Amatu vidusskolā šodien norisinājās Latvijas skolu jauniešu konkursa «Ēd ar baudu, saudzē dabu!» fināls. Tajā ap 20 jauniešu no dažādām Latvijas skolām sacentās salvešu locīšanā, trenēja acumēru, glāzēs lejot ūdeni, cepa maizi, veidoja ēdienkarti, ņemot vērā uzturvērtības kritērijus, noteica glikozes līmeni vairākos produktos, mēģināja atpazīt dažādas garšvielas. Jaunieši atzīst: konkurss licis arī viņiem pašiem aizdomāties par to, cik veselīga ir viņu ēdienkarte un cik saudzīgi viņi ir pret dabu.
Ritma Gaidamoviča
Mudinot skolēnus interesēties par veselīgu uzturu, rosināt interesi par profesionālo izglītību pārtikas nozarē, konkursu skolu jauniešiem sagatavoja Amatu vidusskola sadarbībā ar Rīgas Dabaszinātņu skolu un LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultāti.
Konkursa divās pirmajās kārtās, kas risinājās vēl pagājušā mācību gada otrajā semestrī, jauniešiem no 7. līdz 12. klasei bija jāatbild uz jautājumiem par bioloģisko daudzveidību, ilgtspējīgu attīstību, uzturu un tā ieguvi, kā arī jāizveido un jāiesūta sava ēdiena recepte. Bet šodien labākie no visas Latvijas tikās Jelgavā, lai jau finālā, veicot dažādus praktiskus uzdevumus, cīnītos par uzvaru.
Viss sākās ar viktorīnu, kurā jauniešiem bija jāatbild uz jautājumiem par vidi, pārtikas produktiem, atjaunojamiem resursiem. Piemēram, kurš pārtikas produktu iepakojums tiek ražots no atkārtoti izmantojamiem materiāliem? Kurus pārtikā izmantojamos augus spēj apputeksnēt tikai bite? Kas nonāk apkārtējā vidē, transportējot tomātus no Spānijas uz Latviju? Kuras gaļas saražošanai tiek tērēts lielākais ūdens daudzums? Viktorīnai sekoja vairāki praktisku uzdevumi: testā jāsavieno valsts nosaukums ar tās nacionālo ēdienu. Piemēram, kam piederas cepelīni, kam – pelēkie zirņi, kam – pildīts tītara cepetis, rīsu ēdieni, pasta, kruasāni, un vēlāk jāsacenšas ar acumēru. Proti, piecās glāzēs jāsalej vienāds ūdens daudzums. Tāpat skolēniem bija jāatpazīst dažādi pārtikas produkti, jāmēģina salocīt salvetes piecos dažādos veidos, jāatpazīst, kuri no attēlā redzamajiem augiem, ziediem ir ēdami, kuri indīgi. Tāpat jauniešiem dažādu ķīmisko eksperimentu rezultātā bija jānosaka glikozes līmenis atsevišķos produktos, kā arī pašiem jāizveido pārtikas produktu saraksts pieaugušam cilvēkam vienai ēdienreizei, lai viņš saņemtu organismam nepieciešamās uzturvielas. Bet dienas pirmajā daļā viņi «cīnījās» ar LLU uzdevumiem, kur skolēni testēja savu garšu, smaržu un krāsu izjūtu.
Uzrunātie jaunieši atzīst, ka konkurss izvērtās interesants un ikdienā neierasts, jo savā – vispārizglītojošā skolā – neko no tā nedara. Te ir iespēja savas zināšanas pielietot praksē. Jelgavu konkursā pārstāvēja tikai viens finālists – Tehnoloģiju vidusskolas 9. klases skolnieks Mukus Krišs Novads. «Uz konkursu mani pamudināja manas iepriekšējās skolas – Vilces pamatskolas – skolotāja. Man pašam patīk ķīmija, te iesaistīta arī bioloģija, nolēmu: kāpēc gan nepamēģināt?» tā Mikus Krišs, atzīstot, ka līdz ar dalību konkursā lielāku uzmanību sācis pievērst arī savai ēdienkartei, mēģinot izsvītrot no tās neveselīgo pārtiku, piemēram, čipsus un našķus, ko tagad ēdot mazāk, tā vietā priekšroku dodot augļiem. Bet, saudzējot vidi, viņa mājās arī tiek šķiroti atkritumi.
Konkursa sadarbības partneri – Jelgavas Izglītības pārvalde un UNESCO Latvijas Nacionālā komisija.
Foto: Krišjānis Grantiņš