Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis gatavs ieviest reformas izglītības sistēmā – Jelgavas Spīdolas ģimnāzija uz to jau ir atbildējusi: «Esam gatavi kļūt par pilotskolu, kurā jaunās reformas varētu ieviest jau ar nākamo mācību gadu.»
Kristīne Langenfelde
Ko nozīmē šīs reformas, kam ir gatava Spīdolas ģimnāzija? Par to saruna ar skolas direktori Ilzi Vilkārsi.
Masu medijos plaši izskan apzīmējums «Ķīļa izglītības reforma», bet, tiklīdz rodas vēlme noskaidrot, kas īsti zem šī vārdu salikuma slēpjas, izrādās, tas nemaz nav tik viegli: ir frāzes, kaut kādi priekšlikumi, bet kopumā – nekā konkrēta. Vai jūs, paziņojot, ka esat gatavi savā skolā ieviest jauninājumus, izprotat to būtību? Ja godīgi, tad arī mums absolūti nav skaidrs, ko detalizēti nozīmē «Ķīļa izglītības reforma».
Tātad jūs esat piekrituši kaut kam, ko paši vēl neizprotat? Mēs esam piekrituši pārmaiņām izglītības sistēmā, un tas ir pats galvenais. Mūsu skolas pārliecība ir nelokāma – tā, kā šobrīd norit darbs skolās, turpināties nedrīkst. Manuprāt, neviens nevar būt apmierināts ar to, kā pašlaik skolām jāstrādā, tāpēc pārmaiņām ir jābūt.
Kas ir jūsu skolas galvenais neapmierinātības cēlonis? Mums ir tāda sajūta, ka tie, kuri valstī plāno olimpiādes, eksāmenus, projektu nedēļas, Ēnu dienas un virkni citu pasākumu visa mācību gada garumā, ir atrauti no skolas ikdienas darba – viņi aizmirst, ka bērniem ir arī jāmācās. Skolēnam un pedagogam šodien ir jāpaspēj gan mācīties uz pilnu slodzi, gan piedalīties visās minētajās aktivitātēs. Bet par to, kas tā ir par slodzi, šodien nedomā neviens. Un ko mēs iegūstam? Stresainu un pārgurušu skolēnu un skolotāju. Visi šie pasākumi ir nepieciešami, tomēr jau augustā vajadzētu redzēt plānu visa mācību gada aktivitātēm, lai skola varētu izvēlēties, kurās piedalīties un kā tās saistīt ar savu mācību procesu.
Tātad – ja slodze ir par lielu, no kaut kā jāatsakās. Ko piedāvājat jūs? Uzskatu, ka noteikti būtu jāpārskata mācību saturs – skolās tik daudz vielas tiek pasniegts teorētiski, saraustīti, virspusēji vai, gluži pretēji, ir gadījumi, kad vidusskolas viela dublējas ar augstskolas. Jā, es zinu, ko uz to atbildētu ministrija: skolotājam taču ir brīvas rokas! Un atkal jau tā ir tikai teorētiska frāze… Kā pedagogam var būt brīvas rokas, ja gada beigās ir eksāmens?! Skolotājs nevar variēt mācību vielu, jo nekad nevar būt drošs, ka eksāmenā viens vai otrs jautājums neiekritīs. Jau gadu desmitus to vien dzirdam, ka mācības skolā ir pārāk teorētiskas, nesniedz dzīvei nepieciešamo, bet tad, kad skola ar savu iniciatīvu ir gatava lauzt šo sistēmu, tā atduras pie katastrofāla laika trūkuma…
Spīdolas ģimnāzija laika gaitā vienmēr ir bijusi mazliet citādāka nekā pārējās vidējās izglītības iestādes – vienmēr esam meklējuši veidu, kā paralēli mācībām attīstīt bērna radošumu, saskatīt viņa nākotnes karjeras potences, veicināt uzņēmējspējas. Mēs piedalāmies visur, kur vien tas iespējams, un, ja darbības lauks ir tik plašs, tad viegli izanalizēt, ka praktiski vienmēr skolēns vairāk iegūst no šīm papildu aktivitātēm nekā no teorētiskām skolas stundām.
To var izlobīt arī no «Ķīļa reformas» – ministrs runā par nepieciešamību skolai piesaistīt profesionāļus, kas spētu ieinteresēt skolēnu praktiski, nevis teorētiski. Bet tas jau notiek arī šodien – uz skolu uzaicināts profesionālis praktiķis, kurš vispārīgās frāzēs stāsta par sevi. Dažs varbūt klausās, bet lielākā daļa spēlējas ar telefonu vai žāvājas… Tur jau ir tā sāls! Ko uzaicināt, kā to pasniegt! Ja uz skolu atbrauks baņķieris, kura vārdu bērni pat nav dzirdējuši, un sarežģīti sāks stāstīt par Latvijas banku sistēmu – kurš un ko sapratīs? Spīdolas ģimnāzijā jau sen kā šādas praktiskas lekcijas tiek rīkotas pilnīgi citādāk. Pirmām kārtām mēs savus audzēkņus tām gatavojam. Mūsu politikas skolotāja ir ieviesusi tādu kā obligātu nosacījumu – visiem skolēniem, kas apgūst politiku, katru pirmdienu ir jāklausās radio raidījums «Krustpunkti». Mēs uzskatām, ka skolēnam ir jābūt informētam par to, kas notiek valstī. Un tad pēc katra šī raidījuma skolēni raksta savu skatījumu par konkrēto tēmu – tādu kā recenziju. Vai arī, zinot, ka skolēniem rīkosim kādu diskusiju ar profesionāli, tam klasē gatavojas nedēļu vai pat divas – skolēni pēta, ko šis profesionālis ir darījis, kur un kā publiski izteicies. Tikai tad var rasties jautājumi, diskusija. Bet tas viss jau atkal ir papildus ikdienas mācībām…
Taču, ja mēs saprotam, ka šādā veidā skolēnam varam iedot vairāk, vai tiešām nebūtu pienācis laiks to ne tikai pateikt skaļi, bet beidzot arī ministrijai rīkoties – pārskatīt mācību programmu, izņemt no tās lieko teoriju un sākt strādāt vairāk praktiski?
Jau izskanējis, ka izglītības un zinātnes ministrs mūsu valstij piedāvājis pārņemt tādu valstu kā ASV, Lielbritānijas un vēl citu turīgu lielvalstu izglītības reformu modeļus, neskatoties uz to, ka tieši šobrīd arī šīs valstis izrāda lielu neapmierinātību ar savas izglītības sistēmas būtību. Viņiem nederēja, bet mums derēs? Tur jau tā lieta, ka šobrīd ar savu izglītības sistēmu nav apmierināta virkne lielvalstu, bet mēs vēl skatāmies uz viņu modeļiem… Vienīgais unikālais un pozitīvais piemērs, ko tagad visiem uzsver, ir Somija – tur gan valsts, gan pedagogi, gan skolēni esot apmierināti…
Papētot Somijas variantu, šķiet, ka tur sāka no otra gala – nevis mēģināja saprast, ko vajadzētu vai nevajadzētu mācīt skolēniem, kā un par cik pagarināt mācību gadu, bet ar to, ka vispirms mācīja pedagogus. Jā, Somija sāka ar pedagogiem – lai strādātu skolā, jābūt maģistra grādam. Skolotāja darbs ir prestižs, uz vietu augstskolā ir milzīgs konkurss. Un tas nozīmē, ka skolā nonāk ļoti zinošs profesionālis, kurš arī spēj profesionāli mācīt. Kas notiek pie mums? Paskatieties uz šo mapi! Te mēs esam apkopojuši to milzīgo skaitu jauno pedagogu, kas pie mums skolā pēdējos gados izgājuši praksi. Es saku «izgājuši», nevis «apguvuši» – viņi ieskrien skolā uz pāris nedēļām, pa vidu tam vēl mācības augstskolā, un rezultātā ne tur prakse, ne tur mācības… Un tāds jaunais skolotājs nonāk skolā – ja vien viņam pašam nav ārkārtīgi liela ieinteresētība savā profesijā, tad grūti teikt, ka viņš uzreiz ir profesionālis. Savulaik mums bija iespēja stažēties Vācijā un padzīvot kādā vācu ģimenē, kurā jau vairākās paaudzēs ir pedagogi. Ziniet, ar kādu lepnumu viņi uztver iespēju strādāt par skolotāju?! Ir prieks skatīties! Un nedomājiet, ka tūlīt pēc augstskolas viņus kāds uzreiz laiž klases priekšā – tur, apmēram tāpat kā pie mums ārstiem ir rezidentūra, arī pedagogam divus gadus jāstrādā kā rezidentam. Klasē viņš var ieiet tikai kā skolotāja palīgs, viņa stundas vēro, darbu analizē, novērtē. Katra iespēja tikt pie papildu stundām vai iegūt audzināmo klasi jau pēc rezidentūras ir ārkārtīgi augsts novērtējums. Un tad es saprotu, ka skolotājs nav stresā un bērni mierīgi – viss notiek mērķtiecīgi, profesionāli.
Bet Spīdolas ģimnāzijā jau tomēr šīs aktivitātes papildus mācībām nav nekas jauns – tā ir gadiem iestrādāta sistēma. Ir reizes, kad pedagogu sarunās ar ministru izskan viens vai otrs priekšlikums, ko skolās vajadzētu ieviest, un tad es paskatos uz savu līdzās sēdošo kolēģi, un mēs abas saprotam, ka mums tas nav nekas jauns – Spīdolas ģimnāzijā tas jau notiek. Ne velti mēs saviem bērniem sakām: «Dzīve ir tur, ārā!» un to ārpusi mēs arī viņiem cenšamies parādīt. Skolēnam ir jāmācās nevis grāmata, bet priekšmets – pēc tāda motīva mēs strādājam. Jau trešo gadu pēc kārtas mūsu skola uzvar valsts erudītu konkursā «Kas notiek?», mums ir lieliski rezultāti konkursos «Zinošākā skola», «Smart spēles», «ZZ čempionāts», mācību firmu festivālos… Tātad acīmredzot mēs darām pareizi. Un mūsu skolotāji ar savu iedvesmu un atdevi būtu gatavi darīt vēl vairāk, ja vien diennaktī būtu vairāk stundu… Brīžiem jau mēs paši sakām: «Starp citu – mūsu skolā arī mācās!», jo, neraugoties uz visu to, ko mēs esam gatavi darīt papildus, ir jāapgūst arī obligātā pamatskolas un vidusskolas programma. Piemēram, notika Fukušimas atomelektrostacijas avārija, un mēs uzskatām, ka tas ir tikai normāli, ja ģeogrāfijas stundā ieplānotā viela tiek pārtraukta un skolēni kopā ar pedagogu analizē situāciju Japānā. Skolēniem ir interese, jautājumi, reāls piemērs – nekādas teorijas, taču vienlaikus paredzētā viela atpaliek. Bet tad ir jautājums – kas tajā brīdī ir svarīgāk: izprast procesus, kas pasaulē reāli notiek, vai kalt teoriju? Jebkurā citā pasaules valstī tas būtu tikai normāli. Nesen Anglijā ekonomikas stundās zibens ātrumā ieviesa personīgās ekonomikas jautājumus, jo krīzes laikā tie valstī bija kļuvuši ārkārtīgi svarīgi. Kā notiktu pie mums? Trīs gadus speciālisti darba grupās diskutētu, bezjēdzīgi anketētu pedagogus un tad vēl pēc pāris gadiem lemtu – ieviest vai neieviest. Tas nekas, ka situācija ekonomikā būtu mainījusies jau par 180 grādiem…
Ja vien valsts dotu lielāku iespēju pedagogiem, Spīdolas ģimnāzija būtu gatava reaģēt nekavējoties un savā skolā ieviest vēl daudz radošāku darbu.
Vai tas nozīmētu kādas būtiskas izmaiņas jau no nākamā mācību gada? Es nedomāju, ka mums būtu jārunā par būtiskām izmaiņām – manuprāt, esam atraduši tos trīs galvenos virzienus, kas, šķiet, ir pareizi: konstruktīvajiem prātiem – komercklase, radošajiem – sociālais un humanitārais virziens, bet tiem, kuri savu virzienu vēl meklē, – vispārizglītojošā programma. Jautājums ir tikai par to, kā vēl uzlabot mācīšanās procesu. Mēs paši esam izkristalizējuši četras sfēras, ko attīstām katrā jaunietī. Pirmkārt, radošā domāšana – mums pat ir fakultatīvs, kurā pēc īpašas programmas attīstām radošās spējas skolēnos jau no 7. klases, jo teorija pierāda, ka jauniešiem trūkst netradicionālas domāšanas. Tagad skolā pat uzsākts projekts, kurā savas jomas speciālisti pēta, kā mainās mūsu skolēnu radošā domāšana, mācoties pēc šīs programmas. Otrkārt, uzņēmējspējas – tas ir vesels pasākumu kopums, kas veicina skolēnu domāt uzņēmējdarbības virzienā. Starp citu, mūsu skolā skolēnu firmas pastāv jau 18 gadus. Treškārt, pētnieciskā darbība – ik pa laikam jau rodas vēlme no šī virziena atteikties, taču katru gadu no jauna cenšamies jauniešiem parādīt, ka šis process var būt interesants. Mūsu skolā pētniecisko darbu nevar izstrādāt vienas nakts laikā – katrs pedagogs individuāli strādā ar skolēnu vairāku mēnešu garumā. Un, ceturtkārt, karjera – mēs mērķtiecīgi strādājam, lai skolēnam jau ģimnāzijā būtu skaidrs, kur viņš sevi realizēs nākotnē. Arī te ir virkne pasākumu. Populārākais noteikti ir Ēnu diena – mēs vēl joprojām runājam par šā gada Ēnu dienu. Daudzās klasēs skolēni audzināšanas stundās stāsta par piedzīvoto pie savas ēnas. Tas ir tik interesanti, tik saistoši – šogad, piemēram, viena mūsu skolniece, izcīnot ārkārtīgi lielu konkursu, ieguva iespēju ēnot lidmašīnas pilotu, vēl cita, tāpat pateicoties ļoti labi uzrakstītai motivācijas vēstulei, tika pie Veizāna uz viņa deju studiju. Atceros kādu ļoti spilgtu gadījumu, kad viena mūsu meitene ieguva tiesības ēnot modes mākslinieci: šķiet, cik skaisti – tērpi, mode, spožums… Bet tajā brīdī, kad mūsu meitene pie viņas aizbrauca, modes māksliniece mazgāja grīdu, nu tad arī viņai nācās to darīt, bet atlikušo dienas daļu viņas abas skrēja pa Rīgu, meklējot sponsorus… Pēc šīs dienas meitene par modes mākslinieci vairs nevēlējās kļūt – tas ir tāds spilgts piemērs tam, ka mūsu iedomu profesija ne vienmēr ir tik spoža, kā mums šķiet. Un tas tikai vēlreiz apliecina, ka dzīve ir tur, ārā…
Jelgavas Spīdolas ģimnāzija
2012./2013. mācību gadam uzņems trīs 7. klases un trīs 10. klases visās licencētajās izglītības programmās:
UZŅEMŠANA 7. – 9. klasēs pamatizglītības programmā Humanitāro un sociālo zinību virziens, Komerczinību virziens, Vides zinību virziens – no 1. līdz 15. jūnijam no plkst.10 līdz 15 (pirmd., otrd., trešd., piektd.); no plkst.14 līdz 19 (ceturtd.); UZŅEMŠANA 10. – 12. klasēs vispārējās vidējās izglītības programmās Humanitārais un sociālais virziens, Profesionāli orientētais komerczinību virziens, Vispārizglītojošais virziens – no 11. līdz 22. jūnijam no plkst.10 līdz 15 (pirmd., otrd., trešd., piektd.); no plkst.14 līdz 19 (ceturtd.).
• Uzņemšanas pamats ir liecība vai apliecība par pamatizglītību. • Skolēni piesakās un ierodas uz interviju (pārrunām) un iepazīstina ar sevi (vēlams portfolio – diplomi, atzinības raksti, radošie darbi, projekti un tml.). • Tiek vērtēta arī skolēnu aktivitāte – dalība olimpiādēs, darbošanās interešu pulciņos, skolās u.c. sabiedriskā aktivitāte.
Kontaktinformācija: www.jsg.lv, tālrunis 63029312.
Foto: Ivars Veiliņš