Šodien Jelgavas pedagogi izmanto iespēju, kad skolēniem ir brīvlaiks, Inovāciju dienā pilnveido sevi un gūst jaunas idejas metodiskajam darbam. Uzrunātie pedagogi teic, ka šoreiz vairāk vadījušies paši pēc savām interesēm un lekcijas izvēlējušies tādas, kas pašiem saistošākas. Iespējams, tāpēc vislielākā interese šodien ir par tikšanos ar rakstnieku Jāni Joņevu.
(Papildināta fotogalerija.)
Ligita Vaita
Interesanti, ka uz tikšanos ar rakstnieku Zemgales reģiona kompetenču centrā (ZRKAC) bija ieradušies ne tikai latviešu valodas un literatūras skolotāji, kas bija šīs tikšanās mērķauditorija, bet gan plašs interesentu loks ar dažādu priekšmetu skolotājiem. «Grāmatu neesmu lasījusi, bet, iespējams, būs iemesls izlasīt. Pati savulaik mācījos 2. ģimnāzijā, tāpēc grāmatā aprakstītie notikumi un tēli man varētu būt pazīstami,» vērtē Vakara (maiņu) vidusskolas un 2. internātpamatskolas mūzikas skolotāja Egita Ozolinkevica. Viņa izvēlējusies dienas gaitā apmeklēt arī praktisko darbnīcu, kurā iepazīstinās ar virtuālu ekspozīciju par Latvijas okupāciju un iedzīvotāju deportācijām, kā arī dosies ekskursijā pa Jelgavu. «Vadījos pati pēc savām interesēm, nevis pedagoģiskā darba,» tā skolotāja.
Savukārt 4. vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja Sanita Treimane norāda, ka cer gūt priekšstatu par rakstnieku. «Tālāk tad idejas un domas varēšu nodot audzēkņiem, iespējams, tas rosinās arī manu pašu grāmatu izlasīt,» tā S.Treimane.
J.Joņevs, kurš nu jau ieguvis divas nozīmīgas literatūras nozares atzinības Latvijas un Eiropas līmenī, uzsver, ka, rakstot grāmatu, nav domājis, ka nāksies runāt ar pedagogiem. «Kaut kā tas loks paplašinās. Sākotnēji tie bija mana vecuma cilvēki, tad jaunāki, kuriem pašiem ir 14 gadi, kā varoņiem grāmatas sākumā, bet nu jau arī pedagogiem,» smej jaunais rakstnieks. Viņš ironizē, ka grāmata ir drīzāk pret skolu, taču tas noticis loģiski: «Jauniešiem bija jābūt pret kaut ko, un kas tad cits tas būs, ja ne skola?»
Viņš vērtē, ka šodienas pusaudži stipri neatšķiras no viņa pusaudžu gadiem. «Liela daļa pat mūziku klausās to pašu, kaut gan ir pagājuši 20 gadi. Pusaudžu gadi bieži vien ir tie, par kuriem mums ir kauns, ar kuriem mēs nelepojamies, taču rakstot esmu sapratis, ka varbūt tie pusaudžu gadi tieši ir tie foršākie mūsu dzīvē,» spriež J.Joņevs.
Pedagogi interesējās, ko šobrīd dara grāmatas galvenie varoņi, vai viņu dzīves ir mainījušās un ar ko ikdienā iztiku pelna pats rakstnieks. «Pašlaik galvenajiem varoņiem ir brīnišķīgas dzīves, viņi ir inženieri, dzīvo privātmājās, ir ģimenes. Ja nu kāds dara to pašu ko tolaik jeb, precīzāk, nedara neko, tad tas varbūt ir kāds no otrā plāna lomas. Galvenie varoņi ar mūziku vairs nenodarbojas,» tā «Jelgava 94» autors, piebilstot, ka arī pats naudu pelna ne jau rakstot grāmatas, bet gan jau desmit gadu strādā reklāmas jomā reklāmas aģentūrās.
«Rakstot grāmatu, es gribēju noslēgt rēķinus ar jaunību un Jelgavu, bet nu jau vairs nekādi no tās netieku vaļā,» ironizē J.Joņevs. Viņš piebilst, ka nav rakstījis grāmatu, ko iekļaut obligātās literatūras sarakstos, taču priecājas, ja kāds pusaudzis, to izlasot, sajūtas līdzīgi galvenajiem varoņiem grāmatā. «Es centos rakstīt cilvēcīgi, lai jaunieši spētu šajos notikumos it kā ieraudzīt paši sevi,» tā viņš.
Jāpiebilst, ka tikšanās ar rakstnieku J.Joņevu, kaut arī pieprasītākā, ir tikai viena no šodienas lekcijām un radošajām darbnīcām pedagogiem. Tāpat pedagogi tika iepazīstināti ar Letonika.lv veidotu erudīcijas spēli par novadpētniecību. Tās laikā pedagogi varēja praktiski, strādājot pie datora, izmēģināt meklēšanu plašajā Letonika.lv datubāzē un izmēģināt rīku, kas palīdz izzināt arī vēstures un kultūras jautājumus par pilsētu.
Dienas gaitā pedagogiem notiek metodiskā nodarbība darbam ar migrācijas jautājumiem un skolēniem un viņu ģimenēm no citām valstīm, kā arī izzinošas lekcijas par mūsu pilsētu. Lai priekšstatu par pilsētas iespējām, ražošanas uzņēmumiem un jaunākajiem attīstības projektiem gūtu iespējami plašāku, skolotāji dodas ekskursijā ar autobusu.
Kopumā Inovāciju dienā Jelgavā piedalās vairāk nekā 180 pedagogu no Jelgavas vispārējās un pirmsskolas izglītības iestādēm un Ozolniekiem. Pedagogi pēc izvēles varēja apmeklēt trīs dažādas ZRKAC piedāvātas nodarbības vai radošās darbnīcas.
Foto: Krišjānis Grantiņš, no ZRKAC arhīva