Visticamāk, tikai retais, automašīnā vai kājām ikdienā pārvietojoties pa pilsētu un gaidot pie sarkanā signāla luksoforā, aizdomājas par to, kā viņa ikdienas maršrutā gadu gaitā mainījusies transporta plūsma, kā to ietekmējuši iedzīvotāju ieradumi un kāda situācija, īpaši jau pilsētas centrā, būtu šobrīd, ja pašvaldība ar mērķi paātrināt auto plūsmu un padarīt drošāku gājēju pārvietošanos līdz ar ielu rekonstrukciju pēdējo gadu laikā nebūtu ieviesusi tā saukto inteliģento satiksmes vadības sistēmu.
Salīdzinot ar situāciju pirms gadiem desmit, piecpadsmit, automašīnu skaits, kas vidēji diennaktī šķērso Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojumu, audzis vairāk nekā trīs reizes – ja agrāk caur šo krustojumu izbrauca ap 10 000 transportlīdzekļu diennaktī, tad šobrīd krustojumu šķērsojošo automašīnu skaits nereti pietuvojas jau 40 000. «Satiksme ir dzīvs, nepārtraukti mainīgs organisms ne tikai gada, sezonas, mēneša vai dienas laikā. Lai kurā diennakts stundā un kurp mēs dotos, no katras mūsu pārvietošanās veidojas satiksmes intensitāte un plūsmas,» mūsu ieradumu ietekmi uz satiksmes organizāciju pilsētā akcentē pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» satiksmes organizācijas plānotāja Dzidra Staša.
Par to, ka tieši pēdējos gados pilsētā būtiski palielinājusies satiksmes intensitāte, šķiet, nevienam nav šaubu, un to apliecina arī statistika – CSDD uzskaitē esošo transportlīdzekļu skaits Jelgavā pēdējo piecu gadu griezumā audzis par nedaudz vairāk kā 600 automašīnām, taču, salīdzinot 2015. ar 2014. gadu, kāpums gada laikā vien ir par 521 transportlīdzekli. Tas arī ir viens no faktoriem, kādēļ, regulāri sekojot līdzi aktuālajām satiksmes plūsmas izmaiņām, tiek ieviestas korekcijas pilsētas satiksmes organizācijā. «Sarkanā krusta» indikatora uzstādīšana Satiksmes, Aspazijas ielas krustojumā ar Dobeles šoseju un kreisā pagrieziena manevra aizliegums Jāņa Čakstes bulvāra un Lielās ielas krustojumā virzienā no centra ir pēdējā laika redzamākās izmaiņas satiksmes organizācijā pilsētā, un tās ieviestas, lai atvieglotu un padarītu drošu pārvietošanos arī aizvien intensīvākas satiksmes apstākļos.
Lai nodrošinātu raitāko un drošāko iespējamo satiksmes organizāciju pilsētā, mūsu «ieradumi» tiek uzskaitīti, un šie dati tiek ņemti vērā, izstrādājot luksoforu darbības režīmus jeb signālplānus ne tikai konkrētā krustojumā, bet visas pilsētas satiksmes infrastruktūras kontekstā. «Agrāk satiksmes skaitīšanu veica uz vietas cilvēki, kas fiksēja satiksmes dalībniekus un pārvietošanās virzienus konkrētā vietā un laikā. Piemēram, pie viena krustojuma, lai veiktu pilnīgu satiksmes plūsmu uzskaiti, bija nepieciešami ne mazāk par četriem cilvēkiem,» stāsta Dz.Staša.
Jāatzīst, ka šobrīd šāds risinājums tiek pielietots tikai atsevišķās situācijās, lai galvenokārt fiksētu gājēju un riteņbraucēju, kas pārvietojas pa ietvi, skaitu, jo automašīnu intensitātes mērījumiem vairumā gadījumu tiek izmantoti modernāki risinājumi. Teiksim, vienkāršākais no tiem ir krustojumu nofilmēt un transporta plūsmas skaitīšanu, skatoties ierakstu, veikt jebkurā citā laikā. Tāpat transportlīdzekļu skaita monitoringu krustojumos, kas aprīkoti ar videonovērošanas kamerām, var veikt pēc videonovērošanas kameru ierakstiem. Taču vislielākās priekšrocības arī šajā ziņā neapšaubāmi sniedz bezvadu sensori, kas iebūvēti pēdējos gados renovēto ielu brauktuvēs un līdztekus citām funkcijām nodrošina arī transporta skaitīšanu. Proti, transporta vadības sistēma, kas ieviesta visos kopš 2012. gada rekonstruētajos regulētajos krustojumos, datubāzē apkopo precīzus datus par transportlīdzekļu skaitu jebkurā laika posmā, uz sistēmas priekšrocībām norāda satiksmes organizācijas plānotāja, skaidrojot, ka šie dati ļauj izsekot līdzi transporta skaita izmaiņām gan pa stundām, gan vairāku gadu griezumā un ir ļoti nozīmīgi, lai, reaģējot uz transporta plūsmas tendencēm, plānotu izmaiņas satiksmes organizācijā.
Jāpiebilst, ka Jelgavā ir 51 regulēts krustojums un 17 no tiem aprīkoti ar reālā laika transporta vadības sistēmu, kas apkopo informāciju par automašīnu plūsmām katrā brauktuves joslā. Dz.Staša precizē, ka ar brauktuvē iebūvēto sensoru palīdzību transports tiek skaitīts regulētajos krustojumos, kuru rekonstrukcija veikta pēc 2011. gada: Lielās ielas posmā no Jāņa Čakstes bulvāra līdz Dambja ielai, Raiņa ielā, Lietuvas šosejā, Pasta ielas krustojumos ar Raiņa, Zirgu ielu un regulētajā gājēju pārejā pie Stacijas ielas, Zemgales prospekta krustojumā ar Sporta ielu un pie regulētās gājēju pārejas pirms krustojuma ar Palīdzības ielu, kā arī Zirgu un Mātera ielas krustojumā.
Tāpat reālā laika transporta vadības sistēma ar īpaša algoritma palīdzību paredz iespēju modelēt optimālāko luksoforu darbības signālplānu atbilstoši reālajai satiksmes intensitātei un plūsmām, un īpaši efektīvi tas ir augstas satiksmes intensitātes apstākļos. Taču jāņem vērā, ka satiksmes organizācija jebkurā gadījumā ir kompromiss starp visiem virzieniem. «Šobrīd uz reālā laika transportu sistēma strādā Lielajā ielā, kas ir noslogotākā pilsētā, taču to, būtiski mainoties satiksmes intensitātei, var ieslēgt arī Raiņa ielā un krustojumos, kas iekļaujas satiksmes termināla apkalpošanai nepieciešamo ielu infrastruktūrā: Zirgu ielas krustojumā ar Pasta ielu, Mātera ielu, kā arī Zemgales prospekta un Sporta ielas krustojumā,» tā Dz.Staša.
Transporta intensitātes izmaiņas vislabāk raksturo reāli skaitļi, tāpēc «Jelgavas Vēstnesis» piedāvā iepazīties ar mūsu pilsētas centrālo ielu no mazliet neierasta rakursa, ļaujot savus, citu jelgavnieku un pilsētas viesu braukšanas ieradumus izvērtēt un secinājumus izdarīt katram pašam.
Šogad 22. jūnijā Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojumu diennaktī šķērsoja 41 602 transportlīdzekļi – tā ir līdz šim lielākā fiksētā satiksmes intensitāte pilsētā diennakts laikā vienā krustojumā.