23.2 °C, 2.8 m/s, 60.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēni testē ūdens filtrus un mācās maskēties
Skolēni testē ūdens filtrus un mācās maskēties
14/08/2013

46 skolēni šonedēļ piedalās Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes pamatskolā pēta ūdens kvalitāti Svētes upē, pārbauda, no kā sanāk labāks ūdens filtrs, izzina, kā maskēties, lai tevi dabā nepamana, šifrē tekstus un gatavojas būvēt raķetes un automobiļus, kurus darbinās ar etiķi vai sodu. Skolēni atzīst: «Ir ļoti interesanti, jo visas teorijas paši praktiski pārbaudām eksperimentos.»

Ritma Gaidamoviča

46 skolēni šonedēļ piedalās
Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes pamatskolā pēta
ūdens kvalitāti Svētes upē, pārbauda, no kā sanāk labāks ūdens
filtrs, izzina, kā maskēties, lai tevi dabā nepamana, šifrē tekstus
un gatavojas būvēt raķetes un automobiļus, kurus darbinās ar etiķi
vai sodu. Skolēni atzīst: «Ir ļoti interesanti, jo visas teorijas
paši praktiski pārbaudām eksperimentos.»

Vasaras sesijā piedalās nu jau 6. – 9.
klašu skolēni, kuriem labi rezultāti eksaktajās zinātnēs. Viņi
šonedēļ caur eksperimentiem, pētījumiem un spēlēm gūst jaunas
zināšanas dabas zinībās un matemātikā. Ķīmijā skolēni pētījuši
molekulu kustību, karkādes ziedu mērcējot karstā, vēsā un aukstā
ūdenī; pārbaudot blīvumu, plastmasas pudelē jaukuši ūdeni un eļļu,
vēlāk pielikuši C vitamīna tableti, izraisot lavīnu; izzinājuši,
kas kalpo par labāku ūdens filtru – grants, salvete vai vate;
bioloģijā viņi skaidrojuši Svētes upes ūdens kvalitāti; matemātikā
modelēta saules sistēma klases mērogā.

«Sākumā, protams, šķita – kas tur var
būt interesants: brīvlaikā braukt un mācīties ķīmiju, bioloģiju un
matemātiku. Taču šī jau nav mācīšanās, jo neviens nesēž skolas
solā. Mēs pētām, eksperimentējam, darbojamies praktiski. Man
patīk,» atzīst Jelgavas Valsts ģimnāzijas nu jau 9. klases
audzēknis Matīss Ozoliņš, piebilstot, ka visinteresantākais
uzdevums bijis pašiem veidot pilsētas maketu pēc norādījumiem,
piemēram, dzīvojamā māja, blakus tai jābūt ēkai, kas trīs reizes
augstāka un ar divas reizes lielāku perimetru, tik metrus no mājas
jābūt kokiem. «Tas bija radošs komandas darbs, kurā parādījām ne
tikai savas matemātikas zināšanas, bet arī iemācījāmies
sadarboties,» tā Matīss. Līdzīgās domās ir arī Sintija Mišina, kura
2. septembrī sāks mācības Spīdolas ģimnāzijā. «Šī nav mācību
stunda, kurā mācāmies pēc grāmatas. Galvenais – mēs paši rēķinām,
domājam, eksperimentējam, uzzinot, sanāks vai ne. Un tas ir
aizraujoši. Piemēram, vakar locījām papīra lidmašīnas. Izrādās, lai
tās labāk lidotu, jāievēro tik daudz knifu! Tagad es tos visus
zinu,» tā Sintija.

Nometnes vadītāja matemātikas doktore
Ilze France stāsta, ka skolēni ir ļoti motivēti strādāt un visam
pieiet radoši. «Tāds jau ir mūsu mērķis – nevis dot konkrētu
atbildi, ka pareizi ir tikai un vienīgi tā, kā tas stereotipiski
skolā ir iegājies, bet gan ļaut pašiem pētīt, atrodot dažādus
iznākumus. Piemēram, tā pati ūdens filtra izgatavošana – caur
granti ļoti labi filtrējas, bet šādu ūdeni nav ieteicams dzert,
labs filtrs ir arī salvete, taču jāzina, kā to pareizi novietot,»
stāsta I.France, piebilstot, ka šodien skolēni mācījās spēļu
stratēģijas, pētīja, kā dzīvnieki pielāgojas apkārtējai videi un
cik liela nozīme ir to krāsai slēpjoties. Ceturtdien skolēni apgūs
šifrēšanu, pārbaudīs savas maņas, bet piektdien visiem sesijas
dalībniekiem no pavisam vienkāršiem materiāliem, piemēram, papīra,
kociņiem, saistmateriāliem, būs jāuzbūvē raķete vai auto, kuru
varēs iedarbināt ar sodu vai etiķi.

Vasaras sesiju organizē Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centrs. Nodarbības skolēniem ir bez maksas –
tās tiek segtas no Jelgavas pilsētas pašvaldības
budžeta.

Foto: Ivars Veiliņš