Valsts policija iegādājusies digitālas riepu protektora dziļuma mērierīces. Jelgavas policistu rīcībā ir trīs šādas ierīces, un jau fiksēti pirmie pārkāpumi, braucot ar laikapstākļiem neatbilstošām riepām. Policisti uzsver: jaunās ierīces ar laiku disciplinēs vadītājus, līdz ar to arī uzlabosies drošība uz ceļiem.
Ilze Knusle-Jankevica
«Šīs ierīces mūsu rīcībā ir apmēram nedēļu, un šajā laikā jau fiksēts gadījums, kad avārijā iesaistītai automašīnai nav atbilstošu riepu. Notikuma vietā konstatējām, ka automašīnai, kura nebija avārijas izraisītāja, nav atbilstoša protektora, par ko tika sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols,» stāsta Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Patruļdienesta rotas inspektors kapteinis Ainars Veikipters. Tā kā Jelgavas policistu rīcībā ir tikai trīs mērierīces, tās galvenokārt tiek izmantotas negadījumos, jo, sastādot aktu, policistiem jānovērtē automašīnu tehniskais stāvoklis. «Līdz šim protektora dziļumu nemērījām, jo mums nebija tādu iespēju – policisti vienkārši novērtēja mašīnas un riepu vizuālo stāvokli,» norāda A.Veikipters, piebilstot, ka policisti tagad riepas arī fotografē, jo apdrošināšanas kompānijas pieprasa detalizētu informāciju par negadījumiem un tajos iesaistītajiem spēkratiem. Atsevišķos gadījumos policisti protektora pārbaudes veic arī ikdienas patruļu laikā, jo ar mērierīcēm nav aprīkotas visas ekipāžas.
Sods par braukšanu ar sezonai neatbilstošām riepām ir 20 lati, bet par braukšanu ar riepām, kurām ir neatbilstošs protektora dziļums, – brīdinājums vai naudas sods piecu latu apmērā. Kā skaidro A.Veikipters, šobrīd likumdošana ļauj bargāk vērsties tikai pret komercpārvadātājiem un pašpārvadātājiem. Proti, par tāda transportlīdzekļa izmantošanu komercpārvadājumos vai pašpārvadājumos, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no desmit līdz 40 latiem, bet personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, – no 40 līdz 100 latiem. Visos pārējos gadījumos maksimālais sods ir pieci lati. «Ceļu satiksmes drošības direkcija un Valsts policija virza izmaiņas likumdošanā, lai noteiktu bargākus sodus par braukšanu ar neatbilstošām riepām,» piebilst policijas pārstāvis, norādot, ka, viņaprāt, tagadējais sods ir neadekvāts tam, kādu bīstamību uz ceļiem rada neatbilstoši aprīkots transporta līdzeklis.
Patruļpolicijas dienesta darbinieki lēš, ka kopumā šoziem situācija uz ceļiem ir samērā laba un gadījumi, kad vadītājs brauc ar vasaras riepām, ir ļoti reti. Galvenais iemesls – jaunām ziemas riepām nav līdzekļu. Pēc policistu teiktā, visvairāk grēkojot tieši BMW vadītāji.
Kopumā Valsts policija iegādājusies 209 protektora dziļuma mērierīces. Zemgales reģiona pārvaldes rīcībā nodotas 18 – tās sadalītas pa trijām katrā iecirknī.
Minimālais pieļaujamais vieglo automobiļu protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 milimetri, savukārt ziemas – četri milimetri. Ja riepu protektora dziļums ir mazāks nekā minimālais pieļaujamais, tas nozīmē, ka automašīnas tehniskais stāvoklis neatbilst ceļu satiksmes noteikumos prasītajam un rada apdraudējumu sev un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Foto: Ivars Veiliņš