0.8 °C, 2.7 m/s, 98.5 %

Pilsētā

Romu viedoklis par izglītību mainās
24/03/2012

Vairākos pētījumos secināts, ka lielākā daļa romu dzīvo sociāli sliktos apstākļos, un kā viens no iemesliem tam tiek minēts salīdzinoši zemais izglītības līmenis. Romi uzskata – nav jēgas mācīties, ja nevar dabūt darbu, taču darbu nevar dabūt, jo nav izglītības, līdz ar to sociālie apstākļi ir slikti un arī bērnu izglītošana nav prioritāra. Nodarbinātības valsts aģentūras Jelgavas filiālē uz 1. martu reģistrēti 106 romi bezdarbnieki, vairāk nekā 80 no viņiem izglītība ir zemāka par pamatizglītību. No 50 Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes redzeslokā nonākušajām čigānu ģimenēm 17 ir analfabēti. Lai risinātu šo situāciju, pēdējos gados Jelgavā romu izglītošanai pievērsta pastiprināta uzmanība. Lai romu bērniem būtu vieglāk mācībās, 2006. gadā bērnudārzā «Pasaciņa» darbu sāka audzinātāja palīgs čigāns, nu arī «Sprīdītī» tāds ir, bet pērn septembrī Jelgavas 4. pamatskolā atklāta multikulturālā klase, kurā romu bērniem palīdz skolotāja palīgs čigāns, izveidots arī atbalsta centrs vecākiem. Speciālisti atzīst, ka tas devis rezultātu un romu tautības vecāki lēnām maina domas par izglītības nozīmi šodien. Daļa pat izteikuši vēlmi paši mācīties, jo ir vecāki, kuri neprot ne rakstīt, ne lasīt, un tas viņiem liedz palīdzēt saviem bērniem. Šobrīd Jelgavā tiek veidots centrs, kurā pieaugušie romi varēs apgūt dažādas pamatprasmes.

Ritma Gaidamoviča

Vairākos pētījumos secināts, ka lielākā daļa romu dzīvo
sociāli sliktos apstākļos, un kā viens no iemesliem tam tiek minēts
salīdzinoši zemais izglītības līmenis. Romi uzskata – nav jēgas
mācīties, ja nevar dabūt darbu, taču darbu nevar dabūt, jo nav
izglītības, līdz ar to sociālie apstākļi ir slikti un arī bērnu
izglītošana nav prioritāra. Nodarbinātības valsts aģentūras
Jelgavas filiālē uz 1. martu reģistrēti 106 romi bezdarbnieki,
vairāk nekā 80 no viņiem izglītība ir zemāka par pamatizglītību. No
50 Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes redzeslokā nonākušajām čigānu
ģimenēm 17 ir analfabēti. Lai risinātu šo situāciju, pēdējos gados
Jelgavā romu izglītošanai pievērsta pastiprināta uzmanība. Lai romu
bērniem būtu vieglāk mācībās, 2006. gadā bērnudārzā «Pasaciņa»
darbu sāka audzinātāja palīgs čigāns, nu arī «Sprīdītī» tāds ir,
bet pērn septembrī Jelgavas 4. pamatskolā atklāta multikulturālā
klase, kurā romu bērniem palīdz skolotāja palīgs čigāns, izveidots
arī atbalsta centrs vecākiem. Speciālisti atzīst, ka tas devis
rezultātu un romu tautības vecāki lēnām maina domas par izglītības
nozīmi šodien. Daļa pat izteikuši vēlmi paši mācīties, jo ir
vecāki, kuri neprot ne rakstīt, ne lasīt, un tas viņiem liedz
palīdzēt saviem bērniem. Šobrīd Jelgavā tiek veidots centrs, kurā
pieaugušie romi varēs apgūt dažādas pamatprasmes.

«Kāpēc čigānu bērni neapmeklē skolu? Ne jau tāpēc, ka viņi būtu
neapķērīgi. Vienkārši vecāki nav motivēti tam, lai bērns mācītos,
jo pašiem nav izglītības. Tikai retajam čigānu bērnam mājās tiek
mācīta latviešu valoda, lai gan bērni valodas apgūst ļoti ātri.
Vecākiem ir bail, ka viņu atvasēm skolā būs grūti. Jāteic gan, ka
līdz ar manu darbu situācija ir mainījusies, jo viņi zina, ka skolā
ir savējais – roms, kas palīdzēs, tāpēc viņi vairāk uzticas,»
atzīst Dana Didžus, kura šobrīd Jelgavas 4. pamatskolā strādā par
skolotāja palīgu romu bērniem.

4. pamatskolā no septembra darbojas multikulturālā piecgadnieku un
sešgadnieku grupa, kurā ir seši romu bērni. Viņiem ik dienu labāk
saprast uzdevumus palīdz viņu tautības cilvēks – skolotāja palīgs
D.Didžus. Ja bērns ko nesaprot, viņa tulko uzdoto, seko līdzi viņu
skolas apmeklējumam, brauc uz mājām pie ģimenēm, izskaidro vecākiem
uzdotos mājas darbus, kā arī palīdz citu skolas bērnu vecākiem
izprast situāciju. Pavisam šajā skolā mācās 21 roms. «Nevar
nenovērtēt, ko dod Danas klātbūtne klasē, strādājot ar čigānu
bērniem – viņi jūt, ka līdzās, skolā, ir kāds no savējiem, tāpēc
kļūst atvērtāki. To apliecina arī mazā Ailanda pieredze – sākot
apmeklēt piecgadnieku grupiņu, zēns bija ļoti noslēgts, daudz ko
nesaprata un negribēja darīt, taču ar viņu dzimtajā valodā
aprunājās Dana, un puika izmainījās. Tagad viņam patīk mācīties,»
atzīst skolotāja Ilze Zajankovska. Skolotāja palīgs vecākos viesis
lielāku uzticību un pārliecību, ka skola nemaz nav tik biedējoša un
bērniem šeit ir labi. «Mums tagad ir vieglāk kontaktēties ar čigānu
bērnu vecākiem, jo nav noslēpums, ka viņi vairāk uzticas savējam.
Ir atšķirība, vai pie romu ģimenes ierodas Dana un runā par skolas
neapmeklēšanu vai to dara kāds cits skolas pārstāvis. Romu
skolotāja palīgs iedrošina nākt tos, kuri īpaši negrib,» tā skolas
direktore Agita Lundberga.

«Kā lai bērnus palaiž uz skolu, ja viņiem nav ko vilkt
mugurā»

Iemesli, kāpēc izglītībai un skolai romu ģimenēs ir visai maza
nozīme, ir dažādi. Vecāki nav mācījušies, jo uzskata, ka no tā nav
nekādas jēgas; viņiem trūkst motivācijas un vēlmes mācīties un
strādāt; ir ģimenes, kuras vēlas bērnus sūtīt skolā, bet paši
neprot ne lasīt, ne rakstīt, līdz ar to nevar bērnu sagatavot
skolai, jo nav, kas viņiem palīdz. Vecāki kā iemeslu min arī
sociālos apstākļus, norādot – kā lai bērnus palaiž uz skolu, ja
viņiem nav ko vilkt mugurā, kājās, ja viņš nav paēdis, jāauklē
mazākie brāļi un māsas, nav naudas autobusam… D.Didžus stāsta, ka
ir bērni, kurus viņa, lai tie regulāri nāktu uz skolu, braucot uz
darbu, pati pa ceļam paņem un atved. «Ja viņš kādu laiku kavē,
iemācīto aizmirst, un atnākot viss jāsāk no jauna. Turklāt, līdzko
darbs ir regulārs, viņam pašam tas iepatīkas, arī mājās attieksme
mainās, jo saprot, ka bērns grib mācīties,» uzsver D.Didžus,
piebilstot, ka ir ļoti svarīgi, lai vecākiem būtu «klikšķis», ka
izglītība ir svarīga. «Zinu gadījumus, kad manas tautības pārstāvji
atvases uz skolu atveda tikai tāpēc, ka es te strādāju. Šobrīd arī
vairāki ir interesējušies, vai arī turpmāk tā būs, jo ir dzirdējuši
atsauksmes. Tas priecē,» saka D.Didžus.

«Nedod roku tāpēc, ka čigāniete»
Pedagogi atzīst, ka palīgs roms ir liels ieguvums, turklāt ne jau
tikai mācībās, bet arī saskarsmē ar citiem bērniem. «Bija gadījums,
kad romu meitenes vecmāmiņa atnāca uz skolu un stāstīja: «Zini,
mazmeitiņa negribēja šorīt uz skolu nākt, jo vakar viens no bērniem
nav devis roku tikai tāpēc, ka viņa ir čigāniete. Parunā ar
viņiem!» Iespējams, ja es šeit nestrādātu un to ar abiem bērniem
nebūtu pārrunājusi, meitene skolu vairs neapmeklētu, jo jutās
slikti. Es izrunājos, un tādu problēmu mums vairs nav,» stāsta
D.Didžus, piebilstot, ka latviešu bērni ar prieku mācās dziesmas
romu valodā, iepazīst viņu kultūru. Klasē, lai čigānu bērniem
vieglāk un latviešu bērni iemācītos ko jaunu, uzraksti ir ne tikai
latviešu, bet līdzās arī romu valodā. «Tiesa, man tagad ir
uzstādījums – tulkoju tikai tās lietas, ko čigānu bērns tiešām
nesaprot, nevis tās, kuras negrib saprast. Tas motivē viņus pašus
darboties, ne tikai paļauties uz mani,» tā D.Didžus.
 
«Integrācija – speciālisti papļāpās, un viss»
Viņas darbs ir ne tikai palīdzēt skolā, bet arī tikties ar romu
vecākiem īpaši izveidotajā atbalsta centrā un ārpus izglītības
iestādes. Piemēram, pie viņiem mājās, lai paskaidrotu skolā uzdoto,
lai vecāki kopā ar bērnu to paveiktu. «Līdz šim nereti bija tā, ka
bērns no skolas vecākiem atnes lapiņu, uz kuras uzrakstīts, kas
jāizdara, bet vecāki neprot lasīt. Tādos gadījumos neveidojas
dialogs starp vecākiem un skolu, un zaudētāji ir bērni. Tagad ar
katru ģimeni runāju individuāli, izskaidroju visus jautājumus, un
ieguvēji esam mēs visi. Ne tikai bērni, bet arī vecāki skolā jūtas
gaidīti.»

Viņa atklāj, ka līdz šim romi uz dažādiem integrācijas
projektiem raudzījušies ar lielu skepsi un domājuši, ka «kaut kādi
speciālisti uzrakstīja projektu, ieguva naudu, sasauks mūs kopā,
kaut ko papļāpās un ar to viss beigsies». «Taču tagad viņu domas
mainās – viņi redz rezultātu. Manu darbu viņi uztver kā lielu
ieguvumu, jo uzskata, ka viņiem vēlas palīdzēt un arī dara to,»
skaidro D.Didžus.

Alfabēts divās valodās
Uzlabojusies arī romu vecāku sadarbība ar skolu. Ja agrāk viņi
tikai atveduši bērnu, tad šobrīd jau iesaistās arī skolas
aktivitātēs. «Vecākiem ir mainījies skatījums. Jāatzīst, daudziem
ir zems pašvērtējums, lai gan patiesībā ir talantīgi un viņiem ir
labas idejas un priekšlikumi. Vecāki baidās, ka viņus nesapratīs,»
stāsta D.Didžus. Šobrīd skolā tiek rīkoti dažādi pasākumi, uz
kuriem aicināti vecāki. «Es viņus rosinu nākt, darboties, un viņi
jūtas skolai vajadzīgi, aug viņu pašvērtējums. Bērni ir lepni, ka
viņu vecāki atnākuši,» tā D.Didžus. Tieši ar bērnu vecāku
piedalīšanos tapuši dažādi mācību materiāli. Piemēram, alfabēta
burti, uz kuriem uzrakstīti vārdi, kas sākas ar šo burtu, gan
latviešu, gan romu valodā. Piemēram, latviski aita, romu valodā –
bakroro.

Bet skolā izveidotajā vecāku atbalsta centrā iecerēts izveidot
čigānu vecāku klubiņu, kurā pulcēt romu tautības pārstāvjus, lai
regulārās tikšanās diskutētu par skolas un izglītības lomu viņu
bērnu un visas romu tautas nākotnē, kopīgi pārrunātu bērnu veiksmes
un meklētu risinājumus dažādu problēmu gadījumos.

Grib palīgu romu līdz 9. klasei
Skolotāja palīgs roms šobrīd palīdz tikai sākumskolas klasēs, tāpēc
pedagogi un arī vecāki ar bažām raugās, kas notiks tālāk. Lielākās
problēmas parasti rodas 7. un 8. klases skolēniem, kad uzdevumi
kļūst grūtāki, bet palīdzību nav no kā gaidīt. Skolēnam ir grūti,
palīgu neatrod, tāpēc nolemj mācības pamest. Ināra Kozlovska, kura
šobrīd kā romu tautības pārstāve strādā par auklīti bērnudārzā
«Sprīdītis», uzsver, ka šādu sistēmu vajadzētu saglabāt līdz pat 9.
klasei. «Pēc pieredzes zinu, ka bērns mūs kā skolotāja palīgus
uzklausa vairāk nekā vecākus un mēs varam viņus motivēt mācīties.
Esam labais piemērs. Ja izdotos šo sistēmu pagarināt līdz 9.
klasei, būtu iespējams izvairīties no situācijas, kad 80 procenti
romu tautības bezdarbnieku ir bez pamatizglītības,» uzsver
I.Kozlovska.

Mācīs lasīt un rakstīt arī pieaugušajiem romiem

Jau pēc dažām nedēļām dienas centrā «Atbalsts» Stacijas
ielā 13 darbu sāks atbalsta speciālisti, kuri pilsētas
pieaugušajiem romiem bez maksas mācīs lasīt, rakstīt, meklēt
nodarbošanos un attīstīt sociālās iemaņas. Bet pirmsskolas un 1. –
4. klašu romu bērniem te palīdzēs sagatavot mājas darbus
skolai. 

Šāds jauns pakalpojums tiks ieviests, lai mazinātu romu tautības
pārstāvju sociālo atstumtību un iesaistītu šīs tautības cilvēkus
izglītību un nodarbinātību veicinošās aktivitātēs. «Romi ir vieni
no mūsu biežākajiem klientiem, un mēs labi redzam viņu problēmas.
Piemēram, atnāk romu tautības klients ar iesniegumu no citas
iestādes, bet viņam nav ne jausmas, kas tajā rakstīts, jo nemāk
lasīt. Ja nosūtām pie cita speciālista, viņš nevar aiziet, jo nemāk
izlasīt, kas rakstīts uz kabineta durvīm,» situāciju raksturo
Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes projektu vadītāja Agita Vimba.

Speciālisti nolēmuši, ka atbalsts jāsniedz ne tikai skolēniem
izglītības iestādē, bet arī pieaugušajiem romiem. Plānots, ka
centrā speciālisti palīdzēs sagatavot mājas darbus piecgadniekiem,
sešgadniekiem un sākumskolas klašu audzēkņiem romiem, taču
galvenais akcents tiks likts uz pieaugušo izglītošanu.
«Pieaugušajiem ģimenes locekļiem notiks dažādas interešu izglītības
nodarbības, piemēram, mājturība, mūzika, speciālisti palīdzēs
plānot ģimenes budžetu, iemācīs rakstīt, lasīt, lai paaugstinātos
viņu dzīves kvalitāte. Piemēram, liela daļa romu veikalā pērk tikai
atpazīstamus produktus, ko viņi zina, jo neprasme lasīt ierobežo
iespējas izpētīt cenas vai iepazīt produktu citas īpašības,»
skaidro A.Vimba. Tāpat centra ideja ir organizēt pasākumus ģimenēm,
lai stiprinātu ģimenes attiecības, ieviestu jaunas tradīcijas un
paplašinātu viņu redzesloku, piemēram, sarīkojot kopīgu braucienu
uz Zooloģisko dārzu.

Tas viss tiks īstenots ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu
projekta «Sociālās rehabilitācijas programma Jelgavas pilsētā
dzīvojošām romu tautības ģimenēm ar pirmsskolas vai skolas vecuma
bērniem» gaitā. Šobrīd Sociālo lietu pārvaldes speciālisti apzina
tos pieaugušos romus, kuri grib mācīties, viņu vēlmes un intereses
par tēmām, kuras gribētu apgūt. «Jāteic, ka atsaucība ir liela un
mūsu redzeslokā esošie cilvēki ir motivēti. Viņi jau vairākkārt
nākuši un interesējušies, kad varēs sākt mācīties,» tā A.Vimba,
piebilstot, ka kopumā tiks iesaistītas 20 ģimenes – ap 50 romu.
Katram no viņiem tiks izveidots individuāls rehabilitācijas plāns,
pamatojoties uz viņa spējām, lai zinātu, kā strādāt tālāk.
«Protams, nebūs tā, ka viņi tikai saņems speciālistu palīdzību. Lai
kaut ko iemācītos un ikdienas dzīves kvalitāte paaugstinātos, arī
pašiem romiem visās organizētajās projekta aktivitātēs būs aktīvi
jāiesaistās,» tā A.Vimba.

Kāda ir jūsu attieksme pret izglītību?

Džaneta Gindra, vecmāmiņa:
«Man ir pamatizglītība, tāpēc nekādu izcilu darbu nedaru – esmu
trauku mazgātāja. Mana vecākā meita, kurai ir 26 gadi, beigusi
tikai trīs klases. Šobrīd jau viņa apzinās, ka izglītība ir
vajadzīga, lai dzīvē kaut ko sasniegtu, tāpēc rudenī nolēmusi
mācības atsākt vakarskolā. Jā, mūsu tautības pārstāvjiem izglītība
nav prioritāte, taču mans viedoklis ir tāds: «Mīļie, ir jāmainās!»
Labi, mūsu paaudze nav skolota, bet bērniem tādiem ir jābūt, tāpēc
mana jaunākā meita, kurai ir deviņi gadi, mācās internātskolā, bet
mazmeita – 4. pamatskolas multikulturālajā kasē, un esam ļoti
priecīgi, ka viņai palīdz roms. Mazmeita kļuvusi drošāka, visu
saprot, vairāk ieinteresēta papildus darboties.»

Elita Cīce, mamma:
«Ja dēlam skolā nepalīdzētu skolotāja palīgs roms, piecu gadu
vecumā vēl uz skolu nelaistu, to darītu tikai sešu, kas ir
obligāti. Drošāk, ka savs cilvēks. Pirms dēls sāka iet skolā, grūti
gāja ar latviešu valodu, taču tagad ir pārsteidzoši labi. Pašai man
ir pamatizglītība, bet māsai – vidusskolas. Viņa bija teicamniece
un tagad mums kalpo kā labais piemērs. Uz skolu jau gribas vest,
taču dažkārt jūtam, ka materiāli grūti to «pavilkt». Jā, var jau
pārmest, ka romi neko negrib darīt, negrib mācīties, taču
paskatieties uz cenām augstskolās! Daudziem nav tādas naudas,
kredītus nedod, jo vecākiem nav darba.»

 

Haralds Sunītis, tētis:
«Pašam nav izglītības – speciālajā skolā pabeidzu vien piecas
klases, turklāt skolā iet sāku vēlu, tikai 11 gadu vecumā. Mācoties
5. klasē, aizbraucu kopā ar ģimeni pelnīt naudu uz Krieviju, un
visas mācības vējā. Taču gribu, lai mani četri bērni ir skoloti,
iegūst profesiju un strādā labi apmaksātos darbos. Visi šobrīd
mācās, vien vecākajam dēlam, kuram ir 17 gadi, vairs īsti negribas
sēdēt 7. klasē. Uzskatu: ja esi skolots, dzīvē tālu tiksi. Biju
iestājies mācīties par metinātāju – praktisko daļu nokārtoju, taču
nevaru iemācīties teoriju, līdz ar to metinātāja diploma man
nav.»

 

Daina Radziņa un Ritvars Aleksandrs,
vecāki:

«Skola bērnam iedod to, ko nevar tēvs un māte. Meitu uz skolu
atvedām jau četru gadu vecumā, jo bijām iemācījuši viņai burtus,
pamazām arī lasīt. Tiesa, direktore sākumā baidījās tik mazu ņemt,
taču pieņēma, un nu viņa mums ir gudriniece. Zinām, ka mūsu
tautības cilvēki uz skolu skatās skeptiski, taču ar mums ir citādi.
Mēs paši esam skolojušies jau no sešu gadu vecuma, pabeiguši
vidusskolu, tāpēc esam citās domās. Meitai noteikti jāmācās arī
tālāk, tikai lai pati izvēlas – profesionālā skola vai augstskola,
tas būs atkarīgs no viņas spējām.»

 

 

Foto: Ivars Veiliņš