24.9 °C, 4.4 m/s, 62.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāStrods: Tuvākajos gados varēsim vairāk pievērsties pilsētas mikrorajoniem
Strods: Tuvākajos gados varēsim vairāk pievērsties pilsētas mikrorajoniem
18/01/2015

«Vairākus gadus pilsēta ir bijusi liels būvlaukums. No lielākajiem darbiem vēl jāpabeidz tikai satiksmes termināļa infrastruktūras projekts un Lietuvas šosejas rekonstrukcija, lai uz mirkli apstātos un novērtētu paveikto pilsētas 750. jubilejas gadā. Lai gan arī šogad ne tikai svinēsim, bet arī turpināsim darbu pie jauniem projektiem, kuru realizācija varētu sākties pēc gada vai diviem. Tas attiecas uz tādu maģistrālo pilsētas artēriju rekonstrukciju kā Atmodas iela un Loka maģistrāle saistībā ar pilsētas Ziemeļu tilta projektu,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks komunālajos jautājumos Jurijs Strods.

Jānis Kovaļevskis

«Vairākus gadus pilsēta ir bijusi
liels būvlaukums. No lielākajiem darbiem vēl jāpabeidz tikai
satiksmes termināļa infrastruktūras projekts un Lietuvas šosejas
rekonstrukcija, lai uz mirkli apstātos un novērtētu paveikto
pilsētas 750. jubilejas gadā. Lai gan arī šogad ne tikai svinēsim,
bet arī turpināsim darbu pie jauniem projektiem, kuru realizācija
varētu sākties pēc gada vai diviem. Tas attiecas uz tādu maģistrālo
pilsētas artēriju rekonstrukciju kā Atmodas iela un Loka maģistrāle
saistībā ar pilsētas Ziemeļu tilta projektu,» uzsver Jelgavas
pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks komunālajos jautājumos
Jurijs Strods.

«Redzamākie, protams, vienmēr ir lielie
projekti – pilsētas galveno ielu rekonstrukcija, promenāžu izbūve
vai jaunu objektu celtniecība –, tomēr darbā vairāk laika sanāk
veltīt ikdienas problēmu risināšanai, piemēram, laikā neiztīrītiem
grāvjiem, neapgaismotiem ielu posmiem, nevietā izmestiem
atkritumiem. Tas viss kopā veido pilsētas koptēlu un liecina par
pašvaldības attieksmi pret saviem iedzīvotājiem,» norāda J.Strods,
uzsverot, ka komunālajā jomā ir grūti ieslīgt pašapmierinājumā, jo
darbi saplānoti jau gadiem uz priekšu.

Kādas šobrīd ir būtiskākās prioritātes
komunālajā jomā?

Esam sakārtojuši lielu daļu no pilsētas
galvenajām ielām, bet mums vēl ir aptuveni 200 kilometri
neasfaltēto ielu un 250 kilometri ielu, kurām nav izbūvētas gājēju
ietves. Tāpat ūdenssaimniecības sistēmā rekonstrukcija jāveic vēl
aptuveni 70 procentiem tīklu. Ar to vēlos uzsvērt, ka vajadzību ir
ļoti daudz gan ielu seguma uzturēšanā un sakārtošanā, gan
komunikāciju izbūvē, jo bez iepriekš minētā vēl vismaz pieciem
procentiem pilsētas aglomerācijas teritorijas joprojām nav pieejami
centralizētā ūdensvada un kanalizācijas pakalpojumi. Ne mazāk
svarīga ir lietus ūdens novadīšana. Tam visam nepieciešami
ievērojami līdzekļi, bet pilsētas budžeta iespējas joprojām nav
atgriezušās pat 2008. gada līmenī, proti, mūsu uzdevums ir par
mazāku naudas summu paveikt vairāk.

Vai varam cerēt, ka tuvākajos gados
pilsētas budžeta iespējas uzlabosies?

Ar cerību būs par maz, jo iedzīvotāju un
nodokļu maksātāju skaits pēdējos gados sarūk. Ne tik strauji kā
citviet, bet tomēr. Tādēļ esmu gandarīts, ka pēc ilgāka laika pērn
pilsētā dabiskais pieaugums bija pozitīvs. Šogad pilsētā darbu
varētu uzsākt vairākas ražotnes, kas galvenokārt ražos produkciju
eksportam. Ja uzņēmējiem izdosies realizēt savas ieceres, tad
kopumā no jauna izveidoto darbavietu skaits varētu būt virs 400.
Tas mūsu pilsētai ir ievērojams skaitlis, un perspektīvā tam
vajadzētu atstāt iespaidu arī uz pilsētas budžetu, jo pēdējos gados
pilsētā tiek radīts vairāk darbavietu nekā likvidētas. Ne velti
pērn pilsēta saņēma balvu no Latvijas Darba devēju konfederācijas
kā darba devējiem draudzīgākā pašvaldība.

Konkurence par iedzīvotājiem starp
pašvaldībām Latvijā kļūst arvien sīvāka – Cēsis pat brauc vizītēs
uz Īriju un Lielbritāniju, lai atgrieztu tautiešus atpakaļ. Kādas
ir mūsu priekšrocības? Ko var piedāvāt Jelgava?

Pašvaldības pienākums ir nodrošināt sakārtotu
infrastruktūru un kvalitatīvus pakalpojumus. Mūsu prioritāte ir
ģimenes ar bērniem, tādēļ pēdējos gados esam veikuši būtiskus
ieguldījumus ne tikai dzīves vides sakārtošanā, bet arī izglītības
sistēmā. Šogad tiks atvērti divi jauni bērnudārzi, un visiem, kam
tas būs nepieciešams, varēsim piedāvāt vietu pirmsskolas izglītības
iestādē. Arī interešu izglītība pašvaldības finansētajos pulciņos
galvenokārt tiek nodrošināta bez maksas. Savas priekšrocības ir arī
daudzbērnu ģimenēm, kurām pašvaldība apmaksā bērnu pārvietošanos
sabiedriskajā transportā, kā arī ēdināšanu skolās un bērnudārzos.
Tomēr katram jāizdara sava izvēle, jo vēlamies, lai cilvēkiem, kas
dzīvo mūsu pilsētā, veidotos piederības izjūta, tādēļ nedomāju, ka
pareizākais veids būtu mākslīgi audzēt iedzīvotāju skaitu,
palielinot dažādus bonusus tiem, kas vēlas pārcelties uz dzīvi
Jelgavā.

Kādi ir lielākie projekti, kuri tiks
īstenoti šogad?

Jānoslēdz darbi pie dzelzceļa stacijas, kur
top vienotais satiksmes terminālis. «Latvijas Dzelzceļš» veiks
peronu labiekārtošanu gan centrālajā stacijā, gan Cukurfabrikas
stacijas teritorijā, tādēļ esam izbūvējuši komunikācijas pie
Cukurfabrikas stacijas, lai jau šogad tur varētu izbūvēt tualetes,
kuru līdz šim tur nebija. «Jelgavas ūdenim» notekūdeņu attīrīšanas
ietaisēs jāpabeidz dūņu laukumu rekonstrukcijas projekts, lai
karstajā laikā mazinātu smaku pilsētā. Lietuvas šosejas pilsētas
posmā vēl jāuzklāj asfalta virskārta. Startēsim konkursā arī uz
ūdenssaimniecības tīklu paplašināšanu. Siltumapgādes uzņēmums
«Fortum» iecerējis turpināt tīklu renovāciju un siltumpunktu
nomaiņu daudzdzīvokļu ēkās. Liels darba apjoms būs jāpaveic
kabinetos, jo esam starpposmā starp diviem ES budžeta plānošanas
periodiem, tādēļ daudz nākas strādāt ar dokumentiem, jāaizstāv
pilsētas intereses ministrijās un citās institūcijās.

Pēdējā laikā ceļu būvdarbu un citu
iemeslu dēļ vairākkārt veiktas izmaiņas satiksmes organizācijā. Vai
šobrīd esam nonākuši līdz labākajam risinājumam?

Pilsēta ir dzīva un mainīga, tādēļ vienmēr
jāmeklē labākais risinājums. Satiksmes jautājumus regulāri
apspriežam Satiksmes kustības drošības komisijā, kurā ar saviem
priekšlikumiem var vērsties ikviens jelgavnieks. Viedokļi ir
dažādi, jo saduras kājāmgājēju, velobraucēju un autotransporta
vadītāju intereses. Mūsu uzdevums ir visu sabalansēt, un to nav
iespējams izdarīt tā, lai visi būtu pilnīgi apmierināti, katrs
lēmums savā ziņā ir kompromiss. Satiksmes drošības uzlabošanai
pilsētā talkā nāks arī Ceļu satiksmes drošības direkcija ar ieceri
pilsētā uzstādīt divus stacionāros fotoradarus – Dobeles šosejā un
Miera ielā. Tās ir vietas, kur pēdējo četru gadu laikā fiksēts
visvairāk ceļu satiksmes negadījumu. Uzskatu, ka satiksmes
jautājumos esam pietiekami elastīgi, jo jaunā sistēma mums ļauj
operatīvi reaģēt uz satiksmes plūsmas izmaiņām.

Vai un kā tiks turpināta daudzdzīvokļu
ēku siltināšanas programma pilsētā?

Daudz kas būs atkarīgs no banku nostājas un
jaunajiem programmas nosacījumiem, kuri vēl nav pieņemti, bet šogad
Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvalde plāno veikt renovācijas darbus
vēl piecās ēkās, kuras lēmumu par renovāciju jau ir pieņēmušas un
darbus varēs veikt pēc līdzšinējās programmas nosacījumiem. Skaidrs
ir tas, ka turpmāk ES līdzfinansējums samazināsies un mainīsies arī
citi finansēšanas nosacījumi. Tie, savukārt, iedzīvotājiem varētu
būt pat izdevīgāki, ja vien bankas kaut ko neielobēs
nosacījumos.

Pēdējos gados veikti būtiski
ieguldījumi ūdenssaimniecības sakārtošanā, ūdenī līdz minimumam
samazināts dzelzs līmenis un uzlaboti citi kvalitātes rādītāji. Vai
varam apgalvot, ka šobrīd jelgavnieki saņem kvalitatīvu dzeramo
ūdeni?

Ūdens kvalitāte pilsētā ir būtiski
uzlabojusies, domāju, ka to izjūt ikviens no mums, tomēr jāņem
vērā, ka ne visi tīkli ir atjaunoti, arī māju pievadi un iekšējie
tīkli bieži vien ir aizsērējuši. Jaunā dzeramā ūdens attīrīšanas
stacija nodrošina ūdens atdzelžošanu un attīrīšanu no sulfātiem, ko
iepriekš varējām labi redzēt savos ūdens filtros.

Vai arī šogad būs pieejams pašvaldības
līdzfinansējums kanalizācijas un ūdensvada tīklu paplašināšanai
vietās, kur to nav plānots darīt par publiskā finansējuma
līdzekļiem?

Jā, pēc pilsētas budžeta apstiprināšanas tāpat
kā pērn sludināsim konkursu par līdzfinansējumu 50 procentu apmērā
no projekta kopējām izmaksām. Sīkāk par šo iespēju var interesēties
uzņēmumā «Jelgavas ūdens» vai pašvaldībā.

Viens no lielākajiem darbiem
aizvadītajā gadā bija Pasta salas rekonstrukcija – vai arī turpmāk
plānots attīstīt šo teritoriju ar papildu labiekārtojuma
elementiem?

Šogad Pasta salā neesam plānojuši veikt lielus
papildu labiekārtošanas darbus, lai novērtētu, kā tā iedzīvojas
pilsētas sabiedriskajā apritē un kas tur vēl būtu nepieciešams.
Iespējas ir plašas, jo projektā ir paredzēta iespēja izbūvēt vēl
citus bērnu rotaļu laukumus, arī sporta spēļu un vingrošanas
laukumus. Šajā teritorijā turpmāk notiks daudzi pilsētas lielie
pasākumi, tādēļ sekosim līdzi un vērosim cilvēku plūsmas un
vajadzības.

Vai ir vēl kādas ieceres šim
gadam?

Jā, pakāpeniski mainām pavasara Lielās talkas
aktivitātes. Ja līdz šim galvenokārt savācām to, ko kāds cits
piemēslojis, tad turpmāk vēlamies vairāk veidot no jauna. Tas
attiecas gan uz daudzdzīvokļu ēku pagalmiem, gan uz privātajām
teritorijām. Turpmākajos gados plānojam iespēju robežās sniegt
atbalstu tiem, kuri vēlēsies sakārtot savu pagalmu, izveidot bērnu
rotaļu laukumu vai jaunu skaistu puķu dobi. Savukārt pirms vasaras
saulgriežiem, kad pasniedzam balvas sakoptāko privātmāju teritoriju
īpašniekiem, godināsim arī sakoptāko daudzdzīvokļu ēku pagalmu
iedzīvotājus, tādā veidā stimulējot iedzīvotājus vairāk domāt kā
saimniekiem, nevis tikai konkrētā dzīvokļa īpašniekiem, kuru
atbildība beidzas līdz ar dzīvokļa durvīm.

Foto: Raitis Supe