā un pareizi noregulētas. Ir būtiski
saglabāt labu redzamību uz ceļa un izvairīties no citu autovadītāju
apžilbināšanas.

Pārliecinieties, ka izmantojat ziemas
apstākļiem piemērotas riepas un tām ir adekvāts protektora dziļums
(protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 3 mm).

Autovadītājam jāpārzina, kāds ir
drošības sistēmu uzdevums un ko no tām gaidīt. ABS ne vienmēr
samazinās mūsu bremzēšanas ceļu, bet ļaus apbraukt priekšā radušos
šķērsli, aktīvi bremzējot bez riteņu bloķēšanās. Savukārt ESP
sistēmas uzdevums ir iespēju robežās neļaut automašīnai sākt slīdēt
un sagriezties, veicot pārāk straujas darbības ar stūri. ESP ir
laba sistēma, bet diemžēl «akla», tā pakļaujas šoferim gan pareizās
darbībās, gan kļūdu gadījumā.

Ne ABS, ne ESP sistēmas nevar izvēlēties
braukšanas ātrumu – tā ir tikai šofera izvēle.

Visbiežāk automašīnas saslīdēšanu
izraisa nepareiza ātruma izvēlē un pārāk straujas darbības ar stūri
un pedāļiem. Lai samazinātu slīdēšanas draudus, ir jāizvēlas ceļa
segumam atbilstošs ātrums, un visām darbībām ar automašīnu ir jābūt
pēc iespējas plūdenām.