«Šis noteikti ir projekts, kuram nepieciešams turpinājums,» tā projekta «Atbalsta sistēmas uzlabošana romu bērniem un jauniešiem» vadītāja Kristīne Liepiņa, izvērtējot projekta realizācijas gaitu un ieguvumus. Projekts Jelgavā tika īstenots kopš pagājuša gada 1. maija, un šodien Izglītības pārvaldē norisinājās tā noslēguma pasākums.
Pasākumā, klātesot Jelgavas Izglītības pārvaldes galvenajai speciālistei pirmsskolas izglītībā Sarmītei Jomai, Sabiedrības integrācijas pārvaldes vadītājai Ilgai Antužai, romiem un citām ar projekta norisi saistītām personām, tika prezentēti projekta galvenie rezultāti un ieguvumi.
Mērķis projektam bija sekmēt romu bērnu un jauniešu iekļaušanu izglītības sistēmā un darba tirgū, un viņu ģimeņu integrāciju sabiedrībā, veicinot sadarbību un starpkultūru dialogu sociālo atšķirību samazināšanai.
Projektā tika organizētas dažādas aktivitātes, piemēram, semināri, praktikumi, tādējādi veicinot romu bērnu un jauniešu iekļaušanos izglītībā un sabiedrībā. Trīs praktikumos, kuros piedalījās 60 romu jaunieši un viņu vienaudži, tika runāts par pilsonību un tās nozīmi, dzimumu līdztiesību, brīvprātīgā darba iespējām, lietām, kas cilvēkus dara laimīgus un citiem tematiem. Savukārt 36 pedagogi apguva tālākizglītības programmas «Dažādības vadība» un «Jēdzienu mācīšanas modelis: M.Nīborga pedagoģiskā pieeja», kas ir vērstas uz mācību procesa kvalitātes pilnveidi. Vēl projekta realizācijas gaitā norisinājās trīs inovatīvi starpkultūru komunikācijas pasākumi – «Sadraudzības spēles», «Spilvena stāsts» un «Tie ir mūsu sapņi, mūsu krāsas, kurās savu dienu krāsojam» –, kuros romu bērni līdzdarbojās ar citas tautības vienaudžiem.
Lai popularizētu citās pašvaldībās Jelgavas labo praksi, tika izveidoti divi videorullīši – viens par pašvaldības darbu romu iekļaušanā un otrs par romu sievietēm, kas strādā Jelgavas izglītības iestādēs. Tomēr, kā galvenais ilgtspējas nodrošināšanas rezultāts ir projekta laikā izstrādātais dokuments, kurā apkopoti stratēģiskie uzstādījumi un rīcības virzieni romu integrācijas procesa īstenošanai un romu bērnu un jauniešu atbalstam Jelgavas pilsētas pašvaldībā. Jāpiebilst, ka Jelgava ir īpaša ar to, ka tā ir pirmā pašvaldība, kurai šāds dokuments ir izstrādāts.
«Domāju, ka plānotie rezultāti ir sasniegti un visas projekta realizācijas gaitā veiktās darbības nesīs savu turpinājumu arī turpmāk un romu integrācijas situāciju uzlabos. Izstrādātais dokuments noteikti kalpos kā labs pamats tālākajām darbībām romu integrēšanā sabiedrībā. Arī pedagogu tālākizglītībai ir ļoti ilgtspējīga nozīme, jo droši varu teikt, ka pedagogs ir otrais nozīmīgākais cilvēks aiz vecākiem, ģimenes. Pedagogam ir ļoti liela ietekme uz bērnu un uz to, cik bērns labi skolā jūtas un cik labi spēj mācīties, tāpēc jebkura pedagogu kvalifikācijas uzlabošana ir liels solis šajā virzienā. Domāju, ka ieguvēji ir arī bērni, kuri paši iesaistījās projekta aktivitātēs, jo ir savstarpēji sapazinušies, guvuši jaunus draugus, tādējādi mazinot stereotipus, kam viņu tālākajā saskarsmē vairs nebūs vietas,» tā, izvērtējot projekta rezultātus, stāsta K.Liepiņa.
Foto: Raitis Supe