Šodien dienas centrā «Atbalsts» Stacijas ielā norisinājās āra spēles romu tautības skolas un pirmsskolas vecuma bērniem, kā arī lekcijas viņu vecākiem. Nodarbības vienu reizi mēnesī notiek romu tautības projekta ietvaros, kura mērķis ir palīdzēt Jelgavā dzīvojošām romu tautības ģimenēm integrēties sabiedrībā.
«Tie ir izglītojoši un integrāciju veicinoši pasākumi Jelgavā dzīvojošām romu tautības ģimenēm ar skolas un pirmsskolas vecuma bērniem,» stāsta dienas centra «Atbalsts» sociālā darbiniece Anita Rozīte, norādot, ka mācības notiek reizi mēnesī. Katra nodarbība ir veltīta atšķirīgiem tematiem. Šodien bērniem notika āra spēles. «Bērniem nav plašas zināšanas par āra spēļu veidiem, tādēļ mācām pavadīt brīvo laiku, ne tikai skraidot ar vienaudžiem, bet spēlējot mūsu bērnībā iecienītās spēles,» tā A.Rozīte, piebilstot, ka citās nodarbībās bērni mācījās zīmēt, rakstīt, lasīt, klāt galdu, kā arī izzināja dažādu latviešu svētku tradīcijas. Būtiski, ka paralēli jauniešu apmācībām izglītoties aicina arī viņu vecākus. Piemēram, šodien, kamēr bērni pavadīja laiku āra spēlēs, vecākiem paredzēta lekcija par spēļu nozīmi bērnu audzināšanā. Tiesa, vecāku iniciatīva ir zema – uz lekciju neieradās neviens no vecākiem, lai gan nodarbību apmeklēja 13 bērni. «Sākumā arī bērni nebija aktīvi – nodarbībās piedalījās trīs līdz četri cilvēki, bet ar laiku šis skaits ir audzis,» tā sociālā darbiniece, norādot, ka vasarā bērnu vecāki pārsvarā dodas peļņā, strādājot mežā, bet ziemas sezonā viņu interese par lekcijām ir nedaudz lielāka.
Vanesai ir deviņi gadi. Viņa mācās otrajā klasē un nodarbības apmeklē ar lielu aizrautību. «Mēs mācāmies zīmēt, veidot no plastilīna, veidot dažādus darbus no aplikāciju papīra,» tā meitene, piebilstot, ka patīkami lietderīgi pavadīt laiku vasarā un iepazīt jaunus draugus. Vanesa stāsta, ka nodarbībās praktizē arī latviešu valodu un labi runā jau trīs valodās – romu, krievu un latviešu. Savukārt Kaspars vairāk novērtē āra spēles, jo tā esot interesanta alternatīva futbola spēlei, kas iecienīta draugu kompānijā. «Man patīk jautras un aktīvas spēles,» tā viņš, piebilstot, ka ieguvis jaunas zināšanas, piemēram, par galda kultūru un ētiku, ar kurām dalās arī mājās. «Mamma māk rakstīt un lasīt, bet omīte nē, tādēļ mācu viņai rakstīt viņas vārdu un uzvārdu,» tā Kaspars.
Jāpiebilst, ka viens no projekta mērķiem ir ne tikai bērnu, bet arī vecāku integrācija sabiedrībā. «Daudzi bērni iet skolā un tādēļ prot rakstīt un lasīt, bet situācija ar viņu vecākiem ir citāda – vecākiem bieži vien nav pat četru klašu izglītības,» tā A.Rozīte, norādot, ka būtiski palīdzēt cilvēkiem iegūt gan tādas pamata zināšanas kā rakstītprasme un lasītprasme, gan informēt par dažādu procesu norisi, piemēram, kādēļ bērnam nepieciešama izglītība, kādas ir palīdzības iespējas un kā atrast darbu. Šodien līdzi savai meitai uz dienas centru devās Laila Tance, kura iepriekš piedalījusies nodarbībās, taču ir vīlusies cilvēku attieksmē. «Es biju nodarbībā, dzirdēju par dažādām iespējām, tas bija ļoti noderīgi,» norāda Laila, piebilstot, ka viņai ir četri bērni un visi mācās skolā. «Meklējot darbu mūsu pilsētā, atkārtoti saskaros ar atteikumiem, lai gan pretendēju pārsvarā uz apkopējas amatu,» tā Laila, uzskatot, ka saņem atteikumus brīdī, kad darba devējs uzzina par viņas tautību.
A.Rozīte uzsver: projekta ietvaros bērni un viņu vecāki tiek izglītoti visdažādākajās jomās, bet arī mūsu pilsētas iedzīvotājiem jābūt pretimnākošiem, jo integrācija ir iespējama tikai tad, ja apkārtējie palīdz un izturas ar sapratni.
Foto: Austris Auziņš