46 skolēni šonedēļ piedalās Junioru universitātes vasaras sesijā. Viņi Svētes pamatskolā pēta ūdens kvalitāti Svētes upē, pārbauda, no kā sanāk labāks ūdens filtrs, izzina, kā maskēties, lai tevi dabā nepamana, šifrē tekstus un gatavojas būvēt raķetes un automobiļus, kurus darbinās ar etiķi vai sodu. Skolēni atzīst: «Ir ļoti interesanti, jo visas teorijas paši praktiski pārbaudām eksperimentos.»
Ritma Gaidamoviča
Vasaras sesijā piedalās nu jau 6. – 9. klašu skolēni, kuriem labi rezultāti eksaktajās zinātnēs. Viņi šonedēļ caur eksperimentiem, pētījumiem un spēlēm gūst jaunas zināšanas dabas zinībās un matemātikā. Ķīmijā skolēni pētījuši molekulu kustību, karkādes ziedu mērcējot karstā, vēsā un aukstā ūdenī; pārbaudot blīvumu, plastmasas pudelē jaukuši ūdeni un eļļu, vēlāk pielikuši C vitamīna tableti, izraisot lavīnu; izzinājuši, kas kalpo par labāku ūdens filtru – grants, salvete vai vate; bioloģijā viņi skaidrojuši Svētes upes ūdens kvalitāti; matemātikā modelēta saules sistēma klases mērogā.
«Sākumā, protams, šķita – kas tur var būt interesants: brīvlaikā braukt un mācīties ķīmiju, bioloģiju un matemātiku. Taču šī jau nav mācīšanās, jo neviens nesēž skolas solā. Mēs pētām, eksperimentējam, darbojamies praktiski. Man patīk,» atzīst Jelgavas Valsts ģimnāzijas nu jau 9. klases audzēknis Matīss Ozoliņš, piebilstot, ka visinteresantākais uzdevums bijis pašiem veidot pilsētas maketu pēc norādījumiem, piemēram, dzīvojamā māja, blakus tai jābūt ēkai, kas trīs reizes augstāka un ar divas reizes lielāku perimetru, tik metrus no mājas jābūt kokiem. «Tas bija radošs komandas darbs, kurā parādījām ne tikai savas matemātikas zināšanas, bet arī iemācījāmies sadarboties,» tā Matīss. Līdzīgās domās ir arī Sintija Mišina, kura 2. septembrī sāks mācības Spīdolas ģimnāzijā. «Šī nav mācību stunda, kurā mācāmies pēc grāmatas. Galvenais – mēs paši rēķinām, domājam, eksperimentējam, uzzinot, sanāks vai ne. Un tas ir aizraujoši. Piemēram, vakar locījām papīra lidmašīnas. Izrādās, lai tās labāk lidotu, jāievēro tik daudz knifu! Tagad es tos visus zinu,» tā Sintija.
Nometnes vadītāja matemātikas doktore Ilze France stāsta, ka skolēni ir ļoti motivēti strādāt un visam pieiet radoši. «Tāds jau ir mūsu mērķis – nevis dot konkrētu atbildi, ka pareizi ir tikai un vienīgi tā, kā tas stereotipiski skolā ir iegājies, bet gan ļaut pašiem pētīt, atrodot dažādus iznākumus. Piemēram, tā pati ūdens filtra izgatavošana – caur granti ļoti labi filtrējas, bet šādu ūdeni nav ieteicams dzert, labs filtrs ir arī salvete, taču jāzina, kā to pareizi novietot,» stāsta I.France, piebilstot, ka šodien skolēni mācījās spēļu stratēģijas, pētīja, kā dzīvnieki pielāgojas apkārtējai videi un cik liela nozīme ir to krāsai slēpjoties. Ceturtdien skolēni apgūs šifrēšanu, pārbaudīs savas maņas, bet piektdien visiem sesijas dalībniekiem no pavisam vienkāršiem materiāliem, piemēram, papīra, kociņiem, saistmateriāliem, būs jāuzbūvē raķete vai auto, kuru varēs iedarbināt ar sodu vai etiķi.
Vasaras sesiju organizē Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs. Nodarbības skolēniem ir bez maksas – tās tiek segtas no Jelgavas pilsētas pašvaldības budžeta.
Foto: Ivars Veiliņš