10 °C, 0.7 m/s, 92.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāŠodien taps zināms, vai jelgavnieki varēs ievietot reklāmu «Jelgavas Vēstnesī»
Šodien taps zināms, vai jelgavnieki varēs ievietot reklāmu «Jelgavas Vēstnesī»
25/11/2010

Jelgavas domes sēdē šodien tiks izskatīts lēmumprojekts par pašvaldības aģentūras «Zemgales INFO» maksas pakalpojumiem, kas nodrošinātu valsts pārvaldes iestādēm, uzņēmējiem un ikvienam iedzīvotājam iespēju laikrakstā «Jelgavas Vēstnesis» par samaksu publicēt arī savu informāciju.

www.jelgavasvestnesis.lv

Jelgavas domes sēdē šodien tiks
izskatīts lēmumprojekts par pašvaldības aģentūras «Zemgales INFO»
maksas pakalpojumiem, kas nodrošinātu valsts pārvaldes iestādēm,
uzņēmējiem un ikvienam iedzīvotājam iespēju laikrakstā «Jelgavas
Vēstnesis» par samaksu publicēt arī savu informāciju.

Pirms šīsdienas domes sēdes Jelgavas mērs
Andris Rāviņš, paužot savu viedokli, norāda, ka pašvaldības
iniciatīva atsākt sniegt maksas pakalpojumus izraisījusi paniku
vietējo mediju vidū, kuru izdoma sliecas pat tik tālu, ka šāda
rīcība tiek pielīdzināta vēlmei iznīdēt reģionālo presi. «Tā vietā,
lai domātu, kā uzlabot saturu un piesaistīt potenciālo lasītāju
uzmanību, tiek meklēti vainīgie, lai attaisnotu savas neveiksmes,
par kurām liecina kaut vai tas, ka laikraksta «Zemgales Ziņas»
abonentu skaits pēdējā gada laikā vien ir krities par 14
procentiem, bet pēdējo četru gadu laikā – pat par 40 procentiem.
Šāda tendence apliecina, ka tradicionālā drukātā prese vairs ne
tuvu nav pieprasītākais informācijas avots iedzīvotāju vidū. Šobrīd
arī pasaulē vērojama tendence pāriet uz bezmaksas laikrakstiem un
elektroniskajiem izdevumiem. Ņemot vērā, ka interneta lietotāju
skaits Jelgavas pilsētā vēl nav sasniedzis tādu līmeni, lai
atteiktos no drukātajiem izdevumiem, pašvaldība 2007. gadā pieņēma
lēmumu informēt iedzīvotājus par norisēm pilsētā ar bezmaksas
laikraksta starpniecību. Šo gadu laikā «Jelgavas Vēstnesis» ir
kļuvis par nozīmīgāko informācijas avotu pilsētā, un loģiski, ka
arī uzņēmēji šajā izdevumā vēlas publicēt savu informāciju,
uzskatot, ka reklāma citos pilsētas medijos nesasniedz adresātu,»
uzsver A.Rāviņš.

Tā kā aģentūras «Zemgales INFO» galvenais
uzdevums nav pelnīt, bet gan informēt pilsētas iedzīvotājus,
Jelgavas mērs uzskata, ka nav pamata bažām, par būtisku reklāmas
apjoma pieaugumu laikrakstā. «Šādā veidā vienkārši tiktu
nodrošinātas līdzvērtīgas tiesības visiem pilsētas iedzīvotājiem.
Ar reklāmas starpniecību tiks veicināta saimnieciskā darbība
pilsētā, kas perspektīvā papildinās arī pašvaldības budžetu nodokļu
veidā. Ieguvēji būs gan uzņēmēji, gan iedzīvotāji,» tā A.Rāviņš,
turpinot, ka «jāņem vērā arī tas, ka liela daļa pašvaldību arī pēc
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas aicinājuma
atteikties no maksas reklāmas laikrakstos to turpina piemērot.
Komercreklāmas tiek publicētas Gulbenes, Iecavas, Rojas, Garkalnes
un citu pašvaldību izdevumos».

«Šāda prakse ir ne tikai pašvaldībām, bet arī
valsts institūcijām, piemēram, Tūrisma attīstības valsts aģentūrai,
kuras maksas pakalpojumos iekļauts punkts par tūrisma informācijas
ievietošanu aģentūras izdotajos informācijas materiālos un portālā
www.latviatourism.lv. Šīs aģentūras maksas pakalpojumi ir
apstiprināti ar Ministru kabineta lēmumu, kuru parakstījis premjers
Valdis Dombrovskis. Sniedzot maksas pakalpojumus gan valsts, gan
pašvaldības iestādēm, ir iespējams samazināt dotācijas apmēru no
budžeta līdzekļiem, kas ir īpaši būtiski šajā ekonomiski
sarežģītajā laikā.

Nav saprotams, kādēļ ažiotāža ap maksas
pakalpojumiem pašvaldību laikrakstos tiek celta tikai Jelgavas
gadījumā, ja jau šāda un no normatīvo aktu viedokļa līdzīga prakse
ir daudzās citās jomās. Šīm pretrunām acīmredzot uzmanību pievērsis
arī premjers V.Dombrovskis, uzsverot, ka šai jomai nepieciešams
atsevišķs regulējums, kuru uzdots izstrādāt Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas speciālistiem sadarbībā ar Latvijas
Pašvaldību savienību, kura šajā jautājumā atbalsta Jelgavas
pašvaldības pozīciju un arī iepriekš aicināja pašvaldības
nepakļauties ministrijas uzstādījumam. Kamēr nav pieņemts jauns
regulējums attiecībā uz sludinājumiem pašvaldību laikrakstos,
uzskatu, ka Jelgavas pašvaldības iniciatīva par maksas pakalpojumu
sniegšanu nav pretrunā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem,» tā
A.Rāviņš.

«Visai šai ažiotāžai nav nekāda sakara ar vietējo
iedzīvotāju aizstāvību»

 
Dace Zvirbule, Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēža
padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos:

Arī Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) žurnāls «Logs» tiek izdots
par nodokļu maksātāju naudu – pašvaldību līdzekļiem, un arī tajā ir
noteikti maksas izcenojumi reklāmai. Uzņēmumi par konkrētu samaksu
šajā izdevumā var publicēt savu reklāmu. Reklāmas cena – 150 lati
plus PVN par vienu žurnāla lapaspusi, un tas pēc būtības ne ar ko
neatšķiras no pašvaldības izdota laikraksta.

«Mēs Jelgavas pašvaldību noteikti atbalstām vēlmē piedāvāt
iedzīvotājiem publicēt maksas pakalpojumus pašvaldības izdotajā
laikrakstā «Jelgavas Vēstnesis». Turklāt LPS vienmēr ir bijis
stingrs viedoklis šajā jautājumā: pašvaldībām saskaņā ar Eiropas
vietējo pašvaldību hartu ir tiesības pašām noteikt to pakalpojumu
loku, kas nepieciešams vietējiem iedzīvotājiem, un ministrijai te
nav nekāda pamata iejaukties. Jā, ministrija var izteikt savu
viedokli, ko tā arī izdarījusi, bet tas ir un paliek tikai
viedoklis. Esmu pasekojusi līdzi tam, kā šo situāciju interpretē
laikraksts «Zemgales Ziņas» un «Diena», un arī šajās publikācijās,
ja atsijā tās ķengas, patiesībā ir skaidri un gaiši norādīts, ka
neviens likums neaizliedz pašvaldībai savā laikrakstā publicēt
maksas sludinājumus un reklāmu. Ir pilnīgi skaidrs, ka visai šai
ažiotāžai, ko cenšas sacelt «Zemgales Ziņas», nav nekāda sakara ar
vietējo iedzīvotāju aizstāvību, kā viņi varbūt to vēlas pasniegt.
Patiesībā tā ir vienīgi viena uzņēmuma – šajā gadījumā «Zemgales
Ziņu» – cīņa par savu tirgu. Šādā veidā viņi tikai klaji parāda, kā
izmantot savu stāvokli, lai mēģinātu panākt sev vēlamu rezultātu.
Taču pašvaldībai nav jāatbalsta šāds viens uzņēmums – tai ir jādomā
par kopēju atbalstu uzņēmējiem. Un, ja iespēja publicēt reklāmu
lielākajā laikrakstā, kāds šobrīd ir «Jelgavas Vēstnesis», dod
lielāku atdevi uzņēmumam, tad to nevar neņemt vērā. Jebkurā
gadījumā – es nesaskatu šeit nekādas pretrunas, jo uzņēmējs, kurš
vēlēsies publicēt savu reklāmu kādā no vietējiem izdevumiem,
vienkārši varēs izvēlēties – tas ir tirgus, un tajā nevienu nevar
piespiest.

Arī LPS jau gadiem izdod savu žurnālu «Logs», kurā tāpat ir
iespējams ievietot maksas reklāmu. «Logs» tiek izdots par
pašvaldību līdzekļiem, tātad nodokļu maksātāju naudu, identiski
tam, kā vietējo pašvaldību laikraksti. Un arī mūsu gadījumā
ienākumiem par reklāmu «Logā» ir viens vienīgs mērķis – samazināt
žurnāla izdošanas izmaksas. Šāds mērķis – samazināt pašvaldības
dotāciju – ir arī to pilsētu un novadu laikrakstiem, kas pieņem
lēmumu publicēt maksas reklāmu. Tātad arī no šī aspekta tiek
parādīts, ka pašvaldība domā, kā ieekonomēt savus līdzekļus. Un
tad, ja saliek kopā šos divus mērķus – dot iespēju uzņēmējiem un
iedzīvotājiem publicēt savus sludinājumus, vienlaicīgi ietaupot
pašvaldības naudu –, manuprāt, jebkuram ir skaidrs, ka ieguvēji ir
visi.»

«Ministrijas ieteikumam nav likuma spēka, un tas nav saistošs
pašvaldībai»

Beata Logina, pašvaldības laikraksta «Iecavas Ziņas»
galvenā redaktore:

«Iecavas Ziņas» iznāk reizi nedēļā, un katrā avīzes numurā ir
gandrīz lapaspuse ar maksas reklāmām, kurās uzņēmumi reklamē
mazlietotas riepas, piedāvā datoru remontu, aicina uz autovadītāju
kursiem, lēti pārdod plastikāta logus un durvis…

«Mūsu laikrakstā maksas pakalpojumi ir bijuši vienmēr, un arī pēc
tam, kad Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija vērsa
uzmanību uz to, ka tā it kā neesot pašvaldības funkcija, mēs
neuzskatījām, ka mums būtu jāpārtrauc sniegt maksas pakalpojumus.
Šī ministrijas aktivitāte bija saistīta tikai ar saņemtajiem
iebildumiem par sludinājumiem «Jelgavas Vēstnesī» – līdz tam tas
arī ministrijai nešķita nekāds pārkāpums. Jā, mēs saņēmām
ministrijas vēstuli, bet tajā nebija neviena likuma panta, kas
skaidri norādītu: pašvaldības laikrakstā maksas reklāma nedrīkst
būt. Tāpēc šo ministrijas aktivitāti arī uztvērām tikai un vienīgi
kā viņu viedokli. Viņiem ir savs viedoklis, mums savs, un mēs
turpinām darbu. Pēc tam, kad ministrijai sniedzām savu redzējumu,
tā pārtrauca saraksti, un tas jau vien par kaut ko liecina. Vai tad
ne? Ja jau ministrija zinātu, ka likums tiek pārkāpts, tā aizliegtu
pašvaldības avīzei maksas pakalpojumu sniegšanu, bet tas nenotika –
tātad tas ir tikai ministrijas redzējums un nekas vairāk: tam nav
likuma spēka, un tas nav saistošs pašvaldībai.

Arī šobrīd mūsu iknedēļas pašvaldības avīzē sludinājumu un
reklāmu var ievietot jebkura fiziska un juridiska persona –
sludinājums maksā attiecīgi 2,42 latus un 4,84 latus. Savukārt
vienkāršs reklāmas laukums – 30 santīmus par kvadrātcentimetru. Un
cilvēki to novērtē, izmanto. Līdz pat šā gada vidum arī darba
sludinājumus publicējām par maksu, bet tagad ir pieņemts lēmums tos
avīzē ievietot bez maksas. Katrā ziņā mēs uzskatām, ka šādā veidā –
sniedzot iespēju iedzīvotājiem un uzņēmējiem ievietot sludinājumus
un reklāmu pašvaldības avīzē – pašvaldība vietējiem cilvēkiem
sniedz atbalstu.

Šobrīd gan mēs neievietojam reklāmas banerus pašvaldības mājas
lapā, taču arī tiem mums ir domes noteikti izcenojumi – tātad
praktiski mēs to varētu darīt.

Vēl pavisam nesen pašvaldību seminārā kārtējo reizi jautājām,
vai ir kas mainījies saistībā ar maksas reklāmu pašvaldības
laikrakstos, taču mums tā arī neviens nevarēja apstiprināt, ka būtu
notikušas kādas izmaiņas un mūsu darbības būtu nelikumīgas.
Jāatzīst godīgi, ka Latvijā nav pat tādas statistikas, cik un kādos
pašvaldības laikrakstos tiek praktizēta maksas pakalpojumu
sniegšana, taču pieļauju, ka to nav maz.»

«Reklāma mūsu avīzē ir, un mēs to publicējam bez maksas, bez
visādu papīru kārtošanas»

Elīna Bauze-Krastiņa, laikraksta «Garkalnes Novada Vēstis»
veidotāja:

«Garkalnes Novada Vēstis» iznāk reizi mēnesī, un šobrīd pašvaldība
ir pieņēmusi lēmumu visu vietējo uzņēmumu reklāmu laikrakstā
publicēt bez maksas – tas nozīmē, ka jebkurš Garkalnes uzņēmējs var
reklamēt, ko vien vēlas, un turklāt bez maksas.

«Mūsu pašvaldības laikraksts iznāk reizi mēnesī, un agrāk arī mēs
šajā avīzē piedāvājām ievietot maksas reklāmu gan uzņēmējiem, gan
privātpersonām. Taču tad tika atsūtīta Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas vēstule, kurā mūs lūdza pārtraukt
maksas pakalpojumu sniegšanu, un mēs to arī pieņēmām. Patiesībā mēs
pat neiedziļinājāmies ministrijas vēstulē, jo, ziniet, tie ienākumi
no reklāmām nebija tik lieli, lai no tiem nespētu atteikties. Var
pat teikt, ka šobrīd jūtamies atviegloti, ka vairs nav jāķēpājas ar
maksas iekasēšanu. Tomēr tas nenozīmē, ka reklāmas mūsu avīzē nav –
tā ir, un mēs to publicējam bez maksas, bez visādu papīru
kārtošanas. Tas nozīmē, ka jebkurš Garkalnes uzņēmums ir tiesīgs
vērsties pie mums ar savu reklāmu, kuru mēs bez maksas publicēsim.
Uzskatām, ka šādā veidā pašvaldība tikai apliecina savu atbalstu
vietējiem uzņēmumiem.

Jūs sakāt, ka pamanījāt mūsu avīzē un arī domes mājas lapā
alkohola reklāmu, bet tas taču ir mūsu uzņēmums! Es neredzu neko
nosodāmu tajā, ja mēs reklamējam savu viesnīcu «Baltvila», kas
piedāvā muzikālu ceļojumu ar vīna degustāciju. Vēl jo vairāk, ja
esam ievērojuši likumu un norādījuši, ka pārmērīga alkohola
lietošana var kaitēt veselībai. Arī viesnīca taču ir vietējais
uzņēmums, kas tiesīgs saņemt pašvaldības atbalstu. Līdzīgi kā
jebkurš cits, kas var vērsties pie mums un ievietot savu reklāmu kā
mūsu avīzē, tā arī mājas lapā.»

«RAPLM nekādus iebildumus nav cēlusi»

Jana Igaviņa, Gulbenes novada pašvaldības sabiedrisko
attiecību speciāliste laikraksta «Gulbenes Novada Ziņas»
veidotāja:

Gulbenes novada dome tikai šā gada aprīlī pieņēma lēmumu
pašvaldības laikrakstā «Gulbenes Novada Ziņas» atļaut publicēt
maksas reklāmu. Un šobrīd ik mēnesi avīzē var lasīt gan vietējo
iedzīvotāju sludinājumus, gan uzņēmumu reklāmu, kas ievietota par
maksu.

«Kā aprīlī dome šo lēmumu pieņēma, tā līdz pat šim brīdim mēs arī
publicējam savā pašvaldības laikrakstā maksas reklāmu. Arī pie mums
tas sākums bija ne bez kņadas, taču līdz šim arī Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijai nekādu iebildumu nav
bijis. Iespējams, ka Jelgava ir lielāka pilsēta, tajā valda vairāk
politikas, tāpēc kāds grib uzlikt lielāku spiedienu. Bet tā
nevajadzētu būt. Ja jau vienai pašvaldībai iebildumi netika celti,
tad rodas jautājums, kāpēc tie tiek celti citai?

Arī vietējie reģionālie mediji norima – pirms tam bija bļaušana
gan par reklāmas cenas dempingošanu, gan pašvaldības funkciju
pārkāpšanu, taču, saprotot, ka realitātē katrs uzņēmējs tāpat
izvēlas sev ērtāko veidu un nav jau tā, ka reklāmas no reģionālā
laikraksta mēs pilnībā pārņemtu, situācija nu ir stabilizējusies un
katrs turpina
mierīgi darīt savu darbu.

Protams, mūsu kā pašvaldības mērķis līdz ar maksas reklāmas
ieviešanu nebija pelnīt – tikai nedaudz atslogot to izdevumu daļu,
ko prasa avīzes izdošana. Uz aprēķinu bāzes pieprasītākajā – pēdējā
– avīzes lapaspusē pie mums reklāma maksā 30 santīmus par
kvadrātcentimetru juridiskām personām un 20 santīmus par
kvadrātcentimetru fiziskām personām. Tā patiesībā ir simboliska
maksa, ko mūsu iedzīvotāji var atļauties. Ja, piemēram, reģionālajā
medijā reklāmas laukums maksā ap 15 latiem, tad pie mums – trīs
četri lati, un cilvēkam tas ir ļoti būtiski. Tāpēc es uzskatu, ka
šādā veidā mēs tikai atbalstām savus cilvēkus, radot viņiem
iespējas. Ja vēl tā filozofiski uz to paskatās, tad katra šāda
avīze pēc gadiem būs arī vēstures liecība par to, kā dzīvoja, ko
darīja, ko pirka un pārdeva Gulbenes novada ļaudis. Un cilvēkiem šī
iespēja patīk – viņi zina, ka tas izmaksās lētāk, bet izlasīs to
gandrīz katrs novada iedzīvotājs, tātad būs bijis pamats ieguldīt
šos pāris latus reklāmā. Mēs jau labi zinām, ka ne katrs tagad var
atļauties pasūtīt reģionālo avīzi, tāpēc tur publicētā informācija
nenonāk pie katra iedzīvotāja.

Es šeit neredzu ne tirgus kropļošanu, ne cenu dempingošanu –
tikai iespēju, ko pašvaldība sagādājusi saviem iedzīvotājiem.

Jāpiebilst gan, ka joprojām līdzjūtības, pateicības un darba
sludinājumus publicējam bez maksas.»