Jau šogad varēs sākties vērienīgā projekta, kas perspektīvā paredz līdzās dzelzceļa stacijai izveidot satiksmes termināli, realizācijas «redzamie» darbi. Proti, visticamāk, jau gada otrajā pusē varēs uzsākt vairāku ielu rekonstrukciju, vispirms sakārtojot Pasta ielu un izbūvējot Sporta ielas turpinājumu.
Sintija Čepanone
Par to, ka mūsu pilsētā nepieciešams vienots satiksmes termināls, šaubu nav – tādējādi gan tiks gādāts par pasažieru ērtībām, ļaujot izvēlēties, ar kādu transportu – vilcienu vai autobusu –, lieki nezaudējot laiku, turpināt ceļu, gan arī atslogotas kā mūsu pilsētas, tā arī Rīgas ielas, jo līdz ar satiksmes termināli tiks izbūvēta arī autostāvvieta, paredzot vietas vismaz 1000 automašīnām. «Sabiedriskā transporta plūsma – gan tranzīta, gan vietējo pārvadājumu – centra teritorijā ir vidēji 500 – 600 autobusi dienā. Realizējot šo projektu, transporta plūsma tiks novirzīta no pilsētas centra, un tas neapšaubāmi nodrošinās lielākas ērtības visiem satiksmes dalībniekiem,» teic pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja Gunita Osīte. Projekta ideja apstiprināta, tehniskā projekta izstrāde tuvojas noslēgumam un jau februārī vai martā varēs izsludināt konkursu, noskaidrojot uzņēmumu, kas veiks būvdarbus.
Teritorija pārvērtīsies pakāpeniski «Pirms gadiem diviem uzsākām sarunas ar Satiksmes ministriju un Latvijas Dzelzceļu par teritorijas pie dzelzceļa stacijas nodošanu pašvaldības valdījumā, lai mēs racionāli varētu izmantot teritoriju apmēram trīs hektāru platībā. Pašlaik sarunu process vēl aizvien turpinās, taču vienota satiksmes termināla izbūve Jelgavā ir nepieciešama – tam piekrīt kā Satiksmes ministrija, tā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija,» stāsta G.Osīte, atklājot, kādas izmaiņas paredzētas līdz ar šī projekta realizāciju. Tiesa gan – pašreizējos ekonomiskajos apstākļos būtu pāragri runāt par paša termināla būvniecību. Kā šis jautājums attīstīsies, taps zināms tuvāko gadu laikā. G.Osīte pieļauj, ka šī ideja varētu tikt realizēta, piemēram, pēc publiskās un privātās partnerības principa. «Taču tas pašlaik neliedz mums, piesaistot Eiropas struktūrfondu līdzekļus, realizēt pilsētvides projektu «Satiksmes termināla apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras un inženierkomunikāciju izbūve Jelgavā»,» teic Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja, akcentējot, ka ielu infrastruktūras sakārtošana plānotā satiksmes termināla apkaimē, optimizējot transporta plūsmu, noritēs pakāpeniski, turklāt pašvaldība jau tagad risina jautājumus, lai darbu laikā iedzīvotājiem sagādātu pēc iespējas mazāk neērtību.
Būs pagaidu stāvvieta Būtiskākās izmaiņas, realizējot projektu, skars stacijas tuvumā esošo teritoriju, kā arī Pasta ielas apkaimi. «Stacijas iela arī pēc rekonstrukcijas paliks divvirzienu, savukārt Zemgales prospekts – vienvirziena iela, taču tur, protams, tiks sakārtots brauktuves segums, rekonstruētas ietves, visas komunikācijas. Zemgales prospekts tiks rekonstruēts līdz pat Jāņa ielai, savukārt Stacijas iela – no dzelzceļa stacijas līdz rotācijas aplim,» plānoto ieskicē G.Osīte, piebilstot, ka visā garumā tiks rekonstruēta arī Palīdzības iela un Sporta iela, turklāt tai tiks izbūvēts turpinājums, kas savienos Zemgales prospektu un Pasta ielu. Taču stacijas ēkas priekšpusē satiksme tiks organizēta, izbūvējot rotācijas apli. «Izvērtējot satiksmes intensitāti šajā ielas posmā un ņemot vērā lielo pasažieru plūsmu, kas, attīstot sabiedriskā transporta pieejamību, turpinās tikai augt, tur tiks izbūvēts apļveida krustojums ar izeju uz iebrauktuvi perspektīvajā terminālā un Zemgales prospektu,» G.Osīte skaidro, ka tādējādi satiksmi neapturēs luksofori, kā tas ir pašlaik, nodrošinot vienmērīgu transporta plūsmu. Savukārt gājēji varēs izmantot apakšzemes tuneli, kas būs izbūvēts no termināla, stacijas teritorijas un pa kuru gājēji varēs nokļūt stacijas parkā. «Protams, uzsākot būvdarbus, ielu malās automašīnas novietot nevarēs, arī pie stacijas tiks saglabātas vien pagaidu stāvvietas taksometriem un sabiedriskajam transportam, taču pašlaik tiek risināts jautājums, lai autovadītāji varētu izmantot pagaidu stāvvietu dzelzceļa stacijas tuvumā,» G.Osīte norāda, ka tās izveide plānota kādreizējā muitas punkta teritorijā. Pašlaik gan pašvaldības uzsāktās sarunas ar Latvijas Dzelzceļu nav nesušas cerēto rezultātu – kaut arī šajā teritorijā izbūvēt pagaidu autostāvvietu Dzelzceļš neliedz, tas nepiekrīt ļaut izmantot iebrauktuvi tajā. Protams, pašvaldība darīs visu iespējamo, lai šo jautājumu atrisinātu. Iespējams, rodot citu piekļūšanas risinājumu.
Pasta ielas posms – divvirzienu Lai optimizētu transporta plūsmu un to novirzītu no pilsētas centra, stacijas apkaimē tiks izbūvēts Sporta ielas turpinājums, kas savienos Zemgales prospektu ar Pasta ielu. Tajā plānots izveidot divvirzienu satiksmi, jo arī Pasta ielas posmā no rotācijas apļa, iebraucot pilsētā no Lietuvas šosejas, līdz Jāņa ielai tiks nodrošināta divvirzienu satiksme, turklāt tur tiks izbūvētas četras braukšanas joslas. «Līdz ar to tiks izbūvēts arī Sporta un Pasta ielas krustojums,» tā speciāliste. Ņemot vērā satiksmes dalībnieku iebildumus pret luksoforiem, kas, viņuprāt, bremzē satiksmes plūsmu, sākotnēji šajā krustojumā Pasta ielā bija plānots nodrošināt apļveida kustību, taču, kā uzsver G.Osīte, šāds risinājums tomēr nebūtu racionāls, ievērojot apstākli, ka ielas, kas «saslēgtos» šajā aplī, cita pret citu nav izvietotas simetriski. «Savukārt tas tikai apgrūtinātu transporta plūsmu, jo veidotos sarežģīti izbraucams krustojums, ar vairākām «saliņām». Tieši tādēļ šajā krustojumā transporta plūsmu tomēr regulēs luksofors,» tā pārvaldes vadītāja, skaidrojot, ka pēc Pasta ielas posma rekonstrukcijas tiks mazināta transporta plūsma, kas pašlaik no rotācijas apļa novirzīta dzelzceļa stacijas virzienā, jo autovadītāji atbilstoši nepieciešamībai ceļu varēs turpināt arī pa Pasta ielu virzienā uz centru.
Sakārtos parkus Līdz ar ielu pārbūvi mainīsies arī gājēju pāreju izvietojums rekonstruētajos ielu posmos, tādējādi gājēju plūsma būtiski atšķirsies no līdz šim ierastās. «Pašlaik gājēju celiņi stacijas un Alunāna parkā pielāgoti pašreizējai satiksmes organizācijai, tāpēc projekta realizācijas laikā pārmaiņas iecerētas arī stacijas parkā un Alunāna parkam piegulošajā teritorijā, līdztekus citiem labiekārtošanas darbiem atbilstoši jaunajām gājēju pārejām pārbūvējot parka celiņus un izbūvējot apgaismojumu,» stāsta G.Osīte. Tiesa gan – vērienīgāki darbi plānoti stacijas parkā, taču G.Osīte uzsver, ka piemineklis Jelgavas atbrīvotājiem gan paliks iepriekšējā vietā un saistībā ar to būtiskas izmaiņas nav paredzētas – sakārtota tiks vien tā apkārtne. Prioritāte – iedzīvotāju ērtības Realizējot projektu «Satiksmes termināla apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras un inženierkomunikāciju izbūve Jelgavā», pilsēta iegūs ne tikai vēl vairākas pilnībā rekonstruētas ielas, bet, kā ierasts, realizējot citu ielu rekonstrukciju Jelgavā, arī sakārtotas ielas, kas būvdarbu laikā tiks izmantotas kā piebraucamie un apbraucamie ceļi, tur uzklājot vienlaidu asfalta segumu. G.Osīte norāda, ka šo projektu paredzēts realizēt līdz 2012. gadam un kopumā darbu izmaksas tiek lēstas astoņu miljonu latu apmērā. Pirmajā kārtā norisināsies Sporta ielas izbūve un Pasta ielas posma rekonstrukcija, savukārt otrajā kārtā izbūvēs rotācijas apli dzelzceļa stacijas ēkas priekšā, kā arī veiks pārējo projektā iekļauto ielu rekonstrukciju. Taču vienlaikus pašvaldība risinās arī jautājumus, kas skar satiksmes termināla ēkas būvniecību. Kliedējot to iedzīvotāju bažas, kas satraucas par neērtībām, kas radīsies, perspektīvā autoostu pārceļot līdzās dzelzceļa stacijai, G.Osīte norāda, ka šī problēma tiks risināta, lai maksimāli maz ietekmētu centrā dzīvojošo ikdienu. Proti, iespējams, ka autoostas teritorijā tiks izveidots sava veida pārsēšanās punkts, kur pasažierus varētu uzņemt arī mikroautobusi, tur varētu būt arī cita sabiedriskā transporta stāvvietas. «Pieņemot jebkuru lēmumu, kas saistīts ar satiksmes termināla būvniecību un tam piegulošo ielu rekonstrukciju, pašvaldība pirmām kārtām izvērtē, kā tas ietekmēs jelgavnieku un Jelgavas apkārtnes iedzīvotāju ikdienu,» tā Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja, piebilstot, ka projektu mērķis ir iedzīvotājiem radīt priekšrocības, tādēļ jau labi uzsāktā pilsētvides sakārtošana turpināsies arī nākamajos gados.