15.7 °C, 1.3 m/s, 92.6 %

Pilsētā

Satiksmes jaunievedumi Raiņa ielā
22/09/2012

Pēc rekonstrukcijas Raiņa iela ieguvusi ne vien jaunu vizuālo veidolu, bet arī kvalitatīvi atšķirīgu jaunākās paaudzes satiksmes organizācijas sistēmu, kas šobrīd satiksmes dalībniekiem rada daudzus jautājumus. Izmaiņas skārušas ne tikai luksoforu darbības principus, tādēļ, lai labāk izprastu jaunās sistēmas darbības principus, kuriem pēc rekonstrukcijas tiks pielāgota arī Lielā iela, situācijas skaidrojumu «Jelgavas Vēstnesis» uzklausīja no sistēmas ieviesējiem un apsaimniekotājiem.

Pēc rekonstrukcijas Raiņa iela ieguvusi ne vien jaunu
vizuālo veidolu, bet arī kvalitatīvi atšķirīgu jaunākās paaudzes
satiksmes organizācijas sistēmu, kas šobrīd satiksmes dalībniekiem
rada daudzus jautājumus. Izmaiņas skārušas ne tikai luksoforu
darbības principus, tādēļ, lai labāk izprastu jaunās sistēmas
darbības principus, kuriem pēc rekonstrukcijas tiks pielāgota arī
Lielā iela, situācijas skaidrojumu «Jelgavas Vēstnesis» uzklausīja
no sistēmas ieviesējiem un apsaimniekotājiem.

Krustojumi aprīkoti ar bezvadu
sensoriem, kuri apkopo informāciju par automašīnu plūsmu katrā
kustības joslā. Pamatojoties uz šo informāciju, «ImFlow» jeb reālā
laika transporta vadības sistēma ar īpaša algoritma palīdzību
piedāvā optimālāko luksoforu darbības signālplānu.
Luksoforu gaismas aprīkotas ar
fotoelementu, kas tumšajā diennakts laikā samazina
signālapgaismojuma intensitāti par 50 procentiem, tādējādi ar pārāk
spožu gaismu nežilbinot autovadītājus un ietaupot
elektroenerģiju.
Gājēju luksofori aprīkoti ar sekunžu
skaitītājiem, kuri informē par zaļās gaismas signāla izsaukuma
gaidīšanas laiku un darbības ilgumu.
Uz ielas izvietoti jauna parauga afišu
stabi, kuri aprīkoti ar informatīvo sistēmu.
Ir uzstādītas jaunākās paaudzes
videonovērošanas kameras, kas varēs fiksēt negadījumus un satiksmes
noteikumu pārkāpumus.
Ietvju segums un satiksmes organizācija
pielāgota cilvēkiem ar īpašām vajadzībām – izbūvēti vides
pieejamības elementi trotuāros, luksoforu aktivizēšanas ierīce
aprīkota ar Braila rakstu, skaņas signālu luksoforiem iespējams
ieslēgt, nospiežot un turot aktivizācijas pogu ilgāk par trim
sekundēm, līdz ar to skaņa bez nepieciešamības netraucē citiem
satiksmes dalībniekiem.
Speciāli apstrādāts bruģakmens, kas
samazina slīdamību un ir vizuāli pievilcīgāks.
Aprīkojot operatīvo transportu ar
speciāliem sensoriem, satiksmes vadības sistēma tam nodrošinās
«zaļo koridoru».
Izbūvētas jauna parauga lietusūdens
notekas ar pilsētas simboliku.
Pie Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes
izbūvēts stāvlaukums, kas aprīkots ar attālinātās kontroles
iekārtām. Tās informēs POIC par automašīnām, kuras būs pārkāpušas
atļauto stāvēšanas laiku.

Jelgava ir izvēlējusies inovatīvu un gudru pieeju satiksmes
organizācijā

Donats Klimavičs, korporācijas «Trafficpeek» pārstāvis
Baltijas valstīs:

«Satiksmes organizācija Rietumeiropā un daudzās citās pasaules
pilsētās ir viens no lielākajiem izaicinājumiem. Vienmēr pastāv
izvēle būvēt arvien jaunus ceļus vai tomēr nosvērties par labu
ieguldījumiem jaunākās paaudzes tehnoloģijās, ar kuru palīdzību
varam maksimāli efektīvi izmantot jau esošo infrastruktūru. Šobrīd
pasaulē satiksmes organizācijā tiek izmantotas trīs pieejas.
Populārākais joprojām ir fiksētais luksoforu darbības režīms, kas
tika ieviests vēl tālajos 60. gados. Pēc šī principa darbojas
lielākā daļa luksoforobjektu arī Jelgavā. Savukārt 90. gados arvien
plašāk sāka ieviest adaptīvo satiksmes organizācijas režīmu, kas ar
sensoru palīdzību fiksē satiksmes plūsmu un atbilstoši situācijai
pielāgo kādu no iepriekš ieprogrammētajiem režīmiem. Šāda veida
satiksmes organizācijas modelis Jelgavā praksē sevi labi
apliecinājis Dobeles šosejas un 4. un 5. līnijas krustojumos.
Savukārt jaunākās paaudzes reālā laika transporta vadības sistēma
(«ImFlow») jau pati spēj modelēt luksoforobjektu pārslēgšanās
režīmus pēc faktiskās situācijas uz ceļa, nepieciešamības gadījumā
nodrošinot priekšrocības automašīnām vai gājējiem. «ImFlow» ir
pavisam jauns produkts, kas pirmo reizi tika prezentēts šogad
nozares izstādē Amsterdamā, kur saņēma augstāko novērtējumu. Tagad
šo inovatīvo sistēmu, kura līdz šim ieviesta tikai četrās Eiropas
pilsētās, var novērtēt arī Jelgavā – Raiņa iela pēc rekonstrukcijas
ir pirmā iela pilsētā, kur tā uzstādīta. Sistēmas unikalitāte
slēpjas apstāklī, ka tās apsaimniekotājs, Jelgavas gadījumā –
pašvaldības aģentūra «Pilsētsaimniecība», bez papildu ieguldījumiem
ar vienas pogas palīdzību var veikt nepieciešamās izmaiņas sistēmā
atkarībā no reālajām vajadzībām. Tieši šāda veida satiksmes vadības
sistēma ir izmantota Raiņa ielā. Arī Lielās ielas rekonstrukcijas
projekta gaitā paredzēts izmantot «ImFlow» programmatūru, kas dos
iespēju izveidot vienotu satiksmes organizācijas sistēmu pilsētas
centrālajā daļā, kura spēs operatīvi reaģēt uz mainīgo satiksmes
plūsmu.

Raiņa ielā uzstādītā «ImFlow» sistēma tās darbības zonā
atbilstoši satiksmes plūsmai piedāvā optimālākos signālplānus, lai
pēc iespējas vairāk automašīnu un gājēju varētu šķērsot ielu.
Proti, ja vienā virzienā ir intensīvāka satiksme, sistēma
nodrošinās ilgāku zaļās gaismas signālu. Ielas segumā iebūvētie
bezvadu sensori fiksē katru automašīnu, kura šķērso krustojumu, un
sistēma jau laikus prognozē satiksmes intensitāti nākamajā
krustojumā, tādā veidā nodrošinot raitāku pārvietošanos visiem
satiksmes dalībniekiem.

Protams, ideālā gadījumā arī pārējos svarīgākos pilsētas
satiksmes mezglus – Pasta, Akadēmijas un Rīgas ielu – būtu vēlams
integrēt vienotā sistēmā, tomēr tā nav nekāda traģēdija, jo šobrīd
nevaru nosaukt nevienu pasaules pilsētu, kurā satiksmes vadība būtu
apvienota vienotā sistēmā. Uzsvars parasti tiek likts uz
noslogotākajām satiksmes artērijām pilsētas centrā, kur ieguldītās
investīcijas sniedz vislielāko atdevi. Pārējās vietās nepieciešams
veikt satiksmes monitoringu un izmantot satiksmes organizācijas
adaptīvos plānus.»

Pateicoties jaunajai satiksmes vadības sistēmai, Raiņa ielā
nebūs sastrēgumu

Jelgavas pilsētas pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība»
direktors Andrejs Baļčūns:

«Saistībā ar satiksmes ierobežojumiem Lielās ielas rekonstrukcijas
laikā pārvietošanās pilsētā kļuvusi sarežģītāka, tādēļ ļoti svarīgi
sekot līdzi zīmēm un precīzi ievērot satiksmes noteikumus. Lai
uzlabotu satiksmes organizāciju Akadēmijas un Rīgas ielā, kur
šobrīd veidojas sastrēgumi, esam izstrādājuši jauna parauga ceļa
zīmes, kurās aicināsim autovadītājus ievērot tā saukto
«rāvējslēdža» principu. Šīs zīmes pēc saskaņošanas Ceļu satiksmes
drošības direkcijā tiks izvietotas uz Driksas tilta un Akadēmijas
ielā, aicinot autovadītājus tilta šķērsošanas joslu ieņemt pamīšus
no divām braukšanas joslām, izvairoties no konfliktsituācijām. Tas
noteikti paātrinās satiksmes plūsmu un ļaus komfortablāk justies
tiem autovadītājiem, kuriem nav iespējas ieņemt rindu labajā
brauktuves joslā.

Jau pašlaik esam novērojuši, ka jaunā satiksmes vadības sistēma
Raiņa ielā dod rezultātu un pat sarežģītākās vietās satiksme norit
samērā raiti, tādēļ arī Lielajā ielā tiks izbūvēta inteliģentās
satiksmes vadības sistēmas infrastruktūra.

Piekrītu, ka nepieciešams laiks, lai visi satiksmes dalībnieki
novērtētu jaunās sistēmas priekšrocības, jo pie katra jauninājuma
jāpierod, tomēr tas neattaisno rupjus satiksmes noteikumu
pārkāpumus. Tieši pēdējā laikā autovadītāji un gājēji sākuši biežāk
šķērsot krustojumus pie sarkanās gaismas. Ņemot vērā, ka
rekonstruētie krustojumi ir aprīkoti ar novērošanas kamerām, mēs
jau šobrīd varam fiksēt šos pārkāpumus, tādēļ domāsim arī par to,
kā juridiski korekti sodīt pārkāpējus.

Plānojot ielu rekonstrukciju, mūsu prioritāte ir satiksmes
drošība, tieši tādēļ arī Raiņa ielā tika izbūvētas speciālas joslas
kreisajam pagriezienam ar papildsekcijām, kas dod iespēju izdarīt
kreiso pagriezienu, neapdraudot pārējos satiksmes dalībniekus. Šīs
papildsekcijas darbojas uz sensoru principa, un zaļā signāla
gaidīšanas laiks ir atkarīgs no kopējās satiksmes plūsmas – jo
vairāk automašīnu šķērso krustojumu taisni, jo ilgāk jāgaida kreisā
pagrieziena signāls. Savukārt gājējiem jārēķinās, ka turpmāk Raiņa
ielas šķērsošanai jānospiež poga pie luksoforobjekta. Gaidīšanas
laiks būs atkarīgs no satiksmes intensitātes katrā konkrētā
krustojumā. Jaunā sistēma mums dod iespējas nepieciešamības
gadījumā salīdzinoši vienkārši nodrošināt priekšrocības gājējiem,
autobraucējiem vai operatīvajam transportam. Tāpat satiksmes
vadības centrs saņems brīdinājuma signālu, ja kāda automašīna
avārijas vai citu iemeslu dēļ pārāk ilgi uzkavēsies krustojumā.

Kopējā situācija ar satiksmes organizāciju uzlabosies jau
oktobra beigās, kad pēc rekonstrukcijas darbiem satiksmei tiks
atvērts Čakstes bulvāris, bet līdz ar ziemas pārtraukumu Lielās
ielas rekonstrukcijā braukt varēs arī pa Lielo ielu posmā no
Akadēmijas līdz Pasta ielai. Esam vienojušies ar būvniekiem, ka
šajā posmā tiks uzklāta asfalta apakškārta.»

Sagatavoja Jānis Kovaļevskis, foto Ivars Veiliņš