25.6 °C, 3.8 m/s, 35.4 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaRomi novērtē iespēju mācīties un dabūt skolotāja palīga darbu
Romi novērtē iespēju mācīties un dabūt skolotāja palīga darbu
08/06/2011

«Es esmu gājis skolā un pabeidzis septiņas klases. Agrāk čigāni nenovērtēja izglītības nozīmi, bet laiki ir mainījušies un arī čigānu domāšana ir mainījusies. Čigānam ir ļoti grūti atrast darbu, jo darba devējs, pat, ja viņam vajag darbiniekus, čigānu darbā negrib ņemt,» uzskata Fēlikss Paucis. Viņš kopā ar sievu Anitu apmeklē nodarbības par roma-skolotāja palīga sagatavošanu, kas tiek rīkotas projekta «Skola un sabiedrība čigānu bērnu iekļaušanai» gaitā.

Ilze Knusle-Jankevica

«Es esmu gājis skolā un pabeidzis septiņas klases. Agrāk
čigāni nenovērtēja izglītības nozīmi, bet laiki ir mainījušies un
arī čigānu domāšana ir mainījusies. Čigānam ir ļoti grūti atrast
darbu, jo darba devējs, pat, ja viņam vajag darbiniekus, čigānu
darbā negrib ņemt,» uzskata Fēlikss Paucis. Viņš kopā ar sievu
Anitu apmeklē nodarbības par roma-skolotāja palīga sagatavošanu,
kas tiek rīkotas projekta «Skola un sabiedrība čigānu bērnu
iekļaušanai» gaitā.

Pauču ģimenē aug septiņi bērni, no kuriem divi ir tādā vecumā –
pieci un seši gadi –, ka drīz jāsāk iet skolā. «Ja kāds no mums būs
skolotāja palīgs, bērniem būs vieglāk iejusties, mācīties, mēs
varēsim viņus pieskatīt,» to, kāpēc izlēmis kļūt par skolotāja
palīgu, pamato Fēlikss, uzsverot, ka ir jāizmanto iespēja, kad
darbā aicina tieši romu tautības cilvēkus.

Šodien un rīt vairāki romu tautības jelgavnieki mēģinās saprast,
kas tad ir skolotāja palīgs, kādi ir viņa pienākumi, tiesības.
Piemēram, skolotāja palīgam ir jāorganizē sadarbība ar čigānu bērnu
vecākiem, jo viņi vislabāk pazīst savus tautiešus un var
pārliecināt bērnu vecākus, ka izglītībai ir nozīme. Tāpat skolotāja
palīgam jāpiedalās izglītības darbinieku un vecāku sapulcēs, klases
pasākumos, bērnu pastaigās un rotaļās, lai nepieciešamības gadījumā
varētu pārtulkot, ja romu bērni kaut ko nesaprot. Protams, viens no
galvenajiem uzdevumiem ir arī palīdzēt mācībās, paskaidrojot,
parādos, ja vajag, uzzīmējot, bet ļaujot bērnam darīt to pašam.
Turklāt mācību vielu apgūt jāpalīdz tiem skolēniem, kam tas
nepieciešams, neatkarīgi no viņa tautības. Noklausoties visus
skolotāja palīga pienākumus, klātesošie atzina, ka tur nav nekā
tāda, ar ko viņi nevarētu tikt galā.

«Vienu brīdi es domāju, ka pietiks, ja mana meita iemācīsies
tikai lasīt un rakstīt. Man pašai ir augstākā izglītība viesnīcu
vadības jomā, bet strādājusi tā arī neesmu – augstskolu pabeidzu
pirms astoņiem gadiem, un beidzot nolēmu, ka gribu kaut ko mainīt.
Šī būtu lieliska iespēja iekļauties darba tirgū un tomēr tautiešiem
pierādīt, ka neesmu mācījusies pa velti,» stāsta Dana Didžus. Viņas
meita rudenī uzsāks skolas gaitas 4. pamatskolā.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau ziņoja, ka pašvaldība ir
iesaistījusies projektā «Skola un sabiedrība čigānu bērnu
iekļaušanai», ko īsteno sadarbībā ar Izglītības iniciatīvu centru.
Projekta gaitā tiks izveidota multikulturālas izglītības klase un
vecāku atbalsta centrs vienā no Jelgavas skolām, kurā mācās čigānu
tautības bērni –tiks ne vien ierīkota telpa un iegādāti mācību
materiāli, bet arī apmācīti pedagoga palīgi – romi un apmaksāts
viena skolotāju palīga – roma darbs 2011./2012. mācību
gadā.

Projektu «Skola un sabiedrība čigānu bērnu iekļaušanai» finansē
Šveices un Latvijas valdība, bet līdzfinansē projekta partneri –
Jelgavas Izglītības pārvalde, Jūrmalas pilsētas domes Izglītības
nodaļa un Talsu novada Izglītības pārvalde. Projekta kopējais
finansējums ir nepilns 91 tūkstotis latu. Projekts tiks realizēts
līdz 2012. gada 30. jūnijam Jelgavā, Jūrmalā, Talsu novadā,
Jēkabpilī un Valmierā.

Foto: Ivars Veiliņš