Lai gūtu jaunas zināšanas par to, kā strādāt ar romiem, motivēt viņus pievērsties izglītībai, šonedēļ pedagogi Jelgavā iepazina jaunu norvēģu profesora izstrādātu darba metodiku. Pedagogi atzīst, ka tā māca vairāk pievērsties praktiskam darbam stundās, ļaujot bērniem vairāk izteikties.
Ritma Gaidamoviča
Norvēģu pedagoģijas profesora Magnesa Niborga izstrādāto metodiku un tās izmantošanu darbā trīs dienu seminārā Jelgavā iepazina mūsu pilsētas, kā arī Talsu, Valmieras un Daugavpils pirmsskolas un sākumskolas skolotāji, kuri ikdienā strādā ar romu tautības bērniem. Galvenā uzmanība šoreiz vērsta uz bērnu valodas izpratni un valodas apgūšanu, veicinot romu bērnu sasniegumus mācībās. Pedagogi lēš, ka minētā metode lieti noderēs darbā arī ar citu mazākumtautību bērniem.
Skolotāji atzīst, ka katra jauna metode darbu padara interesantāku, līdz ar to ir vieglāk noturēt bērnu uzmanību. Jaunā metode vērsta uz praktisku darbošanos valodas apguvē, darbā izmantojot reālus priekšmetus un piemērus no apkārtējās vides. «Piemēram, līdz šim burtus esam mācījušies tikai pēc divām maņām – redzes un taustes. Kurš būtu domājis, ka tos arī var mācīties, iesaistot garšu! Proti, bērns asociē burtu ar produktu,» tā bērnudārza «Rotaļa» audzinātāja Ineta Čeriņeviča, piebilstot, ka šeit rasti arī vairāki piemēri, kā papildināt mazākumtautību bērnu vārdu krājumu, kas esot problēma.
Semināru vadīja resursu centra «Pedverket» eksperte Gunvora Sonnesija no Norvēģijas. Seminārs notika, īstenojot Izglītības iniciatīvu centra projektu «Integrācijas inkubators romu bērnu un jauniešu atbalstam», kas ar Norvēģijas, Lihtenšteinas un Islandes finansiālu atbalstu tiek īstenots četrās pašvaldībās – Jelgavā, Talsos, Daugavpilī un Valmierā. Projekta gaitā paredzētas pedagogu apmācības, tiks izveidots resursu centrs romu bērniem un jauniešiem, īstenoti inovatīvi starpkultūru pasākumi, izstrādāti palīgmateriāli.
Jelgava romu izglītošanas un integrācijas jomā jau ir daudz paveikusi. Tā, piemēram, Jelgavas 4. sākumskolā izveidota klase, kurā strādā skolotāja palīgs roms, kas palīdz šīs tautības bērniem mācībās, strādā ar viņu ģimenēm, dienas centrā Stacijas ielā 13 organizē izglītojošas nodarbības pieaugušajiem romiem. Jelgavas Izglītības pārvaldes galvenā speciāliste pirmsskolas izglītības jautājumos Sarmīte Joma stāsta, ka par to, kur tiks veidots romu resursu centrs, vēl tiek spriests, taču laba bāze tam jau ir izveidota 4. sākumskolā, turklāt šajā skolā arī skaitliski ir visvairāk romu tautības skolēnu. Tiesa, neskatoties uz to, situācija romu izglītībā pilsētā joprojām ir problemātiska. Šobrīd Jelgavā 50 procenti romu skolēnu mācās klasēs, kas neatbilst viņu vecumam, 30 skolēni mācās speciālās izglītības programmās, savukārt Nodarbinātības valsts aģentūrā Jelgavā šobrīd reģistrēti 68 romu tautības bezdarbnieki – 70 procentiem no viņiem nav pat pamatizglītības, 50 procenti ir uzskaitē ilgāk par gadu.